dB Technologies Opera Live Digital-serie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

dB Technologies Opera Live Digital-serie

Afgelopen weekend heb ik een aantal dB technologies luister/vergelijkingstests gedaan, hieronder mijn bevindingen:

Opera 402 vs. Opera 602d
    Ik was aangenaam verrast door het frisse, open geluid dat uit de 602d komt. Om een indicatie te geven van het verschil: bij de 1-op-1 vergelijking was het net alsof er een doek voor de 402 hing en het geluid in de kast bleef hangen.

Ook heeft de 602d veel meer volume, niet zo gek natuurlijk als je bedenkt dat deze 600w levert (tov 300w voor de 402).

DVA S09 vs. SUB15d
    De S09 (15" 1000w) ging op hoog volume beduidend lager en harder dan de SUB15d (15" 800w). Op laag/normaal volume was het verschil minimaal.

DVX D10 + S09
    De dvx D10 topjes (500w) zijn zeer compact en hebben toch een volwassen klank. Doordat zowel de S09 sub alsook de top zeer compact zijn, is dit naar mijn idee de ideale set voor nette gelegenheden (bijv. bruiloften) tot 100 personen waarbij de klank belangrijker is dan het volume.
    Standalone zijn de D10 topjes uitermate geschikt voor spraak.

Conclusie:
    1 ding is zeker, mijn 402's gaan vervangen worden. Weet alleen nog niet wat de vervanger gaat worden
    Zuid-Limburg
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

Leuk te horen dat jij de 602D al gehoord hebt

En wat vind je het verschil tussen D10 en de 602D?

Greets

Comment

• 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

Kan ik ook pinnen?
      Of is dit geen verkooppraatje?

Goed om te lezen dat DbTech verbeteringen doorvoerd in haar producten, maar naar mijn mening is een direct vergelijk met de concurrentie wat interesanter.

Mvg,
      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

Dan heb ik de vraag, waar je deze uitgebreide luistertest hebt uitgevoerd..?
        Noorbeek?

Groeten Jasper
        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

Wel, alternatieven zijn steeds welkom.
          Ik denk dat RCF, QSC, JBL ook best vergelijkbare speakers in hun gamma hebben. Allen zal prijskaartje vaak stuk hoger liggen samen met het gewicht en volume (wat soms wel belangrijk is).

Comment

• Didier
            • Aug 2002
            • 323

Originally posted by drummerke
            En wat vind je het verschil tussen D10 en de 602D?
            Verschil tussen de D10 en de 602D: D10 vind ik persoonlijk beter klinken. Het hoog van de 602d is soms iets té aanwezig, maar wat erin zit kun je eruit filteren. Wat er niet in zit, krijg je er ook niet in.

Originally posted by 4AC
            Kan ik ook pinnen?
            Of is dit geen verkooppraatje?
            Nee, dit is absoluut geen verkooppraatje, ik heb slechts een drive-in showtje. Een forum is bedoeld om kennis te delen, vandaar dat ik mijn ervaring deel met andere mensen. Ik heb ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die 1-op-1 vergelijkingen wel interessant vinden. Zeker als het om merken gaat die ook betaalbaar zijn voor mensen met een kleine(re) beurs.

Originally posted by 4AC
            maar naar mijn mening is een direct vergelijk met de concurrentie wat interesanter.
            Helaas was er geen ander vergelijkbaar vergelijkingsmateriaal voor handen.

Originally posted by Beckers Entertainment
            Dan heb ik de vraag, waar je deze uitgebreide luistertest hebt uitgevoerd..?
            Ik heb deze luistertest inderdaad uitgevoerd in Noorbeek.
            Last edited by Didier; 18-08-09, 07:43.
            Zuid-Limburg

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

Ik kwam net nog de nieuwe reeks van QSC tegen K12 + Ksub2*12". Iemand deze set al gehoord?

In vergelijking met vb. 605D +18D db technologies

Comment

• hobbydj
                • Jul 2009
                • 5

Originally posted by drummerke
                Ik kwam net nog de nieuwe reeks van QSC tegen K12 + Ksub2*12". Iemand deze set al gehoord?

