JBL 4745A faseomdraaiing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

JBL 4745A faseomdraaiing

ik heb afgelopen week een paar JBL subs gekocht. Toen ik echter het bijbehorende document opzocht op internet, kwam ik een vreemd aansluitschema tegen. de 1+ van de speakon ging naar de zwarte aansluitplug van de speaker en de 1- naar de rode. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik hiermee aanmoet. moet ik ze omdraaien, of zo laten?

hier is de link naar het document:
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • EVfreak
    • Jan 2006
    • 146

Kan heel goed zijn dat het zo hoort, is bij EV MTL2 subs ook het geval.

Comment

• dexter
      • Jul 2005
      • 433

JBL heeft een aantal series speakers geleverd wanneer er een positief signaal op de zwarte terminal gezet wordt een uitwaarde conus uitslag gegenereerd wordt.

Op de JBL site kun je een document vinden waarin staat hoe ze gepolariseerd zijn.

Comment

• eddy56
        • Mar 2004
        • 102

Dit is een schema van hoe het in de kast zit aangesloten, niet hoe jij je kabels moet maken.

Als JBL hier de fase in heeft gedraait zal het vast zo bedoelt zijn.

Mvg.

Eddy
        Apogee, i\'m loving it!

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

JBL heft al zn midlaag en laagspeakers ongveer uit fase staan met de rest van de wereld, waarom?? Geen idee. In orginele kasten wil het dus wezen dat de rode naar min gaat en de zwarte naar plus. Om het te checken kun je de speakers testen met een 9volt blokje, kijken naar de uitslag van de conus en je weet hoe hij gepolt is.

Bij recones wil het nog wel eens voorkomen dat men plus en min dus wel omdraait en je daardoor helemaal in de war raakt. Een slechte reconer dus :P!!

maar, aan je kabels hoef je niets te wijzigen.
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by Watt Xtra
            JBL heft al zn midlaag en laagspeakers ongveer uit fase staan met de rest van de wereld, waarom?? Geen idee.
            Inderdaad in ieder geval vroeger, was het normaal dat bij JBL, een positieve spanning op de - aansluiting de conus naar voren liet gaan.

De meeste anderen deden het andersom en dat is uiteindelijk de "norm" geworden.
            Hetzelfde geld voor de + en - op een XLR, vroeger (toen we nog canon zeiden) was het vaak pen 3 +, veel (amerikaanse) apparatuur had dit. Tegenwoordig vinden we het heel normaal als pen 2 + is, en dit is nu vastgelegd in een AES norm.

Comment

• metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

idd, ik kan me nog herinneren dat ik ooit een H&H V800 heb laten omsolderen op de XLR aansluitingen
              Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by Watt Xtra
                JBL heft al zn midlaag en laagspeakers ongveer uit fase staan met de rest van de wereld, waarom?? Geen idee. .
                zolang de gemiddelde amerikaanse auto de autoradio nog steeds via +=chassis en - is draadje loopt...
                heeft te maken met de electronenstroom en de gaten stroom

Een accu heeft als +pool de metalen platen( die eigenlijk electronen opnemen) en als - pool het zuur ( dat eigenlijk electronen afgeeft)
                sterker nog : een -ion heeft een teveel aan electronen, waar een +ion een tekort aan electronen heeft.

das de reden.
                We rekenen dus al jaren aan de gatenstroom, ipv de electronenstroom..
                (als een electron van links naar rechts beweegt gaat ivm het verbod van pauli de lege plaats dus van rechts naar links)

Comment

Working...