hoorn sub niet altijd geschikt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans Nootdorp
    • Nov 2006
    • 10

Ik heb hier en daar wat rondgekeken en kom toch niet tot de conclusie dat hoorn-subs minder geschikt zijn voor kleinere ruimtes.
    De golflengte bij 50 of 100 Hz is zo groot (6 resp. 3 m.) dat de grootte van de hoorn-opening te klein is om voor bundeling te zorgen. (sorry Mark voor jouw poging tot verklaring)
    Ook Pauls ervaring onderschrijft dat hoorn-subs in kleine ruimtes prima kunnen voldoen.

In onderstaande link wordt een uitleg gegeven waarom de menselijke perceptie nabij subs anders kan zijn dan veraf. En dat er geen reden is om van hoorn-subs af te zien in kleine ruimtes.
    BillFitzmaurice.net - View topic - Is there any such thing as a long-throw sub?

Ik ben benieuwd of er nog anderen zijn met andere mening of ervaring.

@Teun: waardoor geeft een hoorn volgens jou nabij de sub minder geluidsdruk?
    @LJMalcom: ik ben het met je eens dat sublaag omnidirectioneel is. Ik zie niet dat dat voor directe stralers en hoorns verschillend zou zijn.
    @Dave: ik zie niet waarom een hoorn in kleine ruimtes "zijn laagste freqeunties niet haalt" en een directe straler wel.
    @jeroenw: wat er achter de woofer in de kast gebeurt is in principe hetzelfde als bij een directe straler. In een hoorn is de ruimte achter de woofer gewoon gesloten (net als in een CB); er is treedt dus geen akoustische versterking of zo op.
    Last edited by Hans Nootdorp; 31-03-09, 17:36.

Comment

• 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

Originally posted by Hans Nootdorp
      @Teun: waardoor geeft een hoorn volgens jou nabij de sub minder geluidsdruk?
      Hmm, ik zie dat ik het hier fout heb. Ik denk dat het meer van de fabrikanten komt. Zo zie je vaak dat voor hoorngeladen producten als toepassing lange afstanden opgegeven worden. (iemand hier dan een verklaring voor...?!)
      Vandaar mijn misverstand denk ik. Foutje van mijn kant!
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

... gooi het eens in de praktijk; het ene hoornontwerp is het andere niet, zowel qua klank als qua spreiding. Het is ook maar net wat je wil met je geluid; ver weg, dichtbij etc.

De "algemene" stelling dat hoornloaded laagkasten bundelen / verder dragen, een sterk verloop in spreiding hebben in het werkgebied en dat je veelal meerede hoornkasten per kant nodig hebt om ze 'n beetje effectief te maken klopt wel. Of dat is wat je wil (wat mij betreft in de meeste gevallen niet) is aan jezelf.

Da's ook mijn persoonlijke ervaring, met daarbij dat ik nogal wat hoorngeladen subs niet lekker vind klinken, erg "pok"-erig laag ... ehm, is dat een woord ? en ja, het is maar een persoonlijke mening ;-)

Groeten !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by Koen van der K
          ... gooi het eens in de praktijk; het ene hoornontwerp is het andere niet, zowel qua klank als qua spreiding. Het is ook maar net wat je wil met je geluid; ver weg, dichtbij etc.

De "algemene" stelling dat hoornloaded laagkasten bundelen / verder dragen, een sterk verloop in spreiding hebben in het werkgebied en dat je veelal meerede hoornkasten per kant nodig hebt om ze 'n beetje effectief te maken klopt wel. Of dat is wat je wil (wat mij betreft in de meeste gevallen niet) is aan jezelf.

Da's ook mijn persoonlijke ervaring, met daarbij dat ik nogal wat hoorngeladen subs niet lekker vind klinken, erg "pok"-erig laag ... ehm, is dat een woord ? en ja, het is maar een persoonlijke mening ;-)

Groeten !
          een heel goed voorbeeld hiervan zijn de lab en punisher subkasten, een enkele kast is zo goed als waardeloos maar in groepjes van 6 gaan ze errug lekker

alleen hoornsubs niet lekker klinken ben ik niet met je eens, mits goed gestackt en aangestuurd klinken ze echt wel goed!

