Monitor tafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thehamers
    • Jan 2009
    • 11

Originally posted by SoundOfSilence
    Prima, als ik bovenstaand lijstje op front heb en ik er een monitortafel bij leg heb ik aan 12 kanalen genoeg.
    Telt u even mee???

1. kick
    2. hihat
    3. bass
    4. guit1
    5. guit2
    6. guit3
    7. vox1
    8. vox2
    9. vox3
    10. efx return (mono)
    11/12 DJ

En dat past dus op nagenoeg elke tafel.

Het is onzin om blazers op monitors weer te geven (tenzij je podium immens is), Idem voor toms, overhead“s en extreem veel exf-returns.

Sterker nog, meer mics geeft meer ellende.
    je bent een paar dingetjes vergeten...................

Wat dacht je van:
    1. floor
    2. Tom1
    3. Tom2
    4. Snare
    5. OH L
    6. OH R
    7. Kick
    8. hiHat
    9. Bass
    10. guit 1
    11. Guit 2
    12. guit 3
    13. Voc 1
    14. Voc 2
    15. Voc 3
    16. Toetsen L
    17. Toetsen R
    18. DJ L
    19. DJ R
    20. Horns 1
    21. Horns 2
    22. EFX return L
    23. EFX return R

Kan evt meer bij, bij bijvoorbeeld de Horns

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by thehamers
      Wat dacht je van:
      1. floor
      2. Tom1
      3. Tom2
      4. Snare
      5. OH L
      6. OH R
      7. Kick
      8. hiHat
      9. Bass
      10. guit 1
      11. Guit 2
      12. guit 3
      13. Voc 1
      14. Voc 2
      15. Voc 3
      16. Toetsen L
      17. Toetsen R
      18. DJ L
      19. DJ R
      20. Horns 1
      21. Horns 2
      22. EFX return L
      23. EFX return R

Kan evt meer bij, bij bijvoorbeeld de Horns
      Wacht dacht je van, vergeet de weggelaten:
      4. Snare
      7. Kick
      9. Bass
      10. guit 1
      11. Guit 2
      12. guit 3
      13. Voc 1
      14. Voc 2
      15. Voc 3
      16. Toetsen L
      17. Toetsen R
      18. DJ L
      19. DJ R
      20. Horns 1
      21. Horns 2
      22. EFX return L (Mono kan goed, zeker als je geen in-ears gebruikt)
      23. EFX return R

Zit je op 16...

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

@ The Hamers:

Kern van de suggesties is dat je niet alle kanalen die je op FOH nodig hebt, ook op MON moet hebben. Je zult niet veel bands gaan krijgen die ook toms, OH's, gitaren en dergelijke op MON willen. En als ze al gitaren op monitors willen, zal die band waarschijnlijk geen blazers hebben. Oftewel: bij bijv een 32 kanaals FOH tafel volstaat een 16- of 24-kanaals monitor tafel doorgaans prima. Je neem dan een break-out van je multi en 'kiest' gewoon die kanalen die je nodig hebt.

Als je voor 1500 euro maar 16 of 24 kanalen hoeft te kopen op MON, dan kun je een betere kwaliteit tafel kopen, dan dat je 32 kanalen op MON nodig zou hebben. Ik weet dat er van diverse fabrikanten 19" rackmixers zijn met draaiknoppen ipv faders en een berg AUX-en (Crest heeft zowieso zo'n tafeltje), vaak 16 kanaals.

Daarbij, de ene input is de andere niet.... daarmee wil ik zeggen dat je moet kijken naar het aantal mic-kanalen (het bandje) dat je wilt hebben en het aantal stereo-lijntjes dat je wilt hebben (CD, EFX return, DJ). Als je voor elke FX twee losse kanalen return gaat tellen, zal het hard gaan ja. Neem voor dit soort dingen gewoon stereo returns (die zitten op de meeste tafels waarover hier gesproken wordt). Mooiste zou natuurlijk 4 stereo-kanalen op schuifjes zijn, maar dat gaat in jouw budget moeilijk worden vrees ik.

Ik denk zelf dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken, het is geen raketwetenschap. Als ik je zo bezig hoor, zal het nog wel even duren voordat je echt serieuze klussen gaat mixen, dus stem je investeringskeuze af op wat je nu en in de nabije toekomst gaat doen...

