Koppel 2, 01v96.......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K. Wijnands
    • Jul 2008
    • 14

Koppel 2, 01v96.......

Hallo,

Een bandje dat ik ken heeft een 01v96 en draait daar de zaalmix en monitormixen op vanaf de buhne. Ik wil graag mijn 01v96 aan die van hun koppelen. Ik heb de manual al een paar keer doorgespit maar kom niet verder dat het onderwerp cascade link waarmee ik van 2 tafel 1 grote tafel maak.

Dus... Hoe koppel ik 2, 01v96 aan elkaar zodat ik met èèn tafel de EQ en faderparameters van de ander kan aanpassen en andersom?

Ik zou hier echt super mee geholpen zijn.

Mvg, Koen Wijnands
    kroegcontrol op de grolschstoel
  • Joost1989
    • Feb 2009
    • 20

voor zover ik weet kun je via midi de faders bedienen, al lijk midi me op deze afstand geen goed idee
    je kun het wel via de usb doen, om de lange afstand te overbruggen (usb gaat tot +/- 5m) zou je een usbnetwerkhub kunnen gebruiken (+WiFi)

Comment

• K. Wijnands
      • Jul 2008
      • 14

Ha Joost,

Super idee, was ik ook achtergekomen... Maar de driver van Yamaha studio is volgens mij alleen voor usb? Weet je toevallig ook hoe ik dat op moet lossen?

Gr Koen

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

Cascaderen is niet zo moeilijk en staat overduidelijk, stap-voor-stap in de manual.

Manual o1v96: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...rs/01V96E1.pdf
        Manual o1v96v2: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/.../01V96V2E1.pdf

Kan bij een o1v96 en een o1v92v2. Even kijk onder het kopje "cascade" (rond pagina 234-238).

Op het moment dat je de mixers echt 1 geheel wilt laten zijn (dus incl. bussen die doorlopen etc.) moet je wel een extra ingangskaart in één van beide en een extra uitgangskaart in de andere hebben.

Remote bedienen is veel lastiger. Je zou theoretisch één mixer de andere 100% kunnen laten volgen, maar da's ook niet wat je wilt. (tenzij je on-stage kanaal 1..8 gebruikt en in de zaal kanaal 9..16 bijvoorbeeld.. Dan kan het wel).

Maar, 'k snap de vraag niet helemaal... je vraagt "Hoe koppel ik 2, 01v96 aan elkaar"... da's toch cascaderen?
        Last edited by SoundOfSilence; 12-03-09, 09:10.
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Joost1989
          • Feb 2009
          • 20

*koen* met die nerwerkusbhub is dat geen probleem, hij zorg er voor dat je laptop denkt dat hij er rechtstreeks aan hangt

*soundofsilence* ik ben bang dat je allebij (foh en monitor mixer) gek zou worden als je een volledige Cascade zou maken, als je dan bij foh een fx aan het verandere bent springt de monitortafel ook naar deze layer en andersom.
          maar daarintegen is bussen doorkoppelen via adat een goeie,

Voorbeeld (koen) als je de bussen doorkoppeld en en je hebt bijvoorbeeld een blazerssectie, dan kun je in de monitormix voor de rest van de band die mix gebruiken op de monitros.
          alleen moet je dan wel goed afspreken dat FOH voornamenlijk mee schuift op zijn bussen

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Originally posted by Joost1989
            Ik ben bang dat je allebij (foh en monitor mixer) gek zou worden als je een volledige Cascade zou maken, als je dan bij foh een fx aan het verandere bent springt de monitortafel ook naar deze layer en andersom.
            maar daarintegen is bussen doorkoppelen via adat een goeie,
            Eeuuhhmm...

Even kijken, je wilt dus 2 mixers onafhankelijk gebruiken met dezelfde bronnen, terwijl er 2 man bedienend persooneel is?
            Waarom dan niet gewoon ingangen parallellen en verder niets?

