Dynacord XA2600 Protect probleem!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeweetzelf
    • May 2009
    • 24

Dynacord XA2600 Protect probleem!

Goedendag,

Ik heb een Dynacord XA2600 versterker en kamp sinds kort met een heel vervelend probleem.

In de maand Mei j.l. werkte één kanaal van de versterker niet meer. Het bleek toen om een van de potmeters te gaan. Mijn lokale dealer heeft toen een tijdelijke potmeter geplaatst, zodat ik toch enigzins twee kanalen kon gebruiken. Vervolgens heeft hij de potmeters besteld, maar het duurde erg lang (heb ze nog steeds niet binnen overigens), dus was ik genoodzaakt om toch de versterker te gebruiken (daar er iedere weekend optredens lopen).

De versterker heeft toen, met deze noodoplossing, enige tijd naar behoren gewerkt. Wel was één kanaal toch even harder dan de ander, maar niet storend.

C.a. 2 maanden later (Juli j.l.) sprong de versterker tijdens een optreden plotseling in Protect en bleef daar ook in hangen (rode protect lampje bleef branden). Dit had als gevolg dat het hoofdgeluid uitviel en enkel de monitor bleef klinken (aangezien de monitor op een andere versterker stond aangesloten). Uitzetten en aan zetten mocht niet baten. Ook enkele dagen later geprobeerd (laten afkoelen), maar nog steeds bleef de versterker in Protect hangen.

Toen heb ik de versterker maar weggebracht naar een Dynacord dealer. Zij hebben de versterker opgestuurd en na enkele weken kreeg ik hem terug en bleef het Protect lampje uit en kon er weer gedraaid worden met de versterker. In de stress was ik totaal vergeten om tegen de dealer te melden dat ik problemen had met de potmeter(s).

Vannacht voor het eerst met de versterker gedraaid sinds hij terug gekomen is van de dealer en ja hoor, na enkele uren draaien weer het zelfde verhaal!

Mijn vraag is nu of de potmeters dit veroorzaken of dat er een ander probleem is. Zo ja, zou ik het zelf of bij een electronica zaak kunnen laten repareren?

Ik heb iedere weekend optredens staan en wil dus niet weer drie tot vier weken m'n versterker kwijt zijn. De Dynacord dealer geeft ter vervanging wel een versterker mee, maar deze is veel te klein en het geluid is waardeloos met deze versterker!

Help me please!!!!
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5949

Internet is bijzonder ongeschikt om een reparetieadvies te geven anders dan: Na laten kijken!

Aanvullend: Je kunt toch een nette vervangende versterker meekrijgen zou je denken?
    Uiteraard tegen betaling, immers: wanneer je auto stuk is en gerepareerd wordt dan verzorgd de gagehouder ook passend vervangend vervoer.
    Situatie die je omschrijft klinkt als: m'n vrachtwagen is stuk en nu krijg ik een personenauto als vervangend vervoer.

Bepalen wat het defect veroorzaakt gaat helaas niet, dit kan in je versterker zitten, maar net zo goed kan het een sluiting zijn ergens in je bekabeling waardoor de versterker in zijn beveiliging schiet.

Kortom: naar de vakman en uiteraard een aanspraak doen op garantie op de eerdere reparatie, die is immers niet succesvol gebleken.

Iedere week optredens en geen alternatief voor je versterker: je zou denken dat je daar wat aan kan doen!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeweetzelf
      • May 2009
      • 24

Originally posted by moderator
      Internet is bijzonder ongeschikt om een reparetieadvies te geven anders dan: Na laten kijken!

Aanvullend: Je kunt toch een nette vervangende versterker meekrijgen zou je denken?
      Uiteraard tegen betaling, immers: wanneer je auto stuk is en gerepareerd wordt dan verzorgd de gagehouder ook passend vervangend vervoer.
      Situatie die je omschrijft klinkt als: m'n vrachtwagen is stuk en nu krijg ik een personenauto als vervangend vervoer.

Bepalen wat het defect veroorzaakt gaat helaas niet, dit kan in je versterker zitten, maar net zo goed kan het een sluiting zijn ergens in je bekabeling waardoor de versterker in zijn beveiliging schiet.

Kortom: naar de vakman en uiteraard een aanspraak doen op garantie op de eerdere reparatie, die is immers niet succesvol gebleken.

Iedere week optredens en geen alternatief voor je versterker: je zou denken dat je daar wat aan kan doen!
      Met alle respect meneer/mevrouw Moderator, maar ik verwacht met deze topic niet dat er iemand reageert die mij een kant en klaar reparatie advies geeft.

Ik hoopte op een suggestie in de richting waar ik in moet gaan zoeken. Het kan toch zo zijn dat er iemand op het forum is die dit zelfde of een soortgelijk probleem heeft meegemaakt en daar een oplossing voor heeft kunnen vinden. Ik dacht dat dat de bedoeling was van een forum. Kennis delen?!

En wat ik vertel over de vervangende versterker is echt zo. Zij kunnen mij geen versterker van het zelfde kaliber geven ter vervanging. Vanzelfsprekend betaal ik voor het vervangend exemplaar (heb ik vorige keer ook moeten doen).

