Crest Pro8200 vermogen Bridge mode = stereo mode?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Crest Pro8200 vermogen Bridge mode = stereo mode?

1)
    In de manual op pagina 17 onderaan staat hoe de speaker aangesloten moet worden op de binding post uitgangen.
    Hier staat de - van de speaker op de + van ch A en de + van de speaker op de + van ch B.
    Achteraan op de versterker staat het omgekeerde:

Wat op de versterker zelf staat is meer logisch dus lijkt me een foutje in de manual.

2)
    Op pagina 18 van de manual staat hoe je de speaker op speakon aansluit in bridge mode. Dit zou alleen werken op de speakon van Ch A.
    Als ik kijk op de tekst op de versterker zelf dan zou dit niet mogen werken want 1+ en 2+ van Ch A dragen hetzelfde signaal alsook 1- en 2-.
    En warempel, als ik de versterker in bridge zet en de speakon aansluit volgens de manual, dan komt er helemaal geen geluid uit.

3)
    Zonet zie ik nog iets:
    De vermogensopgave in de manual en de spec sheet zijn verschillend.
    Uit de manual lijkt het dat hij maar 880W geeft in bridge 8ohm. Ook staat daar 2ohm bridge, wat deze amp bij mijn weten niet kan.
    De bridge vermogens in de manual lijken dus verkeerd te zijn.
    In de spec sheet lijken ze te kloppen.
    Weer een fout in de manual? Of interpreteer ik ze verkeerd.

4)
    Versterker staat in stereo en ik hang een speaker op 1 uitgang. Ik test het volume met een signaal.
    Ik zet de versterker nu in bridge en hang dezelfde speaker op de binding posts bridge uitgang.
    Ik test nu weer het volume met exact hetzelfde signaal als in stereo mode. De speaker klinkt gewoon even luid!
    Ik verwacht dat de versterker gewoon het dubbele vermogen geeft (of volgens de manual een pak meer vermogen).
    Klopt mijn verwachting niet?

Zit ik dus met 4 problemen.
    3 fouten in de manual en als ik bridge mode werkend heb op de binding post uitgang speelt m'n speaker gewoon even luid als in stereo bij hetzelfde ingangssignaal (enkel op basis van luisteren naar de speaker en 1 zelfde ingangssignaal).
    Ter info: in bridge geef ik alleen chA signaal en staan beide potmeters op maximum zoals de manual voorschrijft.
    Veranderd de voltage gain misschien ook bij het 'bridgen'? Wat me niet logisch lijkt en ook nergens vermeld wordt in de manual.

Wie heeft de Pro 200 serie al gebruikt in bridge en weet hoe het nu zit en wat juist is en wat niet?
    Last edited by Dikke Foaf; 23-03-09, 00:01.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Originally posted by Dikke Foaf
    1)
    Ik test nu weer het volume met exact hetzelfde signaal als in stereo mode. De speaker klinkt gewoon even luid!
    Ik verwacht dat de versterker gewoon het dubbele vermogen geeft (of volgens de manual een pak meer vermogen).
    Ja en nee.
    De versterker kan in bridge mode ongeveer het dubbele vermogen leveren, maar dat betekend niet dat je geluidsdruk dan twee keer zo hoog is. Vermogen en geluidsdruk zijn afhankelijk van elkaar, maar niet direct afhankelijk.
    Een speakertje van 5W kan 120dB produceren en een installatie van 20.000W kan 30dB produceren.

Wat je met bridge kan is over één kanaal twee keer zoveel vermogen sturen als je normaal doet in stereo of parallel. Stel dat je 2 subjes hebt die 1500W aan vermogen vragen. Wil je dat op één versterker doen, dan heb je er eentje nodig die 2x 2000W kan leveren. Die ga je niet heel makkelijk vinden en zeker niet goedkoop.
    Een versterker die 2x 1000W kan leveren is veel realistischer. In bridge levert die 1x 2000W... en dat is handig, dan kun je daar een subje mee aansturen (die je dan ook voldoende vermogen geeft om alles eruit te kunnen halen wat erin zit).

Er zijn tal van andere toepassingen te verzinnen waarvoor je bridge kan gebruiken, maar "Ik wil 2 keer zo hard" zit daar niet als hoofddoel tussen.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

1)
      4)
      Versterker staat in stereo en ik hang een speaker op 1 uitgang. Ik test het volume met een signaal.
      Ik zet de versterker nu in bridge en hang dezelfde speaker op de binding posts bridge uitgang.
      Ik begrijp je vraag wel. Vaak zie je dat bij het "Bridge" schakelen het signaal naar de B kant het in fase gedraaide signaal van A wordt.
      Omdat dan het spanningsverschil tussen de + van A en B twee maal zo groot wordt als normaal, verwacht je een 6dB grotere versterkingsgain.
      Blijkbaar wordt deze amp hiervoor gecorrigeerd zodat de gain gelijk is voor normaal en bridged mode! (Op zich wel fijn, want dan wordt je gainstructuur niet aangetast.) Maar het betekent dan wel, dat je 3dB meer input moet geven om het Bridged vermogen te halen....
      Snap je??

