Hoe leer ik een band mixen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Hoe leer ik een band mixen?

Die vraag krijg ik regelmatig, en ik neem dan ook regelmatig mensen mee om het ze stukje bij beetje te leren. Maar ik merk vaak dat om de basisprincipe's te begrijpen een stuk extra onderricht nodig is. Bandavonden lenen zich daar niet altijd goed voor om mensen het mixen bij te brengen. Nou zat ik daar over na te denken en kwam tot de conclusie dat een 16 sporen recorder met studio opnames perfect zou zijn om mensen de basis te leren. Maar dit is een dure ingreep, een ander idee is om van een studio alle sporen achter elkaar op cd te zetten, dan kun je het spoor voor spoor leren instellen. Maar dat is dan wel weer minder mooi.

Nou vroeg ik mij zo af of jullie daar nog goede ideeen over hebben?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Misschien dat je zo het PA mixen wel onder de knie krijgt. Maar dan mis je wel een behoorlijk groot stuk van het band-mixen, namelijk monitoring, en het voorkomen van feedback. Hetzelfde met het aanpassen van je PA aan de zaal waar je op dat moment staat.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Stoney3K
      Misschien dat je zo het PA mixen wel onder de knie krijgt. Maar dan mis je wel een behoorlijk groot stuk van het band-mixen, namelijk monitoring, en het voorkomen van feedback. Hetzelfde met het aanpassen van je PA aan de zaal waar je op dat moment staat.
      Je kunt op die manier ook gewoon een monitor mix maken hoor.
      Het voorkomen van feedback is wel op een andere manier te leren en het inregelen van een PA valt niet onder de vraag die gesteld wordt, dat kun je meestal wel op je gemak uitleggen en degene die je het wil leren wat laten experimenteren.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DMiXed
        • Jan 2008
        • 370

Originally posted by Stoney3K
        en al dat laatste is meestal nog t moeilijkste, al ervaring genoeg mee!
        Eigelijk moet je gewoon eens mensen mee laten lopen met jou (of een ander), samen opbouwen, samen afstellen en alles wat ie niet begrijpt netjes uitleggen...zo heb ik heel veel geleerd de afgelopen paar jaartjes
        Jeroen van Geffen

Comment

• SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

Originally posted by DMiXed
          Eigelijk moet je gewoon eens mensen mee laten lopen met jou (of een ander), samen opbouwen, samen afstellen en alles wat ie niet begrijpt netjes uitleggen...
          +1

Mensen meenemen, eerst laten kijken/statiefjes klappen, veel praten/uitleggen/vragen beantwoorden (zijn ze niet nieuwsgierig: jammer, maar dan wordt het lastig).
          Later steeds meer zelf laten doen, mee laten kijken/luisteren naar je kunstje, stukje laten schuiven als alles "stabiel" is.
          Nog later hun de soundcheck laten doen en aan hun vragen stellen over het plaatje/problemen etc. Opmerkingen plaatsen zoals "de kick en bas zitten mekaar in de weg" en kijken of ze het op kunnen lossen.
          Ook leuk: ze niet laten kijken, maar wel live aanpassingen maken en vragen of ze het horen (werkt erg goed om je gehoor te trainen op "rare" fenomenen).

Duurt zo alleen wel een half jaar voor iemand zelfstandig een band kan doen, maar dan heb je wel een technicus gecreëerd i.p.v. een aap die een band kan schuiven.

Maar waar ik het wel mee eens ben is dat je heel veel kunt leren van een multitrack. Laat zelf regelmatig een HD24 meelopen en doe af en toe eens een mix-sessie hiermee. Is goed voor je eigen training/ervaring. Voornamelijk omdat je dan extreem kan klooien om een gewenst effect te bereiken, wat je dan later weer live kunt toepassen.
          Maar om iemand zo een band te leren schuiven lijkt me niet handig (zeker niet omdat je live te maken hebt met tig extra factoren, zoals herrie van het podium etc...)
          Last edited by SoundOfSilence; 30-07-09, 22:05.
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• DMiXed
            • Jan 2008
            • 370

