kick
Collapse
X
-
-
Wat Peter ook al aangeeft... ik heb geen module nodig voor een goede kicksound live. Sterker nog... ik kan met een module meestal niet zo'n vette sound maken als met een akoestische kit!!Is het in rock/pop muziek niet aangewezen om voor de kick met een trigger en een drum module te werken? De basdrum lijkt me niet echt een muziekinstrument waar we veel dynamiek en variatie van verwachten. De andere ketels zou ik het liefst akoestisch houden.
Je kunt eventueel nog een mic voorzien om het de digitale sound met de akoestische te blenden.
Wat is jullie mening?
Paul
Misschien om in bepaalde nummers een andere (speciale) kicksound te gebruiken, dat de drummer een extra kick vanuit een module laat komen... maar verder...
Als je er live niet uitkomt met je kicksound, moet je dat niet proberen op te lossen met het gebruik van een module... kijk naar je basis en werk van daaruit naar een oplossing. Het begint allemaal met een goed gestemde kit... goede mic... goede plaatsing... etc etc etc...Last edited by berolios; 04-11-08, 13:56.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Hmmm... tja, laat een toeter dan ook maar uit een module komen. En het koperwerk (gaat dat ook niet zo verdomde hard meer) en de bassgitaar en.....Is het in rock/pop muziek niet aangewezen om voor de kick met een trigger en een drum module te werken? De basdrum lijkt me niet echt een muziekinstrument waar we veel dynamiek en variatie van verwachten. De andere ketels zou ik het liefst akoestisch houden.
Wat is jullie mening?
Hé als we alles uit een sequencer trekken... behalve de vocalen.
Mijn mening is dat er niets gaat boven een mooi instrument, wat met liefde (en een zekere mate van vakmanschap) bespeeld wordt.
Daarna is het de bedoeling dat een technicus het met een mooi instrument (lees: goede mic), liefde & vakmanschap (o.a. plaatsing) vertaalt in een electronisch signaal en vervolgens deze tot één geheel vormt met de rest van de signalen van de mooie instrumenten en dit geheel uitdraagt aan alle mensen die op zijn komen dagen om te genieten van de muziekanten die het beste wat ze kunnen presenteren.
Goed...
beetje geromantiseerde kijk op PA-werk, maar feit blijft: geef mij maar accoustisch. Zelfs al is het soms meer sleutelen, het geeft zeker meer voldoening.
It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Bedankt voor de feedback.
Ik begrijp de stelling voor de meeste instrumenten. Akoestisch primeert.
Nu merk ik dat er tijdens soundchecks zo veel tijd aan de kick wordt gespendeerd dat er amper tijd overblijft voor de andere dingen. Het lijkt me zinniger meer tijd te spenderen aan bijvoorbeeld de vocals en bijbehorende monitors en een eenvoudige oplossing (lees trigger/ module) zoeken voor de kick.
Misschien vergis ik me, maar ik denk dat de meeste mensen in het publiek niet per se komen om de mooie akoestische kick te horen.
Groetjes,
PaulComment
-
Ik denk dat we met deze discussie behoorlijk off-topic gaan... maar wil toch nog even kort reageren op jouw bericht dat tussen de regels door te lezen is.[...] Nu merk ik dat er tijdens soundchecks zo veel tijd aan de kick wordt gespendeerd dat er amper tijd overblijft voor de andere dingen. Het lijkt me zinniger meer tijd te spenderen aan bijvoorbeeld de vocals en bijbehorende monitors en een eenvoudige oplossing (lees trigger/ module) zoeken voor de kick. [...]
Eerste dat ik me afvraag: maak je bovenstaande opmerking als muzikant, of als geluidstechneut?
Nee, maar de mensen in het publiek verdienen wel een kwalitatief hoogstaand product... dus een zo goed mogelijk geluid. (ik probeer er een beetje normaal op te reageren, want van dit soort opmerkingen gaan me altijd de nekharen overeind staan --> 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' --> daar word ik echt niet goed van)Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Heb je uberhaupt wel eens een soundcheck met een goede technicus meegemaakt??Bedankt voor de feedback.
Ik begrijp de stelling voor de meeste instrumenten. Akoestisch primeert.
Nu merk ik dat er tijdens soundchecks zo veel tijd aan de kick wordt gespendeerd dat er amper tijd overblijft voor de andere dingen. Het lijkt me zinniger meer tijd te spenderen aan bijvoorbeeld de vocals en bijbehorende monitors en een eenvoudige oplossing (lees trigger/ module) zoeken voor de kick.
Misschien vergis ik me, maar ik denk dat de meeste mensen in het publiek niet per se komen om de mooie akoestische kick te horen.
Groetjes,
PaulComment
-
Ik vermoed dat het probleem bij surfnuts voor 80% de kickdrum zelf zal zijn. Ik heb als drummer het voordeel dat ik daar wat ervaring mee heb. Vellen die te slap of te hard zijn aangespannen vragen om problemen. Kunst is om te zoeken naar de juiste spanning. Als je dan toch een minder pro-drumkitje tegen komt kan je altijd nog aan de slag gaan met demping door middel van kussentje (of nen trui).
Verder zou ik toch eens proberen met een andere drummicro. Ik gebruik af en toe wel eens men oude AKG D550. Zaterdag gaf dat een vrij goed resultaat, ook al kon je horen dat de kickdrum (onversterkt) helemaal niet echt strak klonk omwille van de ruimte (sporthal) en de kickdrum die niks gedempt was.
Goed instellen van de gate/expander is toch ook wel een must. Welke parameters gebruik je nu zoal?
Wat het offtopic "trigger" betreft, daar leer je als technicus niets van, dit is een veel te gemakkelijke weg, waar je naarmate je beter wordt dan toch op zoek gaat naar de micro.
Greets drummerkeComment
-
Ik denk dat het ondertussen wel weer eens de beurt aan surfnuts is...
Je hebt ondertussen meer dan genoeg bruikbare (en onbruikbare) tips gekregen... ben je al iets verder ondertussen ??Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Comment
-
Als gast of als provider?
Als provider bij voldoende kanalen B91 EN B52 (en dan ook met een gate die naar believen gelinkt kan worden). Is ook wel zo'n beetje 'industry standard' denk ik zo. Bij krapte aan kanalen of kleinere gigs alleen B52.
Gasttech: Neem ik ALTIJD zelf mee (samen met vocal mics) naar aanleiding van de ervaringen die ik met de kit heb. Kunnen eerdergenoemde shure's zijn, maar ook wel EV 868 of Audix (D6 als ik me niet vergis, heb die nr's nog niet goed in mijn kop ;-) ). Moet nog eens zo'n atm dubbelding uitproberen.
On-topic, mijn belangrijkste tool om een goed kick geluid te krijgen is in de loop der jaren toch een stemsleutel geworden. Als de drumer het toelaat.....
En nee ik besteed geen uren aan de toonregeling van een kick.Comment
-
Gewoon die drummer leren stemmen!
Tja de titel zegt het al, als je bassdrum kut klinkt dan moet je toch echt gaan stemmen & dempen, de andere optie is om er een berg techniek tegen aan te gooien, Gates & Comp, SPL Transient Designer en een DBX 120xp gecombineerd met een Audio Technica AE2500 kan je iedere bassdrum als een klokje laten klinken, deze microfoon is zoiezo de Bom, niet alleen voor Kick maar zeer zeker ook voor gitaar, ben momenteel op wereldtour en ik heb een heel arsenaal van die AE2500 microfoons bij, nou ik kan je zeggen die werken echt te gek!!" ja meneer Sub zegt Boem..... "Comment

Comment