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

Manual in het Nederlands:
              Gebruiksaanwijzing
              Heerlijk die stilte

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

wil je hem als remote gebruiken?
                Ik zou dat wel snappen. Als de mixer op het toneel staat en je eenzelfde hebt. Kun je met een midikabel via midi-sysex codes misschien remote mixen.

Ik denk dat dat prima werkt. Immers als je een yamaha aan een sequencer hangt kun je alle settings en wijzigingen realtime recorden op een midispoor. Als je die afspeelt naar je midi in van je mixer "speelt ie die mix weer af"

ergo. Dan kun je dus met een tweede 01V96 met alleen een midikabel remote mixen uit de zaal. (nooit geprobeert trouwens. Het komt natuurlijk niet zo vaak voor dat je twee digitafels van eenzelfde type op een klus tegelijk hebt )
                lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Remote mixen lukt zelfs al met een behringer faderpaneeltje... Als je genoegen neemt met fader-remote en een paar knoppen-remote.

Zo bedien ik de faders uit de andere bank (scheelt live veel wisselen)

Comment

• K. Wijnands
                    • Jul 2008
                    • 14

Bedankt voor jullie reacties.

Het is juist de bedoeling dat de 2 01v's beide hetzelfde doen. Ook EQ, gate's en compressors. Dat gebeurt als het ware ook softwarematig met yamaha studio.

Het probleem was dat als ik de laptop in de zaal plaatste, ik niet meer dan 15 meter usb kabel had. Graag wou ik dit met cat 5 kabel vervangen.

Nu vind ik yamaha studio lang niet zo lekker werken als een echte 01v96. Dat snappen jullie wel.

Ik ga dat idee van joost is even uitproberen en de NEDERLANDSE manual eens lezen. Maar het is altijd makkelijk als mensen het zo kunnen zeggen.

Gr Koen

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by K. Wijnands
                      Bedankt voor jullie reacties.

Het is juist de bedoeling dat de 2 01v's beide hetzelfde doen. Ook EQ, gate's en compressors. Dat gebeurt als het ware ook softwarematig met yamaha studio.
                      Hetzelfde?

Dan volstaat midi-koppelen, waarbij alle parameters doorgegeven worden.

Comment

• K. Wijnands
                        • Jul 2008
                        • 14

Oke, dankje!!! en weet je toevallig ook hoelang een midi kabel max mag zijn?

En dan moet ik hebben, midi in & out?

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Volgens de MIDI specificatie mag een MIDI-kabel maximaal 15 meter zijn voor een betrouwbare verbinding.

Als jij met tafel A alleen tafel B maar aanstuurt hoef je in principe alleen de MIDI uit van tafel A te sturen naar de MIDI in van tafel B. Tafel B volgt dan de MIDI data op de ingang afkomstig van tafel A. Wil je twee richting communicatie (terugmelding als je toch iets doet op tafel B) dan moet je beide aansluiten.

Comment

• janneman32
                            • Dec 2005
                            • 65

Je kan met behulp van een midi verlengsysteem van Showworks (de KH448) een midi signaal omzetten naar een gebalanceerde XLR kabel. Dit systeem werkt full duplex. Volgens de site kan je op die manier tot 150m halen. In het verleden hebben we die doosjes eens gebruikt om de monitortafel (01v-96) mee te laten lopen met de FOH program change.

Greetzzz, Jan

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Originally posted by vasco
                              Volgens de MIDI specificatie mag een MIDI-kabel maximaal 15 meter zijn voor een betrouwbare verbinding.

Als jij met tafel A alleen tafel B maar aanstuurt hoef je in principe alleen de MIDI uit van tafel A te sturen naar de MIDI in van tafel B. Tafel B volgt dan de MIDI data op de ingang afkomstig van tafel A. Wil je twee richting communicatie (terugmelding als je toch iets doet op tafel B) dan moet je beide aansluiten.
                              Krijg je dan geen feedbackloop van MIDI-data?
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...