Dynacord S1200 probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

    Dynacord S1200 probleem

    Afgelopen weekend had ik een probleem met een S1200 versterker.

    De versterker wordt gebrugd gebruikt en belast met twee 100V trafo's met een impedantie van totaal 4 ohm.
    De totale belasting lag ongeveer op de helft van de maximale belasting.

    Tijdens het testen werkte alles naar behoren.
    Plotseling ging de versteker in protect. Hierna terug naar normaal en weer terug in protect.
    Ik heb hieropvolgend de belasting verwijderd en op sluiting gecontroleerd. Conclusie, geen sluiting.
    Toen ik de versterker weer ingeschakelde kreeg ik wel signaal maar het klonk het, als ik het zo omschrijven mag, alsof het rechtstreeks van de return van een goedkope reverb kwam.

    Nu komt de grap.
    Toen ik de versterker aan het eind van de middag nog eens probeerde, met enkel de trafo's aan belasting, was het signaal goed.

    Wie heeft dit wel eens meegemaakt?
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    Waarschijnlijk een kwestie van de rustspanning af laten stellen. Het is wel verstandig om dit bij een kundig bedrijf te doen, dit omdat er op meerdere plaatsen te gelijk gemeten moet worden.
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • Mach Facilities
      • May 2009
      • 109

      #3
      Heb het zelfde al eens meegemaakt met ook een S1200, alleen stond die dan gebrugd op een tweetal baskastjes, leek mij of er een bepaalde frequentie begon te oscilleren, waardoor je in de harmonischen in de versterker een feedback krijgt, de versterker moet zijn max aan output gaan leveren, voor iets wat ergens in de harmonischen gebeurt, dus waar je met je oren dus geen weet van hebt. Ik heb het naderhand nog eens kunnen reproduceren, met een analyser en een scoop er aan vastgehangen, bleek dat de amp begon te oscilleren op 4 Hz, dit hoor je dus NOOIT, maar de amp gaat ervan in protect.
      Ik heb de brug functie uitgeschakeld, tien minuten laten afkoelen, en vanaf dat moment heb ik er geen problemen meer mee gehad.
      Blijkbaar is de brugfunctie bij deze amp niet helemaal lekker, of in elk geval niet goed gebalanceerd tussen de twee kanalen, waardoor er tussen de twee versterkerbruggen een oscillatie optreedt.

      Try it, it can't hurt...
      Chris

      Comment

      • jans
        • Feb 2003
        • 869

        #4
        Originally posted by Mach Facilities
        Heb het zelfde al eens meegemaakt met ook een S1200, alleen stond die dan gebrugd op een tweetal baskastjes, leek mij of er een bepaalde frequentie begon te oscilleren, waardoor je in de harmonischen in de versterker een feedback krijgt, de versterker moet zijn max aan output gaan leveren, voor iets wat ergens in de harmonischen gebeurt, dus waar je met je oren dus geen weet van hebt. Ik heb het naderhand nog eens kunnen reproduceren, met een analyser en een scoop er aan vastgehangen, bleek dat de amp begon te oscilleren op 4 Hz, dit hoor je dus NOOIT, maar de amp gaat ervan in protect.
        Ik heb de brug functie uitgeschakeld, tien minuten laten afkoelen, en vanaf dat moment heb ik er geen problemen meer mee gehad.
        Blijkbaar is de brugfunctie bij deze amp niet helemaal lekker, of in elk geval niet goed gebalanceerd tussen de twee kanalen, waardoor er tussen de twee versterkerbruggen een oscillatie optreedt.

        Try it, it can't hurt...
        Chris
        Lijkt me een logische oorzaak. Heb het vorig jaar ook al eens gehad, weet alleen niet meer of dit met dezelfde versterker was. Ook hier wat je al aanhaalde uit zetten afkoelen en weer draaien. Deze eindtrap heeft naderhand ook geruime tijd op een dummyload staan te draaien zonder problemen.
        Ik zal eens proberen of ik hem in oscilatie krijg.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Testen met een trafo zonder secundaire belasting ... da's toch geen test ? Je amp ziet nauwelijks een belasting maar kan door de inductiespanning van de onbelaste wikkeling wel over de knikker gaan ...

          Wat voor 100V weergevers heb je eraan hangen ? Ik hoop fullrange, als het hoorns zijn hoop ik dat je de boel goed gefilterd hebt ?

          Mijns inziens heeft het weing van doen met rustspanning ... beetje voorbarig dat te roepen gezien TS niet heeft aangegeven dat de amp onbelast pisheet wordt of iets in die trand.

