strak afmixen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

strak afmixen

Dag beste collega's,
    Ik zou graag met dit topic ervaring uitwisselen over het afmixen van live bands.Ik heb gezocht via de zoekmachine maar niet echt gevonden wat ik zocht.Mijn bedoeling is om ervaringen of trucjes uit te wisselen en dit alles op een rijtje te zetten wat kan helpen om een mooie mix te maken.
    Een mix waar je ieder instrument mooi apart hoort zonder dat het 1 geluidsbrij word. Natuurlijk doen de muziekanten en de instrumenten er ook veel aan maar ik heb het nu juist over de technische kant.
    Wat zijn jullie trucjes om een mooi geluid te krijgen. Zijn er zaken die jullie
    veel gebruiken en die van een mix een mooi dynamische mix maken.
    Dit kan met behulp van compressors maar ik heb het eigenlijk nog eerder over de equalizing.
    Ik heb zo zelf een voorbeeld.
    Meestal draai ik de basdrum boven de 125 hz een stuk weg om een mooie strakke bas te hebben en geen flodderbasdrum en rond de 400hz draai ik ook wat gain weg bij toms om niet te veel nagalm te hebben zonder gate's er te moeten opzetten.
    Zijn er nog zaken die jullie veel gebruiken en waardoor je mix een stuk mooier komt.
    Tips met compressor en gate's mag je natuurlijk ook geven.

Vriendelijke groeten
    Jeffrey
    Last edited by zjeten; 21-04-09, 12:00.
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

vooral goed luisteren....

met wat zoekwerk op dit forum moet je al een heel eind komen.
    In eerste instantie ga je de 'brij' oplossen met je eq en niet met compressors!
    ga vooral lekker uitproberen; bij een oefensessie bouw je lekker je hele pa op en ga dan lekker experimenteren. Leer je veel van!

En loop ook eens mee met ervaren mensen; stel vragen; luister goed. De meeste goede techs willen graag hun kennis delen weet je?
    ~Clearsound~

Comment

• Sikkie
      • Sep 2004
      • 126

Alles begint bij de bron. Volumes op de buhne en microfoonplaatsing kunnen de beste band om zeep helpen. Zachter is beter en met close-miking kun je alleen het instrument van je keuze harder of zachter zetten of daar klank veranderingen in aan brengen. Experimenteer daar eerst eens mee voordat je wild aan knoppen begint te draaien.

Groetjes

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Originally posted by zjeten
        Dag beste collega's,
        Natuurlijk doen de muziekanten en de instrumenten er ook veel aan maar ik heb het nu juist over de technische kant. Wat zijn jullie trucjes om een mooi geluid te krijgen.
        Wat dacht je van microfoonkeuze, ook een belangrijke factor. Het PA bepaalt ook voor een deel je geluid.
        Trucjes? Daar moet je het niet van hebben. Het is vooral een kwestie van ervaring, veel en goed luisteren. Bij collega's te rade gaan, ga eens ergens anders kijken en vooral luisteren.

Van je mix een mooie dynamische mix maken? Daar streven we allemaal naar, echter er zijn vele factoren die daar (veel) invloed op hebben.
        Heerlijk die stilte

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Wat ook veel helpt is een paar keer een live opgenomen band afmixen in de studio . Veel van de zg. truukjes die ik toepas zijn van uit de studio ontstaan (niet allemaal) . Verder luisteren naar hoe het op het podium klinkt en dit zo dicht mogelijk zien te benaderen op je PA .
          Verder je PA +/- recht afregelen zodat je als je aan de knoppen van je tafel begint te draaien er bij kleine veranderingen ook echt wat gebeurt maar dit is een vak appart .

