LS9-mogelijkheden.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 377

LS9-mogelijkheden.

Heb de handleiding er al een paar keer op nageslagen, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Wellicht dat een paar LS9-gebruikers op dit forum eenvoudig antwoord kunnen geven op een (voor ons) belangrijke vraag. We gaan binnenkort over op deze tafel en zijn eigenlijk van plan om het huidige effectenrek helemaal thuis te laten. We willen echter niet inleveren op een belangrijke mogelijkheid die we nu wel hebben.

Momenteel sturen wij de main-PA, subs en delayset aan vanaf de FOH met zo'n speakermanagement-gebeuren. Nu vind ik nergens in de handleiding iets over processing op de zestien uitgangen en dan met name tijd- en fasecorrectie. Zit er iets van delay en toonregeling op de uitgangen zodat we alle speakers gewoon vanaf de tafel kunnen aansturen? Dan kunnen we dat apparaat ook weer thuislaten ;-)

Als het niet kan dan hangen we die handel wel weer in een podiumrek of bouwen we hem bij de LS9-kist in, maar liever doen we het helemaal zonder...

Een ander vraagje heeft betrekking op de audio-player (vanaf USB). Dit zal ongetwijfeld wél duidelijk in de manual terugkomen, maar er is vast iemand die dit zo kan beantwoorden: Speelt dit ding ook WAV (of andere ongecomprimeerde audio) af? Voor wat pauzemuziek is MP3 prima, maar om te EQ'en draaien we nu uiteraard 'echte' CD's. Die CD-speler laten we echter ook liever in een 2HE-kistje in de vrachtwagen als 'ie niet nodig is...
    Last edited by Robert H; 30-08-09, 13:42.
  • paulschreuder
    • Oct 2007
    • 42

Dag Robert,

Als je praat over "speakermanagement" en "delay" en "EQ" dan lijkt het erop alsof jullie huidige processor ook als cross-over functioneert (correct me if I"m wrong) dus dan ga je die sowieso nodig hebben en red je het niet vanuit je LS9....

Paul

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 377

We gebruiken momenteel inderdaad vrijwel alle functies (X-over, EQ, delay, niveau van afzonderlijke outputs) van de processor, vooral omdat we het hele speakersysteem dan vanuit één bakje kunnen beheersen. Dit werkt wel overzichtelijk maar het is niet echt noodzakelijk; De subs worden aangestuurd door twee processoren die ook instelbare X-overpunten hebben. Tevens is het apart EQ'en van de delaystack vanaf de FOH een luxe. De actieve tops die we hiervoor gebruiken hebben zelf ook een ingebouwde toonregeling, daar lukt het ook wel mee.

Zowel onze subs (naast elkaar voor het podium) als de delaystack moeten tijdgecorrigeerd worden, het gaat me dus primair om de delay op de outputs. Ik weet dat op digitale Yamaha's wel delay op de inputs zit, maar ik kom over de uitgangen van die LS9's niets tegen (of ik kijk er overheen).

Comment

• LuxProDeo
        • Feb 2003
        • 245

delay op uitgangen LS9

Er zit wel degelijk delay op de uitgangen van LS9/M7CL.

Echter op een wat andere plek dan je gewend zou kunnen zijn van DM1K, 02R96 etc.

De delay is een eigenschap van de fysieke Output Port, en is via de setup te bereiken. Het is dus geen eigenschap van een Mix of Matrix -maar- van een Omni Out.

Je hebt standaard een 4-bands parametrische eq op elke uitgang van de tafel. Een 31-bands graphic kan ook maar dat kost je dan 1 slot van je virtuele fx rack. (die heeft totaal 8 slots die je moet verdelen over alle in- en output effecten, behalve 4-bands parameten, dynamics en sample delay op de inputs).

groet,
        LuxProDeo
        Last edited by LuxProDeo; 31-08-09, 09:14. Reason: woordje vergeten

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Wat jij aankaart is gewoon een DSP en die zit er niet op, ik vind dat ook een gemis van de Roland M400.
          Het lijkt me een kwestie van software aanpassen door de fabrikant maar het schijnt dat dit nogal wat processorkracht vraagt en om die reden zit het er niet op.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 377

Originally posted by MusicXtra
            Wat jij aankaart is gewoon een DSP en die zit er niet op, ik vind dat ook een gemis van de Roland M400.
            Het lijkt me een kwestie van software aanpassen door de fabrikant maar het schijnt dat dit nogal wat processorkracht vraagt en om die reden zit het er niet op.
            Met de opties die LuxProDeo opsomt (een delay en een EQ) kunnen wij wel uit de voeten hoor, meer hebben we in principe niet nodig.

Thanks mannen!

Comment

• janneman32
              • Dec 2005
              • 65

Als je idd alleen een delay en een 31-bands grafisch nodig hebt kan je rustig een ls9 inzetten. op alle outputs kan je delayen, en als je een eq nodig hebt kan je de interne 31-bands grafisch op je outputs softpatchen. Als je aan alleen L-R niet voldoende hebt qua outputs kan je via de matrix nog eens acht lijntjes wegsturen. Overigens heb je op alle outputs ook nog 's een 4-band parameet

Greetzzz, Jan

Comment

• peternotermans
                • Oct 2003
                • 156

Heb wel 's gestoeid met EQ om (stereo) 2-weg X-over te maken met de omni outputs maar dat kreeg ik niet naar behoren aan het klinken.

Als ik het me goed herinner was de filtersteilheid daarvoor te vlak. Ik moest de x-over punten voor tops en subs te ver uit elkaar leggen om te voorkomen dat tops en subs dezelfde freq's gingen weergeven en dat "gat" kreeg ik met de grafische EQ niet fatsoenlijk gecompenseerd.

Ik heb indertijd niet met de delay gespeeld, wellicht had ik de (lage freq's van de) tops in tijd moeten corrigeren t.o.v. subs.
                --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

De "eigen" processing van een systeem zoals crossovers fase/tijdcorrectie tussen drivers of eq-correcties die altijd nodig zijn, laat ik toch altijd heel graag bij de systeemprocessor zelf. Het aanpassen van de PA aan de zaal qua uitlijnen van kasten en eq-correctie kan ik meestal goed vanuit een digi-tafeltje af. In jouw geval zou ik de processors dan ook in de ampracks stoppen en de locatie-afhankelijke aanpassingen in de tafel doen, of vanaf je laptopje op de processor.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Originally posted by MusicXtra
                    Ja even offtopic,

Je hebt een verkeerde definitie van een Digital Signal Processor. Ja inderdaad, een speakermanagementprocessor maakt gebruik van DSP, een effectenbakje en de externe protoolsbakken ook. Maar ook alle digitale tafels doen dit.

Dus ja, een speakermagementprocessor maakt gebruik van DSP, maar een DSP is niet per se een speakermanagementprocessor.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

De term DSP gebruik ik in dit geval als Digital speaker processor
                      @Sparky: Wat ik bedoel is dat in de tafel de nodige filters, delay's en EQ's zitten. Dan kun je dus het hoog, mid en laag los van elkaar vanaf de tafel aansturen. Scheelt een processor en is erg makkelijk bij het inregelen van een systeem.
                      Aan outputs geen gebrek, met mijn M400 heb ik er 16 op het podium dus kan er wel 6 missen voor het FOH geluid.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...