Monitor tafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Poelmans
    Tafel werd nooit 'genuld', en vermits er maar 1 band mee werd gemixt konden alle potmeters en faders gewoon blijven staan
    Ik doe regelmatig het geluid voor een 6 mans rock 'n'roll band (Hebben een eigen installatie) en daarbij doet de toetsenist de monitors, met 4 groepen monitors en ongeveer 10 ingangen!!!

Ook deze monitor mengtafel staat altijd hetzelfde, en ik ben maar wat blij dat ik op front aan de gain kan draaien en de eq bij kan stellen zonder dat er op het podium mensen ongelukkig worden.
    Dit is inderdaad een wat kleiner bandje, optredens varieren vanaf 150 tot 500 a 600 personen. Groter is altijd een ingehuurde PA, want dan zijn er vaak meerdere bands / artiesten.

Ik snap af en toe werkelijk niet waar 1 bandje (festival is wat anders) zoveel kanalen voor nodig heeft. Het geluidsnivo op het podium gaat enkel maar omhoog als iedereen alles wil horen.
    Onze drummer heeft niets van zijn eigen drumstel op monitors, niet eens zijn kick...
    Basgitaar, gaat in de wat kleinere zalen soms al zo hard dat deze niet of nauwelijks over de pa gaat, laat staan op monitors.

Wat blijft er over:
    Alle vocals (4)
    Solo en slaggitaar
    Toetsen
    Totaal 7 kanalen...

Ik kan me goed voorstellen dat je meer als dit wilt, maar dan naar 32...
    Op FOH kom ik met 24 kanalen zelfs nog uit de voeten.

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Originally posted by thehamers
      nog een vraagje

voldoet een Behringer DDX3216 als FOH?

mvg. tom
      Als je hem nog kan krijgen zou dat best kunnen

Als je nu eerst eens begint met voor jezelf vragen te beantwoorden als wat wil ik nu echt op de tafel hebben en wat gaat al hard genoeg. Jij kan volgens mij namelijk enorm besparen en het jezelf veel makkelijker maken.

Jij geeft aan dat je 2 a 3 gitaristen en drums. evt nog horns (koper?) wordt gebruikt in zalen van ongeveer 20 a 30 meter lang. Ik lees geen zanger(s), geen bas, geen toetsen dus dan ga ik er van uit dat je die ook niet hebt anders geef je deze natuurlijk ook op.

Op basis van deze info ga jij helemaal geen 32 kanalen nodig hebben. Die gitaristen spelen op een eigen versterker en die pak je eventueel met een microfoon (3 kanalen), drums kick en misschien overhead maar meestal is de rest van een drumstel hard genoeg voor deze ruimtes (max 3 kanalen), koper is over het algemeen ook hard genoeg zonder versterking in deze ruimtes.

Kom ik maximaal op 6 kanalen uit

Oh je hebt de rest toch wel aanwezig misschien alleen hier even vergeten te melden;

Basgitaar 1 kanaal, toetsen 2 kanalen en laten we even zeggen 5 zangers dus ook 5 kanalen . Als ik dit dan bij die andere 6 kanalen optel kom ik op 14 kanalen en ben ik nogsteeds niet op de helft van wat jij wenst. Misschien moet je eerst even met beide benen op de grond komen.

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

Originally posted by vasco
        Als je het heel luxe doet:
        1 kick
        2 snare top
        3 snare bottom
        4 hihat
        5 tom
        6 tom
        7 tom
        8 floortom
        9 oh
        10 oh
        11 bass
        12 guit1
        13 guit2
        14 guit3
        15 horn1
        16 horn2
        17 horn3
        18 vox1
        19 vox2
        20 vox3
        21 efx ret1L
        22 efx ret1R
        23 efx ret2L
        24 exf ret2R

Is 24 kanalen meer dan genoeg.

Doe iets dergelijks meestal op een 16 kanaals tafel (zonder blazerts en met maar 2 vokalen (en 2 toms i.p.v. 4). Om eerlijk te zijn gaat mijn 32 alleen mee als ik de ruimte heb en zin heb om me iets meer uit te leven óf als ik meer dan 1 band doe.
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Als je hem nog kan krijgen zou dat best kunnen

Als je nu eerst eens begint met voor jezelf vragen te beantwoorden als wat wil ik nu echt op de tafel hebben en wat gaat al hard genoeg. Jij kan volgens mij namelijk enorm besparen en het jezelf veel makkelijker maken.

Jij geeft aan dat je 2 a 3 gitaristen en drums. evt nog horns (koper?) wordt gebruikt in zalen van ongeveer 20 a 30 meter lang. Ik lees geen zanger(s), geen bas, geen toetsen dus dan ga ik er van uit dat je die ook niet hebt anders geef je deze natuurlijk ook op.

Op basis van deze info ga jij helemaal geen 32 kanalen nodig hebben. Die gitaristen spelen op een eigen versterker en die pak je eventueel met een microfoon (3 kanalen), drums kick en misschien overhead maar meestal is de rest van een drumstel hard genoeg voor deze ruimtes (max 3 kanalen), koper is over het algemeen ook hard genoeg zonder versterking in deze ruimtes.

