Anticiperen op natuurlijke delay en dopplereffect

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Anticiperen op natuurlijke delay en dopplereffect

    [FONT=Calibri]Soms gebeurt het dat er een natuurlijke delay zit in de zaal met de geluidsversterking van onze bigband. Ook is er soms een verschil in intonatie met wat er echt gespeeld of gezongen wordt. Nochtans als je bij de muzikanten dichtbij gaat luisteren, klinkt het goed.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Bestaat er een manier om via de versterking dit ongemak te verhelpen?[/FONT]
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

    #2
    Originally posted by frederic
    [FONT=Calibri]Soms gebeurt het dat er een natuurlijke delay zit in de zaal met de geluidsversterking van onze bigband. Ook is er soms een verschil in intonatie met wat er echt gespeeld of gezongen wordt. Nochtans als je bij de muzikanten dichtbij gaat luisteren, klinkt het goed.[/FONT]
    [FONT=Calibri]Bestaat er een manier om via de versterking dit ongemak te verhelpen?[/FONT]
    Wat betreft de delay: vervelend hè? En dan kun je nog gaan zeuren bij het management dat de lokatie slecht klinkt vanwege een enorme klapper tegen de achterwand: je zult het ermee moeten doen.

    Doeken ophangen kan al een stuk schelen. Meestal kost dit te veel geld, en jij doet toch wel gewoon je ding, dus vergeet het maar met je doeken. Eigenlijk zouden we een vakbond van engineers en muzikanten moeten oprichten en het vertikken om nog op te komen dagen als er lokaties zijn met zulke klappers.

    Feesttenten, ook zoiets. WEG ERMEE!

    Een mogelijkheid waar we wel invloed hebben, is het richten van het PA. Als je ervoor zorgt dat je van de reflecterende oppervlakken weg kunt blijven, is het probleem minder. Helaas lukt dat niet altijd.


    Wat het tweede betreft... Bedoel je intonatie qua "emotie", of intonatie qua frequentie/pitch? Aan het onderwerp te zien (doppler effect, wat hier eigenlijk niet van toepassing is, maar wel meer te maken heeft met pitch dan met emotie), zal je het laatste bedoelen.

    Zie hier:
    Mechanical Music Digest - Tech

    Succes,
    Gert

    Comment

    • nightline
      • Oct 2002
      • 1001

      #3
      De klank eigenschappen kan inderdaad erg beroerd zijn op sommige plaatsen, er is hier al eens eerder door volgens mij Jeroen over gepost. Hoe vaak komt het niet voor dat er voor een vermogen ( zowel elctrisch als in euri ) aan geluid staat, en het nog k*t klinkt door de acoustische eigenschappen van de ruimte. Helaas is het vaak ondoenlijk om een ruimte rondom af te rokken, wat wel de oplossing zou kunnen zijn. Buiten het feit dat het vaak niet mogelijk is wordt ook zelden de moeite en kosten genomen. Men hangt liever een peperdure line-array op, dan een paar euro aan doeken.

      Het richten van een line-array in zo'n slecht klinkende gelegenheid zou een oplossing kunnen zijn. Maar helaas is de technicus die dit goed in kan regelen dan weer te duur. Komt nog bij dat de meeste line-array's een dusdanig brede afstraling hebben, dat het niet mogelijk is om de wanden te ontwijken.

      De oplossing is dan meestal een conventionele set met beperkte afstralling, en deze dusdanig plaatsen dat de achter wand wordt gemeden.
      Maar ja, als je net in een peperdure line-array set hebt geinvesteerd, zal en moet deze op elke locatie gebruikt worden...... of dit een verbetering tov conventioneel is of niet...

      Mvg

      Jack
      Powered by AudioMadness....

      Comment

      • Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

        #4
        Even wat geschoond.
        Gaarne van topic starter wat meer info omtrent "dopler effect".
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          let op *populair wetenschappelijk Theroretisch stukje niveau KIJK*
          het dopplereffect is een verschijnsel dat geluid hoger klinkt als de bron zich naar je toe verplaatst en lager als het van je af verplaatst.
          Of als jij van een naar een bron verplaatst.

          Bekendste voorbeeld is de passerende ambulance waarvan de sirene in toonhoogte lager wordt op het moment dat ie jou passert.

          versimpelde uitleg.
          als er een sinustoon uit een speaker komt van 100hz hoor jij 100 trillingen per seconde. Deze trillingen bereiken jou met een constante snelheid. (geheel toevallig exact gelijk aan de geluidssnelheid ter plaatse. )

          Als nu de geluidsbron op jou af komt met een hoge snelheid zullen de trillingen "steeds sneller langs jouw trommelvlies langskomen". Waardoor ze sneller achter elkaar lijken te komen... dus meer trillingen per seconde....dus een hogere toon weergeven.

          Gaat de bron daarintegen van jou af.dan zullen de trillingen steeds langer na elkaar jouw oor bereiken. ... dus minder trillingen per seconde....dus een lagere toon weergeven.

