Zaalversterking in een kerk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zjem
    • Dec 2008
    • 3

Zaalversterking in een kerk

Hallo,
    Ik moet in een kerk een kerstviering van een basisschool versterken met een simpel pa setje (twee speakers). Hoe kan ik ze het beste opstellen om het enigszins verstaanbaar te houden ivm de galm in de kerk. De kerk is helemaal leeg. Er word gesproken door één microfoon, en de kinderen zingen een paar nummers met een orkestband mee.
    Een paar vragen
    - Speakers "kijken" vanuit het midden van de kerk naar de muren?
    - Speakers "kijken vanaf de zijkant van de kerk naar het midden?
    - Sprekers staan achter de speakers om feedback te voorkomen?
    Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt.
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

Is er geen geluidsinstallatie aanwezig?

Door de echo in de zaal is feedback onverkomelijk en zul je dit met je Equalizer moeten regelen.

De uitrichting van je speakers zullen niets veranderen aan de echo. 2 speakers is gewoon niet zoveel.

Waarschijnlijk kun je het beste die dingen gewoon niet te hard zetten.
    Account niet meer actief.

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Zingen de kinderen onversterkt of ook door een of meerdere microfoons?
      Ik heb vorig jaar iets dergelijks gedaan.
      Speakers had ik op een statief aan de zijkanten naar het midden gericht om reflecties op de zijkanten te voorkomen.
      Voor de spreker had ik een Shure Beta 57A. Voor het koortje had ik 2 Sennheiser E614 condensators.
      Uiteraard heel de handel achter de speakers. En ik heb een Yamaha 01V gebruikt i.v.m. de dynamics die je dan tot je beschikking hebt.
      Dit alles niet te hard en het ging uitstekend.
      Heerlijk die stilte

Comment

• e-sonic
        • Aug 2004
        • 329

Versterken in de kerk??

hallo zjem,

Dit is niet een makkelijke klus, maar je voorbereiding is al goed door eerst hier wat voorwerk te doen.

In sommige kerken kunnen geen muziek luidsprekers gebruikt worden omdat
        deze na een paar meter al niet meer verstaanbaar zijn.

Ik weet niet wat de akoestiek in deze kerk is, maar je kunt een test doen met twee personen in de (stille) kerk. een persoon staat op de microfoon postie met de microfoon uit, en de ander loopt in het publiek gedeelte naar achteren. De persoon bij de microfoon spreekt en de ander luistert.

Wordt het geluid veel zwakker bij achteruit lopen maar blijft wel verstaanbaar, dan kun je werken met muziek luidsprekers.

Neemt het volume niet veel af, maar kun je na bijvoorbeeld 5 meter niets meer verstaan, dan is het oppassen.

Sluit de microfoon voor diegene een inleiding spreekt via een back-up lijn aan op eventueel aanwezige spraak installatie,

het koor moet de muziek ook horen, want anders kunnen ze geen maat houden.

Laat het koor goed oefenen in zingen met volume, dan hoef je minder of helemaal niets te versterken.....

laat maar weten hoe het gegaan is,

groet jurjen
        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

Working...