hoorn sub niet altijd geschikt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJmalcolm

sjah richten/sturen.. Het kost extra energie om het geluid op die manier te laten verspreiden Dus in mijn ogen ben je het niet aan het sturen in 1 bepaalde richting.

Met hoornsubs ben ik er trouwens wel achter gekomen dat je met grotere arrays toch wel degelijk aan het richten bent. en dat van Mach Facilities klopt ook helemaal

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by LJmalcolm
      sjah richten/sturen.. Het kost extra energie om het geluid op die manier te laten verspreiden Dus in mijn ogen ben je het niet aan het sturen in 1 bepaalde richting.

Met hoornsubs ben ik er trouwens wel achter gekomen dat je met grotere arrays toch wel degelijk aan het richten bent. en dat van Mach Facilities klopt ook helemaal
      Dat het extra energie kost wil nog niet zeggen dat je niet aan het richten bent, de definitie van richten is iets de richting op krijgen waar je het hebben wilt. En dat bereik je in mijn optiek dus ook met het truukje van uitdoving.
      Wat ik me overigens wel afvraag is of je inderdaad zoveel energie kwijt raakt, op andere plaatsen krijg je weer een optelling en dus meer energie.
      Ik heb het zelf ook nooit bij de hand gehad, kan dus ook niet uit ervaring spreken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Noobie
        • Dec 2007
        • 223

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de "gemiddelde" mening op het forum is.

Ik gebruik B2 Subs, dus een Bandpass/hoorn combo, met de A1 setting, dus 37-125Hz.
        Wat ik merk is dat in kleine zalen, het vaak strakker en beter klinkt met 1 dan met 2 subs, ook lijkt het uit te maken of een B2 plat ligt, of rechtop staad. Inderdaad heb ik met deze kasten ook het probleem dat het achterin Harder lijkt te gaan dan op de dansvloer.

Ik heb daarbij de volgende ervaringen:

- achter in de zaal (vaak 10-15mtr diep) neemt de druk van de toppen af, het 18" laag begint vaak pas vanaf een meter of 8 écht te werken.

- In het midden van de set is er geen uitdoving, dus het systeem is in fase.

- Vaak klinkt die enkele sub in kleine zalen ook dieper en voller dan 2 subs in een kleine zaal.

zou het probleem niet meer in het formaat speaker zitten? is het voor kleine zalen niet beter een enkel 18" of mischien zelfs een enkel of dubbel 15" te gebruiken?

Comment

• LJmalcolm

----------
          Last edited by Guest; 20-09-09, 15:16. Reason: -

Comment

• Mach Facilities
            • May 2009
            • 109

Originally posted by Noobie
            Ben eigenlijk wel benieuwd wat de "gemiddelde" mening op het forum is.

Ik gebruik B2 Subs, dus een Bandpass/hoorn combo, met de A1 setting, dus 37-125Hz.
            Wat ik merk is dat in kleine zalen, het vaak strakker en beter klinkt met 1 dan met 2 subs, ook lijkt het uit te maken of een B2 plat ligt, of rechtop staad. Inderdaad heb ik met deze kasten ook het probleem dat het achterin Harder lijkt te gaan dan op de dansvloer.

Ik heb daarbij de volgende ervaringen:

- achter in de zaal (vaak 10-15mtr diep) neemt de druk van de toppen af, het 18" laag begint vaak pas vanaf een meter of 8 écht te werken.

- In het midden van de set is er geen uitdoving, dus het systeem is in fase.

- Vaak klinkt die enkele sub in kleine zalen ook dieper en voller dan 2 subs in een kleine zaal.

zou het probleem niet meer in het formaat speaker zitten? is het voor kleine zalen niet beter een enkel 18" of mischien zelfs een enkel of dubbel 15" te gebruiken?

ZEKER WEL....
            Lekker een dubbel 15" gebruiken, liefst nog directstralend ook, dan kan je in een kleine zaal het beste geluid verwachten.
            kleiner vanwege de snelheid, dus strakker, en echt heel erg veel druk heb je in een kleine zaal niet nodig...
            Denk aan de vroegere Hill kasten ( bijvoorbeeld de oude set van de Gelijkmaker (Normaal, Bertus Staigerpaip)) , die had een drietal 8" laagspeakers, samen best een beheersbaar laag , retestrak, en druk genoeg. Naderhand hebben de heren daar de fout gemaakt om die dingen teveel te gaan stacken, en underdriven te gebruiken, waardoor het begon te kraken en piepen bij het leven, maar voor kleine venues is kleiner gewoon strakker (niet TE klein gaan natuurlijk, je wil wel WAT druk hebben , toch?).
            Greets,
            Chris

Comment

Working...