Invloed van digitale zenders op draadloze mic's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Invloed van digitale zenders op draadloze mic's

Al jaren gebruik ik draadloze mic's in de UHF, afstembaar K65-67. Eigenlijk nooit problemen gehad, tot gisteren. De klank klopte niet meer, de reikwijdte was veel minder dan gewoonlijk, er waren korte drop-outs en ook ging de RFmeter op het display driftig op en neer, samen met veelvuldig omschakelen van A naar B van de (true) diversity ontvangers, zelfs als de mic nauwelijks verplaatst werd. Het leek wel of de veldsterkte afhankelijk was van de spraakinhoud. Ik was in de omstandigheid, dat ik vier systemen mee had en kon daardoor een defecte micro of ontvanger wel uitsluiten. Het was in de regio Utrecht en daar werken zenders van KPN in kanaal 64. Edoch het omschakelen naar K67 leverde geen verbetering op. Het is nog maar de vraag of K64 en 65 last van elkaar hebben. Er zijn ook talloze micro's die in K63 werken en dat is ook maar een kanaal verschil.
    Met de microfoons uitgeschakeld, was er op de RF veldsterktemeters niets te zien.
    Zie je op het display als er digitale zenders op je microfoonfrequentie zitten? Het is toch gewoon HF, of niet. Uiteindelijk was ik in de gelegenheid een microfoonontvanger op minder dan 10 meter van de speaker te zetten, maar perfect werd het niet. Wat zou er aan de hand geweest kunnen zijn. Een check van de micro's vandaag bracht niets aan het licht.
    De micro's zijn al zo'n jaar of vier in gebruik zonder problemen.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 17-05-09, 22:12.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by speakertech
    Al jaren gebruik ik draadloze mic's in de UHF, afstembaar K65-67. Eigenlijk nooit problemen gehad, tot gisteren. De klank klopte niet meer, de reikwijdte was veel minder dan gewoonlijk, er waren korte drop-outs en ook ging de RFmeter op het display driftig op en neer, samen met veelvuldig omschakelen van A naar B van de (true) diversity ontvangers, zelfs als de mic nauwelijks verplaatst werd. Het leek wel of de veldsterkte afhankelijk was van de spraakinhoud. Ik was in de omstandigheid, dat ik vier systemen mee had en kon daardoor een defecte micro of ontvanger wel uitsluiten. Het was in de regio Utrecht en daar werken zenders van KPN in kanaal 64. Edoch het omschakelen naar K67 leverde geen verbetering op. Het is nog maar de vraag of K64 en 65 last van elkaar hebben. Er zijn ook talloze micro's die in K63 werken en dat is ook maar een kanaal verschil.
    Met de microfoons uitgeschakeld, was er op de RF veldsterktemeters niets te zien.
    Zie je op het display als er digitale zenders op je microfoonfrequentie zitten? Het is toch gewoon HF, of niet. Uiteindelijk was ik in de gelegenheid een microfoonontvanger op minder dan 10 meter van de speaker te zetten, maar perfect werd het niet. Wat zou er aan de hand geweest kunnen zijn. Een check van de micro's vandaag bracht niets aan het licht.
    De micro's zijn al zo'n jaar of vier in gebruik zonder problemen.

Speakertech
    Ik denk dat dit item eigenlijk op het techniekforum thuis hoort, maar weet niet hoe ik het kan verplaatsen. Kan de moderator dat voor mij doen?

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Sanrobi (geluid en licht)
      • May 2009
      • 2

Originally posted by speakertech
      Ik denk dat dit item eigenlijk op het techniekforum thuis hoort, maar weet niet hoe ik het kan verplaatsen. Kan de moderator dat voor mij doen?

Speakertech
      Hoi Speakertech,

Uiteraard ga ik ervan uit dat je gebruik maakt van een goede merk/typemicrofoon, bv. Sennheiser/Shure (en dan niet de instapseries).
      Heel sporadisch hebben wij ditzelfde probleem. Vooral wanneer er in de buurt een sterke digitale zender actief is. Deze zit dan niet op dezelfde frequentie, maar beinvloed zeerzeker de prestaties van microfoons.
      Gelukkig is de laatste jaren de techniek heel erg vooruit gegaan, waardoor het probleem niet vaak optreedt.
      Aangezien wij altijd meerdere mic's bijhebben, is dit ons stappenplan:
      - Probeer eerst uit te luisteren of het een andere draadloze mic betreft die toevallig in hetzelfde frequentiebereik werkt. Zet de zender uit, en zoek naar een leeg kanaal.
      - Probeer een andere frequentieband (geeft maar een kleine kans).
      - En als het allemaal niet helpt, stap over naar een microfoon in de VHF band. Dan is het probleem zeker over.

Succes

Sanrobi

Comment

• Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

weet wel dat kanaal 65 bij de sennheiser de laatste tijd nogal stoort vanwege de digitale tv (volgens mij van kpn)
        Welke frequentie dat is weet ik zo niet uit m'n hoofd.
        Maar in 't theater te Deventer hebben we al diverse gezelschappen gehad die in dat gebied veel storingen hebben ondervonden door digitale tv.
        Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

Working...