DMX over multikabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Als ALLE mogelijke feestlokaties nu eens een goot lieten graven door hun zaal voor alle lijnen buhne <--> foh... Het is namelijk dat gefrut over de vloer, over nooddeuren, achter de bar langs, via de garderobe... DAAR word je zo gillend gek van. En als je dat dan een tweede keer moet doen voor een DMX lijntje... Dan snap ik de relevantie van deze vraag. Soms ben je gewoon een uur kwijt om de multi weg te decoreren en die tijd kun je veel beter gebruiken.
    Last edited by gertgeluid; 31-12-08, 11:43.

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Dat gefrut ken ik. Afschuwelijk gewoon (lang leven de stagiairs ). Ik trek al jaren DMX over de audio multi (1 - 3 lijnen). Met meerdere consoles geprobeerd en ook met verschillende multi's (ook de D(r)AP audio multi vind t geen punt). Ik zou zeggen.....lekker doen tenzij het echt niet anders kan.

Mzzls
      Correct me if I'm wrong

Comment

• chippie
        • Jul 2006
        • 528

Wij hebben dat probleem opgelost door gewoon W-DMX te gaan. Sluit heel de hap aan en plaats je doos. Ga aan de andere kant van de zaal staan en ja dat werkt. Is met FHSS= Frequency Hopping Spread Spectrum. Dus van storingen en andere toeters en bellen heb je weinig last. Enig nadeel is 5 pins connector ipv 3. Heb hem bij mij al veranderd. Geen multikabel problemen. AH ja je kunt tot 8192 receivers aan een transmitter hangen. 2 zal wel gaan zeker. Ga maar eens zoeken naar wirelessdmx........ je komt er dan wel. Kabelprobleem? welke? Enkel in de truss kabel!

Nu nog 32A 400V wireless en we zijn klaar

Chippie
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Mattheusvz
          • Jun 2007
          • 107

DMX via de multikabel hoeft geen problemen op te leveren. Zelf heb ik het jaaaaaren gedaan. Tegenwoordig gebruiken wij een combikabel voor DMX + spanning. Daarmee voorzien wij onze FOH van spanning en is tegelijkertijd de DMX lijn gelegd.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by PeterZwart
            Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je dmx door CAT5 stuurt.. vervolgens door een netwerkswitch heen en dan naar de FOH?

Ben ik best wel benieuwd naar..

Al met al hoort het waarschijnlijk niet in dit onderwerp.. maar t gaat over multikabels & DMX.. waarschijnlijk geldt het zelfde voor een digitale geluidsmulti..

Met het idee van het doorversterken van het signaal..
            Ik ben wel benieuwd hoe de cat5 kabel aangesloten wordt. Gaat dat ook met 3 of 5 polig XLR of met RJ45 stekers, eventueel verloopje naar XLR. Voor ethernet is de ligging en de twisting onderling van de aders belangrijk. dat geldt waarschijnlijk ook voor DMX, wil je in de buurt van de ideale impedantie komen.
            De kabel kost inderdaad niet het einde en heb je een goede tang, kun je zelfs op lokatie nog snel even een defecte RJ45 vervangen door een nieuwe als je geen reservekabels (meer ) hebt.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Originally posted by speakertech
              Ik ben wel benieuwd hoe de cat5 kabel aangesloten wordt. Gaat dat ook met 3 of 5 polig XLR of met RJ45 stekers, eventueel verloopje naar XLR. Voor ethernet is de ligging en de twisting onderling van de aders belangrijk. dat geldt waarschijnlijk ook voor DMX, wil je in de buurt van de ideale impedantie komen.
              De kabel kost inderdaad niet het einde en heb je een goede tang, kun je zelfs op lokatie nog snel even een defecte RJ45 vervangen door een nieuwe als je geen reservekabels (meer ) hebt.

Speakertech
              Als je gewoon cat5(e) hebt is de impedantie van elk aderpaar 100 ohm (jammer genoeg geen 120 ohm). Doordat DMX electronisch gezien een zusje van RS485 is kan je theoretisch tot 1400 m over een CAT5 lijntje. Hierbij moet je alleen zorgen dat je de gebalanceerde signalen bij elkaar houd. Dus bijvoorbeeld 1 (massa) aan bruin (eigenlijk niet noodzakelijk), 2/3 (data) aan oranje/wit-orange en 4/5 (return) aan groen/wit-groen.
              Deze indeling is wel zo handig omdat er ook kabels zijn (cat6 bijvoorbeeld) waarbij de twist van bruin en blauw afwijken. Die van oranje en groen zijn 99 van de 100 gevallen gelijk.
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Nog 1 stem voor DMX over multi. Zelf ook jaren gedaan en de keren dat dat problemen heeft opgeleverd zijn op 1 of 2 vingers te tellen...

