(Wireless) meetmic setup

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

(Wireless) meetmic setup

ik denk dat mijn vraag hier thuishoort.

ik gebruik al enige tijd een Behringer Ecm8000 mic met true rta op een laptop. nu heeft dit een eens een upgrade nodig

zelf dacht ik aan een Tascam Konnekt Live geluidskaart ipv een cheap M audio kaartje (+/-350E)
    KonnektLive
    Vooral deze tascam voor de stevigheid en de roadproofheid, en natuurlijk de erg nette pre amps

Voor de software wordt er als het goed ik binnekort Easera Systune aangeschaft (+/-800E)
    :: EASERA :: SysTune ::

En als meetmic zat ik te denken een M30 van Earthworks(+/-650E)
    Earthworks - M30 - 5hz to 30khz Measurement Microphone
    Dit is een wilde gooi, lijkt me een goede mic, maar wie weet hebben jullie betere ideeen?

Verder zit er nog aan te denken om dit setje draadloos te maken met een Sennheiser SKP100 ( xlr zender) want er gaat bijna altijd een setje 300g2 recievers mee.
    Maar dit is nog de vraag wegens vervormingen door zenden en ontvangen
    Iemand ervaring met wireless meetmiccen?

Verder zou ik graag reacties horen over beter materiaal in dezelfde prijsklasse, en evengoed materiaal in een lagere prijsklasse natuurlijk.

De set is bedoel voor zowel roomanalyzen, RT60 meting, uitfluiten, delay's perfectioneren.

De software staat redelijk vast qua besluit ( vind het gewoon lekker werken en later nog eens aan multi channel beginnen)
    Maar mic en geluidskaart zijn erg twijfelachtig en discutabel.

Groeten,
    Leks
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Probleem van wireless willen meten is de compressie die wordt toegepast op de zenders. Voor delays meten is dat niet zo'n probleem, maar als je nauwkeuriger wilt meten gaat dat een ontzettend grote rol spelen.

Nu is er bij mijn weten een Amerikaans systeem dat zend/ontvangt zonder compressie en tevens op een zeer hoge frequentieband werkt, zodat je geen last hebt van andere zenders: Lectrosonics... (edit)

Een collega van me heeft zo'n systeem en dat werkt erg goed.
    Gewoon een Sennheiser XLR-zender nemen gaat dus niet de resultaten leveren die je wilt.

Succes ermee!
    Last edited by berolios; 28-10-08, 23:39. Reason: naam van systeem werd hier beneden gelukkig geroepen... was hem effe kwijt :-)
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Leks
      • Oct 2007
      • 330

hmm

ben bang dat ik dan het wireless idee uit mn hoofd moet zetten... jammer... want rondlopen met mic, laptop, geluidskaart is niet echt een optie

na veel lezen kwam ik net tegen dat je FFT en Terts metingen hebt.

ik ga er vanuit dat eigelijk elke pro audio analyzer werkt met fft meting? dan krijg je een rechte respons met roze ruis toch?
      en met witte ruis een rechte respons op een Terts mode analyzer?

of heb ik het helemaal mis?

sorry voor het beetje offtopic verhaal.. maar de nieuwsgierigheid sloeg toe.

Leks

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Ik weet dat o.a. RayM een soort test-dag aan het opzetten zijn omtrent systeem-metingen en analyse... misschien wat voor jou?

Ik denk heel aardig te weten wat ik doe qua systeem-techniek, maar meten en interpreteren van metingen is een vak apart waar ik me (nog) nooit echt goed mee bezig heb gehouden (je kunt niet alles doen he ). Ik gebruik Smart om alles op tijd te zetten als ik in tijdnood zit, of twijfel aan mezelf... de rest gaat op gehoor!
        Last edited by berolios; 30-10-08, 10:49. Reason: verkeerd geinformeerd
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

dit setje wordt veel gebruikt om draadloos te smaarten,

(Lectrosonics | Professional Wireless Microphone Systems)

volgens velen hebben deze zenders geen compressie en zijn het beste uit een test gekomen voor smaart (en dus waarschijnlijk ook wel andere meet software)
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Barthez
            • Dec 2003
            • 256

zoek maar eens naar het amerikaanse merk Lectrosonics, zij maken zenders speciaal voor meet-toepassing.

Lectrosonics
            Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by Leks
              [...] want rondlopen met mic, laptop, geluidskaart is niet echt een optie [...]
              Je kunt ook een remote desktop gebruiken.... Dan laat je je interface + laptop + router lekker in je rackje zitten en ga je met je mic (wireless) en tablet (remote desktop) lopen... Ik ken mensen die zo werken en dat gaat prima !!

Comment

• nielsjanssennl
                • Aug 2004
                • 101

Draadloos meten: Lectrosonics TM400 set. Is niet goedkoop: >2000 euro. Ander alternatief is er niet.