          Welke toon je hoort is dus afhankelijk van de snelheid die jouw opname-medium (oor) heeft, ten opzichte van jouw weergave medium (speaker of reflecterend oppervlak)

          Het best artistiek gebruik van dit effect heb je met een leslie box. (speakers die van en naar je toe bewegen.

          dit nog even zonder uitleg van faseproblemen die bijna altijd optreden bij dopplergevalletjes.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • peterwagner
            • Oct 2008
            • 317

            #6
            Ja ok, maar wat heeft dat met de bigband van de TS te maken? rennen ze rondjes in de zaal?

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Originally posted by peterwagner
              Ja ok, maar wat heeft dat met de bigband van de TS te maken? rennen ze rondjes in de zaal?
              Alles...
              Sommige gebouwen zijn dermate bedroevend qua akoestiek dat er ook een dopplereffect ontstaat.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Het probleem stelt zich eigenlijk:

                We hebben 2x in de zelfde loods gespeeld in Gent.
                Eerste keer was er een PA. (City Sound dacht ik) De stad Gent had dit zelf geregeld. Dit stelde weinig of geen problemen.
                2de keer was een andere organisator maar moesten we het zelf met ons eigen (bescheiden) PA zien te redden. Het klonk gewoon niet! De muziekanten begonnen te stressen, omdat ze elkaar met een delay hoorden, in de zaal klonk de zang bijna 1/4 toon te hoog, haos tot en met!

                Ik probeerde te informeren bij City Sound hoe zij het deden, maar die stuurden me natuurlijk met een kluitje in het riet...

                los je dit op met EQ en compressie of moet je een ander soort klankkasten gebruiken? We zijn ten einde raad...
                We hebben nog een 7-tal concerten in dat zelfde gebouw.

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Originally posted by Radar
                  Even wat geschoond.
                  Gaarne van topic starter wat meer info omtrent "dopler effect".
                  zoals eerder in de draad uitgelegt: het zijn verschillende frequenties die met elkaar botsen waardoor toonverschillen ontstaan.

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    Originally posted by moderator
                    Alles...
                    Sommige gebouwen zijn dermate bedroevend qua akoestiek dat er ook een dopplereffect ontstaat.
                    LIJKT te ontstaan, misschien. ....

                    het doppler-effect gaat per definitie over het bewegen van de bron van het geluid, dan wel over het bewegen van de toehoorder...

                    moaaaaaaahhhhhhh, als je de motoren van de TT langs hoort komen.

                    of, als je in de trein zit, de bellen van de overgang (tientientintintantang).

                    Ik moet de eesrte sax nog zien ( en horen) die een toon speelt die door de acoustiek een paar herz in toon daalt of stijgt. .


                    Wel kan er door de beroerde monitoring meer reflecterend zaalgeluid op de buhne komen, waardoor er timing problemen ontstaan. Dit nuit zich dan vaak in onzekere zangers, die inderdaad te hoog of te laag gaan zingen.
                    Onlangs nog meegemaakt, toen de technicus van dienst ( ik was babysitter) de vocals onder de orkestband liet staan. Onzekere zangeressen werden onzuivere zangeresssen. 6db op de mikes erbij en weg probleem.
                    Last edited by Gast1401081; 11-12-08, 09:19.

                    Comment

                    • Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

                      #11
                      ... zou het misschien kunnen zijn dat jullie last hebben van interferentie en dus de verschilfrequenties ? Voorbeeld; twee identieke instrumenten waarbij er 1 ontstemd is of er een kwart naast zit ... dan kan de verschilfrequentie als dissonante toon erg iritant aanwezig zijn. Zoiets zou je ook kunnen hebben met andere harmonische of IM vervorming zoals bij slechte monitors of weergevers. Ik heb dit verschijnsel vaker meegemaakt bij tamelijk belabberde weergevers die ook nog 's te hard stonden.

                      Groeten en succes !
                      Meer is minder, minder is meer

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Originally posted by frederic
                        Het probleem stelt zich eigenlijk:

                        We hebben 2x in de zelfde loods gespeeld in Gent.
                        Eerste keer was er een PA. (City Sound dacht ik) De stad Gent had dit zelf geregeld. Dit stelde weinig of geen problemen.
                        2de keer was een andere organisator maar moesten we het zelf met ons eigen (bescheiden) PA zien te redden. Het klonk gewoon niet! De muziekanten begonnen te stressen, omdat ze elkaar met een delay hoorden, in de zaal klonk de zang bijna 1/4 toon te hoog, haos tot en met!

                        Ik probeerde te informeren bij City Sound hoe zij het deden, maar die stuurden me natuurlijk met een kluitje in het riet...

                        los je dit op met EQ en compressie of moet je een ander soort klankkasten gebruiken? We zijn ten einde raad...
                        We hebben nog een 7-tal concerten in dat zelfde gebouw.
                        Als je elkaar met delay hoort, lijkt het er op, dat het niveau van de via acoustische weg tot je komende collega's hoger is dan dezelfde collega op je monitor(s), en dus heb je last van die delay. Zeker op de grotere podia of galmende loodsen!
                        Ik neem aan dat alle spelers/zangers monitoring hebben met daarop de mix die zij zelf nodig hebben? Zo niet, dan kan daar de oorzaak van je probleem zitten lijkt mij! Het directe geluid moet absoluut overheersend zijn bij de muzikant.
                        Kijk dus vooral naar je monitoring................

                        Paul
                        Last edited by SPS; 12-12-08, 21:29.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        Working...