Als je aderparen maar onderling afgeschermt zijn en je geen gemeenschappeliijke aarde gebruikt!

Comment

• w00Dy
                  • May 2006
                  • 257

Mijn DMX gaat idd over CAT5 zonder dat het "ethernet" wordt, ik gebruik eigenlijk de aansluiting die SoundOfSilence opnoemt.

Ik ben geen fan van DMX over multi, al heb ik het wel al eens gedaan. Ik gebruik graag de dingen waarvoor ze dienen, het DMX signaal ligt bovendien ook een stuk hoger dan het lijn niveau signaal van audio. 1V t.o.v. +2,5V/-2,5V bij DMX. Bij die enkele keer dat ik DMX over de multi stuurde ging het gewoon prima, maar ik daag het lot niet zo graag uit

Waarom ben ik nog geen fan? Het komt regelmatig eens voor dat er belichting in de zaal staat: RGB floorparren om trussen te verlichten of om licht zuiltjes te maken tegen de muur, volgspot die een heel eind van de controle booth afstaat, ... Ik ben helaas niet gezegend met veel splitters dus als het signaal eenmaal op het podium ook nog eens terug moet...
                  Last edited by w00Dy; 01-01-09, 23:34.
                  Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• PeterZwart
                    • Jan 2008
                    • 402

mocht je overgaan op Cat5 , is het dan niet handiger om CAT6A of CAT7 te nemen?
                    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Neen want CAT6 is kabel die mechanisch moeilijker handelbaar is (is iets stijver door zijn constructie)
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• PeterZwart
                        • Jan 2008
                        • 402

jep maar kan meer stootjes hebben heb ik me laten vertellen door een ICT-er (correct me if we are wrong)

Comment

• CoenCo
                          • Feb 2005
                          • 230

mocht je overgaan op Cat5 , is het dan niet handiger om CAT6A of CAT7 te nemen?
                          CAT5 is ruim voldoende. Dat is niet alleen in de praktijk bewezen, maar ook uitgebreid getest in:TSP - Working Groups - DMXoverCat5

Conclusion
                          Data obtained from all three of these test sessions confirms that, in most respects, UTP and STP
                          Category 5 cable can be expected to perform at least as well as EIA-485 rated data cable for DMX512
                          applications. Detailed supporting test documentation is provided in the subsequent parts of this report.
                          Als je van plan bent de kabel meerdere keren op te rollen en her te gebruiken, dan is het belangrijk dat je een soepele (eng: Stranded Wire) kabel hebt i.p.v. een stugge (eng:Solid Core).

Comment

• PeterZwart
                            • Jan 2008
                            • 402

Maar hoe groot is de kans op breuken in die kabel?

Trouwens Coen, jij hebt zelf ook wel ervaringen denk ik met CAT ofniet?

Comment

• CoenCo
                              • Feb 2005
                              • 230

Maar hoe groot is de kans op breuken in die kabel?
                              De opbouw van de geleider en de bescherming door de mantel en een eventuele touwkern bepalen hoe road-proof een kabel is; niet het dunne folie-laagje wat voor de afscherming zorgt in een FTP/STP kabel. Waarom denk je dat een goede (bijv problex)DMX-kabel zoveel duurder is dan een CAT5 kabel? Vergelijk de plaatjes van de volgende kabels:
                              http://www.tmb.com/Pdf/ProPlexPA4-web.pdf<Portable-DMXkabel
                              http://www.tmb.com/Pdf/ProplexTA4-web.pdf<Installatie-DMXkabel
                              Trouwens Coen, jij hebt zelf ook wel ervaringen denk ik met CAT ofniet?
                              Ik weet precies genoeg om te weten dat ik een installatie-kabel gebruik voor een vaste installatie, en een road-proof kabel voor op lokatie.

Comment

• SoundOfSilence
                                • Mar 2007
                                • 766

Originally posted by CoenCo
                                Ik weet precies genoeg om te weten dat ik een installatie-kabel gebruik voor een vaste installatie, en een road-proof kabel voor op lokatie.
                                Gelukkig hebben clubs als Leoni en Tasker een cat5 variant die mechanisch 99% overeenkomt met 6mm mic-kabel. Dus: lekker rollen, goed afgeschermt, kan je nog eens op gaan staan (cat5 installatiekabel is dan meteen gedegradeerd tot cat3). Dit soort kabel gebruiken menschen met bijvoorbeeld de digitale snake van Roland ook vaak.

Verschil tussen cat6/7 en cat5 is o.a. de maximale bandbreedte, maar ook het aantal twists per meter. Bij cat5 is dit voor alle aderparen gelijk, bij cat6 & 7 niet.

Maar ja.. als je dan al "dure" UTP-kabel koopt, kan je ook gewoon een AES/EBU kabeltje kopen... klopt de impedantie ook, óf een stuk DMX-kabel
                                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...