Welke versterker voor HF drivers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobbieBeatpower
    • Jan 2009
    • 6

Welke versterker voor HF drivers

Heey,

Momenteel in bezit van een DBX Driverack Pa, deze geeft een plop als hij uit gaat, wat desastreuse gevolgen kan hebben voor je HF drivers. Met dat in mijn achterhooft ben ik opzoek naar een geschikte versterker voor mijn HF drivers van mijn JBL SRX712m.

- Moet ik een versterker zoeken met een snelle clip limiter welke een mogelijke 'plop' kan opvangen?

- Is een Crown XTI met dsp een goed idee, zodat deze een eventuele plop uitfiltert tot de high pass werkfrequenties van de HF driver?

- Hoef ik helemaal niet naar een versterker te zoeken met een soort van beveiliging daarvoor?

- Wat voor versterker is uberhaupt geschikt voor een HF driver, waar moet ik op letten?

- Om binnen een bepaald budget te blijven, en rackruimte te sparen: is dit iets? HIGHLITE online - Cesium 200

Graag hoor ik u
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Als je eerst je amps uit zet en dan de dbx is er niks aan de hand . omgekeerde volgorde voor op starten dus eerst de dbx aan dan de rest.
    Daarbij een speaker gaat niet snel kapot . Het moet echt een flinke knal geven wil dit gebeuren . Vraag anders info op bij audioxl wat er nog meer te doen valt hieraan .
    Last edited by Timo Beckman; 31-03-09, 19:45.

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

timo heeft gelijk...

eerst alle randapparatuur aan, en pas als laatste je versterkers aan.
      volgens mij is dit behoorlijk standaard zo bij iedereen

Comment

• LJmalcolm

er zijn diverse oplossingen hiervoor eigenlijk. maar een paar simpele zijn tochwel

- de driverack pa 260 kopen, deze heeft outputrelays
        - een sequencer kopen, deze is in te stellen omverschillende outputs na elkaar in te schakelen
        Last edited by Guest; 31-03-09, 20:24. Reason: typfoutje

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

En als extra beveiliging voor die keren dat de spanning uitvalt zou je een extra passief filter tussen de dbx en de versterker kunnen zetten, dan ben je helemaal safe.
          Daarentegen heb ik jaren met actieve speakers gewerkt die altijd knalden en na 20 jaar deden die het nog steeds.
          En knalden, ik bedoel zo hard dat als er nog mensen aanwezig waren (na afloop van het feest) ze soms van hun stoelen omhoog kwamen van de schrik!

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1066

ach ik heb al 4 jaar een driverack ofzo en ik heb nooit problemen...

gewoon in de juiste volgorde uitzetten..net als je versterkers dichtdraaien als je klaar ben...

en anders met de letertang een plaatje drukken hoe het moet...

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Originally posted by DJ Antoon
              En als extra beveiliging voor die keren dat de spanning uitvalt zou je een extra passief filter tussen de dbx en de versterker kunnen zetten
              hmm ... dat lijkt me geen echt fraaie oplossing. Gewoon je apparatuur in de juiste volgorde schakelen en als je het echt dicht wil timmeren bouw je 'n schakelingetje met tijdrelaistje, heb ik diverse keren icm 'n driverackje PA met succes verkocht en geinstalleerd. Overigens krijg ik de limiters van deze instap-processor minder "strak" afgeregeld dan die van de 260 waar je met instelbare attack / hold / release / overshoot je HF optimaal kunt beschermen ... maar ja, deze heeft natuurlijk al outputrelaistjes en dus geen last van de uitschakelpiek.

In principe is (theoretisch) geen enkele standaard amp meer of minder geschikt voor een bepaald frequentiegebied; wat klankmatig voor jou het beste is zul je moeten uitproberen.

Groeten !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Zijn er dan al zoveel mensen met defecte drivers door een driverack ?

Comment

• RobbieBeatpower
                  • Jan 2009
                  • 6

Originally posted by Koen van der K
                  hmm ... " 'n schakelingetje met tijdrelaistje, heb ik diverse keren icm 'n driverackje PA met succes verkocht en geinstalleerd.
                  Hoe ziet zo'n schakelingetje eruit?
                  Is die schakeling om de 230V van de Driverack te schakelen, of om tussen de signaalkabels te hangen? Op new-line sprak men over een UPS(voor servers) er tussen te hangen, beetje vreemd; koop dan een 260 voor dat geld dat je dan uitgeeft, ja toch.

In principe is (theoretisch) geen enkele standaard amp meer of minder geschikt voor een bepaald frequentiegebied; wat klankmatig voor jou het beste is zul je moeten uitproberen.
                  Groeten !
                  Volgens Crown is class i (BCA) erg geschikt voor hoog en midhoog door de manier van signaalverwerking.
                  Lees (als je tijd/interesse hebt):Understanding Class-I

Originally posted by Hansound
                  Zijn er dan al zoveel mensen met defecte drivers door een driverack ?
                  Dat is een hele goeie vraag, misschien valt het aantal sterfgevallen reuze mee.

