Speakers voor buiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Zoals al eerder is gezegd, voor weer en wind bestaan hoezen voor over je speakers.

Daan

(en anders door een open raampje laten bléren)
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by Willem1111
      ...
      Ze moeten het meeste worden gebruikt voor presentaties, omroepen bij spelletjes.
      Maar er moet ook gewoon muziek mee kunnen worden gedraait.
      Het meeste zullen ze buiten worden gebruikt.
      Buiten als in "bij mooi weer, als we leuke dingen buiten doen", of buiten als "tijdens de wielerronde in de stromende regen", of buiten als "we hebben een pretpark en ze hangen 365 dagen per jaar buiten"?

In het eerste geval kun je elke speaker pakken die je wilt.
      En omdat je ze snel wilt kunnen afdekken is een hoes aan te raden (of lange benen zodat je hard kunt rennen als het gaat regenen). Je kunt dan ook actief en/of passief gaan

In het 2e geval is actief niet aan te raden. Ook een fatsoenlijke speaker met hoes zal hier voldoen, maar een "all-weather" speaker is slimmer (en veel duurder).

In het 3e geval moet je je zorgen gaan maken (en je portemonnee trekken).
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Ik kan je de tip geven om even marktplaats af te struinen. Ik liep een tijdje geleden tegen behoorlijk wat all-weather speakers aan. Dermate veel dat het me in ieder geval opviel.

Bovenstaande reactie van soundofsilence is erg belangrijk.
        Ik wil ook benadrukken dat de weather-proof versies aan te raden zijn; Een bedrijf dicht bij mij in de buurt -decilux genaamd- heeft ooit bij kerst een groot aantal QSC AD-S82 bij een kerststalletje neergezet. Buiten. In de sneeuw. Temperatuur onder de nul. Half bevroren.

Deden het prima!

Fotootjes stonden ooit op hun site, maar sinds het vernieuwen ervan kan ik ze niet weer vinden. (helaas)

Mvg,

Teun

Ps. Er zijn zat merken naast EV die all-weather producten in het assortiment hebben. Denk aan Community en het net genoemde QSC. Het is echter verstandiger om eens te gaan praten met je dichtstbijzijnde audio-boer-importeur-winkel (what ever). Dit vanwege service, garantie en ga zo door.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by salsa
          Ja maar ik moet de eerste outdoor speakers tegen komen die actief zijn en niet kapot gaan met alle weersgesteldheden....

Dave
          heb er wel een paar voor je.... zelfs Tornado-proof, als je wilt..

Comment

• Music People
            • Jun 2004
            • 12

Speakers voor buiten

Hallo,

Sinds 2004 probeer ik (nu in 2009) actief weer deel te nemen aan dit forum.

Bezin eer ge begint; goedkoop is meestal duurkoop en krijg je daar geheidt spijt van als je weet dat de duurdere merken het vaak veel langer uithouden (+/- 20 jaar zeker).

De specificaties van duurdere types m.b.t. vermogen enz. kloppen vaak wel in tegenstelling met de goedkope varianten.

Als je je daar aan houdt gaan ze bijna nooit stuk.

Wat denk je van het nieuwe type JBL EON 515 met ingebouwde amplifier; zo rond de 1400 euro de twee.

Google maar eens voor de specs.

Ik zit daar namelijk zelf ook over na te denken.

Heb ze onlangs beluistert in een winkel en klinken redelijk goed en breed, als je dus na gaat dat ik eigenlijk alleen maar geinteresseerd ben in High-End (werkelijkheid sound; wat je erin stopt moet er ook uit komen) en geen enkel PA zoals nu in de winkels aangeboden worden echt goed vindt.

Iemand daar ervaringen mee ?

Groet Herman

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Originally posted by 4AC
              Ik kan je de tip geven om even marktplaats af te struinen. Ik liep een tijdje geleden tegen behoorlijk wat all-weather speakers aan. Dermate veel dat het me in ieder geval opviel.
              bijna alles is al weg en op de laatste is een optie.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Davy Gabriels
                • Aug 2002
                • 819

Originally posted by Music People
                Hallo,
                Wat denk je van het nieuwe type JBL EON 515 met ingebouwde amplifier;
                En denk dat dat deze aktieve kastjes blij worden als je ze in de regen zet?
                Er wordt snel gezegd, hoezen erover... Ik vraag mij af als iedereen dan de hele dag bij zijn speaker gaat waken om bij regen de hoezen erover te trekken?

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Originally posted by Davy Gabriels
                  En denk dat dat deze aktieve kastjes blij worden als je ze in de regen zet?
                  Er wordt snel gezegd, hoezen erover... Ik vraag mij af als iedereen dan de hele dag bij zijn speaker gaat waken om bij regen de hoezen erover te trekken?

Je kunt de hoezen er natuurlijk ook aanbrengen als de luidspreker geplaatst wordt.
                  Meyer heeft voor deze toepassing een afscherming voor het versterkergedeelte, de rest van de luidspreker kan gewoon nat worden.

