PC als effect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Het probleem zit volgens mij louter softwarematig.

Er bestaat wel Rewire in de meeste DAW software maar velen laten niet toe die effecten om te leiden 1 op 1 (van in naar output) zonder dat je aan het opnemen bent.

Met andere woorden, de controle van de i/o laten doen door software die efkes FX plugins plaatst tussen de i en o.

Comment

• VanVoorstStudio
      • Dec 2008
      • 35

Originally posted by frederic
      Van de meeste antwoorden hier krijg ik het "schijt" zoals ze in het West-Vlaams zeggen.
      De vraag is een zeer goede vraag!

In de recordingsector hebben softwarematige FX zoals VST of semi softwarematige FX zoals Powercore de torentjes FX moduleracks uit de studio genomen. De stapels FX modules is verleden tijd.

Voor live werk is er buiten de digitale mengtafel bitter weinig gebeurt voor de integratie van de computer. Ik ben er zeker van dat de huidige computers (zelfs die van de Aldi) krachtig genoeg is om Live FX effecten te verwerken met een aanvaardbare latency.

Wat zou de latency zijn met volgende opstelling:

RME HDSP 24 in/out via adat met 3 AD en 3 DA modules (8 kanalen per module)?

Ik ben het helemaal met Frederic hier eens. Waarom zou het alleen in de studio kunnen? O.a. een merk als A&H past het principe al toe op o.a. de ZED serie. Daar zit niet voor niets een USB aansluiting op welke te routen is op de postfader auxen. En ik heb er al mee gewerkt ook. En het werkt uitstekend. Geen hinderlijke latency.

Trouwens al dat gezeur over latency door AD en DA... Bijna alle externe effecten zijn in wezen digitale machines. Dus ook die doen eerst AD dan het signaal bewerken en daarna weer gewoon DA.

En om Antwoord te geven op jouw slotvraag Freceric... Ik weet het zo niet eens. Wij draaien daar op en hebben in ieder geval nooit last gehad dat de latency ons in de weg zat. Kortom. heeeeeeeeeeel weinig dus!

Comment

• Beckers Entertainment
        • Dec 2008
        • 650

Dan ga ik de moed dus nog niet opgeven..

Ik kan misschien wel wat details over mijn laptop geven.. Desnoods kan ik ook altijd mijn PC meenemen als effectenmachine, zal toch maar zelden zijn dat ik deze nodig heb.

Laptop:
        Notebook: Acer Aspire 9300
        Processor: AMD Turion 64 X2 TL-50
        Grafische Kaart: NVIDIA GeForce Go 7300 128 MB
        Beeldscherm: 17.1 inch, 16:10, 1280x800 pixels
        Verder zit er 2GB werkgeheugen in. (Shared)

PC:
        - Intel Pentium Dual Core E2160 processor
        - 1.8 GHz
        - 2 Gb 667 Mhz (2x 1 Gb) SODIMM intern geheugen

Geen verbluffende specs, dat weet ik ook. Ook is het een nadeel dat ik een laptop en slimline PC heb. Beide kan ik dus geen PCI(e) inbouwen. Maar aangezien ik toch geen grote productie's doe, maken enkele ms niets uit. Als het maar niet storend is!

Groeten Jasper
        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Ik heb het ook wel eens gedaan, maar ProTools galmpjes gebruikt als FX, omdat er niks fatsoenlijks voor handen was. latency merk je niks van bij galmpjes... dynamics moet je niet eens proberen, dat gaat nergens over. je moet wel zorgen voor fatsoenlijk i/o, dus een USB/ Firewire audio-interface.

DEZE thread had je moeten hebben, vanaf pagina 11 komen er her en der wat opmekringen over. Er is ook een dedicated thread over, maar die kan ik zo 1, 2, 3 niet vinden.

Succes ermee!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

De sleutel zit hem in Rewire.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by frederic
              De sleutel zit hem in Rewire.
              Van Spin-audio is er een lichte VST omgeving waarin je stand-alone effecten kunt draaien (als FX-bak dus). Niet meer verkrijgbaar, maar wel nog in diverse torrent-bestanden te vinden... zoekt ende gij zult vinden.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Heb het gevonden:
                Audiffex :: Software replacement of multieffect processors, multieffect processor for computer, multieffect processor for mac

Werkt prerfect met mijn RME kaart. En idd, latency: nihil

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

In dit geval gaat het helemaal niet om wat wel of niet mogelijk is; galmpjes uit laptops zijn goed mogelijk, dat is niets nieuws meer. Waar het om gaat is het kennis en ervaringsnivo icm de voorgestelde werkwijze. Ergens in de thread doet iemand uit de doeken tegen welke problemen hij aan zou kunnen lopen. Beckers heeft vervolgens geen flauw idee waar het over gaat. Ik vind het niet gek dat de mensen die de ervaring WEL hebben hem de voorgestelde methode dan vervolgens ook afraden. Je kunt tegen best veel problemen aanlopen, ik zou er nog wel een zootje op kunnen noemen. En als Beckers daar om vraagt zal ik dat ook doen. Veel van de reacties waarin de werkwijze afgeraden wordt, zijn totaal geen pleidooi tegen deze werkwijze in het algemeen. Ze zijn een goedbedoeld advies aan de topicstarter

Is het dus verstandig om met weinig live-ervaring en weinig ervaring met audio-PC's je effecten vanaf een laptop te draaien? Dat ligt eraan.... Heb je nu al moeite alles in orde te krijgen en is het allemaal net op tijd af.... vergeet het dan gewoon, draai zonder galmpje totdat je een hardwaredoosje kunt betalen. Als je niet veel moeite hebt met je klusjes zoals ze nu zijn, je zit zelden in tijdnood en je hebt ook alle soft- en hardware beschikbaar en ook nog eens voldoende tijd om hier thuis mee te experimenteren..... dan zou ik het zeker proberen. Experimenteren is een wezenlijk onderdeel van ons vak m.i..Zorg er alleen wel voor dat je het thuis uitgebreid heb getest en de effecten niet al te essentieel maakt voor de show; als het blijkt te falen moet het geen probleem zijn.

