Meyer Sound MSL-3 Systeem met 650-R2 subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jord_Nje
    • Dec 2008
    • 8

Meyer Sound MSL-3 Systeem met 650-R2 subs

Hallo, luitjes

Ik heb even een vraag je over de opstelling van de meyer sound msl 3 set

Ik ga het kleine setje gebruiken dus 1 sub met 2 toppen per kant
    In totaal dus 2 subs 4 toppen

2 x 650-R2 subs
    4 x MSL-3a

in een zaal van 10 breed en 15 diep
    ik zet de set voor het podium dus toppen op de sub

Nu heb ik even de handleiding gegoogled maar daar staat dat de achterkant van de tops elkaar raken en de voorkant 45 graden uit elkaar moeten staan voor het beste geluid.

als ik dat doe zouden de buitenste toppen naar de muur stralen en krijg ik alles weer terug

Kan ik ze ook gewoon strak naast elkaar zetten?
    ik heb geen idee hoe dit werkt
    zou dat uitmaken of dooft het geluid dan te erg? Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?

kan ze helaas niet vliegen, frames zijn er wel bij maar geen hang puntjes in het dak

Alvast bedankt
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Sja, je kunt ook de vraag stellen waarom je 4 toppen gebruikt ipv 2. Gaat het je alleen maar om meer SPL?
    Volgens de specs is de spreiding 70x60 graden en is de top hoorngeladen met 2x 12 inchers.
    SPL continue is 130 dB / 135 dB max.
    Lijkt mij het twee toppen in zo'n zaaltje echt toereikend.

Als je twee toppen naast elkaar zet is de spreiding 140 graden horizontaal. (Met de juiste hoek onderling.) Veel te veel dus.
    Ofwel:
    1) Enorm veel cancellations voor lief nemen en ze close arrayen
    2) Genoegen nemen met 130/135 dB (1 top per kant)en een goed geluid
    3) Toppen OP elkaar met de bovenste upsid-down (leuk 109 kG per stuk...)
    3) Andere toppen pakken. (maar dat zal wel niet je optie zijn..)

Paul.
    Last edited by SPS; 09-01-09, 14:03.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Jord_Nje
      • Dec 2008
      • 8

Nee het ging met niet op de dB's maar meer of je dan geen rare optellingen krijgt of miss raar of vervormd geluid of plekken waar het ineens veel minder hard gaat
      Kwa dB's komt het dik in orde daar maak ik me niet echt druk om

Gr jord

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Hallo,

Een enkele Msl-3a heeft een hoogte van: 56 inch = 142.2 cm. Doe daar de hoogte van de 650-r2 bij: 45 inch = 114.3 cm.
        142.2 + 114.3 = 256.3
        Dusssss.... ik weet niet hoe hoog jij de boel wilt hebben, maar dat lijkt mij hoog genoeg.
        En dan heeft SPS het over alles stapelen...: 142.2+142.2+114.3=398.5 cm!
        Dat lijkt me wel een héle hoge stapel hout voor een zaaltje van 15 meter diep, tenzij de zaal belachelijk hoog is en daarmee een wel hele rare vorm heeft. Daar komt nog eens bij dat ik bang ben dat 1 sub met 2 toppen geen leuke combi gaat vormen.

Mijn advies: stackje van één Msl-3a en één 650-r2 per kant. Wat je met die andere toppen doet laat ik aan jou over, maar ik sta vrij om ze per-direct op te halen mocht dat nodig zijn...

De groenten,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Ofwel mijn oplossing nr. 2

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• gvvulpen
            • Jan 2005
            • 27

Ik ga met Paul mee, 1 MSL3 en 1 650 per kant. En dan VEEL tijd besteden aan het richten van je toppen. Zo hoog mogelijk stacken (een 650 staand met een msl 3 erop vind ik bloedlink als het een beetje ruige bands zijn, en dan nog vindt ik 250 aan de lage kant), toppen iets 'duiken' en je hebt een heel fijn PA. Welke amps hangen er achter?

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1066

dus ook een setje spanbanden menemen en een paar klossen hout om je toppen iets te kantelen

wij hebben het probleem van de hoogte voor de toppen ook wel eens opgelost door tussen de sub kasten en de top een houten kist te bouwen van een 25 a 30 cm hoog ( en dezelfde afmeting als de speaker) en die even keurig mee te schilderen dat is mischien wat werk maar als je de set up vaker gebruikt is dat wel een nette oplossing...

