Vanaf een multikabel wil ik twee mengtafels aansluiten. Beiden moeten hetzelfde signaal krijgen. Beide mengtafels staan naast elkaar tbv. een Workshop. Hoe kan ik dit oplossen, gewoon een Y kabel maken of een meer technische oplossing. Hoe zit het met de aardlussen en phantoom voeding.
Aftakking multikabel tbv.tweede mengtafel
Collapse
X
-
Als je zorgt dat beide tafels uit dezelfde bron gevoed worden kun je het signaal gewoon splitten.
Dat geldt overigens ook voor alle aangesloten apparatuur.
Als je dus consequent alles voed uit één sterpunt dan zul je nooit last krijgen van een aardlus.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig! -
Als je pin 1 van de XLR'en bij een tafel niet aansluit heb je minder snel last van aardlussen / fantoom problemen. Fantoom geef je consequent vanaf 1 tafel: de tafel waarbij pin 1 nog wel verbonden is. Tevens wat MusicXtra zegt: als je de spanningsvoorziening netjes op orde hebt scheelt dat aanzienlijk. Als het een eenmalige actie is denk ik dat het voordeliger is om een stageblok met 2 multi's en 2 spinners te huren.Last edited by BJD; 03-08-09, 19:04.Comment
-
Misschien onnodig te melden maar zorg wel dat je alleen de inputs aan elkaar knoopt. De outputs dus van één tafel gebruiken en die van de ander loskoppelen.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Deze aftakking wordt meestal
'monitorsplit', 'recordingsplit' of 'broadcastsplit' genoemd (en nog andere benamingen).
Misschien handig voor het zoeken naar een verhuurbedrijf met een voorbeeldsetje?MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
GroningenComment
-
een goede is de PALMER PRM-MS MICRO-SPLITTER. Maar die kost een ***svermogen. Zeker als je bedenkt dat bijna iedereen er vier tot zes van nodig heeft.
Sorry voor de commerciele link maar dit zijn by-far de goedkoopste bruikbare op de markt en in nederland verkoopt niemand dit soort dozen voor "stervelingen-prijzen":
THE T.RACKS EIGHT - Dutch International Cyberstore
achtvoudig
THE T.RACKS SPLIT IT! MKII - Dutch International Cyberstore
viervoudig
in alle goede monitortafels zitten ze al ingebouwd. Dus het kan goedkoper zijn een duurdere mengtafel aan te schaffen voor monitorgebruik dan een gewone mengtafel met splitter. Rekenen aan je budget dus...lekker belangrijk!Comment
-
O ja joh?
Ben in mijn carrière nog nooit een monitortafel tegen gekomen waarin de aftak geregeld was.
Wel stageboxen waarin de aftak zit (al dan niet trafo-gescheiden), maar ja... da's in 9 van de 10 gevallen ook zelfbouw.
En je hebt natuurlijk die van Whirlwind Whirlwind / Lundahl Splitter
En natuurlijk de "oude" DNA oplossing (voornamelijk in gebruik in broadcastland, vandaar ook de socapex):
It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
[QUOTE=showband;511697]
in alle goede monitortafels zitten ze al ingebouwd. /QUOTE]
Op de middenklassers als de A&H GL2800M of die Spirit monitortafel zit dat ja. Maar als ik achterop een SM20, een MH3, of een h3000 kijk zie ik echt geen monitorsplit. En dat is niet meer dan logisch, beetje lullig dat als een splitterkanaal kapot is je je complete monitortafel in reparatie mag zetten.
Of dat als je een kanaaltje anders patcht op je monitortafel, de zaaltech meteen aan de intercom hangt om te vragen waar die trompet opeens is gebleven
. Ivm flexibiliteit enbedrijfszekerheid dus niet the way to go. Producten die zijn ontworpen om veel te kunnen doen voor weinig geld, zullen wellicht wel hiermee zijn uitgerust, zoals eerdergenoemde tafels dus.
Niet ALLE goede monitortafels zijn hierme uitgevoerd, slechts de goede budget/middenklassetafels zijn dat!
Overigens is trafoscheiding niet echt belangrijk in dit geval, passief werkt prima. Ik heb vaak met passieve splits gewerkt, nooit problemen gehad. Ik heb ook nog nooit een probleem gehad door op 2 tafels de fantoomvoeding aan te hebben op hetzelfde kanaal, voor de veiligheid zou je in de manuals van de betreffende tafels kunnen kijken. Zoals gezegd zul je geen last van aardlussen hebben, zolang je maar uit dezelfde groep voedt.