Drie weken terug ben ik eindelijk in de gelegenheid geweest om de complete QSC K-serie zélf te kunnen beluisteren en te vergelijken.
                Dus de K8, K10, K12 mét en zonder de K-Sub, helaas was de laatste maar 1x aanwezig.
                Mijn reden om deze, en wellicht nog andere, luistersessies te doen is simpel: een compact PA vinden met zo'n hoog mogelijke geluidskwaliteit en makkelijke transportmogelijkheden, snel op te bouwen etc. etc. Wie wil dit niet ha ha .
                De set moet voldoende kwaliteit en power kunnen leveren voor pakweg 100 > 150 personen indoor (95% van de klussen dus).

De luistertest vond helaas plaats in een te kleine ruimte en geeft daarom totaal geen indruk over aantal personen welke je met een dergelijke set aan kan. Hierover kun je dus alleen maar gissen, maar goed... in een grote ruimte zónder publiek krijg je hier ook niet echt een rieële indruk van, dus dat even ter zijde. Misschien gewoon eens de set meenemen naar een klusje, als je een goede dealer hebt moet dat met een nieuw product kunnen vind ik.

Hier mijn persoonlijke bevindingen in het kort:

- wonderbaarlijk genoeg klonk de K8 het meest beschaafd van de 3 toppen, zowel solo als mét de K-sub, warmer en niet schel.
                - de grootste top, de K12, klonk nogal schel (tenminste in deze ruimte), en dat vond ik eerder ook al van de zo veel geprezen HPR122i.
                - de K10 zit natuurlijk een beetje tussen deze twee in , maar volgens mij pik je hier het voordeel van de verdere draagkracht wel mee vanwege de kleinere spreidingshooek dan de K8.
                - Bij de K8 weet ik eigenlijk niet welke instellingen er op de achterkant gebruikt werden , maar bij de vergelijking tussen de K10 en de K12 heb ik me er wel van overtuigd dat alles neutraal ingesteld stond.

Een hele vreemde uitslag eigenlijk als je bedenkt dat elk type van de K-serie dezelfde driver en amp voor het hoog gebruikt.
                Ik ga er alsnog maar vanuit dat de kleinere hoek van de hoorn (K12 en K10) het allemaal wat directer en gerichter in je oren propt.

De K sub maakt werkelijk alles netjes af, er stond er maar één van en dat gaf al heel wat druk, maar ik kan me voorstellen dat je met 2 subs de meeste bruiloften wel ruim en probleemloos aan zult kunnen.

Al sowieso vanwege de afmetingen en het gewicht zijn de K8 en de K10 mijn favoriet, en laten we eerlijk zijn: als je toch al twee van die subjes hebt staan ga je ook niet snel zonder. Dus als de K12 al überhaupt meer laag zou hebben (solo in goede ruimte) dan ga ik toch voor een van de andere combinaties vanwege de directere en knisperigere sound, zéker in combinatie met een of twee K-subs.
                Alleen bij de K8 twijfel ik er aan of deze wel ver genoeg draagt vanwege zijn grotere spreidingshoek dan zijn grotere broertjes.

Al met al een indrukwekkende set, klinkt nogal HIFI en staat er zeer onopvallend bij op een chique gig. Maar dat laatste is misschien niet meer het geval als je losse statieven moet gaan gebruiken ipv de paaltjes met hun beperkte (voorgeschreven) hoogte, dit vanwege de smalle subs.

Super degelijke afwerking en veel mogelijkheden. Ergens een uurtje muziek zonder veel poeha, dan sluit je gewoon een I-pod of cd speler aan zonder direct een mixer of hele booth me te sjouwen. Mooi toch?

Alvorens een beslissing te nemen ga ik zeker nog een keer luisteren en ben ik ook erg nieuwsgierig naar het setje van RCF met de TTS 12-A en de TT 08-A. Wíe heeft daar overigens ervaringen mee? Hoor het graag.

Greetz

Comment

Working...