Equalizer of Procesor?
Collapse
X
-
-
gebruik je zoek functie even op time allignment op dit forum en op wikipedia . Lees het en kom dan met vragen .Comment
-
Oke het time alignment gebeuren en de actieve en passive crossovers snap ik.
Maar mijn vraag was of actieve speakers veel beter zijn dan passieve.
En of een DBX Driverack PA ook goed is voor wat ik doe. (ivm. toekomst evt. meerdere versterkers/speakers)Comment
-
-
ehm actief of passief een paar verschillen:
Een actieve speaker is een speakerkast waar een versterker in zit.
Een pasieve speaker is een speakerkast die word aangestuurd door een losse versterker.
Het passief AANSTUREN van een speakerkast/ set gebeurd door 1 versterker, waarbij er in de kast een scheidingsfilter zit ingebouwt. die het signaal verdeeld over de betreffende speakers in de kast / kasten
nadeel:
-Werkt vaak niet bij grote Vermogen
-De frequentie verdeling is vaak maar op 1 manier te gebruiken
voordeel:
-Je heb maar 1 versterker nodig
Het actief AANSTUREN van een speakerkast/ set gebeurt door voor elke
frequentie reeks ( je bas tonen,je mid, je hooge tonen) aan te sturen met een apparte versterker. Doordat je dat moet kunnen instellen welke versterker de juiste toonsoort krijgt gebruik je een crossover of een processor ( Een processor is uitgebreider en voorzien van eq en ga zo maar door.) daarmee kun je dus zeggen dat van 35 tot bijv 100 HZ naar de versterker voor je sub kast gaat en ga zo maar door.
Voordeel:
Je kan veel grotere system aansturen
Je kan precies instellen wat je wil
Nadeel:
Je heb 2 of meer versterkers nodig
Je geeft zelf aan dat je 2 toppen heb. In die toppen zit een scheidingsfiltertje daarom kan je je set prima aansturen met 1 losse verterker, wil je de frequenties wat wijzigen gaat dat prima met een eq maar een diepe bass zal die bijvoorbeeld nooit geven ( Weer de eigenschap van de speaker die in de kast zit)
Nu kan je dat oplossen door er 2 sub kastjes onder te zetten
Als je dit van plan bent is het zeker aan te raden een losse versterker erbij te kopen en dus ook een processor. Zo kan je je speakerset helemaal instellen naar je eigen smaak en kan je de set altijd nog meer uitbereiden met meerdere speakers en daarvoor is de dbx driverack prima geschikt. Ik gebruik hem zelf ook.
Ik hoop dat het wat duidelijker isComment
-
Sorry jongens, maar jullie beginnen te praten over time allignment, terwijl de desbetreffende topic starter een limiter heeft waarvan hij niet eens weet waarvoor en hoe hij hem precies moet gebruiken.(Niets persoonlijks, iedereen moet ergens beginnen) Mijn advies, begin goed bij de basis en ga niet met speakertjes van skytec liggen rommelen. Koop fatsoenlijke tops en ga daar eens mee aan de slag. Met een aantal fatsoenlijke versterkers erachter heb je aan (bijna) elke equalizer wel genoeg om toch een deftig geluidje neer te zetten.
Als je niet al te dure maar toch leuke tops zoekt moet je naar de dap x12 series gaan kijken of de x15 als je iets meer laag wilt.
En zelfs dan, wie gaat er nu voor een 12,1'' topje time allignment gebruiken? als je het hebt, dan ben je waarschijnlijk al een stuk groter geworden dan het topje per kant. Denk je dat iemand in de zaal hoort of je hoog hoorn nu 1ms gedelayed is?
begin dus bij de basis met bouwen,en ga geen speakers met pleisters plakken, want op de langere termijn, als je groter wordt, dan is je set ook weer moeilijker te verkopen, en met een goede basis heb je ook een net setje staan als je ergens moet draaien.
kijk eens, hier is een heel mooi begin:
Marktplaats.nl > 4 stuks DAP AX-12 - Muziek en Instrumenten - Speakers
Persoonlijk vind ik namelijk ook dat die jrx125 echt voor geen meter klinken. veel te scherp en schel op het hoog. als een zanger slist hoor je het meteen, en ook niet zo zuinig, en als je een beetje mid wilt hebben heb je een omgekeerde smiley nodigLast edited by teunos; 19-05-09, 19:41.''diamonds are forever''Comment
-
@ Jens:
Heel erg bedankt voor de duidelijke reactie.
Ik begrijp dus dat je passieve speakers ook actief kan aansturen?
(Of gooi ik het nou door elkaar?)
@ Teunos:
Juist voor het scherpe en schreeuwerige hoog, ben ik dit topic gestart om het ergste mischien weg te kunnen filteren. Ik heb deze set nog niet zo lang, en wil er voorlopig nog wel wat plezier van hebben.
Persoonlijk heb ik niks met DAP dus dan zoek ik liever iets anders.Comment
-
Als het in eerste instantie was voor het schreeuwerige hoog, ga dan gewoon in ieder geval is kijken voor een nieuwe tweeter. De driver is de boosdoener, vervanging van deze lost je problemen op.
@ Jens:
Heel erg bedankt voor de duidelijke reactie.
Ik begrijp dus dat je passieve speakers ook actief kan aansturen?
(Of gooi ik het nou door elkaar?)
@ Teunos:
Juist voor het scherpe en schreeuwerige hoog, ben ik dit topic gestart om het ergste mischien weg te kunnen filteren. Ik heb deze set nog niet zo lang, en wil er voorlopig nog wel wat plezier van hebben.
Persoonlijk heb ik niks met DAP dus dan zoek ik liever iets anders.''diamonds are forever''Comment
-
Comment
-
Dat is misschien wel heel simpel op te lossen met een paar weerstanden op het scheidingsfilter.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Probeer anders dat je de EQ instellingen van JBL zelf kunt bemachtigen en ga daar eens mee experimenteren.
Of als je zelf voldoende kennis en gevoel in je oren hebt zelf met een grafische eq aan de slag.
Want ik heb zelf uit nood ook wel eens op een set van 4 JRx112 monitoren met 2 TSE subs een band en DJ moeten doen en dat wil prima al mis je zo nu en dan wat tonen maar als je goed eq't (lees WEGHALEN) van bepaalde frequenties kom je een heel eind en zijn ze zeker acceptabel.
Ik heb de presets nog wel in mnprocessor.
Mocht je hier interessein hebben dan moet je me maar even een mailtje doen.
Comment

Comment