Gebalanceerde XLR naar jack?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pietnelemans
    • Apr 2009
    • 1

Gebalanceerde XLR naar jack?

Hallo, een vraagje over het aansluiten van monitoren.

Situatie:

Mijn mengtafel stuurt 2 monitorsignalen als 2x jack uit. Ik zet er direct 2 DI-boxen achter om het te balanceren. Het signaal gaat als 2x XLR naar voor in de zaal. (ca. 40 meter)

Daar wil ik het signaal laten oppakken door mijn YAMAHA Stagepas, die als monitor fungeert. Moni1 naar de linkerspeaker, Moni2 naar de rechterspeaker.

Probleem:

De XLR-kanalen op de Stagepas zijn niet te pannen.
    Daarom laat ik de zaak liever als 2x jack binnenkomen (als stereo-kanaal, zodat mijn 2 signalen netjes gesplitst blijven.)

Wat ik dus nodig heb is 2 XLR>jack-converters.
    Is dan een simpele XLR>jack-kabel/plug voldoende, of gaat dan het hele effect van het balanceren verloren?

(Of is deze vraag niet "pro" genoeg?)
    Bedankt voor je reactie. groet, Piet.
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

Heb de handleiding even opgezocht, maar daarin staat niet vermeld of de line-ingangen gebalanceerd zijn. Ik ben bang van niet, omdat de uitgangen van synths en dergelijke ook niet gebalanceerd zijn. Een normaal verloopje van XLR naar jack gaat je in dit geval dus niet helpen. Wat je wel kunt doen is 2 passieve DI's erbij nemen, en die "verkeerd om" gebruiken, net voor de mixer van je StagePAS. Hierdoor zijn maar een paar meter van je traject ongebalanceerd. Het gedeelte dat via XLR loopt (dus tussen de 2 DI's in) is in dit geval wel gebalanceerd.

Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Over het algemeen is het signaal dat je naar je monitors stuurt op line niveau en zou je het ook gewoon ongebalanceerd kunnen proberen.
      Ik heb het vroeger jaren zo gedaan omdat er op mijn mengtafel van destijds ook geen gebalanceerde aux uitgangen zaten en eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad.
      Mocht je toch perse gebalanceerd willen werken dan heb je per aux uitgang 2 passieve DI boxjes nodig, één bij de mengtafel en één bij je monitor.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• tarpan
        • Dec 2008
        • 266

Bekijk het blokdiagram eens, dan zie je dat de jack ingangen van kanaal 5/6 idd niet gebalanceerd zijn (min ligt aan massa).
        gemakkelijkste oplossing lijkt me dan idd om niet-gebalanceerd te werken.
        wil je links en rechts ook nog apart kunnen regelen?
        Dan gebruik je best de combinatie 5-7 of 6-8.(hier heb je dan wel weer rca nodig)
        als je bij de brom zit...

Comment

Working...