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Less is more....
            Pas op voor de valkuil om teveel randapparatuur te gebruiken.
            Op de toms een paar gates, de bas, kickdrum en vocals wat compressie, beetje galm op de snare en vocals dat is waar ik het mee doe.
            Verder gebruik ik een goeie koptelefoon om de vocals apart te kunnen beluisteren en te EQen.
            Maar alles valt of staat met wat er op het podium geproduceerd wordt, beter dan dat kan ik het ook niet maken
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• keenoncoolstuff
              • May 2003
              • 695

Originally posted by MusicXtra
              Less is more....
              Pas op voor de valkuil om teveel randapparatuur te gebruiken.
              Op de toms een paar gates, de bas, kickdrum en vocals wat compressie, beetje galm op de snare en vocals dat is waar ik het mee doe.
              Verder gebruik ik een goeie koptelefoon om de vocals apart te kunnen beluisteren en te EQen.
              Maar alles valt of staat met wat er op het podium geproduceerd wordt, beter dan dat kan ik het ook niet maken
              I totally agree on this one!!!

Rob.
              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Wel lopen verkondigen dat je niet teveel dynamics moet gebruiken, maar wel een compressor op de kick ? mmm...

Hoe je je mix opbouwt hangt ook maar af van de situatie, daarmee bedoel ik dat je niet in alle situaties de nuances kunt aanbrengen die je zou willen. In een kroegje heeft het weinig zin net zo uitgebreid te werk te gaan als bij een open-air show... meerwerk levert bijna geen meerwaarde op in sommige situaties.

Trucjes uit de studio live toepassen ga je eigenlijk pas doen als je de basis door hebt. Goed mixen is een vak en hoewel het redelijk makkelijk is een goede mix neer te zetten, wordt de stap naar een fanatische mix maar door weinig mensen gezet. Mixen is echt geen rocket-science, iedereen is in staat adhv een paar basis-technieken een acceptabele basis-mix neer te zetten. Ik ben er echter van overtuigd dat de een meer aanleg heeft dan de ander waar het om mixen gaat. Ik zie het dan ook wel als een artistieke bezigheid, je geeft toch je eigen interpretatie mee aan wat er op het podium gebeurd.

Oefening baart kunst, maar ook zelfkritiek. Zelf heb ik er eigenlijk altijd wel veel aan gehad L/R op te nemen en dat later terug te luisteren, daar leer je erg veel van. Dit werkt uiteraard wel alleen maar bij shows van een bepaalde grootte... Verder ook naar anderen luisteren... wat vind je er goed aan, wat minder?

Ik snap wel dat de TS op zoek is naar een handige-tips-lijst, maar ik denk dat de meeste mixers (incl myself) er niet heel happig op zijn het hele receptenboek hier maar op tafel te gooien.

Een tip wil ik van harte geven: ik regel een PA systeem/ monitor zo in dat een stem met een SM58 met de kanaal-EQ helemaal recht, behalve wat laag eruit goed klinkt. In de mix staan de EQ's van mijn vocal-broodjes op het laag na dan ook meestal helemaal recht en voor mij persoonlijk werkt dat erg goed.

Een andere tip: concentreer je inspanningen op het podium. Door de muzikanten goed te begeleiden en te helpen met hun sound wordt jouw werk op FOH veel makkelijker en kun je een veel betere mix neerzetten. Ook het verminderen van overlast door podiumgeluid doet wonderen. Een slecht geplaatste mic, of een slecht gestemde drumkit kun je NO WAY tegenop mixen. Zorg dat je op FOH bezig kunt zijn met sound maken, ipv problemen oplossen.

0,02
                Last edited by berolios; 22-04-09, 10:32.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• zjeten
                  • Mar 2003
                  • 331

Een andere tip: concentreer je inspanningen op het podium. Door de muzikanten goed te begeleiden en te helpen

-->Doe ik ,en dit helpt inderdaad bij de band die ik vast afmix .Bij die jongens krijg ik een mooie dynamic.Wat ook belangrijk is dat de muziekanten plaats laten voor elkaar in hun spel en niet allemaal het zelfde refreintje spelen. Alleen jammer dat er veel bands zijn(meestal jonge) die totaal niet luisteren als je vraagd om hun versterkers zachter te zetten. Randapparatuur gebruik ik zo weinig mogelijk.
                  Gate op kick,comp op bas en comp op stem.

