Amp: Cerwin Vega vs dB Techn vs QSC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lars-v
    • Nov 2008
    • 17

Amp: Cerwin Vega vs dB Techn vs QSC

Ik zoek nu een nieuwe versterker voor max. €400
    Deze is bedoeld om full range speakers te versterken op (heel) kleine feesjes.(Momenteel bedoeld voor JB tsx 12. Verre van kwalitief maar de versterker is nu echt eerst aan vervanging toe (25 jaar oude Akai))

Nu is het wel de bedoeling dat deze versterker enkele jaartjes zal meegaan en dat ik deze later voor de top kasten in een klein PA systeempje kan gebruiken.

Deze leken mij wel redelijk interessant:

-Cerwin Vega CV-1800 voor €299
    Cerwin-Vega - Professional audio, mobile, home, loudspeakers, speakers, active, amps, bass, amplifiers, sats, sub
    2 x 350 Watt bij 8 Ohm
    Over Cerwin Vega heb ik eigenlijk nog niets echt negatiefs gelzen op dit forum, maar echt gebruikerservaringen met deze versterker heb ik niet gevonden.

-dB Technologies HPA 1400 voor €399
    dBTechnologies - Produkte
    Hier vond ik eigenlijk ook niet veel over.
    2 x 440 Watt RMS bij 8 Ohm

- QSC GX5 voor €399
    QSC - GX Series Amplifiers
    2 x 500 Watt bij 8 Ohm
    Hier heb ik wel wat negatiefs over gelezen, maar is deze echt slecht?

Ander suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Lars
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

CV is voornamelijke speakerfabrikant
    dB ook
    QSC is al jaren topfabrikant qua versterkers
    Je raadt mijn keuze al?
    Last edited by laserguy; 24-11-08, 20:55. Reason: gisteren een dt-fout gemaakt en niemand heeft het gezien... ;)
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Wat voor negatiefs heb je over de QSC GX-5 gehoord/ gelezen?
      Ik heb er hier 8 staan, voor het geld een hele mooie versterker, waarvan QSC zegt dat deze minder geschikt is voor draaien onder de 4 Ohm.
      Buiten het feit dat ik het belachelijk vind om versterkers in deze prijs klasse onder de 4 Ohm te gebruiken, heeft deze versterker bij een klant al een aantal avonden op flink vermogen ( lees af en toe een cliplampje ) op 3 full-range kasten per kant staan draaien. Hierbij wordt de versterker niet meer dan hand warm.
      Ook de liefhebbers van trafo-voedingen komen met deze versterker aanbod, want helaas heeft deze versterker geen geschakelde voeding.

Mvg

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

De ervaringen die ik heb met QSC zijn vooral met de trafogevoedde versterkers best goed, ik heb ooit een tweetal USA 1300's gehad, deze gebruikte ik op de subs in brug op 4 ohm dus per kant een 2 ohm belasting en dat ging prima. Regelmatig cliplampjes die oplichtten maar nooit een probleem.
        De PLX reeks heb ik ook gehad, 1202, 3002 en 3402 meen ik, deze zijn qua geluidskwaliteit duidelijk minder, met name op het laag, wat denk ik door de geschakelde voeding komt. Afgezien van een productie foutje met de interne bekabeling ook nooit problemen mee gehad.
        Op dit moment echter alleen nog maar LAb Gruppen maar deze zitten ook in een heel andere prijsklasse.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Hier ook 2* GX-5 in gebruik, voornamelijk voor monitors maar ook wel voor full range topkasten en een EV zx-1/sb122 combinatie gebruikt.

Een voordeel kan zijn de geringe inbouwdiepte!!! slechts 26 cm!!

Tevens zit er een crossover schakeling in (100 Hz), zodat CH 1 de bassen aanstuurt en CH2 de toppen!

aansluitmogelijkheden genoeg: Jack/XLR/cinch en voor de speakers: speakon/jack (combinatie!!) en binding posts.

De andere amps geen ervaring mee.
          groeten John
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• jaksev
            • Jul 2007
            • 365

QSC,

de GX-5 is dan wel vrij nieuw, misschien een beetje budget, maar bij QSC weten ze wel wat ze doen. De GX-5 is zeer geschikt voor topkastjes.

Ga voor de QSC

Comment

• lars-v
              • Nov 2008
              • 17

Ik heb gehoord / gelezen dat bij de GX5 het laag er niet zo goed uitkomt door een vrij lage dempingsfactor. Voor topkasten zou dit geen probleem geven maar voor subs was de amp niet echt bedoeld.
              Nu vraag ik me af of op full range de versterker een toch voldoende deftige bass geeft.

Een alternatief:

Crest cpx 1500 voor 415 euro
              2 x 300 RMS p 8 Ohm
              2 x 500 RMS op 4 Ohm
              2 x 750 RMS op 2 Ohm

Crest Audio : Products

Deze is wel een stukje minder krachtig maar kwalitatief zou het toch wel ok moeten zijn denk ik.

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Originally posted by lars-v
                Ik heb gehoord / gelezen dat bij de GX5 het laag er niet zo goed uitkomt door een vrij lage dempingsfactor. Voor topkasten zou dit geen probleem geven maar voor subs was de amp niet echt bedoeld.
                Nu vraag ik me af of op full range de versterker een toch voldoende deftige bass geeft.

Een alternatief:

Crest cpx 1500 voor 415 euro
                2 x 300 RMS p 8 Ohm
                2 x 500 RMS op 4 Ohm
                2 x 750 RMS op 2 Ohm

Crest Audio : Products

Deze is wel een stukje minder krachtig maar kwalitatief zou het toch wel ok moeten zijn denk ik.

De dempingsfactor moet toch wel erg laag worden wil je dit horen, de gebruikte luidsprekerkabels hebben hier erg veel invloed op.
                Verder klinkt de ene versterker op basbin A goed en bij B minder, terwijl bij een andere versterker het weer andersom is. Zo heb ik ook wel eens berichten gelzen waarin men bassen niet mooi vondt klinken door de hoge dempingsfactor van een QSC PL9.0Pfc en PL6.0(II)(Pfc).
                Gewoon proberen dus

Mvg

Jack