...Daarentegen heb ik jaren met actieve speakers gewerkt die altijd knalden en na 20 jaar deden die het nog steeds
                  Een plop komt inderdaad vaak voor, maar in een actieve set worden wel alle lage frequenties voor de eindtrap van de hoogdriver weggefilterd.
                  Mijn 'vrees' zit hem in het feit dat als je Dbx DRPA uit zet of uitvalt door een @#$% die aan de stekkers zit, dat er een plop over de hele frequentieband gaat en de lage frequenties vind zo'n HF drivertje helemaal niet lekker.

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Dat relaisschakelingetje is niets meer dan 'n relais met afvalvertraging die eerst je amps (direct of beter via 'n ander "dikker" relais) uitschakelt en na 'n seconde je dpa.
                    Alles in 'n kunststof kastje en klaar. Finder 80 series gebruik ik meestal voor dit soort schakelingetjes.

Inderdaad is de uitschakelpiek van de dpa behoorlijk en ik schat dat deze in sommige omstandigheden best desastreus kan zijn voor je drivers (ik heb 't eens geprobeerd met de pots van de amps op 'n kwart en dat was al aardig serieus geknal).

Dat Class I verhaal is marketing; nogmaals heeft een enigszins degelijk ontwerp amp natuurlijk geen voorkeur voor het signaal deze te verwerken krijgt ... dat ding moet gewoon doen wat 'ie moet doen anders is 't simpelweg 'n slecht ontwerp. De praktijk wijst uit dat er klankverschillen zijn maar een fabrikant die (bij wijze van spreken) verbloemt dat z'n amp slechter presteert op het sub door te beweren dat deze "bijzonder geschikt" is voor HF toepassingen is wat mij betreft de omgekeerde wereld.

Gewoon in de praktijk testen en luisteren waar je voorkeur naar uitgaat.

Groeten en succes !
                    Last edited by Koen van der K; 01-04-09, 20:41.

Comment

• RobbieBeatpower
                      • Jan 2009
                      • 6

...De praktijk wijst uit dat er klankverschillen zijn maar een fabrikant die (bij wijze van spreken) verbloemt dat z'n amp slechter presteert op het sub door te beweren dat deze "bijzonder geschikt" is voor HF toepassingen is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
                      Klein beetje offtopic: Presteert de I-tech of Cts slecht(er) in het laag? De Crown K2, met hetzelfde classe I (BCA) principe, is in de HiFi wereld geliefd voor subs; veel vermogen, geen ventilator, hoge dempingsfactor en volgens hun erg geschikt voor laag.
                      Last edited by RobbieBeatpower; 01-04-09, 22:13.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by RobbieBeatpower
                        Een plop komt inderdaad vaak voor, maar in een actieve set worden wel alle lage frequenties voor de eindtrap van de hoogdriver weggefilterd.
                        Mijn 'vrees' zit hem in het feit dat als je Dbx DRPA uit zet of uitvalt door een @#$% die aan de stekkers zit, dat er een plop over de hele frequentieband gaat en de lage frequenties vind zo'n HF drivertje helemaal niet lekker.
                        Dat was wat ik bedoelde het uitschakelen van het apparaat zorgt voor een DC shift op de uitgang van de processor, aangezien het actieve DSP filter hiervoor zit zal deze schift gewoon door de versterker gaan waardoor de knal extra hard gaat, en dus behalve de kortstondige DC ook vele harmonische van deze zeer lage frequentie component zal hebben.
                        Een simpel RC filter voldoende ver onder het kantelpunt van het frequentie bereik van de HF driver kan dan dus "wonderen" verrichten.

Op dezelfde manier (condensator in luidspreker aansluiting) hebben we ooit wel eens TAD drivers beschermd tegen eindtrappen met rare uitschakel / DC verschijnselen.

In mijn voorbeeld gebeurde precies hetzelfde, het was erg storend en we konden het ook niet verhelpen door de eindtrappen dicht te draaien (want er zaten geen potmeters op) maar het ging niet kapot...
                        En helaas de DC beveiliging was net niet snel genoeg...

Mocht je ooit crown PSAII versterkers op de jack ingang gebruikt hebben (maar deze horen inmiddels onder vintage thuis), deze zijn compleet DC gekoppeld, betekent DC op de ingang is DC x gain op de uitgang, en dat kan toch wel eens trikkie worden!

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

Op dezelfde manier (condensator in luidspreker aansluiting) hebben we ooit wel eens TAD drivers beschermd tegen eindtrappen met rare uitschakel / DC verschijnselen.
                          Aha, ik meende te hebben gelezen dat je 't filtertje op lijnniveau ertussen wilde zetten.

@Robbie; Ik had "bij wijze van spreke" ook niet tussen haakjes moeten zetten . Betreft class I zijn de meningen verdeeld, zowel theoretisch als in de praktijk hoor ik sterk wisselende meningen en ervaringen maar dat terzijde. Het ging mij meer om de uitspraak dat 'n amp meer of minder geschikt zou zijn voor HF en dat vind ik, op grond van technische theorie, nogal ongefundeerd.

Volle brug PWM endstages (zoals Icepower in de HiFi) zijn zeker interessant voor bepaalde doeleinden (gewicht, efficiency) maar de criteria voor PA en HiFi liggen mijlenver uitelkaar, zo ook de "objectiviteit" van de doelgroep, maar da's 'n ander verhaal.

Groeten !

Comment

Working...