Avond met gevarieerde acts van geluid voorzien.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marik
    • Jan 2006
    • 52

Avond met gevarieerde acts van geluid voorzien.

Beste lezer,

Ik versterk al een aantal jaar een soort talentenjacht uit. Het gaat hier om een avond met een act of 20, varierend van dans, tot klassieke pianostukken, tot volledige bandjes en alle denkbare combinaties. Er worden heel veel verschillende instrumenten gebruikt en elke 'artiest' speelt anders (logisch). Afgelopen jaren heb ik het redelijk rechttoe rechtaan gedaan. Gewoon de geluidsset goed afregelen. Een prettig zaalgeluid creeëren waar je zoveel mogelijk kanten mee op kan. Verder een aantal basis-microfoons die breed in te zetten zijn en voor elke act een van te voren vastgestelde opstelling. Een klein effectje op de zang en that's it. Het geluid was redelijk maar klinkt over het algemeen, vooral bij de wat grotere acts waarbij er veel mensen op het podium staan niet helemaal lekker.

Ik wil het dit jaar dus beter aan gaan pakken en ben me druk aan het inlezen/verdiepen in geluidstechniek en mixen. Ik ben van huis uit meer een lichtman maar doe dit vrijwillig dus probeer er het beste van te maken. Ik denk dat er qua geluid veel maar uit moet te halen zijn maar kan zelf niet helemaal bedenken hoe. De opstelling is meestal alsvolgt:

Geluid gaat over een Soundcraft Spirit 24ch mengtafel. Een simpel effectenrackje (met galm voor zang) en een equalizer op de eindmix om het zaalgeluid een beetje recht te kunnen trekken. Op het podium heb ik 3 floormonitors liggen. 2 op de hoeken van het podium en 1tje naast de drummer. Het drumstel staat op een verhoging, midden achterop het podium en links en rechts daarvan de gitaar/bas versterkers.

Drumstel versterk ik met sennheiser 604's, AKG c391 en een AKG d122.
    Basversterker met een sm58 op de rand van de woofer.
    Gitaarversterkers met een sm57.
    Keyboard op een DI.
    Piano met een sm58 op het laag en een sm57 op het hoog.

Zang varieert nogal, wil dit jaar eigenlijk gaan voor een draadloos setje zodat zang in ieder geval altijd wat beweegruimte heeft, zat te kijken naar 2 beta87's + ontvanger.

De meeste instrumenten die in de wat hogere regionen zitten pak ik met een sm57 terwijl ik de wat lagere juist met een sm58 pak.

Monitormix doe ik vanaf de PA tafel via 3 auxen. Het is niet ideaal maar budget voor wat anders is er niet echt.

Mijn voornaamste probleem is dat alle acts zo gevarieerd zijn en dat er niet per act gesoundchecked kan worden. Hier is simpelweg geen tijd voor en ik heb ook niet de mogelijkheid mijn standen op te slaan. Ik moet dus voordat de act begint al een inschatting maken en proberen dat zo snel mogelijk echt goed te laten klinken. Verder heb ik problemen met het uitversterken van akoustische gitaren zonder element. Ik krijg deze er gewoon niet goed uitgepikt (misschien is een richtmicrofoon een optie). Verder natuurlijk de gebruikelijke feedback problemen ed.

Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben mbt het gebruik van eventueel andere microfoons, het zo snel mogelijk inregelen per act en de juiste manier van afstellen. Ik heb al veel gelezen maar het gaat hier om zo'n moeilijke situatie dat ik eigenlijk niet echt een passend antwoord heb gevonden. Enige voordeel is dat alle microfoons/versterkers blijven staan en er qua backline niks veranderd. Mijn microfoons blijven verder ook gewoon op dezelfde kanalen zitten en ik kan dus (grof) per microfoon wat instellingen maken.

ALvast bedankt!
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Tja, dit zijn klussen waar ervaring en kennis van apparatuur erg belangrijk zijn. Als je rondzingen nu al een probleem is, ga dan niet aan de gang met Beta 87's, dit zijn condensators welke veel makkelijker rondzingen dan bijvoorbeeld een Beta 58.
    Ik zou dus beginnen om zo min mogelijk condensators voor zang te gebruiken.
    Een basgitaar mic'en met een SM58 is niet ideaal, maar wel mogelijk, beter is het om een groot membraam microfoon te gebruiken.