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Ik geloof dat ik wel genoeg ervaring heb om vast te kunnen stellen dat een hoornkast in een (te) kleine ruimte niet gaat..
            Daarin tegen heb ik wel goede ervaringen dat hoornkasten in de openlucht wel gaan...

Ik zou zeggen, gewoon lekker doen dan.

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Originally posted by LJmalcolm
              Dit zeg je nu wel mooi, maar je hebt het hier niet over afstraling maar over het rendement

Lage tonen zijn nou eenmaal omnidirectioneel en die kun je dus niet richten, hoe hoger die toon hoe meer dat deze gevoelig is voor richting! *

Dat wat je zegt over meer geluid voor de kast als achter is trouwens niet alleen bij hoorngeladen kasten te merken!
              *Dipole subwoofers, cardioide sub opstellingen is dus allemaal bullshit volgens jouw? Sublow is wel degelijk te sturen!
              Er zijn fabrikanten die dit met 1 kast doen.
              NEXO bv, CD18 en de RS15.

Als een luidsprekerkast een gegeven SPL heeft, zal dat altijd het zelfde zijn of je nu in een kleine of grote zaal staat.
              Niet, zoals jij aan gaf, door de zaal een 'andere' geluidsdruk' geven.
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Hans Nootdorp
                • Nov 2006
                • 10

Tja, nogal wat uiteenlopende reacties. Blijkbaar is het allemaal niet zo duidelijk (voor iedereen)

Vind ik i.h.a. altijd moeilijk op een forum: aan welke uitspraken moet je de meeste waarde hechten? M.a.w. wie weet iets wel en wie niet helemaal (of helemaal niet). Ervaring en kennis is niet zo snel af te lezen aan een enkele reactie. Daarvoor moet je eigenlijk veel langer op het forum rondkijken. Maar ik ben maar part-time hobbyist (met technische achtergrond )

Zijn er nog meer mensen met een verklaring waarom hoornsubs al dan niet geschikt zijn voor kleiner ruimtes. Als ze niet geschikt zouden zijn in een kleine zaal, dan vraag ik mij af waar de geluidsenergie dan blijft. De druk aan de mond van de hoorn kan toch niet in het niets oplossen?
                Last edited by Hans Nootdorp; 01-04-09, 16:42.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha Hans,

Zoals gezegd; ga er eens mee aan de slag, dan hoor / voel je wat er wordt bedoeld als men het hier heeft over 'n subhoorn die niet tot z'n recht komt in een (te) kleine ruimte. Naast alle theorie van het waarom gaat praktijk boven alles, meten = weten maar horen = ook weten ;-)

Groeten en succes !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Originally posted by Koen van der K
                    Ha Hans,

Zoals gezegd; ga er eens mee aan de slag, dan hoor / voel je wat er wordt bedoeld als men het hier heeft over 'n subhoorn die niet tot z'n recht komt in een (te) kleine ruimte. Naast alle theorie van het waarom gaat praktijk boven alles, meten = weten maar horen = ook weten ;-)

Groeten en succes !
                    Precies, huur bijvoorbeeld eens een vergelijkbaar BR-subje en ga vergelijken.

Ik weet niet of het geheel relevant is, maar enige tijd geleden heb ik een w-bin van SA (JBL woofers) mogen beluisteren en die ging hoorbaar harder op langere afstand. Een paar straten verderop stond een KS Session set en daar was het in feite andersom. Die klonk binnen enkele meters mooi warm, en nog wat kick ook. Even verderop was dit wel anders.

Niet een geheel rechtvaardige vergelijking, maar het gaat mij nu even om het principe.

En nee, ik kwam die setjes niet op een doodnormale dag bij elkaar tegen. Het was een 'regiogebonden' feest in de stad Hengelo...
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• kowlier
                      • Feb 2007
                      • 45

Wij spelen elke week met Hoorngeladen subs nl EAW LA400
                      We hebben er dus al redelijk wat ervaring mee.
                      Als je bvb in een klein zaaltje 1 per kant plaatst valt dit tegen, vanvoor heb je te weinig sub en achteraan teveel voor de mensen die het rustig houden.
                      Plaats je meerdere per kant dan word dit veel beter, vanaf 2 per kant merk je toch al een serieus verschil. Als je kan ze ook in W leggen dan heb je minder gaten in het laag op de dansvloer.
                      Wij spelen meestal met 6 stuks per kant en dan gaan ze behoorlijk hard.
                      Dan klinken ze ook veel strakker maar toch heb je de eerste 5m veel minder sub. Dit is wel minder als je er nog een paar in het center legt.
                      Een nadeel is dan ook soms wel dat ze een beetje te ver dragen in open lucht of tenten.
                      Een groot voordeel is dat ze weinig vermogen nodig hebben.

