piek, program of continu

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stijn
    • Feb 2009
    • 67

Originally posted by djspeakertje
    oke, het is eigenlijk best simpel (vaker gezegd)

je hebt rms, dat is het continue vermogen, dit kan een speaker uren achter elkaar volhouden, je hebt "muziek"/"program" vermogen, dit kan de speaker niet al te lang hebben(denk aan 5/10 minuutjes) en piek is alleen voor pieken, enkele secondes dus. THAT'S IT MY FRIEND!!!

snap je het nou een beetje?? daan

ik snap het.
    maar ik hoor ook wel eens dat piek het muziek vermogen is.
    djjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj-stinosssssssss (LET OP: ik geef vaak domme reacties!!!!)

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Originally posted by stijn
      ik snap het.
      Dat doen ze alleen bij PC speakertjes. Niet bij echte PA spullen hoor!
      Paul
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by stijn
        ik snap het.
        Het heeft voornamelijk te maken met de temperatuur van de spreekspoel. Bij het continue of rms vermogen , wordt de fatale temperatuur van de spreekspoel na lange tijd niet bereikt. Bij het programvermogen zou dit wel bereikt worden als een ruissignaal of continue toon wordt toegevoerd aan de luidspreker. Aangezien de energie van een " program" gemiddeld veel lager ligt dan het maximum, dus bij bijvoorbeeld 500 watt, gemiddeld zo´n achtste deel, dus zo´n 60 tot 100 watt, krijgt de spreekspoel dus genoeg tijd om af te koelen en zal de fatale temperatuur niet bereikt worden. Bij het piekvermogen, zal ook de mechanica van de speaker zo zwaar belast worden dat de conus , de ophanging etc in gevaar komt.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...