Zoals ik al eerder in deze topic heb aangegeven heb ik een hoes laten maken met aan de voorzijde speakerfoam. Deze plaatst ik als er kans op regen is, en soms dus onnodig.
                  Voordeel is een droge luidspreker die zo in de case kan en de hoes kan in de opslag drogen. Er komt nog een nieuwe versie waarbij het foam met kilitteband aan de hoes vastgezet wordt. Nu kunnen hoes en foam apart drogen. ( was direct de bedoeling maar er was een misverstand tussen de zeilmaker en ondergetekende )

Comment

• Willem1111
                    • Sep 2009
                    • 7

Je hebt wel gelijk hoor, in een speciaal zaak kunnen ze je veel beter helpen, alleen het probleem is vaak dat ze of net dat merk niet hebben, en ze veel duurder zijn. Maar voor demo's kan je er natuurlijk altijd terecht, en dat ga ik eerst maar eens doen.
                    En ja voor wat ik eigenlijk bedoel met speakers voor buiten is de Kwaliteit van het geluid (klank) kijk je kan wel wat neer zetten, maar als ze na 5 meter al niks meer horen is het niet goed natuurlijk.
                    Willem
                    Last edited by Willem1111; 07-09-09, 00:08.

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Originally posted by Willem1111
                      Je hebt wel gelijk hoor, in een speciaal zaak kunnen ze je veel beter helpen, alleen het probleem is vaak dat ze of net dat merk niet hebben, en ze veel duurder zijn. Maar voor demo's kan je er natuurlijk altijd terecht, en dat ga ik eerst maar eens doen.
                      En ja voor wat ik eigenlijk bedoel met speakers voor buiten is de Kwaliteit van het geluid (klank) kijk je kan wel wat neer zetten, maar als ze na 5 meter al niks meer horen is het niet goed natuurlijk.
                      Willem

Dit heeft deels te maken met de plaatsing van de luidsprekers, kijk dus ook, als je ze verplaatsbaar gebruikt, uit naar stevige statieven die voldoende hoogte hebben.Daarop een tilt knikje om het geluid daar te projecteren waar je het nodig hebt.

Je kunt natuurlijk ook eerst de door jou uitgekozen kandidaten huren en die op lokatie proberen.

Dat speciaalzaken duurder zijn is natuurlijke subjectief. Je krijgt er een hoop now how voor terug. En over het algemeen kunnen ze je beter helpen in geval storingen of defecten door je materiaal uit eigen voorraad te lenen.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Neem all weather en stop met nadenken over hoezen.

Hoezen zijn even leuk bij een klus waar het gaat regenen tussendoor.

Maar weerbestendig is ook. "Bestand tegen een vochtige nazomerdag of mistige morgen".
                        Je zal verbaast staan over de hoeveelheid vocht die dat opleverd. Zelfs als je hoezen over gewone speakers hebt.

Houten gewone kasten gaan dan als een spons verweken na relatief korte tijd. Alle schroeven en bouten gaan roesten als het gewone types zijn. Stoffen bekleding gaat vieze plekken vertonen en muf ruiken.

Kortom alleen "een dakje tegen de regen" is niet "bestand tegen buitengebruik"

En goed geluid buiten is relatief. Verkeersgeluid, sportvelden met publiek, natuurgeruis, zwaar meubilair noem het maar op. Samen met een geluidsenergieverslindende open hemel. En keiharde stenen muren / glazen wanden enz. Maakt dat "goed geluid" heel anders werkt.

Veel kleine jbl, peavey, community enz all weatherboxen gericht monteren klinkt nu misschien niet sexy. Maar is nog steeds even goed over een half jaar.

Die verhalen van DAP zijn in drie weken al schroothoopgereed door buitenomstandigheden. Alles waar een papieren conus inzit is per definitie gediskwalificeert namelijk.
                        lekker belangrijk!

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

[QUOTE=showband;513643]Neem all weather en stop met nadenken over hoezen.

Hoezen zijn even leuk bij een klus waar het gaat regenen tussendoor.

Maar weerbestendig is ook. "Bestand tegen een vochtige nazomerdag of mistige morgen".
                          Je zal verbaast staan over de hoeveelheid vocht die dat opleverd. Zelfs als je hoezen over gewone speakers hebt.

Houten gewone kasten gaan dan als een spons verweken na relatief korte tijd. Alle schroeven en bouten gaan roesten als het gewone types zijn. Stoffen bekleding gaat vieze plekken vertonen en muf ruiken.
                          QUOTE]

Helemaal mee eens.

Comment

• Willem1111
                            • Sep 2009
                            • 7

Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik ben er weer wat wijzer van geworden.

Gr. Willem

Comment

• Disco Service Apeldoorn
                              • Nov 2000
                              • 299

dit is dus een schoolvoorbeeld voor de inzetbaarheid van de bose 802.

weersbestendig
                              licht en handelbaar
                              spreiding 120 graden.
                              acceptabel geluid op niet al te hoge geluidsniveau's ( dat mag toch meestal al niet in de openlucht)

bij de "normale" consument het "bose dan is het goed" imago.

Geen bose en meer power;

EV Zx weersbestendig is dan een goede keus.

Comment

• sander_biksound
                                • Sep 2009
                                • 5

Helemaal mee eens, wij hebben ook 30st bose 802 in de verhuur voor dit soort klussen achter een Qsc plx 2402 hang je er met gemak 8 achter. En als het harder moet, 2 op elkaar stapelen op statief gaat ook prima. Het enige nadeel is dat je wel een bose controller er tussen moet doen als je fatsoenlijk geluid wil hebben, maar dit weegt niet op tegen de voordelen van de 802.

Comment

Working...