[Wat ook veel helpt is een paar keer een live opgenomen band afmixen in de studio

Dit denk ik ook en daarom ga ik een studiosesie bijwonen van mijn vaste band.

Zelf heb ik er eigenlijk altijd wel veel aan gehad L/R op te nemen
                  Je geluid die uit je mengtafel komt is toch niet hetgeen dat je live hoort.
                  Door allerlij omstandigheden of zet je een LR mic om op te nemen.

Experimenteer daar eerst eens mee voordat je wild aan knoppen begint te draaien.
                  Ik ben wel al eventjes bezig met mixen. Het is niet dat ik volgende week mijn eerst band zal afmixen,maar zoals jullie zelf zeggen.
                  Kritisch zijn,willen bijleren,te rade gaan bij collega's,...

Wat ik misschien nog eens ga proberen is om een compressor op de acoustische gitaar te zetten.Om zowel de stille als de harde gespeelde stukken meer op 1 lijn te krijgen.Minder dynamic maar wel beter in een band die wat luider speelt.Ik weet ook dat je dit niet moet doen bij een solo zanger met gitaar.

ik compres meestal ook een blazersgroep. Routen via subgroup en dan inserten op de subgroup. Dan hou je het geheel wat meer in toom.

maar ik denk dat de meeste mixers (incl myself) er niet heel happig op zijn het hele receptenboek hier maar op tafel te gooien.

Wel jammer.Het zijn dan misschien de eerste die zeggen.
                  Wat was dat slecht afgemixt op dat event...
                  Last edited by zjeten; 21-04-09, 11:51.

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Een andere tip: concentreer je inspanningen op het podium. Door de muzikanten goed te begeleiden en te helpen

-->Doe ik ,en dit helpt inderdaad bij de band die ik vast afmix .Bij die jongens krijg ik een mooie dynamic.Wat ook belangrijk is dat de muziekanten plaats laten voor elkaar in hun spel en niet allemaal het zelfde refreintje spelen. Alleen jammer dat er veel bands zijn(meestal jonge) die totaal niet luisteren als je vraagd om hun versterkers zachter te zetten. Randapparatuur gebruik ik zo weinig mogelijk.
                    Gate op kick,comp op bas en comp op stem.

[Wat ook veel helpt is een paar keer een live opgenomen band afmixen in de studio

Dit denk ik ook en daarom ga ik een studiosesie bijwonen van mijn vaste band.

Zelf heb ik er eigenlijk altijd wel veel aan gehad L/R op te nemen
                    Je geluid die uit je mengtafel komt is toch niet hetgeen dat je live hoort.
                    Door allerlij omstandigheden of zet je een LR mic om op te nemen.

Experimenteer daar eerst eens mee voordat je wild aan knoppen begint te draaien.
                    Ik ben wel al eventjes bezig met mixen. Het is niet dat ik volgende week mijn eerst band zal afmixen,maar zoals jullie zelf zeggen.
                    Kritisch zijn,willen bijleren,te rade gaan bij collega's,...

Wat ik misschien nog eens ga proberen is om een compressor op de acoustische gitaar te zetten.Om zowel de stille als de harde gespeelde stukken meer op 1 lijn te krijgen.Minder dynamic maar wel beter in een band die wat luider speelt.Ik weet ook dat je dit niet moet doen bij een solo zanger met gitaar.

ik compres meestal ook een blazersgroep. Routen via subgroup en dan inserten op de subgroup. Dan hou je het geheel wat meer in toom.

maar ik denk dat de meeste mixers (incl myself) er niet heel happig op zijn het hele receptenboek hier maar op tafel te gooien.

Wel jammer.Het zijn dan misschien de eerste die zeggen.
                    Wat was dat slecht afgemixt op dat event...
                    Tip van Cobi: denk vooral niet te moeilijk!

