ingebouwde crossover of los

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • redcars
    • Jun 2009
    • 19

ingebouwde crossover of los

Heb momenteel actieve set. 1 DB sub 18' ingebouwde crossover. die splitst stereo naar 2 HK premium 12 " toppen. proefondervindelijk is de middelste stand 120 hz beste. (kan kiezen tussen 90, 120 en 150) Nu heb ik me laten vertellen dat het beter is een losse crossover te nemen, en die naar de 3 kasten te laten sturen want dit zou passief filteren zijn en dan werd het actief wat meer rendement geeft. Snap dit niet want signaal gaat van tafel naar sub, in crossover. dat is dan straks toch ook zo? klopt het verhaal dat los beter is en zo ja, wat adviseren jullie, er is nog 1 plek HE in mijn rackie.........
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Mij lijkt ook dat er geen verschil is... Voor alle duidelijkheid: je trekt een XLR kabel van je sub naar je toppen, en geen speakon?

In dat geval is je subwoofer idd zelf actief aan het filteren, en maakt het weinig uit.

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Je hebt 2 manieren om je PA te filteren, Passief en Aktief:

Bij een passief gefilterd PA sluit je de versterker aan op de speaker, en in die speaker worden door een filter de frequenties van mekaar gescheiden en naar de juiste speakers gestuurd. Je kan op deze manier dus met 1 kanaal van een versterker meerdere speakers aansturen.

Bij een aktief gefilter PA (niet te verwarren met een powered PA, waarbij de versterkers al in de speakers zitten) plaats je een crossover voor de versterkers. Voor elke frequentie gebied word dan een apart versterker kanaal gebruikt.

Een aktief pa-tje klinkt vaak veel beter, maar goed, je sleept wel meer versterkers mee wat weer geld en inspanning kost.

Wat je in de praktijk ook veel tegen komt is een combinatie van beide technieken. Bijvoorbeeld een 2-weg crossover, waarmee je voor het sub en de top een ander versterker kanaal pakt, in in de top zit vaak nog een passief filter om het midje en het hoogje van de juiste frequentie gebieden te voorzien. Veel 'basje/topje met een paaltje' setjes als D&B C6 werken op deze manier en dat werkt voor deze setjes prima.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• redcars
        • Jun 2009
        • 19

xlr

xlr is het dus, niet speakon nee, dat is passief.
        Dus het leek me ook al dat het niks uitmaakt tussen mengtafel en kast een crossover te zetten als per kast zelf de versterker erin zit.
        het verschil zou mijns insziens alleen maar 6m xlr kabel zijn.....of hooguit eht voordeel dat de frequentie dan met een potmetertje af te regelen ....of misschien nog de kwaliteit van zo'n losse crossover?

resume:
        elke kast heeft zijn eigen actieve versterker
        dus signaal mengtafel gaat in kast met stereo crossover.
        die splitst als het ware het laag naar de 18 inch to 120hz mono , en de alles boven de 120 hz naar de toppen die dat ieder zelf links rechts versterken.

Comment

Working...