          Een amp heb ik overigens ook nog nooit zien oscilleren op lage frequenties ... zeker geen 4Hz. Daar is een ampontwerp ook niet naar, als er iets fout gaat gaat 'n amp meestal op een (veel) hogere freq. fladderen.

          Groeten !
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • jans
            • Feb 2003
            • 869

            #6
            [quote=Koen van der K;507282]Testen met een trafo zonder secundaire belasting ... da's toch geen test ? Je amp ziet nauwelijks een belasting maar kan door de inductiespanning van de onbelaste wikkeling wel over de knikker gaan ...Het belastenmet enkel de trafowas geen test. Omdat ik een jaar terug een gelijk probleem had met een S1200 was ik nieuwsgierig of deze nog steeds raar klonk. En dit was dus niet meer het geval.

            Wat voor 100V weergevers heb je eraan hangen ? Ik hoop fullrange, als het hoorns zijn hoop ik dat je de boel goed gefilterd hebt ?


            Er hangen inderdaad 100V hoorns aan. De trafo is voorzien van een RC kring. We draaien hier al jaren mee en hebben nooit problemen.
            Een processor zorgt voor high en lowpass filters. We hebben hier overigens jaren zonder gewerkt.
            Ook met een onbelaste trafo nog noit problemen gehad.

            Mijns inziens heeft het weing van doen met rustspanning ... beetje voorbarig dat te roepen gezien TS niet heeft aangegeven dat de amp onbelast pisheet wordt of iets in die trand.
            Ik heb inderdaad geen ovematige warmte vernomen.

            Een amp heb ik overigens ook nog nooit zien oscilleren op lage frequenties ... zeker geen 4Hz. Daar is een ampontwerp ook niet naar, als er iets fout gaat gaat 'n amp meestal op een (veel) hogere freq. fladderen.
            OK
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Lastig zo'n intermitterend probleem ... als ik het goed begrijp heb je dit verschijnsel sporadisch en enkel bij "volle" belasting (dwz teruggerekend 4 Ohm aan de output) ?
              Zijn er vergelijkbare omstandigheden met die keer toen hetzelfde probleem zich voordeed (aantal weergevers, agregaat, bepaalde configuratie) ?
              Ik denk dat het lastig is dit probleem met op de testbank naar voren te halen, dan zul je met diverse reactieve loads een testopstellinkje moeten maken ... lastig (maar daar begon ik de post al mee ;-)
              Misschien dat mede-forumlid Speakertech een idee heeft over de trafo's of het 100V systeem in zijn geheel, hij heeft behoorlijk wat ervaring met 100V apparatuur en toepassingen.

              Succes !
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

                #8
                Mijns inziens heeft het weing van doen met rustspanning ... beetje voorbarig dat te roepen gezien TS niet heeft aangegeven dat de amp onbelast pisheet wordt of iets in die trand.
                Kan ook, ik zeg ook niet dat het zo is....Ik zie alleen een voor mij een bekend verhaal van de S serie van Dynacord, daar reageer ik op...Daarom ben ik van mening om de amp naar een goede reperateur te brengen en deze te checken...Ik weet niet hoe oud ie is/wanneer ie gekocht is, maar met een beetje geluk zit er nog garantie op...
                Olaf Duffhuës

                **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                Comment

                • jans
                  • Feb 2003
                  • 869

                  #9
                  Originally posted by Koen van der K
                  Lastig zo'n intermitterend probleem ... als ik het goed begrijp heb je dit verschijnsel sporadisch en enkel bij "volle" belasting (dwz teruggerekend 4 Ohm aan de output) ?
                  Zijn er vergelijkbare omstandigheden met die keer toen hetzelfde probleem zich voordeed (aantal weergevers, agregaat, bepaalde configuratie) ?
                  Ik denk dat het lastig is dit probleem met op de testbank naar voren te halen, dan zul je met diverse reactieve loads een testopstellinkje moeten maken ... lastig (maar daar begon ik de post al mee ;-)
                  Misschien dat mede-forumlid Speakertech een idee heeft over de trafo's of het 100V systeem in zijn geheel, hij heeft behoorlijk wat ervaring met 100V apparatuur en toepassingen.