Als je net een beetje begint met mixen moet je lekker bij de basis beginnen en niet gelijk naar compressors grijpen. Met een simpel mixertje, een cheap-ass galmpje en een EQtje op je LR moet je al een goede mix kunnen maken.

Wat ik bij mijn eerste bandjes vaak deed was eerst zorgen voor het monitor geluid tijden soundcheck en de dan kon ik lekker tijdens de avond mijn aandacht aan het zaalgeluid geven.

Veel vakbladen lezen (inmiddels dus ook internet artikels), daarin staan ook vaak tips die je live uit kan proberen. Soms heb je er niets aan, soms werkt het super.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Ik stel mij de vraag , wat bedoeld hij met strak afmixen ?
                      Dit lijkt mij meer , afmixen en DAARNA en GOEDE MASTERING ?
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• zjeten
                        • Mar 2003
                        • 331

Strak afmixen is misschien niet het juiste woord.
                        Met strak afmixen wil ik zeggen ,live een goede mix neerzetten.
                        Geen muziekbrij maar alles mooi op zijn plaats.
                        Als je naar een grote artiest gaat heb je meestal een mooie mix.
                        Natuurlijk heeft alles ook te maken met de muziek instrumenten.
                        Als ik drie jaar geleden in frankfurt een drumsolo hoorde op de dynacord cobra en je vergelijk dit met veel drums van bandjes.
                        Tis om te huilen. De drum speelt een rol maar natuurlijk ook de man achter de drum. En dit held voor elk instrument.
                        Eerst monitors en dan foh ,dat kan ik wel eens proberen.
                        Is een goed idee
                        Groeten
                        jeffrey

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Wat ik vaak tegenkom bij beginnende bandjes is dat ondanks je inspanningen elke nummer opnieuw gemixed moet worden. Ik heb wel eens gedacht dat dit aan de monitormix zou liggen, bij navraag krijg je het andwoord: "nee hoor monitor was goed".
                          Vaak zijn de arrangementen van beginnende bands niet geweldig waardoor ze elkaar in de weg zitten wat het maken van een mooie mix niet eenvoudiger maakt. Het wordt me niet altijd in dank afgenomen als ik dit tijdens de pauze meld als leermoment.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by jans
                            Wat ik vaak tegenkom bij beginnende bandjes is dat ondanks je inspanningen elke nummer opnieuw gemixed moet worden.

Het wordt me niet altijd in dank afgenomen als ik dit tijdens de pauze meld als leermoment.
                            Beginnende bandjes? zelfs met ouwe rotten komt dit voor. Mede de reden waarom sommige bands toch erg graag hun eigen geluidsman achter de tafel hebben.
                            Ik ken de nummers van mijn vaste band uit het hoofd waarbij de toetsen zachter moeten of de bas harder etc. etc. En dan zijn er nog de avonden waarbij de solo gitarist vergeet dat zijn solo begonnen is, of al weer voorbij.
                            Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je het gehele drumstel opnieuw moet mixxen... Al hoewel als de brushes te voorschijn komen, is ook dat schroeven geblazen.

Sommige muzikanten hebben daar moeite mee vele anderen niet, ze doen allemaal hun best. Alleen worden vaak na afloop de opmerkingen weer vergeten en is het de volgende keer hetzelfde of net iets anders.

Mee reizende fans vinden het vaak prettig, maar sommige vinden het dat daardoor het "live" gevoel eruit gaat, wat ik dan wel als een compliment oppak in plaats van andersom...

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

[...]Je geluid die uit je mengtafel komt is toch niet hetgeen dat je live hoort.[...]
                              Daarom zeg ik ook: dat kan alleen bij shows van een bepaalde grootte .
                              Daarbij zal het zelfs in kleine gelegenheden een goede indicatie geven als je zorgt dat het podiumgeluid in balans is.

Maar het zal je verbazen hoe goed sommige L/R opnames klinken (!!)... en dat is ook precies de bedoeling, nietwaar??
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...