Originally posted by SoundOfSilence
            +1
            juppie!

srry moddie, melige momenten veroorzaken melige acties
            Jeroen van Geffen

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Hoe leer ik een band mixen
              door het gewoon te doen en veel op je bek te gaan en nog belangrijker er van te leren . Het leren mixen van een band is hetzelfde als het leren van een taal of het leren bespelen van een muziek instrument . Het duurt lang en je moet het oefenen door te doen . Je moet er gevoel voor opbouwen en intuitie voor ontwikkelen .
              Vragen staat altijd vrij bij mensen die dit al jaren doen dit vinden de meeste ook leuk als ze er de tijd voor hebben .

Te vaak kom ik van die puppies tegen die net een paar maanden bezig zijn of 1ste jaars ROC/theater school of wat voor opleiding doen en dan denken dat ze met een paar maanden systeem techneut FOH/mon tech bij een band kunnen zijn . Vaak hebben ze dan ook nog een air over zich van ik ben de tech van het bandje . Wordt ik vaak een beetje moe van .
              Ik heb mensen achter mijn tafel gehad waar ik binnen 5 min had van die rooie ledjes hebben een betekenis ze zitten er niet voor de sier op en die piep toon die je hoort is geen toon generator maar feedback doe er wat aan .

Ik zeg niet dat ik nooit fouten maak(te) maar door schade en schande wordt je wijzer ( ik wel hoop ik ) .

Het gebruik van een meer sporen machine is een tool die je kan gebruiken bij mensen die het willen leren maar doe dit dan wel op een PA systeem en niet op studio monitors daar mixen in de studio wezenlijk anders is als live mixen . In de studio heb je altijd de mogelijkheid tot terug spoelen en opnieuw beginnen en het miereneuken over een klein beetje eq hier en daar . Live : geen herkansing en nooit tijd genoeg
              Last edited by Timo Beckman; 31-07-09, 13:58.

Comment

• Cake Music NL
                • Sep 2008
                • 60

Praktijk is de beste leermeester, zoals meerdere je al vertelden.

Probeer wel wat aan je basiskennis te doen over audio, zie het net als een timmerman die met een koffer gereedschap op reis gaat, en het is fijn om het verschil tussen een hamer en een schroevendraaier vooraf te weten.

Dus lees/wikipedia/vraag over de volgende zaken veel :
                -volume, dB, gainstructuur etc
                -klank, toonregeling, frequentie, Q factor of bandbreedte
                -Dynamiek, compressie,limiting, gating, expanding
                -ruimte, diepte, reverb
                -speciale effecten
                Dat behoort o.a. tot je basis gereedschap koffer.
                De meeste technici denken dat geluid alleen maar gaat over met witte handschoenen deze knopjes bedienen en dan ben je er.

Maar een leuke mix maken gaat over veel meer, Je belangrijkste factor begint bij de bron. Hoe plaatst je je microfoons en welke gebruik je. ( :-) en is er wel iets te maken van deze band ) Leer de verschillende soorten mic's. Een stukje electronica over gebalanceerd en ongebalanceerd, een DI, en over de verschillende soorten niveau's. kom je ook gelijk op een stukje aarding.

En dan ben je er nog niet, want naast het mixen zelf en een goed bron, moet het ook nog eens worden uitversterkt. Dus vanuit je mixer ga je aktief/passief aansturen met processors, matrixunits en dan naar versterkers en dan naar speakers, of je hebt gewoon aktieve speakers.

En als volgende factor komt dan ook nog eens de akoustiek, en de reflecties, de overlast, de millieu ambtenaar etc om de hoek kijken. Het inregelen van je setje.

En wat dacht je van je eigen mening aan de kant kunnen gooien, een band of publiek wil vaak volgens "hun sound" het geluid hebben, of het reportoir van de band of de muzieksoort ligt je niet. ( Zoals de zovele serious engineers hier, die Dance acts niet "willen" begrijpen of andersom )

Vindt je het nog leuk ? bandje mixen?

Ja, al deze dingen leer je in de praktijk uit te werken, maar probeer jezelf in ieder geval wel te voorzien/in te lezen van dit soort basisinformatie, daar zijn genoek site's, boeken en opleidingen/trainingen voor.

