Zoek dan direct even de normering voor tijdelijke installaties erbij, die is van toepassing, gaan we hier on topic verder.

Dé oplossing: multi met 2x CAT5 + power + DMX!

Collapse

X
- 

Als je wilt reageren op een post overtuig jezelf er dan even van dat je weet waar je over praat.wat is dat nu weer voor onzin??
 de karakterestiek van een zekering heeft niks te maken met de kabeldikte hoor... karakterestiek is voor kortstondige hoge stromen, maar daar merkt je kabel echt niet zoveel van... karakterestiek is voor kortstondige hoge stromen, maar daar merkt je kabel echt niet zoveel van...

Zoals de vroegere d-smeltpatronen in groepenkasten zaten, was de aderdoorsnede gewoon 2,5 qmm en echt niet dikker omdat de zekering langzamer was....
 Het advies om hierover even in de normen te duiken is al gegeven. Daarnaast is een dosis vakkennis aan te bevelen.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
- 

Feitelijk hebben de Engelsen dat dan beter voor elkaar. Daar zit een zekering in de netsteker. Die kun je dus aanpassen aan de situatie. Het apparaat is beveiligd, maar tevens de netkabel.

SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
 ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
- 

Uiteraard dienen wij ons te houden aan die NEN-norm, maar ik wil wel even kwijt: hoe vaak houden wij ons hier echt aan?

Volgens die norm is bij 16mm2, waar vervolgens 63A doorheen stroomt, welke afgezekerd is met een C automaat een maximale lengte van 18 meter toegestaan, bij vaste installaties. Daar wordt namelijk rekening gehouden met 0,3 ohm per meter.

Voor mobiele installaties geldt 0,6 ohm per meter, en hee
 dan mag mijn maximale lengte 63A kabel, van 16mm2, afgezekerd met een C automaat opeens maar, jawel: 0 meter zijn...
 (32A, 6 mm2, afgezekerd met C automaat mag maar 12 meter zijn...)

Dus komaan boys, hoevaak zitten we daar wel niet overheen...
 Dit is overigens de reden, waarom in mijn verdelers bijna alleen B automaten te vinden zijn, daar ik dan wel heel goed rekening moet houden met de verdeling van de spots...

Maargoed, dit is een aardige offtopic reactie...
 Zelf ben ik niet zo van de gecombineerde kabeltjes, liever alles apart. Vervangt iets makkelijker mocht er wat stuk zijn..Last edited by MEEO Licht en Geluid; 23-01-09, 21:12.MEEO Audio Licht Rigging,
 Mark van der Werff
 GroningenComment
- 

Om niet te veel uit te wijden heb ik je een mailtje gestuurd.Uiteraard dienen wij ons te houden aan die NEN-norm, maar ik wil wel even kwijt: hoe vaak houden wij ons hier echt aan?

Volgens die norm is bij 16mm2, waar vervolgens 63A doorheen stroomt, welke afgezekerd is met een C automaat een maximale lengte van 18 meter toegestaan, bij vaste installaties. Daar wordt namelijk rekening gehouden met 0,3 ohm per meter.

Voor mobiele installaties geldt 0,6 ohm per meter, en hee
 dan mag mijn maximale lengte 63A kabel, van 16mm2, afgezekerd met een C automaat opeens maar, jawel: 0 meter zijn...
 (32A, 6 mm2, afgezekerd met C automaat mag maar 12 meter zijn...)

Dus komaan boys, hoevaak zitten we daar wel niet overheen...
 Dit is overigens de reden, waarom in mijn verdelers bijna alleen B automaten te vinden zijn, daar ik dan wel heel goed rekening moet houden met de verdeling van de spots...

Maargoed, dit is een aardige offtopic reactie...
 Zelf ben ik niet zo van de gecombineerde kabeltjes, liever alles apart. Vervangt iets makkelijker mocht er wat stuk zijn..
 Ik zeg terug on topic, ik weet het ik ben zelf begonnen, en als er belangstelling is door discussiëren in de techniek hoek.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment

Comment