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

Originally posted by gvvulpen
                toppen iets 'duiken' en je hebt een heel fijn PA. Welke amps hangen er achter?
                sorry dat ik even kom bashen

fijn PA?
                dat het dun klinkt, en geen noemenswaardig tophoog, met de hoeveelheid vervorming van een 30 jaar oud PA... tis maar wat je fijn noemt..
                ze hebben indertijd vanuit KT toch een opruimactie gehad met oude EQ's? dat ze allemaal vernietigd werden.... dat lijkt me een goed ritueel om van deze setjes af te komen, je ziet ze nog steeds opduiken. word tijd voor meyer om het eens een keertje weg te werken. in een dichtgelaste bus op een boot naar afrika ofzo
                knoppen en waarden :)

Comment

• EVfreak
                  • Jan 2006
                  • 146

Goed klinkend (verouderd)systeem net zoals mij MT2's,ik zou dik tevreden zijn met bovengenoemd systeem moest ik mijn EV's niet hebben. Over de opzet met twee toppen per kant heb ik het even niet...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by dokter dB
                    sorry dat ik even kom bashen

fijn PA?
                    dat het dun klinkt, en geen noemenswaardig tophoog, met de hoeveelheid vervorming van een 30 jaar oud PA... tis maar wat je fijn noemt..
                    ze hebben indertijd vanuit KT toch een opruimactie gehad met oude EQ's? dat ze allemaal vernietigd werden.... dat lijkt me een goed ritueel om van deze setjes af te komen, je ziet ze nog steeds opduiken. word tijd voor meyer om het eens een keertje weg te werken. in een dichtgelaste bus op een boot naar afrika ofzo

was jij laatst niet op klus in afrika?

LOL

zonder gein: in de originele configuratie, dus met procrssoren etc kon het best slechter klinken.
                    Maar na bijna 30 jaar trouwe dienst mag er inderdaad wel eens afscheid van genomen worden.
                    Alhoewel ik vorig jaar nog 3 UPA's van 25 jaar oud weggehangen heb... de klant was zeer tevreden...

Comment

• EVfreak
                      • Jan 2006
                      • 146

Even terzijde, ik vraag me wel eens af of we(men) binnen 20 à 30 jaar de huidige(lees:moderne) systemen ook nog kunnen gebruiken.Kwa degelijkheid dan. Ik bedoel eigenlijk of de huidige systemen ook nog zo degelijk en stevig gebouwd worden... Zo stel ik me ook wel eens de vraag hoe ver het vermogen van speakers en amp's nog opgedreven kan worden(ampje van 2X4000Wrms vb;IT8000 is vandaag de dag niks bijzonders meer)Maar nogmaals dit terzijde

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

hee maar ik heb niks tegen oude systemen hoor!
                        court bins en philies blijven te gek!
                        maar die hebben dan ook lekker rendement, punch etc etc.
                        de msl3 was indertijd waarschijnlijk een goed systeem, maar vooral kompakt ivglm wat er toen werd gebruikt....
                        maar msl3 haalt het niet meer bij de kompakte systemen van tegenwoordig
                        terwijl court bins en philies altijd wel te gek/nostalgie zijn gebleven, alleen wat onhandelbaar...
                        maarja dit alles totaal niet on topic
                        ik denk wel dat je met zon courtbin in afrika iig nog een gezellige aanleunwoning kan fabriceren

Comment

• SM
                          • Oct 2004
                          • 129

Originally posted by dokter dB
                          hee maar ik heb niks tegen oude systemen hoor!
                          court bins en philies blijven te gek!
                          maar die hebben dan ook lekker rendement, punch etc etc.
                          de msl3 was indertijd waarschijnlijk een goed systeem, maar vooral kompakt ivglm wat er toen werd gebruikt....
                          maar msl3 haalt het niet meer bij de kompakte systemen van tegenwoordig
                          terwijl court bins en philies altijd wel te gek/nostalgie zijn gebleven, alleen wat onhandelbaar...
                          maarja dit alles totaal niet on topic
                          ik denk wel dat je met zon courtbin in afrika iig nog een gezellige aanleunwoning kan fabriceren
                          Hey Dokter, :-)

Niet zo lelijk doen over oud MSL3. Ga eens luisteren in Tivoli De Helling waar de oude phillies er inmiddels echt uit zijn ivm niet meer vervangbaar zijn van de speakers wrt phase plug. Wel andere processing erachter want oude MSL processors verlopen. Nieuwe drivers wil ook nog wel eens helpen.
                          Het blijft een herkenbaar en zeer bruikbaar smaakje naar mijn bescheiden mening. Ik zou, i.v.m. rustig draaien op oud hout in dit geval trouwens gerust dubbel neerzetten. Dan heb je tenminste de 12"koppeling. Beetje rock'n.

Greetz!
                          SM

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

hee jammer zeg want het klonk daar als een klok
                            er was inderdaad wel altijd iets kapot...
                            nu klinkt het waarschijnlijk alsof er iets kapot is hahah nee geintje hoor
                            staan er wel ook ds2 tjes bij?

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by SM
                              Hey Dokter, :-)

Wel andere processing erachter want oude MSL processors verlopen.

das dan weer jammer... ff opnieuw in laten regelen dan maar??
                              Ook voor de rest is, voor zover ik weet, nog gewoon vervanging verkrijgbaar..

Maar inderdaad, na 30 jaar trouwe dienst kun je ook wel een keer nieuw aanschaffen... En een beetje ontwikkelingshulp is dan nooit weg....

BOT, gewoon de 650 plat op het podium, en de 2 msllen erboven op, zit je voor en 10x15 zaal best okee, denk ik...

Comment

Working...