De andere kant van het verhaal zijn de "geschoolde " engineers van de diverse opleidingen die er in Nederland zijn etc.... hahahaha , na een paar maanden in de schoolbank en wat expirimenteren in de studio, lopen ze met een papiertje de voordeur uit en denken dat ze U2 en Prince wel even kunnen gaan mixen :-)

Je kunt zo'n training/opleiding natuurlijk wel als basis gebruiken, maar het echte vak leer je natuurlijk in de praktijk.

Als je echt wilt mixen zal het even duren, je oren moeten leren luisteren, je technische niveau moet op de hoogte zijn en zoals in het forum hier vaak naar voren komt.... Je moet politiek op orde zijn met ego's van engineers, muziekanten, organisators, de buren, het publiek...

Comment

• RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

Je vergeet nog iets, wat dacht je van 's middags in de vrachtwagen naar Verweggistan, lossen, bouwen, aansluiten. In het holst van de nacht weer afbouwen, laden, terug naar huis.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen (lucky ones ).
                  Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Volgens mij was gewoon de vraag of er een goedkope/makkelijke manier is om alle instrumenten separaat op te nemen om zo met een mengpaneel te kunnen spelen om het mixen onder de knie te krijgen.
                    TS weet zelf volgens mij al lang wat er verder bij komt kijken.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• metalteacher
                      • Dec 2007
                      • 467

Kijk, al die dingen weet ik al wel. Loop ook alweer 25 jaar mee als hobbyist in de geluidsverhuur. Al die dingen laat ik mensen ook doen. Dan nog zit ik met de vraag, hoe leer ik ze een band mixen in een droge omgeving. Ik denk toch dat ik ze eens meeneem naar een studio, en ze daar wat laat prutsen, dan kun je in alle rust zaken uitleggen. Tijdens een bandavond met 15 minuten ombouwtijd gaat het allemaal redelijk rap. Daarnaast komen bands vaste prik te laat en heb je bijna altijd te weinig tijd om te soundchecken in alle rust. Daarnaast is het voor een leerling bijna ondoenlijk om alles wat de band wil voor eigen geluid te kunnen interpreteren en omzetten naar acties.

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

Laat maar vorige comentaar niet relevant
                        Last edited by Timo Beckman; 31-07-09, 23:13.

Comment

• metalteacher
                          • Dec 2007
                          • 467

verschil tussen ons en de meesten is denk ik dat we maar een beperkt aantal bandavonden per jaar hebben, en werken met vrijwilligers. die probeer je dan op te leiden

Comment

• Mattheusvz
                            • Jun 2007
                            • 107

Wij werken met een aantal (freelance) geluids- en lichttechneuten en krijgen ook met enige regelmaat dergelijke vragen (Voor zowel geluid als licht.) Bij ons is bekend dat de deur altijd open staat en dat welwillende leergierige mensen altijd welkom zijn bij ons. We hebben een aantal freelancers lopen die graag hun werkzaamheden uitleggen.
                            Ik denk ook dat de praktijk de beste leermeester is.

Comment

• Reznik
                              • Aug 2010
                              • 16

[Deze vraag staat niet helemaal in het goede topic, maar de Moderator verbood me om een nieuw en vraag-gericht topic te openen dus dan maar zo:]

Hallo iedereen,
                              Ik voorzie met mijn eigen bedrijf (www.tunnel-radio.nl/reznik.htm) al een tijdje in op en afbouw voor verschillende bedrijven. Naast mijn technische achtergrond (HBO werktuigbouwkunde) en hijs- en heftruckdiploma's zoek ik eigenlijk een (deeltijd/avond) opleiding om eens een officieel papier te krijgen voor Sound Reinforcement (om de theorie eens bij te schaven).
                              Ik heb al bij het IAB gekeken en dat zag er goed uit maar zij antwoorden niet op telefoon en email en het lesjaar begint al op 31 aug. Zijn er nog alternatieven?

Bedankt!
                              ________
                              Oh ja joh?

Comment

Working...