Paul.
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Snap ik, en dat is de enige mogelijkheid die het zou kunnen zijn.
        Maar in de manual vind ik daar niks van terug, dat lijkt me toch iets dat ze in de manual zouden zetten...
        Zijn er nog versterkers die dit doen?

Wie gebruikt nog de Pro8200 in bridge en kan me bevestiging geven?

@renevanh
        bedankt voor de reactie, maar ik wist al wat bridge is en waarvoor ik het moet gebruiken.
        Feit is dat :
        In 8ohm stereo levert deze 825W
        In 8ohm bridge levert deze 2900W
        Dat is zomaar even 3,5151515151 keer meer.
        En als ik goed kan rekenen dan zou dat 5,459dBSPL meer moeten opleveren!
        Waarom hoor ik op de uitgang dan geen verschil?
        Met Crest CA9, CA6 en QSC PLX2 is er wel degelijk verschil hoorbaar, logisch want een bak meer vermogen.

Als ik met m'n andere hersenhelft reken dan heb ik in stereo mode al 7,6dBu nodig aan de ingang om het clip niveau te bereiken.
        Als hier nog eens 3dB bij zou moeten heb ik in Bridge zogezegd 10,6dBu nodig om aan maximaal vermogen te geraken.
        Leuk, maar dat begint toch wel vrij veel te worden lijkt me...
        Last edited by Dikke Foaf; 23-03-09, 14:17.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Snap ik, en dat is de enige mogelijkheid die het zou kunnen zijn.
          Maar in de manual vind ik daar niks van terug, dat lijkt me toch iets dat ze in de manual zouden zetten...
          Zijn er nog versterkers die dit doen?

Wie gebruikt nog de Pro8200 in bridge en kan me bevestiging geven?

@renevanh
          bedankt voor de reactie, maar ik wist al wat bridge is en waarvoor ik het moet gebruiken.
          Feit is dat :
          In 8ohm stereo levert deze 825W
          In 8ohm bridge levert deze 2900W
          Dat is zomaar even 3,5151515151 keer meer.
          En als ik goed kan rekenen dan zou dat 5,459dBSPL meer moeten opleveren!
          Waarom hoor ik op de uitgang dan geen verschil?
          Met Crest CA9, CA6 en QSC PLX2 is er wel degelijk verschil hoorbaar, logisch want een bak meer vermogen.

Als ik met m'n andere hersenhelft reken dan heb ik in stereo mode al 7,6dBu nodig aan de ingang om het clip niveau te bereiken.
          Als hier nog eens 3dB bij zou moeten heb ik in Bridge zogezegd 10,6dBu nodig om aan maximaal vermogen te geraken.
          Leuk, maar dat begint toch wel vrij veel te worden lijkt me...

Alles in het ideale geval, het volgende.
          Een versterker die 2x 825 watt aan 8 ohm levert, levert in een brugconfiguratie aan 8 ohm het viervoudige vermogen, omdat simpelweg de uitgangspanning verdubbelt. Dat levert een extra geluidsdruk op van 6dB, wel hoorbaar maar niet dat je zegt nou.....
          Meten is in dit geval beter
          In de praktijk moet je de belastingsimpedantie echter niet gelijk houden, maar in brugschakeing verdubbelen, Zoniet, zal de versterker overbelast worden.Een versterker met een minimum last van 8 ohm per kanaal, wordt dus 16 ohm in bridge. Ik denk niet dat er veel grootvermogen versterkers zijn met een dergelijke minimum impedantie.
          Zo geldt bij een versterker met mininum 2 ohm per kanaal, in brug minimum 4 ohm en bij een versterker met minimum 2x 4 ohm, wordt dat in brug 8 ohm.
          Bij alle normale brugschakelingen, wordt de gain tweemaal zo hoog, simpelweg omdat bij dezelfde ingangsspanning, de uitgangsspanning verdubbelt.
          Versterkers die in brug twee ohm aan kunnen, moeten in stereo of parrallel één ohm per kanaal kunnen driven.

Edit:
          Rekenen is ook niet de sterkste kant van Crest.
          Voor de 8200 geldt bij een gain van 40: ingangsspanning 1,87 volt, uitgang rms 90 volt. Dat is knap!
          Het uitgangsvermogen zou dan 825 watt per kanaal zijn. Bij 90 volt over 8 ohm, is dat toch echt meer dan 1000 watt.
          Ik zou maar eens gaan meten met een dummyload, wat het nou echt moet wezen. Als ik het allemaal zo lees, zijn de beschrijvingen maar een zooitje. (De schema´s zijn overigens ook lastig te volgen, doordat ze over vele sheets verspreid zijn, maar daar heb je in de praktijk minder last van.)

Speakertech
          Last edited by speakertech; 23-03-09, 15:33.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...