Ik zou het volgende doen:
        Neem een Behringer DD3216, die zijn 2e hands voor ongeveer 400-500 euro te vinden, dat tafeltje klinkt best goed (heb daar ondertussen al best veel mee in het theater gedaan... helemaal niet ontevreden over... zeker niet gezien de prijs). Neem daarbij 2 Behringer ADA-8000's, nieuw 175 euro/ stuk, 2e hands voor miinder te vinden. Nu heb je een setje waar je 28 (!) mic-inputs hebt, nog wat stereo-inputs voor CD oid en alle outboard die je nodig hebt zit erin... en dat allemaal in 19" !! Daarbij heb je door de ADA-8000's nu iets van 20 outputs (je kunt ze niet zomaar allemaal als AUX gebruiken, maar da's een ander verhaal).

Monitors doe je vanaf dit zelfde tafeltje, met de ADA-8000's kun je zowieso 6 groepjes maken. Hiervoor heb je wel nog losse EQ's nodig, want die zitten helaas niet in de DDX3216, neem hiervoor 3 2e hands 2 x 31-bands van acceptabele kwaliteit (DBX-je of zo) en je bent er... ook netjes binnen je budget.

Met deze setup heb je alle kanalen op monitors... incl. je FX (wat ik echt de GROOTSTE ONZIN vind op monitors in kleine lokaties, maar dat terzijde)... Bij normale optredens waar je een soundcheck hebt, gaat deze setup prima... bovenden bespaar je je een extra techneut die de hele avond achter de MON tafel moet zitten. Komt die toch mee? Dan laat hem af en toe het podium oplopen om te checken of iedereen nog 100% blij is met z'n monitor.

Met 28 kanalen moet je echt een eind kunnen komen, en heb je een keer te weinig, dan moet je met wat creativiteit toch de boel voor elkaar kunnen maken. Denk aan bijv Y-splitjes voor toms etc... maar je moet al een redelijk uitgebreide band hebben, wil je er overheen gaan.

Je kan wel vanalles willen, maar daar moet je wel ook bijpassend budget voor hebben. Daarbij wil ik je op het hart drukken dat JOUW kwaliteiten als geluidstechneut uiteindelijk het succes van jouw klus gaan bepalen en NIET welke spullen je gebruikt. Tuurlijk, alles moet werken naar behoren, maar zonder dat JIJ goed weet waar je mee bezig bent, zal het ook met de mooiste spullen niet goed gaan komen.

Succes ermee!
        Last edited by berolios; 23-01-09, 20:06.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by berolios
          Met deze setup heb je alle kanalen op monitors... incl. je FX (wat ik echt de GROOTSTE ONZIN vind op monitors in kleine lokaties, maar dat terzijde)...
          Ik vind FX op monitors sowieso onzin, maar op in-ears willen (vooral tape)artiesten of zangers toch graag een galmpje, en die optie heb je dan. Meer dan ƩƩn FX apparaatje heb ik zelf doorgaans niet eens op MON staan...
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• oscarfritschy
            • Apr 2003
            • 28

Originally posted by renevanh
            Ik vind FX op monitors sowieso onzin, maar op in-ears willen (vooral tape)artiesten of zangers toch graag een galmpje, en die optie heb je dan. Meer dan ƩƩn FX apparaatje heb ik zelf doorgaans niet eens op MON staan...
            Heb jij die fx dan over je insert lopen, of ook over een aux, net zoals je monitor groepjes?

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by oscarfritschy
              Heb jij die fx dan over je insert lopen, of ook over een aux, net zoals je monitor groepjes?
              Bij voorkeur over een auxje en terug via een stereokanaal.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• oscarfritschy
                • Apr 2003
                • 28

Originally posted by renevanh
                Bij voorkeur over een auxje en terug via een stereokanaal.
                ok, en je aux return en je inserts gebruik je dan dus niet.
                En je monitoren heb je ook over een aux lopen?
                Hoeveel monitor groepen werk je dan normaal mee?

dank! groetjes

Comment

• thehamers
                  • Jan 2009
                  • 11

Originally posted by berolios
                  @ The Hamers:

Kern van de suggesties is dat je niet alle kanalen die je op FOH nodig hebt, ook op MON moet hebben. Je zult niet veel bands gaan krijgen die ook toms, OH's, gitaren en dergelijke op MON willen. En als ze al gitaren op monitors willen, zal die band waarschijnlijk geen blazers hebben. Oftewel: bij bijv een 32 kanaals FOH tafel volstaat een 16- of 24-kanaals monitor tafel doorgaans prima. Je neem dan een break-out van je multi en 'kiest' gewoon die kanalen die je nodig hebt.