Oh je hebt de rest toch wel aanwezig misschien alleen hier even vergeten te melden;

Basgitaar 1 kanaal, toetsen 2 kanalen en laten we even zeggen 5 zangers dus ook 5 kanalen . Als ik dit dan bij die andere 6 kanalen optel kom ik op 14 kanalen en ben ik nogsteeds niet op de helft van wat jij wenst. Misschien moet je eerst even met beide benen op de grond komen.
          Nounou,

Je wilt dus zeggen dat de TS wat duidelijker moet zijn in wat hij graag wil. Ik denk dat dat best mogelijk is zonder deze mix van sarcasme en belerendheid. Overigens mic je in een zaal van 30m gewoon alles uit, de bijschuif aanpak volstaat hier gewoon niet.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

't is weer tijd voor de TS om te reageren lijkt mij...
            Veel onduidelijkheden leiden tot vage oplossingen
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

koper is over het algemeen ook hard genoeg zonder versterking in deze ruimtes.
              Vergis je niet dat hoorn's lang niet zo hard spelen als trompetten en trombone's...
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• thehamers
                • Jan 2009
                • 11

Originally posted by SoundOfSilence
                Als je het heel luxe doet:
                1 kick
                2 snare top
                3 snare bottom
                4 hihat
                5 tom
                6 tom
                7 tom
                8 floortom
                9 oh
                10 oh
                11 bass
                12 guit1
                13 guit2
                14 guit3
                15 horn1
                16 horn2
                17 horn3
                18 vox1
                19 vox2
                20 vox3
                21 efx ret1L
                22 efx ret1R
                23 efx ret2L
                24 exf ret2R

Is 24 kanalen meer dan genoeg.

Doe iets dergelijks meestal op een 16 kanaals tafel (zonder blazerts en met maar 2 vokalen (en 2 toms i.p.v. 4). Om eerlijk te zijn gaat mijn 32 alleen mee als ik de ruimte heb en zin heb om me iets meer uit te leven óf als ik meer dan 1 band doe.

zoals hij zegt klopt dit wel dus heb sowieso 24 kanalen nodig
                soms komt er nog DJ bij dus het zou wel handig zijn dat ik 32 kanalen pak.
                met horns bedoel ik koperblazers.

Comment

• shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

en dit gaat nog steeds over het onderwerp: monitor tafel?

krijg een indruk dat het weer scheef getrokken wordt
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• thehamers
                    • Jan 2009
                    • 11

Originally posted by shure-fan
                    en dit gaat nog steeds over het onderwerp: monitor tafel?

krijg een indruk dat het weer scheef getrokken wordt
                    tuurlijk gaat dit over een monitort tafel. ben een beetje aant redeneren hoeveel kanalen ik nodig heb

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

tuurlijk gaat dit over een monitort tafel. ben een beetje aant redeneren hoeveel kanalen ik nodig heb
                      Prima, als ik bovenstaand lijstje op front heb en ik er een monitortafel bij leg heb ik aan 12 kanalen genoeg.
                      Telt u even mee???

1. kick
                      2. hihat
                      3. bass
                      4. guit1
                      5. guit2
                      6. guit3
                      7. vox1
                      8. vox2
                      9. vox3
                      10. efx return (mono)
                      11/12 DJ

En dat past dus op nagenoeg elke tafel.

Het is onzin om blazers op monitors weer te geven (tenzij je podium immens is), Idem voor toms, overhead´s en extreem veel exf-returns.

Sterker nog, meer mics geeft meer ellende.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Sterker nog, meer mics geeft meer ellende.
                        Dat is ook mijn insteek elke kanaal erbij betekent dat deze ook hoorbaar moet zijn over de monitor, betekent dat de rest weer harder moet enz.

Ik ben blij als muzikanten zeggen, dit en dat vind ik belangrijk. Buiten de vocals zijn dat vaak maar een paar dingen. Vandaar ook mijn 7 kanalen.
                        Maar ieder het zijne, ik weet dat sommige zangers een galmpje wel fijn vinden over de monitor, anderen gruwelen ervan...

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by sparky
                          Nounou,

Je wilt dus zeggen dat de TS wat duidelijker moet zijn in wat hij graag wil. Ik denk dat dat best mogelijk is zonder deze mix van sarcasme en belerendheid. Overigens mic je in een zaal van 30m gewoon alles uit, de bijschuif aanpak volstaat hier gewoon niet.
                          Sorry, was niet zo bedoeld!
                          (zal mede komen door die fijne ochtend die ik had)

Verder gaat het hier over een monitormix en niet over een zaalmix schuiven.
                          Originally posted by Big Bang
                          Vergis je niet dat hoorn's lang niet zo hard spelen als trompetten en trombone's...
                          Klopt maar op het podium zelf zal het zeker hard genoeg zijn.
                          Last edited by vasco; 23-01-09, 13:37.

Comment

• Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

zoals hij zegt klopt dit wel dus heb sowieso 24 kanalen nodig
                            soms komt er nog DJ bij dus het zou wel handig zijn dat ik 32 kanalen pak.
                            met horns bedoel ik koperblazers.
                            waarbij je dan 4 kanalen fx, én een DJ op je monitortafel wil hebben?
                            en ook nog eens: compleet drumstel naar je monitortafel? Kan je uitleggen wat hier de meerwaarde van is?
                            Zoals eerder al een paar keer is gepost; geef eens aan welke setup je precies wilt/in gedachten hebt.
                            ~Clearsound~

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

[...] Het is onzin om blazers op monitors weer te geven (tenzij je podium immens is)[...]
                              Helaas zie ik dit echt totaal anders. Blazers moeten zichzelf vaak juist wel over monitors horen, ook in kleine gelegenheden.
                              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gitarist 62
                                • May 2006
                                • 278

Originally posted by berolios
                                Helaas zie ik dit echt totaal anders. Blazers moeten zichzelf vaak juist wel over monitors horen, ook in kleine gelegenheden.
                                juist!

ff off-topic...Wat vaak ook wel werkt is een rond plexi schermpje waar je de mike doorheen prikt. Clear sonic maakt ze. Door de weerkaatsing op het plexi scherm hoort de blazer zich dan wel. Maar da's voor een altsax bv al weer niet bruikbaar, wel voor trompet, clarinet ed.
                                ~Clearsound~

Comment

Working...