Effecten op monitors en op de front

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sano
    • Feb 2009
    • 19

Effecten op monitors en op de front

Hey,

Ik heb een opdracht gekregen maar weet echt geen raad met 1specifiek ding.
    Je hebt dus een 24/48 kanaal mengtafel ( Eurodesk MX 9000 ) waarvan je 24kanalen nodig hebt om je instrumenten te versterken.
    Nu is de vraag...
    Je hebt 3effecten( GEEN compressie, noisegates..., WEL delay,... ) waarvan 1naar de monitors EN de front of house moet en je hebt 2effecten die ENKEL naar de front of house moeten.
    Hoe los je dit op ZONDER mix-b?

Je hebt op de mengtafel 24inputs, 24outputs, 6stereo aux returns, 6aux sends, 8groups

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Grtz
    Veni, vidi, velcro | Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by Sano
    Hey,

Je hebt dus een 24/48 kanaal mengtafel ( Eurodesk MX 9000 ) waarvan je 24kanalen nodig hebt om je instrumenten te versterken.
    Nu is de vraag...
    Je hebt 3effecten( GEEN compressie, noisegates..., WEL delay,... ) waarvan 1naar de monitors EN de front of house moet en je hebt 2effecten die ENKEL naar de front of house moeten.

Je hebt op de mengtafel 24inputs, 24outputs, 6stereo aux returns, 6aux sends, 8groups

Grtz
    Welkom op het forum !

Lijkt niet zo moeilijk toch?

De drie effecten naar drie auxjes toe mixen op de ingangen die dat behoeven (send), en de drie effecten return op drie stereo aux returns laten terugkomen. Van die drie returns bepaal je waar ze naar toe moeten.
    Subgroep/mains voor foh en de betreffende aux van de monitormix...

Maar, als je dat niet gewoon weet, lijkt het me een spannende klus voor je te worden hoor!
    Hoeveel ervaring heb je eigenlijk in dit werk? Vul je profiel eens in, dan kunnen we zien met wie we te doen hebben en kunnen we je beter helpen.

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Sano
      • Feb 2009
      • 19

Dit is moeilijk voor me, ik zelf heb wel wat ervaring, maar nog NOOIT met effecten gewerkt op een volgeprikte mengtafel.
      Ben momenteel aan het studeren voor dit vak.
      Srry dat ik even een domme vraag stel, maar hoe mix prik je alles in? ik vind dit hatelijk om zo vragen te stellen, maar anders vind ik het nooit
      Kan momenteel niet testen hoe en waar omdat ik hier niets bij mij heb.
      Die aux returs... hoe bepaal je op welke monitor lijn die terecht komen? op die ene mengtafel ( Eurodesk MX 9000 ) staat er wel voor de main mix en de groups, maar niet voor monitor lijnen, of vergis ik me?

Alvast bedankt

Originally posted by SPS
      Welkom op het forum !

Lijkt niet zo moeilijk toch?

De drie effecten naar drie auxjes toe mixen op de ingangen die dat behoeven (send), en de drie effecten return op drie stereo aux returns laten terugkomen. Van die drie returns bepaal je waar ze naar toe moeten.
      Subgroep/mains voor foh en de betreffende aux van de monitormix...

Maar, als je dat niet gewoon weet, lijkt het me een spannende klus voor je te worden hoor!
      Hoeveel ervaring heb je eigenlijk in dit werk? Vul je profiel eens in, dan kunnen we zien met wie we te doen hebben en kunnen we je beter helpen.

Paul.

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Dit is moeilijk voor me, ik zelf heb wel wat ervaring, maar nog NOOIT met effecten gewerkt op een volgeprikte mengtafel.
        Srry dat ik even een domme vraag stel, maar hoe mix prik je alles in? ik vind dit hatelijk om zo vragen te stellen, maar anders vind ik het nooit
        Kan momenteel niet testen hoe en waar omdat ik hier niets bij mij heb.
        Die aux returs... hoe bepaal je op welke monitor lijn die terecht komen? op die ene mengtafel ( Eurodesk MX 9000 ) staat er wel voor de main mix en de groups, maar niet voor monitor lijnen, of vergis ik me?

Alvast bedankt
        Beste Sano,

Bepalen op welke monitorlijn hij komt?? JIJ geeft aan :
        1 naar monitor, dus JIJ hebt dat (voor ons) bepaald!

Hoe prik je alles in?? plug in je linkerhand, goed voor het 'gaatje' houden en ERIN STEKEN?!

ik adviseer je om de handleiding te lezen (RTFM!!!), als de nederlandse niet genoeg is, de engelse is 'wat' uitgebreider!