Qua mics en preamp: ik zou eerst eens leren begrijpen wat FFT inhoudt en wat Easera Systune je laat zien. Maw gebruik eerst je ECM8000 microfoon en bijv. M-audio Fasttrack (Pro) of Motu Ultralite (2 kanaals USB interface) voordat je duizenden euros uitgeeft aan een meetsysteem. Denk niet dat een duurdere setup veel meerwaarde heeft voor jou.

Als je echt met meerdere microfoons gaat meten, dan valt de ECM8000 af, vanwege het feit dat geen enkele ecm gelijk is aan elkaar. Dan zou ik inderdaad gaan voor Earthworks (M25 is budget vriendelijker dan M30), ik heb gekozen voor DPA 4090's, vanwege de onderlinge gelijkheid en goede prijs (tov Earthworks)

Voor preamps kijk eens op de volgende link:

succes

Comment

• nielsjanssennl
                  • Aug 2004
                  • 101

Originally posted by berolios
                  Ik weet dat o.a. RayM een soort test-dag aan het opzetten zijn omtrent systeem-metingen en analyse... misschien wat voor jou?
                  Interesant :-) Wanneer en waar?

Comment

• e-sonic
                    • Aug 2004
                    • 329

Hallo Niels,

Ik ben een aantal maanden geleden, naar aanleiding van een topic over analyze met pc, met een aantal mensen in contact gekomen.

Het gaat om het opzetten van een clinic over meten met een PC en software die daarvoor bedoeld is.

Ik ben onlangs in de Tavenu geweest en heb wat metingen verricht.

Ik gebruik een systeem wat meer bedoeld is voor stationaire metingen.
                    Dit is inmiddels alweer 5 jaar geleden door mij aan wat importeurs van de grotere Sound Reinforcement merken ter introductie aangeboden.
                    Als resultaat heb ik toen een pilot meting in het BIM huis gedaan.

Inmiddels zijn er volgens deze werkwijze alwel grotere systemen onderling vergeleken, alvorens tot de keuze voor aanschaf over te gaan. Het voordeel is dan dat het beste systeem gekozen wordt, natuurlijk is de meting in combinatie met luistertesten.

Tegenwoordig is het meetsysteem ook te gebruiken met mp3 stimuli en een wav recorder. Dit maakt de toepassing ook wat breder.

De meetmethodiek is zo robuust dat er geen grote verschillen zijn in vergelijking met gebruik van klasse 1 meetmicrofoons.

De datum is nog niet bekend, maar wellicht is wat vooroverleg niet slecht.

groet jurjen van der velde
                    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

sorry voor de late reactie weer... de drukte sloeg toe.

ik denk dat ik wegens budget voor een DBX refference mic ga, na veel lezen en onderzoeken kom ik er steeds meer achter dat tussen betaalbare mic's ( +/-300E) en dure high-end mic's ( 800E+) zo weinig verschil zit dat dit de investering ( nog) niet waard is. ( vooral omdat dan dual channel measurement nog veel bereikbaarder is)

De DBX ligt in kwaliteit zoizo ver boven de behringer ecm8000.

Het hele draadloze idee is eigenlijk ook van de baan, het is een mooi plan... maar nog erg duur voor niet leggen een draadje. Liever 2 mic's met draadje dan 1 zonder draad eigenlijk.

@ nielsjansennl
                      hartelijk bedankt voor de link, denk dat ik een even ga kijken of ik ergens een nette prijs/kwaliteit deal kan maken.

Leks

Comment

• nielsjanssennl
                        • Aug 2004
                        • 101

Originally posted by Leks
                        sorry voor de late reactie weer... de drukte sloeg toe.

ik denk dat ik wegens budget voor een DBX refference mic ga, na veel lezen en onderzoeken kom ik er steeds meer achter dat tussen betaalbare mic's ( +/-300E) en dure high-end mic's ( 800E+) zo weinig verschil zit dat dit de investering ( nog) niet waard is. ( vooral omdat dan dual channel measurement nog veel bereikbaarder is)

Leks
                        Goede budget mics die ik regelmatig tegenkom zijn: Beyerdynamic MM1, Audix TR40 en de door jou genoemde DBX reference mic.

De ultieme reference mic is de DPA 4007, maar die kost E 1800 (ex btw) en dat is veel geld als je geen metingen doet onder laboratorium omstandigheden. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor DPA 4090 (E 330, ex btw) deze liggen qua prijs ergens tussen de hierboven genoemde budget mics en de Earthworks M30. Ik heb er vier gekocht en heb deze microfoons onderling gemeten en zijn exact gelijk (qua fase en freq. respons). Sterker nog deze mic voldoet aan de klasse I klassificatie.

Qua interface zou ik gaan voor een Motu Ultralite (voldoet aan specificaties Systune), je laptop moet dan wel firewire ondersteunen. Een ander interesant doosje is de Presonus Audiobox (USB) of Firebox (firewire) of M-audio fasttrack pro (USB).
                        Maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit zolang je alle ingangen gebruikt van de interface (mic en reference ingang) en de interface fantoomvoeding heeft voor de mic.

Succes
                        Last edited by nielsjanssennl; 05-11-08, 09:09.

Comment

Working...