filter en versterker voor buttkicker shaker gezocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

filter en versterker voor buttkicker shaker gezocht

Wij hebben sinds kort een buttkicker (shaker) op de drumkruk gemonteert.
    Die hangt aan een kantje van een oude zeck 2x600W eindbak die we in de oefenruimte voor de zangset gebruiken.

deel I
    Nu krijg je een vrij bijzonder probleem.
    Die buttkicker geeft weer tot 5 hertz. En kapt natuurlijk uit zichzelf af boven de 200Hz.

Maar echt schoon is het niet en je hoort toch best wel wat hoog nog "in de meetril" terugkomen.

Ik ben nu op zoek naar een heel goedkoop filterdoosje om voor de eindbak te zetten die alles boven de, zeg, 300Hz afkapt maar niets in het laag weghaalt. Vrijwel alle goedkope doosjes tot zelfs eindbakken hebben tegenwoordig een laagaf vast in de setup zitten. Zelfs de goedkoopste behringer eindbak heeft het al meegebakken. Maar Voor een shaker is er geen ondergrens...

Wie weet er een goedkope oplossing? Het hoeft zelfs niet mooi te klinken want met je r**t kun je dat niet horen.

deel II

Wie weet er trouwens nog goedkope eindbakken die bridged op 4 ohm een watt of 800 tot 1400 geven. Zonder laagaf filter? Die dat dus ook serieus een avond vol belast volhouden? Ik kan mij haast niet voorstellen dat om de zeck te vervangen je honderden euri moet uitgeven..

Tapco lijkt het goedkoopste ding te maken.

dus
    -conventionele techniek wegens 4 ohm volcontinue sub belasting. (de zeck staat echt vol open 600watt te bleren. Werkt ok maar een digi bak gaat dit denk ik niet trekken)
    -800 tot 1400 watt mono (bridge?)
    -geen laagaf
    -hoeft niet goedklinkend. Grof geweld met energie is voldoende.

suggesties
    lekker belangrijk!
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Koop een Behringer 2 weg crossover en je bent klaar!

Deel twee.

Crest CPX 1500 levert genoeg bridge op 4 Ohm, niet duur wel erg betrouwbaar!
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

Passief laagdoorlaatnetwerkje in een XLR-plug solderen? Misschien dat je eerst met wat geavanceerder apparatuur experimenteel moet vaststellen hoe steil en op welke frequentie je moet filteren. Eerste order kan zo simpel zijn als een condensatortje tussen pin 2 en 3.

Je gebruikt dan wel de uitgangsimpedantie van de mengtafel (oid) om de frequentie te bepalen. Als je vaak verschillende mengtafels gebruikt, is een actief filter misschien een beter idee.

Groeten,
      Sjoerd

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2138

Kwa versterker(suggestie):

American Audio V-3001 power versterker - J&H Licht en Geluid

Niet te duur, gewoon conventioneel, blijven gaan, worden niet heet onder zware belasting en ja ik spreek uit ervaring.

Zit standaard ook filter op, die denk ik wel bruikbaar is voor jouw toepassingen

linkje naar handleiding versterker: http://www.adjaudio.com/pdffiles/V-01%20Series.pdf
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Die Zeck is veel onverwoestbaarder dan alle budgetspul dat je tegenwoordig kunt kopen. Ik zou hem dus blijven gebruiken.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

Waarom wil je de zeck eigenlijk vervangen? Geeft die gewoonweg niet genoeg vermogen?
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Freek Fokker
              • Aug 2003
              • 495

@ Sjoerd: Met een condensator ertussen zal je niet veel buttkicker meer voelen.
              SR20DET

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

De door mij aangegeven Crest heeft een ingebouwde cross-over vanaf 40Hz tot 150Hz...

De Crests gaan en blijven het doen!

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• peternotermans
                  • Oct 2003
                  • 156

Originally posted by Freek Fokker
                  @ Sjoerd: Met een condensator ertussen zal je niet veel buttkicker meer voelen.
                  Niet ertussen (in serie), maar C'tje tussen signaal en gnd. Dit vormt i.c.m. uitgangs-R van mixdesk een hoog-af filter.
                  --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

Originally posted by ronny
                    Waarom wil je de zeck eigenlijk vervangen? Geeft die gewoonweg niet genoeg vermogen?
                    De zeck is 2x600W op 4 ohm. En mag in bridge volgens mij niet op 4 ohm belast worden. (volgens mij is het een AP1200) maar ik heb er nooit een manual van kunnen vinden. ook op het net niet. Misschien iemand op het forum?

Een kant hangen we in de oefenruimte de zangspekers aan, en bij optredens de monitors voor de blazers. Die werken niet met in-ear. Wij zijn hiermee dus nu bezig om de drums naar in-ear te krijgen. Of op zijn minst naar een lager podiumvolume.

de shaker is aan een pearl klem gezet waarmee we hem aan een drumkruk zijn as kunnen klemmen. Dit maakt het mogelijk bij invaldrummers de eigen kruk te kunnen blijven gebruiken.
                    De shaker is rated 400 watt min - 1400 Watt max
                    Met 600W kun je hem goed gebruiken als je hem onder de zitting schroeft. Maar met een padded "Rock'n'Soc" seat via de stang is ie een stuk luwer.

Daarom zitten we ons nu te orienteren op een losse eindbak. Maar dat moet natuurlijk goedkoop Het zou ook van de gekke zijn om 26kilo eindbak van honderden euri te gebruiken terwijl geluidskwaliteit er totally niets om doet.
                    Een 4 ohm per kant 900W ding kost echt niets meer tegenwoordig.

In ieder geval is prio 1 een laagdoorlaatfilter. Want schudden doet ie als de beste (4 kilo magneet om meer dan 1 kilo bewegende massa! Dat beukt) De schroeven van de kruk staan er hoog van weer te geven. We hebben alles met vleugelmoeren uitgevoerd om ze tussen optredens door makkelijk een slagje aan te kunnen draaien!
                    Last edited by showband; 15-04-09, 16:22.
                    lekker belangrijk!

Comment

• MusiQmaN
                      • Sep 2006
                      • 328

Een buttkicker op een klem blijft dat zitten? Wel slim bedacht voor sneller change overs en invallers.

Ik heb de Buttkicker (r) concert gezien en gevoeld in het Westerpark bij John Legend.

Chris de drummer had hem aan zn Roc N Soc zadel vast , welke op een riser stond. Op een aantal meter afstand voelde ik de kicker nog. Mooi ding is dat zeg.

Die was trouwens aangesloten op zijn eigen Mackie VLZ monitor mixer.
                      Drummer en techniek freak.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

dank aan MusiQmaN die de foto host!

Als antwoord op de vraag heb ik een foto gemaakt van de door mij ontworpen bevestigingsklem van de buttkicker op de drumkruk-as.

De klem is een pearlclamp die deel uitmaakt van een drumrack-clamp. (19 euri)
                        Daar zit een alu-blokje achter om wat ruimte te creeren voor de klemmen van de drumkruk. En die zit weer naar een 5mm alu plaat die interfaced naar de voet van de shaker.

De shaker zit met vleugelmoeren en een drupje lock-tite. Als hij ooit door trillingen los dreigt te komen kunnen we hem zonder gereedschap weer aandraaien om het optreden af te maken.

Het is net zo duur als een instap sub naast de drums zetten. Dus voor de prijs hoef je dit niet te doen.

Wij hopen het zaalgeluid weer een dB omlaag te krijgen bij bruiloften.. De testen zijn bezig. En tot nu toe werkt het heel fijn.
                        lekker belangrijk!

Comment

Working...