Als je voor 1500 euro maar 16 of 24 kanalen hoeft te kopen op MON, dan kun je een betere kwaliteit tafel kopen, dan dat je 32 kanalen op MON nodig zou hebben. Ik weet dat er van diverse fabrikanten 19" rackmixers zijn met draaiknoppen ipv faders en een berg AUX-en (Crest heeft zowieso zo'n tafeltje), vaak 16 kanaals.

Daarbij, de ene input is de andere niet.... daarmee wil ik zeggen dat je moet kijken naar het aantal mic-kanalen (het bandje) dat je wilt hebben en het aantal stereo-lijntjes dat je wilt hebben (CD, EFX return, DJ). Als je voor elke FX twee losse kanalen return gaat tellen, zal het hard gaan ja. Neem voor dit soort dingen gewoon stereo returns (die zitten op de meeste tafels waarover hier gesproken wordt). Mooiste zou natuurlijk 4 stereo-kanalen op schuifjes zijn, maar dat gaat in jouw budget moeilijk worden vrees ik.

Ik denk zelf dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken, het is geen raketwetenschap. Als ik je zo bezig hoor, zal het nog wel even duren voordat je echt serieuze klussen gaat mixen, dus stem je investeringskeuze af op wat je nu en in de nabije toekomst gaat doen...

Ik zou het volgende doen:
                  Neem een Behringer DD3216, die zijn 2e hands voor ongeveer 400-500 euro te vinden, dat tafeltje klinkt best goed (heb daar ondertussen al best veel mee in het theater gedaan... helemaal niet ontevreden over... zeker niet gezien de prijs). Neem daarbij 2 Behringer ADA-8000's, nieuw 175 euro/ stuk, 2e hands voor miinder te vinden. Nu heb je een setje waar je 28 (!) mic-inputs hebt, nog wat stereo-inputs voor CD oid en alle outboard die je nodig hebt zit erin... en dat allemaal in 19" !! Daarbij heb je door de ADA-8000's nu iets van 20 outputs (je kunt ze niet zomaar allemaal als AUX gebruiken, maar da's een ander verhaal).

Monitors doe je vanaf dit zelfde tafeltje, met de ADA-8000's kun je zowieso 6 groepjes maken. Hiervoor heb je wel nog losse EQ's nodig, want die zitten helaas niet in de DDX3216, neem hiervoor 3 2e hands 2 x 31-bands van acceptabele kwaliteit (DBX-je of zo) en je bent er... ook netjes binnen je budget.

Met deze setup heb je alle kanalen op monitors... incl. je FX (wat ik echt de GROOTSTE ONZIN vind op monitors in kleine lokaties, maar dat terzijde)... Bij normale optredens waar je een soundcheck hebt, gaat deze setup prima... bovenden bespaar je je een extra techneut die de hele avond achter de MON tafel moet zitten. Komt die toch mee? Dan laat hem af en toe het podium oplopen om te checken of iedereen nog 100% blij is met z'n monitor.

Met 28 kanalen moet je echt een eind kunnen komen, en heb je een keer te weinig, dan moet je met wat creativiteit toch de boel voor elkaar kunnen maken. Denk aan bijv Y-splitjes voor toms etc... maar je moet al een redelijk uitgebreide band hebben, wil je er overheen gaan.

Je kan wel vanalles willen, maar daar moet je wel ook bijpassend budget voor hebben. Daarbij wil ik je op het hart drukken dat JOUW kwaliteiten als geluidstechneut uiteindelijk het succes van jouw klus gaan bepalen en NIET welke spullen je gebruikt. Tuurlijk, alles moet werken naar behoren, maar zonder dat JIJ goed weet waar je mee bezig bent, zal het ook met de mooiste spullen niet goed gaan komen.

Succes ermee!
                  Bedank voor de Tip!

Comment

• Big Bang
                    • Apr 2008
                    • 652

Originally posted by Gitarist 62
                    juist!

ff off-topic...Wat vaak ook wel werkt is een rond plexi schermpje waar je de mike doorheen prikt. Clear sonic maakt ze. Door de weerkaatsing op het plexi scherm hoort de blazer zich dan wel. Maar da's voor een altsax bv al weer niet bruikbaar, wel voor trompet, clarinet ed.
                    Ik hoop niet dat je een klarinet uitversterkt door net als bij een trompet een mic onder de toeter te monteren?
                    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

Working...