Straight delay nodig

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arvidius
    • Aug 2009
    • 2

Straight delay nodig

goedenavond,

ik heb een vrij specifieke vraag:

ik zit op een atletiekvereniging. Hier hangen uiteraard een aantal speakers buiten. Deze zijn aangesloten op een 100v versterker. Nu is het zo dat de speakers tot zo'n 100m van de versterker af hangen. Dit geeft een aardige vertraging in het geluid, wat erg hinderlijk is.

voor de duidelijkheid de situatie:
    speaker 1: 10m van de versterker af
    speaker 2: 100m van de versterker af

de kabel naar deze speakers ligt al keurig weg gewerkt onder het gras, daar kan ik dus niks meer aan doen.

Nu is het zo dat de vertraging van de ene speaker tov de andere verschild. Dit is enorm irritant als je over de baan loopt.

Nu dacht ik dit op te kunnen lossen door 1 van de uitgangen van de versterker te "vertragen". Hierdoor kan je de speakers toch nog synchroon geluid uit laten sturen.

Ik ben gaan zoeken op google, en kwam er achter dat ik hiervoor een straight delay nodig heb. Tot daar snap ik het nog helemaal, maar nu is mij niet duidelijk wat voor apparaat ik hier voor nodig heb. Moet dit een crossover zijn? Of zit ik nu helemaal fout....

Als 1 van jullie een beter idee heeft, hoor ik het graag

alvast bedankt voor het meedenken
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Voor zover mij bekend kun je een delay alleen maar voor de versterker aansluiten en niet erna.
    Daarbij komt dat als je een delay aansluit je vanaf één kant weliswaar een goed geluid zult hebben maar op andere plaatsen alleen maar meer last zult hebben van de vertraging. De beste oplossing is de speakers zo te richten dat ze zo min mogelijk elkaars gebied overlappen of ze in het midden als 'ster' op te stellen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Arvidius
      • Aug 2009
      • 2

het klinkt idd logisch dat de delay voor de ingang van de versterker moet komen. Ik wil verder juist proberen om de speakers zo te richten dat ze elk een eigen stuk van de baan van geluid voorzien. Ik zal morgen een plaatje maken voor de duidelijkheid, en die even posten.

thnx voor het meedenken

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

dit gaat niet werken met delays.

Als je aan de ene kant staat terwijl je de twee speakers in fase hebt gedelayed..... Zal het aan de andere kant nog erger vertraagd klinken. Je kan namelijk tweedimensionaal om de speakers heenlopen. De afstand tussen de luisteraars en de twee speakers is daarom niet overal gelijk.

Normaal los je dat op door smal afstralende klankzuilen te gebruiken en die niet te hard te zetten. Zodra het te zacht wordt loop je in de afstraling van de volgende speaker. Door een beperkte afstand tussen de speakers is de delay niet zo groot. Met voldoende speakers maak je de dekking sluitend.

Zoek op 100V systeem om daar voorbeelden van te vinden.
        In het station, voetbal stadions, wielerrondes enz gebruiken ze dit relatief goedkope systeem al jaren.
        lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Arvidius
          de kabel naar deze speakers ligt al keurig weg gewerkt onder het gras, daar kan ik dus niks meer aan doen.
          Als het maar 1 kabel is die naar 10 meter afgetakt word voor de volgende speaker (wat voor 100V systemen heel normaal is) dan kun je hier dus weinig meer aan veranderen.

Goed richten, overlap zoveel mogelijk voorkomen moet het aanvaardbaar maken. Let ook goed op dat je niet tegen een harde wand of muur "blaast" en daardoor meer reflecties krijgt. In dat geval kun je ze beter wat verder naar beneden richten. Indien het dan te hard gaat kun je bij 100V systemen normaal in de hoorn/kast vaak het signaal nog wel wat verzwakken, door een andere aftak te kiezen op de trafo. Dit word vaak aangegeven door een vermogensgetal. (Bijv. 5W, 10W etc)

Comment

Working...