Vind het jammer dat je zo neerbuigend over mijn probleem praat, maargoed het is niet mijn intentie om een discussie te starten hier.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Als ik wekelijks optredens heb wil ik echt niet afhankelijk zijn van één versterker, daarvoor vind ik het net een te belangrijke schakel in de keten. Niet dat ik in mijn bus een spare-rack klaar heb staan maar ik kan er, met een klein beetje improviseren, altijd wel één, of één kanaal, missen op de monitoren (voordeel van allemaal dezelfde versterkers).
        Daarbij mag je inderdaad van je dealer verwachten dat je op zijn minst een gelijkwaardige versterker meekrijgt, en als je je eigen versterker terug krijgt na reparatie zou je kunnen vragen of je de vervangende versterker nog een aantal optredens als spare erbij kunt houden.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

[QUOTE=Jeweetzelf;514089]

En wat ik vertel over de vervangende versterker is echt zo. Zij kunnen mij geen versterker van het zelfde kaliber geven ter vervanging. Vanzelfsprekend betaal ik voor het vervangend exemplaar (heb ik vorige keer ook moeten doen).
          QUOTE]

Als je de versterker bij deze dealer hebt gekocht vindt ik dit een slechte zaak.
          Ik zou eens contact meer opnemen met de importeur.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Jeweetzelf
            • May 2009
            • 24

Originally posted by MusicXtra
            Als ik wekelijks optredens heb wil ik echt niet afhankelijk zijn van één versterker, daarvoor vind ik het net een te belangrijke schakel in de keten. Niet dat ik in mijn bus een spare-rack klaar heb staan maar ik kan er, met een klein beetje improviseren, altijd wel één, of één kanaal, missen op de monitoren (voordeel van allemaal dezelfde versterkers).
            Daarbij mag je inderdaad van je dealer verwachten dat je op zijn minst een gelijkwaardige versterker meekrijgt, en als je je eigen versterker terug krijgt na reparatie zou je kunnen vragen of je de vervangende versterker nog een aantal optredens als spare erbij kunt houden.
            MusicXtra,

Het is ook niet zo dat ik slechts de xa2600 in mn rack heb hangen. Ik heb ook nog de s1200 erin zitten, waarmee ik normaliter mn monitor aanstuur en een versterker van een B merk. In een geval zoals nu (wegvallen xa2600), kom ik met deze twee versterkers in principe wel uit. Als noodsituatie. Vanzelfsprekend is het geluid vele malen minder in vergelijking met de XA2600.

Bovendien denk dat we het er over eens kunnen zijn dat per se een extra xa2600 versterker aanschaffen prijs technisch niet de moeite waard is.

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Vervelende situatie, zowel in relatie tot je leverancier als technisch gezien.
              Heb redelijk wat Dyna's op de werkbank gehad met uiteenlopende oorzaken voor het in protect gaan (thermisch, DC, HF, overcurrent en -voltage, etc.)

Mocht je in de buurt van Breda zitten (of je een ritje die kant op wil maken) dan wil ik er wel even aan meten.

Succes !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Jeweetzelf
                • May 2009
                • 24

Originally posted by Koen van der K
                Vervelende situatie, zowel in relatie tot je leverancier als technisch gezien.
                Heb redelijk wat Dyna's op de werkbank gehad met uiteenlopende oorzaken voor het in protect gaan (thermisch, DC, HF, overcurrent en -voltage, etc.)

Mocht je in de buurt van Breda zitten (of je een ritje die kant op wil maken) dan wil ik er wel even aan meten.

Succes !
                Koen,

Bedankt voor je reactie!

De versterker is dus bij Dynacord zelf geweest voor reparatie en je zou denken dat ze alles goed nagekeken hebben. Ik overigens nog geen rapport/rekening gehad waar de defect in vermeld staat.

Zou je mij je contactgegevens door willen sturen in een prive bericht?

Misschien dat ik deze week die kant op rijd dan!

Ik heb namelijk echt geen zin om de versterker weer drie tot vier weken kwijt te zijn.

Gegoed weekend!

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Geen probleem, je treft m'n contactinfo via de website in m'n profiel.

Ik zou, zoals eerder aangekaart, zeker aanspraak doen op garantie op reparatie, maar dat kan even duren en dat is de reden dat gebruikers in dit soort gevallen soms 'n second opinion willen (of reparatie voor een acceptabel bedrag) en zo toch bij 'n andere / onafhankelijke reparateur terecht komen. Wellicht is het toch handig de importeur / reparateur te informeren hierover om eventuele scheve gezichten te voorkomen.

Ik zie je mailtje wel verschijnen, ik hoop dat ik je ermee kan helpen.

Groeten !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5949

Neerbuigend is/was mijn reactie niet bedoeld meneer/mevrouw Jeweetzelf.
                    Realistisch zou ik eerder willen zeggen!

Het probleem van een onbetrouwbare, want steeds uitvallende, versterker is serieus en vraagt om een nette oplossing van Dybacord en haar dealer.

Zoals Koen aanhaalt kunnen er diverse oorzaken ten grondslag liggen aan het defect, ik geef daarbij tevens aan dat het probleem niet noodzakelijkerwijs direct in de amp dient te worden gezocht, maar dat sluiting ( bijvoorbeeld door een kabelbreuk) in de aanvoerende kabels ook een oorzaak zou kunnen zijn.

De werking van een forum is mij bekend, wanneer je niet wenst te discussieren dan is een forum doorgaans een lastige plaats om je vraag te stellen
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeweetzelf
                      • May 2009
                      • 24

Kabelbreuk sluit ik uit, want vandaag voordat ik moest optreden had ik nog wat tijd over en heb ik de xa2600 voeding ingeplugd en de versterker aangezet (zonder de speakon en xlr's kabels aangesloten te hebben).

De versterker ging aan, het protect lampje ging even branden voor enkele seconden (is altijd zo bij deze versterker) en vervolgens ging het protect lampje uit en ook de ventilator/koeling.

Ongeveer een minuut later sprong het protect lampje weer aan en bleef deze branden, tezamen met de ventilator/koeling. Deze sloeg ook weer aan en bleef draaien.

Comment

Working...