En hier op dit forum kun je ook heel veel leRen door te leZen..(ook het NEWBIE deel)
        Last edited by Whitefarmer; 09-02-09, 19:30. Reason: aanvullingen
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

Lijkt me dan een belachelijk slechte opleiding, als ze je daar niet leren hoe je effecten en/of andere zaken op een tafel prikt. Krijg je daar geen studiemateriaal? Aansluitschema's of boeken waar in staat hoe het werkt?
          En moeten wij dan nu jouw huiswerk maken?

Als je ECHT geinteresseerd was had je het al 10 keer zelf uit kunnen zoeken (en ook WILLEN zoeken...)

Groet, Rob.
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Sano
            • Feb 2009
            • 19

RTFM... dit doe ik momenteel ( de engelse ), ik zit wel met het probleem dat ik niets kan uittesten en op dit gebied wel voorzichtig ben met het materiaal.
            ik geef aan 1naar monitor, de monitors op podium bedoel ik daarmee, als je de stereo aux returns gebruikt, zijn die daar dan mee verbonden of niet?
            Ik kan doen...:
            Aux send 3 mono -> mono input van FX... Output ( mono of stereo? ) FX -> Stereo aux returns 1 (2?)
            Werkt dit dan voor zowal FX on stage( op de monitors ) als F.O.H.?
            DUH... inpluggen weet ik hoe het moet, lezen doe ik momenteel voor zot, het newbie deel lees ik ook...

Originally posted by Whitefarmer
            Beste Sano,

ik adviseer je om de handleiding te lezen (RTFM!!!), als de nederlandse niet genoeg is, de engelse is 'wat' uitgebreider!

Bepalen op welke monitorlijn hij komt?? JIJ geeft aan :
            1 naar monitor, dus JIJ hebt dat (voor ons) bepaald!

Hoe prik je alles in?? plug in je linkerhand, goed voor het 'gaatje' houden en ERIN STEKEN?!
            Last edited by Sano; 09-02-09, 19:37.

Comment

• Sano
              • Feb 2009
              • 19

Voor je van de hak op tak springt moet je toch eerst redeneren...
              Slechte opleiding, ver staan we niet en we zijn niet lang bezig...
              Mijn huiswerk maken? ik zit zelf op te zoeken, kreeg de taak derstraks, moet morgen af, ik google, lees manuals, lees handboeken,... Als ik dan even een forum tegen kom kan ik evengoed eens vragen of de mensen me kunnen/willen helpen... ik zit hier u al een 2uur bezig en zit nog steeds in de knoei met een logische-makkelijke oplossing...
              Interesse? Die is er zeker en vast... anders zou ik ten eerste al niet posten op dit forum...

Originally posted by keenoncoolstuff
              Lijkt me dan een belachelijk slechte opleiding, als ze je daar niet leren hoe je effecten en/of andere zaken op een tafel prikt. Krijg je daar geen studiemateriaal? Aansluitschema's of boeken waar in staat hoe het werkt?
              En moeten wij dan nu jouw huiswerk maken?

Als je ECHT geinteresseerd was had je het al 10 keer zelf uit kunnen zoeken (en ook WILLEN zoeken...)

Groet, Rob.

Comment

• keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

Oke dan:

Vanaf de aux-returns (waar jij je effect op terug zou willen laten komen) heb je meestal niet de mogelijkheid dit binnenkomende signaal ook nog naar een andere aux te sturen. Normale kanalen (zowel mono als stereo) hebben deze mogelijkheid wel.

Misschien heb je iets aan deze tip...
                En nu dan veel plezier met verderdenken! (want dat zou nu een kippetje moeten zijn).

Groet, Rob.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Sano
                  • Feb 2009
                  • 19

Je kan deze terug sturen naar een kanaal, maar de kanalen zijn vol en de mix-b mag ik niet gebruiken, allez mogen wel maar liever niet. Daarmee dat ik in de knoop zit maar kom er wel uit
                  De andere 2effecten die niet naar de monitors moeten kan ik via de stereo aux returns doen, en deze dan op de main mix steken.
                  Alvast bedankt.

Originally posted by keenoncoolstuff
                  Oke dan:

Vanaf de aux-returns (waar jij je effect op terug zou willen laten komen) heb je meestal niet de mogelijkheid dit binnenkomende signaal ook nog naar een andere aux te sturen. Normale kanalen (zowel mono als stereo) hebben deze mogelijkheid wel.

Misschien heb je iets aan deze tip...
                  En nu dan veel plezier met verderdenken! (want dat zou nu een kippetje moeten zijn).

Groet, Rob.