Wat ik me tenslotte nog afvraag is dit? Organiseer jij deze workshop en zo ja, voor wie is deze workshop dan bedoeld?Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
[QUOTE=sparky;511707]Kijk nog maar eens een keer goed dan. Op een MH3 zit het niet maar op een SM20 zeker wel. (split out). De split uit gebruik ik nog wel eens om een signaal op 2 kanalen uit laten komen maar als monitorsplit is dit helemaal niet handig. Er zitten verder ook geen trafo's of zo tussen om een verlaging van impedantie tegen te gaan. Daarom is het dus net zo handig om de split in je stageblok te maken (zoals elk bedrijf doet). Ben je FOH en op monitors lekker onafhankelijk van mekaar qua omprikken en dergelijken, en het scheelt weer een kabel achterin je monitor tafel (waar meestal toch al te weinig ruimte is).
Bij het 'koud' splitten naar een 3e tafel ga je toch wel merken dat je signaal 'inzakt' en het is dan ook handig om aktief of iig trafo gescheiden te gaan splitten dmv een signaal splitter van Klark, BSS, XTA of iets dergelijks.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Bedankt voor jullie oplossingen/suggesties's. Ik ga er mee aan de slag. Alleen ben ik nog geen verhuurder tegen gekomen dus wellicht de kabels zelf maken. Vwb de Workshop. Ik organiseer één daagse Workshops op het gebied van Geluid en Licht. De Basis is bedoeld voor diegene die al wel een beetje ervaring hebben maar iets meer willen leren, een Vervolg voor de gevorderen en daarop volgend de Masterclass. Voorheen werkte ik met 1 mengtafel nu met twee.Comment
-
Dit was, voor ik overstapte op digitaal, mijn oplossing voor jouw probleem, is ff een middagje solderen maar dan heb je ook wat.
In het stageblok werden de signalen dus zonder trafo's gesplitst, de enige keren dat ik last had van aardlussen waren de keren dat ik de verleiding niet kon weerstaan de FOH tafel te voeden uit het stopcontact dat toevallig net naast de plek zat waar ik stond, toch maar snel ff haspeltje uitgerold.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Heb zelf 36 kanalen trafo-split, maar dat is puur omdat ik nog wel eens als 2e-partij een aftak "krijg" voor een opname of live-radio werk.
Om het PA-bedrijf niet tegen je in het harnas te jagen is aanbieden om de trafo-aftak te leveren en op die manier 100% gescheiden te zijn een goed begin.It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Beste Ben,
Nu ik je site heb gezien schrik ik wel een beetje. Ik ben een van die bandjes die op deze site zit omdat ie als muzikant nogal met probleemtechniekers en hun werk geconfronteert wordt.
In 2004 zoch je zelf naar een cursus. "niet te dure opleiding"
http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...tml#post361732 (Opleiding geluidstechnieker)
Nu met een setup met dunne aangegoten jackkabeltjes ontbrekende DI's, bas-push instellingen op 31 bands EQ's naar zuilspeakers. Geef je zelf les. Met voorbeeldmuzikanten waarbij conga's op de grond, waarbij ongeschikte microfoons staan, met een slechte plaatsing van matig gekozen bladmuziekstandaards. Jackpluggen naar monitors. Een 31 bands behringer EQ tussen een set Bose zuiltjes of topjes en een spirit SX gaat echt nergens over.
Die mensen geef je les terwijl je zelf al geen pamixer eraan gaat verhuren zonder zelf mee te gaan.
Ik kom dus de mixers tegen die een cursus hebben gedaan en met een band mee zijn. En hun eindbak uitfikken omdat de jackplug niet diep genog meer in de monitor zat tijdens de set. Die bedorven optredens op kleine festivals van bands die hun eigen vertrouwde technicus alles laten regelen.
wat zijn jullie hier over het bedienen van lasers uit aan het leggen?
En dan vooral de plaatsing ten opzichte van de ogen.
Ik weet zeker niet alles over PA. Maar ik geef dan ook niet les in alles over PA en licht. Jij wel, dat schept verantwoordelijkheden. __________________lekker belangrijk!Comment
-
Ik heb ook even gekeken maar verbaasde me over de 'PA masterclass'....
Veel oud hout met een hoog 'berhinger' gehalte en een wirwar aan kabels.
En dan hier vragen hoe de aftak naar een tweede tafel gaat?
Met alle respect hoor maar ik vraag me dan wel af hoe hoog/laag het niveau van deze workshops is.
Als ik een dergelijke workshop zou volgen zou ik professionele apparatuur verwachten en een cursusleider die minstens een aantal jaar ervaring heeft met diverse bands en op festivals.Last edited by MusicXtra; 04-08-09, 13:50.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment

Comment