Comment

• LJmalcolm

----------
                        Last edited by Guest; 20-09-09, 15:18. Reason: -

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

- ik zeg niet dat het bullshit is, ik ben bekend met cardiodsubarrays.. Maar ben je ook werkelijk deze lage frequenties aan het richten, of ben je ervoor aan het zorgen dat het achter je stack uit fase staat en ervoor (ietsje) meer druk oplevert

- dit heb ik nergens beweerd toch?
                          Volgens mij heb je helemaal gelijk en zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk uitdoving plaats vindt achter de stack en dat de golven elkaar versterken voor de stack.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

Originally posted by MusicXtra
                            Volgens mij heb je helemaal gelijk en zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk uitdoving plaats vindt achter de stack en dat de golven elkaar versterken voor de stack.
                            `

Volgens mij schrijf je juist nu dat je dus wel de golven (frequenties) kan sturen, of lees ik dit verkeerd??

Dave

Comment

• Mach Facilities
                              • May 2009
                              • 109

De enige reden waarom hoorngeladen kasten longthrow zijn, is vanwege de golflengte van een toon. Namelijk, als een toon gericht wordt, OOK bij een baskast, zal deze verder dragen, dit houdt in dat de lengte van de golf bepaalt, op welke afstand van de kast de druk het hoogst is, bij die bewuste toon. Dat is dus ook de reden dat sommige tonen ERG ver dragen, en andere tonen uit dezelfde kast niet.
                              Bij een ECHTE toonhoogte van 45 Hz heeft een hoorngeladen kast al gauw een afmeting nodig van 8x45 METER, dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld W-bins in een zaal vlak voor het podium niet echt erg diep gaan , maar achterin de zaal wordt je GEK van het laag, je hebt namelijk te maken met allerlei harmonischen die in de kast gegenereerd worden, zodoende klinkt een hoorngeladen kast ook minder diep als een goede directstralende kast. dit is uiteraard niet van toepassing als de volledige golflengte van de toon gegenereerd kan worden in de hoornkast, maar , zoals al gezegd is, dit treedt buiten alle proporties in een normale zaal.
                              Hoe het wiskundig in elkaar steekt is mij niet geheel bekend, maar probeer maar eens een enkele hoorngeladen baskast met een toon van 50 Hz te meten op een afstand van ongeveer 2 meter met een analyzer, en zet er dan eens twee naast elkaar, gekoppeld aan elkaar, met de hoorn precies naast elkaar, dan zul je zien dat de toon die piekt een stuk lager zal uitvallen, de golflengte kan makkelijker gehaald worden als de hoorn groter is. nogmaals, een ECHTE toon van 50 Hz verlangt al gauw een hoorn met de afmetingen van de zaal ZELF.
                              W-bins zijn trouwens ook ooit door Martin Audio ontwikkeld om GROTE festivals op afstand van lage tonen te voorzien, JUIST vanwege de rondom karakteristiek van lage tonen (dus door het richten van het laag, kon men afstanden gaan overbruggen).
                              Voorheen was het zo dat op grotere afstand het laag minder goed doorkwam dan hogere tonen, zodat men op afstand minder goed kon horen wat er op het podium gebeurde.
                              Chris

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

- ik zeg niet dat het bullshit is, ik ben bekend met cardiodsubarrays.. Maar ben je ook werkelijk deze lage frequenties aan het richten, of ben je ervoor aan het zorgen dat het achter je stack uit fase staat en ervoor (ietsje) meer druk oplevert

- dit heb ik nergens beweerd toch?
                                Door te zorgen dat lage frequenties aan de achterzijde van de stack uitdoven en ze elkaar aan de voorzijde versterken ben je ook gewoon aan het richten...
                                Je zorgt er immers voor dat de energie daar terecht komt waar je het hebben wilt.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...