Equalizer of processor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SSL
    • Aug 2009
    • 3

Equalizer of processor?

Ik heb volgende speakerset + versterkercombinatie:

2 x JBL JRX115
    2 x JBL JRX118S

momenteel heb ik een case van 5U hoog, met daarin 2 QSC GX5 versterkers én een goedkope crossover (BST Fudge 232).

Die crossover zou ik willen vervangen door een equalizer of processor van max 1U hoog. In het geval ik een equalizer zou aanschaffen wil ik de ingebouwde crossover in de versterkers gebruiken (kantelfrequentie is 100Hz, en zou ideaal zijn volgens de specs van de JRX118S).
    Beter zou natuurlijk zijn om een processor ertussen te zetten, maar die is dan ook een pak duurder (Bv. uit de dbx driverack reeks).

Ik twijfel dus tussen beide opties. Is de meerprijs van een processor echt zo een meerwaarde voor een dergelijke geluidsset?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Met een processor heb je beschikking over veel meer functies dan eq alleen.
    Je hebt dan gelijk instelbare limiters, gain per output, laag af filters, time alignement, delay en veelal parametrische en grafische eq's.
    Nadeel van een processor t.o.v. een grafische eq is dat je lastiger ff iets bij kunt regelen, je moet dan echt door de menu's heen scrollen of er een klapjap op aansluiten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Originally posted by MusicXtra
      Met een processor heb je beschikking over veel meer functies dan eq alleen.
      Je hebt dan gelijk instelbare limiters, gain per output, laag af filters, time alignement, delay en veelal parametrische en grafische eq's.
      Nadeel van een processor t.o.v. een grafische eq is dat je lastiger ff iets bij kunt regelen, je moet dan echt door de menu's heen scrollen of er een klapjap op aansluiten.
      Heb zelf ook een DBX driverack. En een nadeel daarvan is natuurlijk als je iets wilt aanpassen aan je presets. Dat je altijd even een kleine onderbrenking hebt. Dit is natuurlijk niet wenselijk als je live bezig bent. Want het geluid stopt zomaar en gaat dan weer verder. En nog rotter is natuurlijk dat als het niet het gewenste resultaat is, dat je dit weer terug moet gaan zetten, dus weer een onderbreking.

Voor de rest is het wel fijn dat je kunt locken. Zodat niemand met je instellingen kan klooien. Eenmaal goed afgesteld en na laten meten met het zo genaamde RTA micro kun je het gewoon locken en hoef je je nergens meer druk over te maken.

Zo werkt DBX met verschillende merken zoals JBL, Mackie, dB, yorkville, RCF QSC peavey sampson en HK.

Helaas staan de door jou genoemde er niet tussen. Maar geen probleem. Zoals je wss weet, kun je ook je eigen speaker toevoegen. Dit heb ik ook moeten doen. Het is wat werk. Maar het kan wel. Voor de rest moet jeje niet laten afschrikken door het feit dat het eigenlijk voor actieve systemen is bedoel.

De menu's zelf leer je eigenlijk zo. In de tijd dat je je speakers heb ingesteld, heb je alle menu's gehad en vlieg je er zo doorheen. Zo lastig is het dus niet.

Voordeel van x-over en EQ is natuurlijk dat je live aanpassingen kunt doen. Als je dat wilt. Moet je dus gewoon overwegen om niet te gaan voor een digitaal proccessysteem.

de simpelste versie van DBX (de DBX DriveRack PX) heb je al voor zo'n 380,- op deze site. J&H dus. Maar zoals ik kun je hem dus VEEL goedkoper uithalen. Ergens...

veel succes met je keuze
      Last edited by dj-wojcik; 10-09-09, 14:06.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

De dbx driverack 260 werkt prima (configuratie) met behulp van een laptop en kan Live settings veranderen, je hoeft het volume niet terug te draaien.

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Kasper
          • Jul 2004
          • 171

Even vraagje aan dj-wojcik: Ik gebruik ook een DBX driverack maar die kan ik niet locken. Dit zou wel wenselijk zijn. Volgens mij wordt er in de manual niet over gesproken. Wil je uitleggen hoe dit werkt of zit er verschil in types? De mijne zal toch wel weer een jaartje of vijf oud zijn.

Overigens onderbreekt die van mij gelukkig niet het signaal bij wijzigingen.

alvast bedankt

Comment

• SSL
            • Aug 2009
            • 3

Hmm, die lockfunctie zegt mij wel wat.
            Ik zou in de toekomst die set ook willen verhuren, en dan kan niet iedereen zomaar met de settings liggen klooien, én heb ik meteen ook een limiter.

Ik denk dat ik voor de Driverack PX ga, zal hem dit weekend eens trachten te beluisteren bij mijn dealer. Is dat een goede keuze, omdat die blijkbaar gemaakt werd voor actieve speakers? Heeft er iemand ervaring met deze processor in combinatie met mijn speakers?

Comment

• dj-wojcik
              • Jul 2008
              • 911

Originally posted by Kasper
              Even vraagje aan dj-wojcik: Ik gebruik ook een DBX driverack maar die kan ik niet locken. Dit zou wel wenselijk zijn. Volgens mij wordt er in de manual niet over gesproken. Wil je uitleggen hoe dit werkt of zit er verschil in types? De mijne zal toch wel weer een jaartje of vijf oud zijn.

