versterker zonder speaker laten draaien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jasperbhofman
    • Oct 2008
    • 25

versterker zonder speaker laten draaien

Hallo allemaal,
    Omdat ik erg veel over aux-fed-subs lees en de voordelen, wil ik dit bij een pa-setje proberen, namelijk de dynacord P5. Er staan per kant 2 f8 subs en 1 f1153 top. Ik heb de beschikking over 2 PM2600 systeemversterker. Het idee is om de toppen (speakon +2-2) op 1 versterker aan te sluiten, en de subs (speakon +1-1) op de andere. Zo heb ik dus sub en top via een aparte input onder mijn controle.

Maar omdat de PM2600 eigenlijk een vierkanaalsversterker is, zijn dus per versterker 2 kanalen niet aangesloten. Is het erg dat deze niet worden aangesloten. Het setje kan op zijn staart worden getrapt.
    Alvast bedankt voor de reacties!
    Last edited by moderator; 17-09-09, 19:26.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zolang er geen signaal in de ongebruikte versterker kanalen terecht komt is dit geen probleem. Ik ken overigens die versterker niet maar zelfs met signaal moet een moderne versterker gewoon zonder belasting kunnen draaien.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jasperbhofman
      • Oct 2008
      • 25

Omdat het een systeemversterker betreft worden L R input gestuurd naar een interne crossover en de volumeknoppen voorop ook. Er komt dus signaal op, zowel op de ingant als aan de uitgang.

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Originally posted by jasperbhofman
        Omdat het een systeemversterker betreft worden L R input gestuurd naar een interne crossover en de volumeknoppen voorop ook. Er komt dus signaal op, zowel op de ingant als aan de uitgang.

Ha Jasper,

Geen probleem, de amp ziet geen load, er "vloeit" geen stroom en desbetreffende endstage zal niet echt warm worden.

De meningen van sub on aux zijn verdeeld, ik vind persoonlijk dat subbalans meer bij systeeminregeling thuishoort dan 'n gadget voor op de FOH tafel. Of ik heb de bedoeling ervan nooit goed begrepen

Groeten en succes !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Koen van der K
          De meningen van sub on aux zijn verdeeld, ik vind persoonlijk dat subbalans meer bij systeeminregeling thuishoort dan 'n gadget voor op de FOH tafel. Of ik heb de bedoeling ervan nooit goed begrepen

Groeten en succes !
          Sub apart aansturen heeft echt wel voordelen, grootste voordeel is wel dat je de vocals niet naar het sub stuurt, gerommel met microfoons e.d. is hierdoor veel minder ondanks gebruik van een laag-af filter.
          Bijkomend voordeel is dat je makkelijk iets bij kunt regelen wanneer er bijvoorbeeld een CD gedraaid wordt met heel veel laag erin.
          Maar, ieder zijn voorkeuren.

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

interessant onderwerp aan de kaart gebracht

zo nu bij het lezen van dit topic denk ik van dit moet ik ook eens uitproberen! Maar als ik verder ga denken vraag ik me af of het echt heel veel nut heeft? Vooral bij een set up van 2 sub/bas kasten en een top aan een kant.

Het voordeel snap ik er wel van maar of het opweegt tegen de nadelen.

Bij een kleine set up waarbij je de monitors ook nog eens vanaf de FOH doet lijkt het me toch lastig ( ook kwa je aantal auxen , vaak 6-8 )! en ben je bijvoorbeeld niet geneigt als je een stem niet naar je sub stuurt om dan juist er weer meer laag in te gaan draaien op je tafel? ipv je aux open te draaien?

mvg jens
            Last edited by jens; 17-09-09, 21:54.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by jens
              interessant onderwerp aan de kaart gebracht

zo nu bij het lezen van dit topic denk ik van dit moet ik ook eens uitproberen! Maar als ik verder ga denken vraag ik me af of het echt heel veel nut heeft? Vooral bij een set up van 2 sub/bas kasten en een top aan een kant.

Het voordeel snap ik er wel van maar of het opweegt tegen de nadelen.

Bij een kleine set up waarbij je de monitors ook nog eens vanaf de FOH doet lijkt het me toch lastig ( ook kwa je aantal auxen , vaak 6-8 )! en ben je bijvoorbeeld niet geneigt als je een stem niet naar je sub stuurt om dan juist er weer meer laag in te gaan draaien op je tafel? ipv je aux open te draaien?

mvg jens
              Op mijn mixer zitten 16 auxen, daar dus geen gebrek aan ik heb aux 16 als sub out geconfigureerd en die loopt mee met de master LR maar kan deze dus wel apart bijregelen.
              Op veel analoge mixers zit een mono output, deze is prima als sub-out te gebruiken, voorwaarde is wel dat je een processor hebt die minimaal 3 inputs heeft of een actieve set gebruikt waarbij de toppen volledig self supporting zijn.
              Mijn toppen geven weer vanaf 100Hz, daaronder doen stemmen echt niets dus zul je er ook geen laag in missen.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Hmm, ja, OK, ieder z'n ding natuurlijk. Het is voor mij te lang geleden dat ik serieus heb gemixd maar als "instapper" lijkt me het handiger / praktischer gewoon het HPF knopje op de vocalen in te drukken dan de hele submix in de gaten te moeten houden.
                Ik neem overigens aan dat die auxsend altijd post EQ wordt gebruikt ?

Groeten !

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Sub aansturen via een aux is maar net wat je wilt natuurlijk.

Een 'simpel' setje als waar we het over hebben zou ik lekker 'recht zo die gaat' aansturen. Niet moeilijker maken dan het is.

Sub apart doe ik eigenlijk alleen bij grotere systemen, vaak line array systemen waarbij ik zowel de speech van een directeur (met revere of beugeltje) als een bandje goed op moet laten klinken. En dan nog kies ik niet voor een auxje maar voor een matrix.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Koen van der K
                    Hmm, ja, OK, ieder z'n ding natuurlijk. Het is voor mij te lang geleden dat ik serieus heb gemixd maar als "instapper" lijkt me het handiger / praktischer gewoon het HPF knopje op de vocalen in te drukken dan de hele submix in de gaten te moeten houden.
                    Ik neem overigens aan dat die auxsend altijd post EQ wordt gebruikt ?

Groeten !
                    Eigenlijk gebruik ik de center-cluster uitgang voor de subs, deze is op de M400 aan te sturen via een zelf te kiezen aux. Deze is dan uiteraard post fade en zit dan ook gelinkt aan de LR fader, dus als ik de master harder zet gaat het sub automatisch mee en wanneer ik iets meer of minder sub wil kan ik dat heel eenvoudig regelen met de betreffende aux-fader.
                    Ik hoef dus niet een hele submix in de gaten te houden, alleen indien nodig kan ik heel makkelijk het sub iets meer of minder toevoegen.
                    De mix wordt hier hoorbaar rustiger door, de kanalen zonder sub niet naar de subs routen werkt beter dan het HPF knopje.
                    Maar zoals ik al zei, je hebt er een processor met drie inputs voor nodig en het kost je ruimte op de mengtafel, bij een digitale geen probleem, analoog vaak wel.

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Ah, OK, duidelijk. Had geen idee dat dat toch goed hoorbaar zou zijn. Ik mag overigens hopen dat het dusdanig is ingeregeld dat het systeem "recht" is bij vol opengedraaide auxen ?!

Het lijkt me voor kleinere (binnen)locaties minder effectief / tot z'n recht komen dan bij grotere outdoor opstellingen, maar proberen is natuurlijk altijd interessant en vermakend !

Groeten !

Comment

Working...