Verminderen reflectie van monitoren via achtermuur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erwo
    • Jan 2009
    • 4

Verminderen reflectie van monitoren via achtermuur

Beste professionals, ik kwam via mijn grote vriend google op deze site terecht, met wel heel erg veel interessante informatie. Ik zal me kort even voorstellen, Erwin Meijer, 23 jaar, software engineer en in mijn vrije tijd gitarist en geluidsman in een kerk in Groningen.

Ik zit met het volgende: het probleem waar ik me steeds meer aan erger is dat de monitoren reflecteren op de achtermuur waardoor de zaalversterking eigenlijk wel uit kan... eigenlijk verpesten de monitoren het zaalgeluid.

Hebben jullie tips om dit aan te pakken? Ik zit zelf te denken aan bijvoorbeeld gordijnen op de achtermuur, maar misschien zijn er andere opties. Of zijn de monitoren eventueel nog anders in te regelen dat voornamelijk de zangers en zangeressen tevreden zijn met minder volume? Verder hebben we meestal een fluit, 1 a 2 gitaren, een piano en een onversterkt drumstel.

Afbeeldingen van de zaal zijn hier te vinden, voor de beeldvorming.

De Rank Groningen - Foto's

Bij voorbaat dank voor jullie tips.

ps. Op de foto's sta ik hier en daar trouwens met gitaar, voor de geinteresseerden.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Gordijnen of een zogenaamde backdrop (komt practisch op hetzelfde neer) zijn een veel gebruikte en gewaardeerde oplossing.
    Je eigen bedenksel is dus eigenlijk wat iedereen je zal aanraden
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Stoffering kan helpen inderdaad. Al geprobeerd te spelen met de plaatsing van de monitoring? Is het mogelijk om je geluid op een andere manier te krijgen (zaalgeluid iets naar achter plaatsen als dat kan zonder feedback, gitaarversterker iets harder)?

Dan heb je nog een "iets" duurdere oplossing: in-ear monitoring. Of je moet geen bezwaar hebben om met koptelefoons op te spelen.

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Lees dit topic maar eens. Zul je veel van opsteken.

Heerlijk die stilte

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Hi Erwin,

Ik heb even een paar foto's bekeken...
          Voordat je met doeken etc aan de gang gaat zou ik je eerst aanraden eens met de plaatsing van monitoren en (gitaar)versterkers te spelen. Als die namelijk minder hard hoeven te spelen, heb je vanzwelf ook veel minder last van reflecties.... zoals je zelf ook al aangaf...

Voor de muzikanten zou ik zorgen dat de monitors zo hoog mogelijk links of rechts naast de muzikant komen (dmv een kistje of zo)... want hoe dichter dat ding op de oren staat, hoe minder hard het hoeft. Zelfde geldt voor (gitaar)amps... zet ze neer als een sort side-fill en je hebt er aan de voorkant ineens een stuk minder last van!

Voor de vocalisten geldt eigenlijk hetzelfde, hoewel het daar wel behoorlijk in het zicht komt te liggen dan, maar dat is een afweging die je zelf mag maken. Nu liggen de wedges (=monitoren) ver weg op de grond achter statieven, pepiters en ander gerief verstopt als ik het goed zie, dus dan sta je al een groot deel 'voor niks te stoken'. Leg ze in ieder geval eens dichterbij en op een kleine verhoging (kistje)... dan staan ze in ieder geval dichterbij en hoeven ze minder hard.

Als bovenstaande maatregelen (die niks kosten) niet genoeg helpen, dan kun je altijd nog kijken naar backdrop... maar vergeet niet dat dit een een dergelijk kleine ruimte direct heel veel veranderd qua aankleding... het zal ook een stuk donkerder worden bijvoorbeeld. Ik zou het eerst een keer met geleende/ gehuurde backdrops proberen (die dan waarschijnlijk zwart zijn)... mocht het ontzettend goed werken, dan kunnen jullie altijd nog kijken zelf iets aan te schaffen... en uiteraard bestaan er ook witte (creme/ gebroken wit) varianten, die in jullie situatie beter tot z'n recht zullen komen.

Dan is er ook nog een laatste optie... gewoon het zaalgeluid iets harder zetten . Net genoeg om het totaal direct te maken, ipv een berg reflecties en geluiden waarvan je niet goed hoort waar ze nu eigenlijk vandaan komen. Maar uit jouw post en zoektocht merk ik op dat dit niet echt the way to go is... Maar ik wil het toch even genoemd hebben .