Overigens onderbreekt die van mij gelukkig niet het signaal bij wijzigingen.

alvast bedankt
              als het goed is moet ieder model dit kunnen.
              Je kunt dit alleen bij het opstarten doen. Zodat er dus niet mee geklooit word tijden het gebruik.

Je houd dus de knop "AFL" in. Dus nogvoordat hij aanstaat. Dan zet je hem aan en hou je de knop ingedruk todat er een schermpje verschijnt met iets van:

[CENTER]System Unlocked All user input will be accepted <AFS> to exit
              [CENTER]or[/CENTER]
              System Locked! No user input will be accepted <AFS> to exit
              [CENTER]or[/CENTER]
              Filter Unlocked. Filter clear will be accepted <AFS> to exit[/CENTER]

Dan doe je met het zo genaamde "DATAWHEEL" kiezen. En druk dan weer op "AFL".

Als je dan kies je voor locked kun je niks mer wijzigen en als je klikt op filter unlocked dan kun je alleen gebruik maken van "PRESET en AFS knoppen.

Wil je meer weten moet je ff kijken in de handleiding. Op blz 34.

Gr Robin

(en ik kon het niet laten maar dit is mijn vierhonderd vierenveertigste bericht:P)
              Last edited by dj-wojcik; 10-09-09, 21:55.
              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Kasper
                • Jul 2004
                • 171

Dank je wel! pagina 34 van mijn handleiding is blanco
                dus vraag me af of de mijne het kan. Ga even proberen vanmiddag. Laat nog even weten of dat het lukt.

iig bedankt voor je snelle reactie

gr. kasper

Comment

• dj-wojcik
                  • Jul 2008
                  • 911

Originally posted by Kasper
                  Dank je wel! pagina 34 van mijn handleiding is blanco
                  dus vraag me af of de mijne het kan. Ga even proberen vanmiddag. Laat nog even weten of dat het lukt.

iig bedankt voor je snelle reactie

gr. kasper
                  Kijk anders even in deze handleiding

sorry voor de keuze van de site mods, maar ik kan hier op het netwerk op mijn werk niet op DBXpro.com

Comment

• TonBeljon
                    • Apr 2006
                    • 104

Originally posted by dj-wojcik
                    Heb zelf ook een DBX driverack. En een nadeel daarvan is natuurlijk als je iets wilt aanpassen aan je presets. Dat je altijd even een kleine onderbrenking hebt. Dit is natuurlijk niet wenselijk als je live bezig bent. Want het geluid stopt zomaar en gaat dan weer verder. En nog rotter is natuurlijk dat als het niet het gewenste resultaat is, dat je dit weer terug moet gaan zetten, dus weer een onderbreking.

Voor de rest is het wel fijn dat je kunt locken. Zodat niemand met je instellingen kan klooien. Eenmaal goed afgesteld en na laten meten met het zo genaamde RTA micro kun je het gewoon locken en hoef je je nergens meer druk over te maken.

Zo werkt DBX met verschillende merken zoals JBL, Mackie, dB, yorkville, RCF QSC peavey sampson en HK.

Helaas staan de door jou genoemde er niet tussen. Maar geen probleem. Zoals je wss weet, kun je ook je eigen speaker toevoegen. Dit heb ik ook moeten doen. Het is wat werk. Maar het kan wel. Voor de rest moet jeje niet laten afschrikken door het feit dat het eigenlijk voor actieve systemen is bedoel.

De menu's zelf leer je eigenlijk zo. In de tijd dat je je speakers heb ingesteld, heb je alle menu's gehad en vlieg je er zo doorheen. Zo lastig is het dus niet.

Voordeel van x-over en EQ is natuurlijk dat je live aanpassingen kunt doen. Als je dat wilt. Moet je dus gewoon overwegen om niet te gaan voor een digitaal proccessysteem.

de simpelste versie van DBX (de DBX DriveRack PX) heb je al voor zo'n 380,- op deze site. J&H dus. Maar zoals ik kun je hem dus VEEL goedkoper uithalen. Ergens...

veel succes met je keuze
                    Hallo,

Ook ik zit te denken aan zo'n DBX Driverack. In je opsomming noem je geen electro voice zie ik..... Zelf heb ik namelijk zo'n aktief e.v. setje bestaande uit de 360 aktieve topjes en 760 aktieve baskasten. Werkt de dbx hier ook mee??

vr. gr. Ton.

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

Originally posted by TonBeljon
                      Hallo,

Ook ik zit te denken aan zo'n DBX Driverack. In je opsomming noem je geen electro voice zie ik..... Zelf heb ik namelijk zo'n aktief e.v. setje bestaande uit de 360 aktieve topjes en 760 aktieve baskasten. Werkt de dbx hier ook mee??

vr. gr. Ton.
                      Eventjes de handleiding erop na slaan. Zoals je kunt zien op blz 38 van de handleiding (zie mijn vorige post) staat EV er niet bij. Maar dan hebben we het alleen maar over de presets die al aanwezig zijn.

Je kunt hem dus makkelijk gewoon erin zetten. Dus dat moet geen probleem zijn.

Tip. Lees even de handeiding...

Comment

• Kasper
                        • Jul 2004
                        • 171

Hé dj-wojcik, helaas lukt het niet. Maar dat zal komen omdat ik de Driverack PA heb en jij de PX.

Is niet zo handig dat je niet kunt locken. Had laatst een klusje waar ie enigszins onder handbereik van gasten moest staan en heb toen de voordeksel van de case er maar opgedaan!

iig hartstikke bedankt voor je moeite

groet Kasper

Comment

Working...