                  Succes !
                  Het probleem heb ik nu voor de tweede keer meegemaakt. De condities zijn niet gelijk.

                  eerste keer: 230V uit het net - belasting 2 x Dynacord F150 parallel.
                  aansturing versterker ongeveer -6dB

                  tweede keer: 230V van aggregaat - belasting ongeveer 1/2 max.
                  aan 100V hoorns - aansturing versterker 0dB

                  Ik twijfel niet aan het 100V systeem. Hier werken we al jaren mee met verschillende versterkers.
                  Ter info: er worden Amplimo trafo's gebruikt met de voorgeschreven rc kring.
                  Bij veel toepassingen staan twee 600W trafo's, 8 Ohm, parallel op de eindtrap. Van de trafo's wordt de 50V zijde in serie gezet. De maximale belasting wordt hierbij bepaald door de versterker in dit geval 1200W.

                  Zal ook eens een mailtje naar dynacord sturen.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Ola amigos,

                    @Olaf; ja, ik was misschien 'n beetje kort door de bocht, kans is idd wel redelijk dat het aan de amp ligt.

                    @Jans; ok, dus ook met de F150's dat rare "galmveer" geluid ... zoals vermeld is de kans dan wel erg groot dat 't in de amp zit. De importeur 'n mailtje sturen lijkt me 'n goed idee ... we zien de uitkomst wel verschijnen.

                    Groetos !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • Mach Facilities
                      • May 2009
                      • 109

                      #11
                      Originally posted by Olaf Duffhuës
                      Kan ook, ik zeg ook niet dat het zo is....Ik zie alleen een voor mij een bekend verhaal van de S serie van Dynacord, daar reageer ik op...Daarom ben ik van mening om de amp naar een goede reperateur te brengen en deze te checken...Ik weet niet hoe oud ie is/wanneer ie gekocht is, maar met een beetje geluk zit er nog garantie op...

                      Dit is dus ook de strekking van MIJN verhaal, ik kwam stomtoevallig ook zo'n zelfde probleem tegen in mijn eigen opstelling, weliswaar met baskastjes eraan hangen, en zag toen ik de amp uit en weer aangezet had de conussen van de speakers langzaam in en uitslaan...
                      Naderhand met een dummyload een scoop eraan gehangen, en zag toen een toon van ongeveer 4 Hz uit de amp komen, zonder er signaal erop te hebben, weliswaar met de volumepot helemaal open, maar in feite zonder echte input. Toen ik de amp uit de brugstand haalde was de rare toon op de scoop weg. Heb sindsdien ook geen problemen meer met de amp gehad.
                      Maar inderdaad, even wegbrengen naar een reparateur lijkt mij ook het beste.
                      Chris

                      Comment

                      • jans
                        • Feb 2003
                        • 869

                        #12
                        Originally posted by Koen van der K
                        Ola amigos,


                        @Jans; ok, dus ook met de F150's dat rare "galmveer" geluid ... zoals vermeld is de kans dan wel erg groot dat 't in de amp zit. De importeur 'n mailtje sturen lijkt me 'n goed idee ... we zien de uitkomst wel verschijnen.

                        Groetos !
                        Dit heb ik destijds niet geconstateerd. Heb destijds de amp er tussen uit gehaald en de luidsprekers anders verdeelt over.Thuis ben ik er achter gekomen dat de amp weer normaal functioneerde.

                        Ik ben zeker van plan de amp naar een reperateur te brengen maar als de amp daar ook normaal functioneerd dan is de kans aanwezig dat ik hem zo weer retour krijg.
                        Vandaar dat ik hier de vraag neerleg om het voor de reparateur makkelijker te maken. Tevens bespaart me dit onderzoekskosten en is de amp sneller terug.
                        Last edited by jans; 27-05-09, 14:48.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          Ha Jans,

                          Hier verschijnen ook de meest uiteenlopende apparatuur met de meest exotische problemen op de werkbank. Grofweg gezegd gaat het hier ongeveer zo; Mochten de standaard testen niets opleveren gaat in overleg met de klant een duurtest plaatsvinden. Mocht daar niets uitkomen dan overleg ik met collega's of de importeur of die soortgelijke problemen hebben gehad. Als dat ook niets oplevert gaat er een tweede duurtest overheen waarbij (indien dit niets oplevert) de amp weer door de klant in gebruik wordt genomen. Uiteraard zie / spreek ik m'n klanten geregeld en houden we de boel in de gaten. Gelukkig komen dit soort gevalletjes slechts uiterst sporadisch voor.

                          Mailtje naar de TD van Dynacord kan nuttig zijn.

                          Groeten !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • jans
                            • Feb 2003
                            • 869

                            #14
                            Het weekend de bewuste versterker weer aan het werk gehad.
                            De gehele dag, van 09:30 tot 17:00, probleemloos. Het gehele circuit was maximaal belast.

                            De volgende keer zal ik de spare versterker maar weer thuis laten.
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                            Comment

                            Working...