Comment

• keenoncoolstuff
                    • May 2003
                    • 695

http://www.behringerdownload.de/MX90..._NED_Rev_A.pdf
                    Zie net pas dat dit niet de volledige handleiding is, maar slechts een deel...

Wel zie ik dat je de aux-returns niet terug kunt sturen naar een andere aux. Vette pech dus, dit gaat niet werken.
                    Last edited by keenoncoolstuff; 09-02-09, 19:48.

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

F*ck!

Ben ik er nog ingestonken! Meende even dat de TS met "opdracht" een eervolle mixklus bedoelde!

Maar nee hoor! Is weer een scholiertje die ons zijn huiswerk laat maken

Lezen Paul!
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Sano
                        • Feb 2009
                        • 19

Niet te hard van stapel lopen... mn huiswerk maken is veel gezgd... dit is een klein deeltje ervan waar ik niet aan uit geraak...

Originally posted by SPS
                        F*ck!

Ben ik er nog ingestonken! Meende even dat de TS met "opdracht" een eervolle mixklus bedoelde!

Maar nee hoor! Is weer een scholiertje die ons zijn huiswerk laat maken

Lezen Paul!

Comment

• Sano
                          • Feb 2009
                          • 19

Dit snap ik zeer zeker, maar het probleem is dat alle kanalen volzet zijn...
                          Dus ofwel doe ik dit met mix-b ( is een line-in tafel ) maar liever niet zeggen ze, en DAAR zit ik in de knoop, hetgeen wat jij zegt had ik ervoor al door, maar men zegt dat dit kan ZONDER mix-b te gebruiken.
                          Sommige hebben er blijkbaar problemen mee dat dit huiswerk is trouwen, mn excuses ervoor, maar ik vraag liever dan alles fout te doen om dan op het einde te horen BOEM!...

Alvast bedankt voor degene die me een antwoord gaven dat kan helpen, heb nu toch al wat aan info die zeker kan helpen.

grtz

Originally posted by Whitefarmer
                          hahahaha

misschien doe ik even te simpel (zoja sorry), maar wat basics:

(ik heb NIET de manual gelezen, dus misschien zijn auxen ivm pre/post niet zo bruikbaar, maar dat is JOUW huiswerk).
                          een willekeurig signaal (micro/instument/dj-mixer/effectapparaat, komt binnen op een kanaal, met de fader maak je de FOH-mix, met de 'auxen' maar je (meerdere) 'externe' mixen.

resume:
                          een microfoon voorzien van:
                          galm op (stage) monitor en FOH
                          delay alleen op FOH.

aansluiten:
                          microfoon op kanaal 1,
                          stagemonitor op aux1 mono send(pre-fader)
                          galm input vanaf aux3 mono send (post)
                          delay input vanaf aux 4 mono send (post)
                          galmreturn op kanaal 5+6
                          delayreturn op kanaal 7+8

bij kanaal 1 zet je aux 1 'open'(micro op monitor hoorbaar)
                          aux 3 en 4 'open' (microsignaal naar beide FX)

op kanaal 5+6 zet je aux 1 'open' (galm OOK hoorbaar op stage)
                          BELANGRIJK: laat hier de aux 3 DICHT (waarom?????)

voor kanaal 7+8 geld dat je NIETS naar een aux wilt sturen, dat doe je dus ook niet.

Conclusie:
                          met 'auxen' kun je meerdere mixen maken, elke aux 1 mixt met elkaar, elke aux 2, aux 3 ...

Snap je het een beetje?

edit:
                          door mijn (lange) verhaal intussen

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Dit snap ik zeer zeker, maar het probleem is dat alle kanalen volzet zijn...
                            Dus ofwel doe ik dit met mix-b ( is een line-in tafel ) maar liever niet zeggen ze, en DAAR zit ik in de knoop, hetgeen wat jij zegt had ik ervoor al door, maar men zegt dat dit kan ZONDER mix-b te gebruiken.
                            Sommige hebben er blijkbaar problemen mee dat dit huiswerk is trouwen, mn excuses ervoor, maar ik vraag liever dan alles fout te doen om dan op het einde te horen BOEM!...

Alvast bedankt voor degene die me een antwoord gaven dat kan helpen, heb nu toch al wat aan info die zeker kan helpen.

grtz
                            Ik had mijn thread al verwijderd, omdat er intussen meer threads waren, waaruit bleek dat er meer kennis was dan ik dacht.
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

Hey,

Nu is de vraag...

Grtz
                              zou je de volledige vraag willen typen?

geen mix-b heeft niets te maken met alle 24 kanalen vol!

mix-b is een UITgang, kanalen zijn INgangen
                              Groeten John

Comment

Working...