Hoe leer ik een band mixen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Ik die dit soort dingen een paar keer per jaar. Avondje theorie, gewoon wat basisbegrippen. Microfoons, bekabeling ed. En daarna één of twee avonden mixen met een multitrack op een PA. Werkt heel goed. Ook monitormixen kun je op die manier doen. Het is net als een liveband mixen. Verschil is dat de band in een (mijn geval) Macbook zit. Zo leren ze een tafel kennen en randapparatuur te gebruiken. En de rest leren ze uiteindelijk gewoon in de praktijk. (Hopelijk )
    Heerlijk die stilte

Comment

• Mike Manders
      • Aug 2006
      • 341

als iemand dit aan mij vraagt is mijn eerste vraag: "bespeel je zelf een instrument?". als het antwoord "nee" is, dan is de discussie meteen al ten einde.

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Hoezo dat? vind ik nogal kortaf...
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Ja, dat vind ik ook nogal kort door de bocht, je hoeft geen muzikant te zijn om technicus te worden, je moet er wel muzikaal voor zijn.
          Iemand een band leren mixen begin ik niet aan in die zin dat ik alles uit ga leggen zonder vragen.
          Wanneer iemand dat echt wil leren zal diegene toch echt initiatief moeten nemen om kennis te vergaren en dan loopt het allemaal vanzelf.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Originally posted by Mike Manders
            als iemand dit aan mij vraagt is mijn eerste vraag: "bespeel je zelf een instrument?". als het antwoord "nee" is, dan is de discussie meteen al ten einde.
            Hmmm... Ik kan zelf net noten lezen en als ik een piano zie komt vader Jacob er nog net uit, maar ben nog nooit iemand tegen gekomen die dat een beperking gevonden heeft.
            Een instrument bespelen is niet alleen muzikaliteit, maar ook instrumentbeheersing.
            Muzikaal vindt ik mezelf dan weer wel, alleen steek ik liever de energie in "apparatuurbeheersing" en microfoonkennis dan in het uit mekaar leren houden van een riedel zwarte en witte toetsen.

Ben ik daarom een slechte techneut?

Maar om antwoord te geven op de vraag: SAE (school of audio engineering) al geprobeerd?
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Mike Manders
              • Aug 2006
              • 341

Hee, das mijn mening. ik gebruik knoppen, apparaten en schuiven alleen maar als verlengstuk van de muziek, verder niks.
              ik zeg niet dat je een slechte technicus bent als je geen muziek maakt, maar het helpt je wel enorm. Misschien kan ik nog een keer refereren aan: "je oren gebruiken..."

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Originally posted by Mike Manders
                Hee, das mijn mening. ik gebruik knoppen, apparaten en schuiven alleen maar als verlengstuk van de muziek, verder niks.
                ik zeg niet dat je een slechte technicus bent als je geen muziek maakt, maar het helpt je wel enorm. Misschien kan ik nog een keer refereren aan: "je oren gebruiken..."
                Kijk, zitten we toch op 1 lijn.
                Ik gebruik de middelen die ik ter beschikking heb (mic-keuze en plaatsing, mix-tools, communicatie met de band, enzo) als mijn instrument, waarbij het doel is de muzikale beleving van de luisteraar te vergroten. (ietwat populair gesteld, maar zo voelt het wel).

Het belangrijkste aan mixen is in mijn ogen zeker niet het technische-kunstje kennen, maar leren luisteren, analyseren en oplossen middels beschikbare middelen (al dan niet elektronisch).
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

ik leer zelf stukje bij beetje en ervaar het als zeer prettig op de volgende manier:

Ongeveer 2 jaar geleden begonnen als kisten-duwer, ondertussen veel gelezen en hard gewerkt. Ondertussen merk je dat je dan stukje bij beetje verantwoordelijkheden krijgt, ondertussen al wat kleine bandjes afgemixt onder supervisie en ik moet zeggen dat ik de feeling aardig te pakken heb ondertussen.

Heb zelf 10 jaar lang piano-les gehad en speel nog steeds regelmatig (o.a. in amateur-bandjes) , dus wel muzikale achtergrond in mijn geval.

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Het muzikant zijn heeft zeker z'n voordelen
                    maar kan je mss ook wel beperken.

Maatjuh van me is zelf een behoorlijke muzikant en
                    is als technicus zeer zeker behulpzaam daarin,
                    met name tijdens studio opnamen. Ook zijn muzikale
                    oren helpen daar geweldig bij.

Zelf ben ik een drumhobbyist en weet dat ik tijdens het
                    mixen toch wel wat geneigd ben m'n oren richting
                    drum te richten.

Sja muzikaliteit? ik hoor het best wel wringen en kan ook
                    de dissonant wel onderscheiden van de valse noot.
                    Helaas kan ik m dan niet benoemen als fis, cis of des.
                    Dat vind ik wel jammer.

Gelukkig lees ik wel muziek dus kan wel exact in een partituur
                    aangeven waar het dan wringt (maat 68 2e tunnel dal $)
                    (maar ja, wie mixt er in/op een partituur?)

grtz
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Ik mix wel eens met partituren bij musical/opera. Hier kan ik ook de aantekeningen in maken/vinden van mijzelf en o.a. de dirigent. Een partituur kan zeker handig zijn bij de tafel als je deze kunt lezen net als een script in deze situaties.

Maar het gaat hier over het (leren) mixen van een band en daar gebruikt men inderdaad meestal geen partituren/bladmuziek bij. Althans ik niet.

Comment

Working...