En ja, het makkelijkst blijft een hardware galmpje.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Originally posted by dj-wojcik
                    Als ik het goed begrijp en zoals ik het mss goed heb gelezen. Wil jij de volgende opstelling gebruiken:

PC >>>> mixer 1 >>> mixer 2 >>> actieve speakers/versterkers ect ect HUH!!!!??? Dan lees je echt iets anders dan ik hoor!!

en als je dus ook al 1 effect met je pc wilt gaan doen. krijg je ALTIJD vertraging.Pssssst, met een digitale hardware bak ook!!! en dan kun je wel je buffer omhoogschroeven. Je bedoelt omlaag.... Maar dat is uiteindelijk niet echt de bedoeling. Dan moet je PC werken als een paard met een dik wijf er op. Valt wel mee hoor, ik draaide een paar jaar terug al op 1,5mS tijdens het tracken en daar zaten al aardig wat effecten bij.

en dan ligt het er nog maar aan voor wat je het effect gebruikt.... aux? voor je microfoons? of op de mainmix:S? of wat dan ook?

volgensmij nog niet echt in ontwikkeling. die PC effecten. Wordt al lang gebruikt of je moet al mss met Reason werken. dan heb ik nog wel een DEMO! voor je. Quote:

sorry, ik denk dat je dan zoveel latency krijgt dat dit niet meer de corrigeren valt. mwa 1,5 mS is goed haalbaar hoor, knappe jongen die dat hoort in een galmpje... Denk dat het word doorsparen voor een goedkoop effectenmachientje. en dan amar doorsparen voor een klark teknik WTF!!!??? maakt Klark galmpjes? weet je meer dan ik hoor!!!! of zo. Als je dan al zoveel verdient hebt.

Uhm, je hebt duidelijk geen flauw idee waar je het over hebt, dat is niet erg. Maar geef hier dan ook geen advies over!!!
                    Last edited by sparky; 29-01-09, 15:30.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by sparky
                      WTF!!!??? maakt Klark galmpjes? weet je meer dan ik hoor!!!!
                      De Klark Technik DN780:

Apparaat van vroegah ...
                      Ze hebben er volgens mij nog wel meer gemaakt hoor...

Maar da's wel erg off-topic...

@TS: Sparky heeft wel gelijk... als je niet weet wat je aan het doen bent, laat het lekker zitten...

Maar het kan dus wel, heb het zelf vaak genoeg gedaan.

Adios!

Comment

• Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

Toch nog een vraagje. Vond op het forum niets hierover, dus dan nog maar een reactie in deze!
                        Ik ga waarschijnlijk toch voor een Allen & Heath ZED 14 mixer. Deze heeft een USB i/o. Volgens de handleiding moet deze te gebruiken zijn om je PC als effect te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Is de latency niet te groot als je hiervan gebruik maakt?
                        Bij de mixer word Cakewalk Sonar LE geleverd.

Groeten Jasper

Comment

• Beckers Entertainment
                          • Dec 2008
                          • 650

KICK!

Zoals ik al aangaf, ik heb gekozen voor de A&H Zed-14. Deze heb ik inmiddels een weekje in m'n flightcase zitten. Maar het Sonar LE gebruiken voor effecten wilt nog niet helemaal lukken. Iemand toevallig een handleiding hiervoor liggen of die zijn vrije tijd wilt opofferen om zoiets voor me te maken/me te helpen via msn ofzo? De handleiding bij de zed word ik ook niet wijzer van.
                          Of heeft iemand betere " gratis " software?

Groeten Jasper

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by Beckers Entertainment
                            Dan denk ik dat mijn idee nog niet het beste was. Maar zoals men zegt:"Stomme vragen bestaan niet"
                            Dus ik dacht, laat ik het gewoon eens vragen! Bedankt voor jullie reactie's en tijd en kennis maar dit kost nu eenmaal een bak met geld. Die onder mijn bed is leeg en mijn sok ligt in de was dus ik ga me voorlopig maar eens zonder de effecten redden. En als ik echt niets meer weet, ga ik postzegels verzamelen. Dat is een minder dure hobby!

Groeten Jasper

mag ik dan je drive-inn overkopen?!?!?(voor 800 euri's)

ik ken zelf nix op het gebied van pc-fxjes, ik klooi wel wat rond met FL-STUDIO8, daarin kan je ook met fxjes rommelen op muziek, op zang e.d. gaat niet (tenzij jij een xlr INGANG op je pctje hebt... en dan voor alle kanalen die je wilt fxen een ingang, en dan ook nog al die uitgangen naar de mixer, of je moet mixen op je pc, maar das nog meer gekl**t)

ik zou zeggen, je mixertje verkopen en een mooie A&H ZED kopen!!!

daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• degrotepeter
                              • Apr 2008
                              • 58

misschien een externe effectprocessor?
                              [CENTER]music is my life...
                              [/CENTER]
                              [CENTER]even after...
                              [/CENTER]

Comment

• djspeakertje
                                • Oct 2008
                                • 1912

Originally posted by degrotepeter
                                misschien een externe effectprocessor?
                                dat wou hij juist niet....(EERST LEZEN)

daan
                                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...