Succes ermee !!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by RayM
            Lees dit topic maar eens. Zul je veel van opsteken.

http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-techniek.html
            Ha ha... daar had ik 'm net weggejaagd ...
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

In de catagorie "onorthodoxe oplossingen":

Als het niet al te hard hoeft en de fluit en zang zijn van zichzelf hard genoeg, dan kun je overwegen om je P.A. speakers achter de band te proberen, misschien een idee om te proberen als je repeteert. Als dat werkt, kun je misschien uiteindelijk je monitors wegdoen.
              Ik heb dit wel eens in een cafe gedaan waar heel weinig ruimte was en het volume eigenlijk altijd te hoog; het werkte prima.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by sparky
                In de catagorie "onorthodoxe oplossingen":

Als het niet al te hard hoeft en de fluit en zang zijn van zichzelf hard genoeg, dan kun je overwegen om je P.A. speakers achter de band te proberen, misschien een idee om te proberen als je repeteert. Als dat werkt, kun je misschien uiteindelijk je monitors wegdoen.
                Ik heb dit wel eens in een cafe gedaan waar heel weinig ruimte was en het volume eigenlijk altijd te hoog; het werkte prima.
                Moet je wel even die speakers van de muur af halen (foto's)... maar zeker het proberen waard!

Succes!

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Hoi Erwin,
                  De belangrijkste reden dat de monitoren zo hard staan, is waarschijnlijk om boven de drums uit te komen.
                  (wel leuk trouwens zo'n jonge drummer De Rank Groningen - Foto's ).

Ikzelf heb een paar keer gewerkt met een 'aquarium' om de drummer heen, waardoor de luidheid behoorlijk ingedamt werd, en dus de monitoren een stuk zachter konden. (Als de drummer zachter kan spelen is dit ook een goede optie,maar dat vergt discipline!)

Nadeel van het scherm kan zijn dat de directe klank vd drums in de zaal niet meer zo mooi klinkt (onversterkt in jouw geval).(vooral de bekkens/cymbals/crash worden behoorlijk gedempt.

http://www.drumscreens.co.uk/catalog...es/screenA.JPG ik heb de eerste de beste foto die ik tegenkwam gebruikt, zo zie je wat ik bedoel.

Groeten John
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Furby
                    • Apr 2008
                    • 36

Ik zag dat de drummer met stokken speelt. Ik weet niet hoelang hij al drumt, maar zacht drummen moet je leren. Ikzelf ben ook drummer, en speel naast mijn band ook bij een jongerenkoor. Daar speelde ik in het begin ook veel te hard. Tegenwoordig absoluut geen problemen meer.
                    Nadat ik zacht heb leren spelen ben ik ook nog eens overgestapt naar rods (van die stokkenbundeltjes). Rods zijn echt aan te raden om in een kerkdienst te gebruiken. Neem wel rieten rods of kunststof rods. Die houten breken veel te snel.
                    Zeker in kerk/koor muziek is de drum begeleiding en dus bijzaak. Dus zacht spelen is het motto. De al eerder genoemde vissenkom (plexiglazenscherm) is zeker ook een mogelijkheid.

Btw, met ons koor spelen wij in een kerk (lekkere galmbak dus). Alle instrumenten (drums, piano dwarsfluiten) zijn gewoon onversterkt en kunnen elkaar (en het koor) goed horen. Misschien kun je ook eens spelen met de combo-opstelling. Drummer helemaal achter de andere muzikanten. Dat dempt lekker. Een oud vloerkleed onder het drumstel helpt ook al veel als er in de kerk plavuizen liggen. De gitaristen moeten dan het volume van hun versterkers aanpassen op het akoestische volume van de overige instrumenten. En dat kan gewoon goed klinken.

Succes ermee in ieder geval!
                    Last edited by Furby; 09-01-09, 10:02.

Comment

• Erwo
                      • Jan 2009
                      • 4

Dat zijn al een hoop tips binnen een dag waarvoor mijn hartelijke dank, ik zal vanavond op de oefenavond eens wat dingen uitproberen en ik laat mijn bevindingen hier wel even weten.

Alvast wat reacties op jullie tips:

Het terugplaatsen van het zaalgeluid wordt lastig gezien de muurbevestiging (heel scherp berolios). En inderdaad de verhoogde kans op feedback is niet iets waar we op zitten te wachten.

Met de monitoren zal ik eens wat gaan schuiven, kijken wat de resultaten zijn en of iedereen tevreden blijft, hetzelfde voor de gitaarversterkers.

De tip om eens een backdrop te huren hou ik even in gedachten, een goede manier om het uit te proberen. Mocht dit goed werken kan ik kijken of ik er budget voor los kan peuteren. Ik denk echter dat de prijs voor een dergelijke lap stof niet mals zal zijn, en misschien wel in de buurt komt van een in-ear systeem, wat ook mijn voorkeur heeft, maargoed, dat blijft nog even op het wensenlijstje.

De drummer (volgens mij 11 jaren jong) drumt gelukkig niet heel hard. Ik was ook vergeten te vermelden dat het drumstel is voorzien van demping en op een dik stuk vloerbedekking staat (i.v.m. de plavuizen). We hebben het wel eens gehad over een dergelijk plexiglas "aquarium", maar het is er nooit van gekomen. Rods vindt hij nog niet zo fijn spelen, maar zal hem er weer eens naar vragen.

Comment

• kjp
                        • Jul 2008
                        • 24

he erwin

ik woon bij jou in de stad, doe aan geluidstechniek

misschien kan je me even mailen

ik wil altijd wel effe kijken in de rank!

klaasjan
                        Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.

Comment

Working...