Vaag probleem F.O.H. EQ

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Vaag probleem F.O.H. EQ

Collega's,

2 weken geleden was ik een bandje aan het mixen met mijn eigen rack. Opeens in de 2de set had ik een rondzinger door de EQ! Nadat ik de EQ had uitgezet was het weg.....Ik heb dus een BSS FCS960, deze was ge-insert op de master van een Allen & Heath GL2800. De EQ is net iets ouder als een jaar en weinig gebruikt....

Heeft iemand dit vaker meegemaakt?
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Ik meen me te herinneren ooit eens iets soortgelijks meegemaakt te hebben, maar dat is al een behoorlijke tijd terug. Heel vaag, dat zeker... was niet met mijn eigen spullen... en de spullen waren van zeer dubieuze komaf, iets dat bij jou natuurlijk niet het geval zal zijn.

Andere EQ, maar wel ook met een A&H tafel geloof ik... Ik gooide het toen op een sluiting (stof/ bier/ oid??) tussen de SEND en RETURN van de main insert (ongebalanceerd), want na wat schoonmaken heb ik het probleem niet kunnen reprocuceren.

Maar als ik het goed interpreteer zat het probleem in jouw EQ zelf? Vaag... misschien ook iets van een stofje met een cap die niet helemaal lekker meer is of zo. Was het 1 kantje, of beide kantjes?
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Nou, het was weg toen ik de EQ uitzette...Het zal me niks verbazen als het aan het insertiepunt ligt van de A&H...Dit is de 2de keer dat ik met die EQ problemen heb op een A&H (dezelfde trouwens...) In de tussentijd nog op een Soundcraft gehad...zover ik weet geen problemen....En hij heeft op een A&H ML3000 gehangen...zonder problemen..
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• peterwagner
        • Oct 2008
        • 317

Ik heb zoiets ook wel eens gehad met een ml3000, toen was het probleem dat het interne jumpertje van een kanaal niet goed contact maakte. Hij feedbackte intern. Misschien een contactje wat toch niet helemaal goed zit?

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

ik heb ook wel eens zoiets gehad...
          op een crest xrack...
          bepaalde kanaalinserts oscilleerden op een of andere manier...
          met graphic eq ge-insert (ashly geloof ik), maar ook met andere dingen als compressors ge-insert
          soms hele harde fluit, maar soms ook een rafelige sound (HF oscillatie):
          het was dan wel te zien op de vu meters van de compressors/eqs maar niet te horen...
          dat soort problemen is niet wat je wil en kan je zomaar heel lang naar zoeken... heb t ook nooit op weten te lossen want als je de soldeerbout al aanraakt is het natuurlijk weer weg
          maw oplossing is een soldeerbout in je zak stoppen en goed vasthouden tijdens de show

wat overigens wel een onderzoekje zou kunnen zijn, doe phase-reverse verloopjes op de eq-returns en kijk wat er gebeurd. als het een of andere vorm van meekoppeling/oscillatie is via de insertconnector zou het weg moeten zijn (die meekoppeling veranderd dan in tegenkoppeling)

hoewel ik me kan herinneren dat bss eq misschien helemaal geen balanced-out heeft (net als DN360 zonder trafos die ook nog eens uit fase is/op pin3 uitstuurd ), en als er wel balanced out is, wat voor type (servo/inverter/trafo). dat kan invloed hebben op het soort insertverloop dat je moet gebruiken..

wat ook kan is dat je hipass filter op de eq oscilleert. dan maakt het potje bijv niet goed kontakt. daarvoor heb je kontakt-60 spritz
          maar dan zou het nit perse op beide kanalen zijn

succes met zoeken iig
          knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by dokter dB
            maw oplossing is een soldeerbout in je zak stoppen en goed vasthouden tijdens de show

ik ken organisaties die hier een streng knoflook in de kist gooien.. werkt ook prima tegen brom en ruis.....

zonder dollen,

ik ben nooit zo enthousiast over inserts op de masters... Liever gebalanceerd naar de eq, en dan door naar het systeem...
            Erg vaak hangt je hele 24 of 48-bus kaal op die inserts, en dat mag dan eerst helemaal naar buiten spelen, en dan weer binnenkomen, zonder dat er een buffer-amp voor zit...

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by dokter dB
              ik heb ook wel eens zoiets gehad...
              op een crest xrack...
              bepaalde kanaalinserts oscilleerden op een of andere manier...
              met graphic eq ge-insert (ashly geloof ik), maar ook met andere dingen als compressors ge-insert
              soms hele harde fluit, maar soms ook een rafelige sound (HF oscillatie) [...]
              Ja, nu je het zegt... inderdaad ook gehad met een Crest XR-20 !! (niet die van A3 trouwens) Mijn TD en comps oscilleerde op de kanalen... de frequentie van de oscillatie varieerde met de gain op de mengtafel mee... en als je dan de HP-filter aan/uit deed was het even weg... ook als ik de TD of Comp-kantjes in de bypass zette was het weg... HEEEL VAAG... 2 weken later nog een keer met hetzelfde setje gedraaid en weer hetzelfde probleem... uiteindelijk steeds gewoon mijn inserts niet gebruikt... want ik kon het ook niet vinden...

Typisch ook dat de 166's die in het rack erbij zaten dan weer nergens last van hadden... misschien toch iets met gebalanceerde in/outs of zo?
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

ik ben nooit zo enthousiast over inserts op de masters... Liever gebalanceerd naar de eq, en dan door naar het systeem...
                Erg vaak hangt je hele 24 of 48-bus kaal op die inserts, en dat mag dan eerst helemaal naar buiten spelen, en dan weer binnenkomen, zonder dat er een buffer-amp voor zit...

Hier sluit ik me bij aan

Comment

Working...