Eventueel je effecten rack aanvullen met een parametrisch EQ op de inserten van de mic's die het eerst rondzingen zal de problemen verkleinen.
    Tevens een 31 bands EQ op de monitors.

Op de site van Shure staan een aantal informatie PDF's met daarin veel tips over hoe en welke mic. te gebruiken voor welk doel.

Dit soort klussen heeft mij doen besluiten om een digitale mixer aan te schaffen. Ondanks dat je geen kans hebt alles te soundchecken kun je wel een aantal presets maken, zodat je alleen nog maar hoeft te fine-tunen.

Succes,

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Originally posted by Marik
      Beste lezer,

Ik versterk al een aantal jaar een soort talentenjacht uit. Het gaat hier om een avond met een act of 20, varierend van dans, tot klassieke pianostukken, tot volledige bandjes en alle denkbare combinaties. Er worden heel veel verschillende instrumenten gebruikt en elke 'artiest' speelt anders (logisch). Afgelopen jaren heb ik het redelijk rechttoe rechtaan gedaan. Gewoon de geluidsset goed afregelen. Een prettig zaalgeluid creeëren waar je zoveel mogelijk kanten mee op kan. Verder een aantal basis-microfoons die breed in te zetten zijn en voor elke act een van te voren vastgestelde opstelling. Een klein effectje op de zang en that's it. lijkt me een prima aanpak vor een talentenjachtHet geluid was redelijk maar klinkt over het algemeen, vooral bij de wat grotere acts waarbij er veel mensen op het podium staan niet helemaal lekker. ...dat hoeft niet per se aan jou te liggen, als ze onversterkt ook al niet lekker klinken

Ik wil het dit jaar dus beter aan gaan pakken en ben me druk aan het inlezen/verdiepen in geluidstechniek en mixen. Ik ben van huis uit meer een lichtman maar doe dit vrijwillig dus probeer er het beste van te maken. Ik denk dat er qua geluid veel maar uit moet te halen zijn maar kan zelf niet helemaal bedenken hoe. De opstelling is meestal alsvolgt:

Geluid gaat over een Soundcraft Spirit 24ch mengtafel. Een simpel effectenrackje (met galm voor zang) en een equalizer op de eindmix om het zaalgeluid een beetje recht te kunnen trekken. Op het podium heb ik 3 floormonitors liggen. 2 op de hoeken van het podium en 1tje naast de drummer. Het drumstel staat op een verhoging, midden achterop het podium en links en rechts daarvan de gitaar/bas versterkers.

Drumstel versterk ik met sennheiser 604's, AKG c391 en een AKG d122. (D112?)
      Basversterker met een sm58 op de rand van de woofer. Pak die bas gewoon met een D.I. hou je meer echt laag over en is waarschijnlij minder of makkelijker EQ'en, compressie is in dat geval wel redlijk essentieel!
      Gitaarversterkers met een sm57.
      Keyboard op een DI.
      Piano met een sm58 op het laag en een sm57 op het hoog.
      Dat is en Mickeus die rondzingen kan beperken op een druk podium, maar niet echt een die mooi klinkt, zeker niet voor klasiek, gebruik de zoekfunctie van het forum eens voor micsuggesties

Zang varieert nogal, wil dit jaar eigenlijk gaan voor een draadloos setje zodat zang in ieder geval altijd wat beweegruimte heeft, zat te kijken naar 2 beta87's + ontvanger.

De meeste instrumenten die in de wat hogere regionen zitten pak ik met een sm57 terwijl ik de wat lagere juist met een sm58 pak.

Monitormix doe ik vanaf de PA tafel via 3 auxen. Het is niet ideaal maar budget voor wat anders is er niet echt. 3 groepjes monitors vanaf de voorkant moet toch geen probleem zijn? Hou de mixen zo eenvoudig mogelijk zou ik zeggen, als er 8 man op het podium staan, kun je waarschijnlijk niet iedereen blij maken met 3 groepjes. Zorg dat de muzikanten duidelijk van tevoren de situatie en de gevolgen daarvan kennen, hou het basic en doordring ze er van dat ze in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor en goede balans op het podium

Mijn voornaamste probleem is dat alle acts zo gevarieerd zijn en dat er niet per act gesoundchecked kan worden. Hier is simpelweg geen tijd voor en ik heb ook niet de mogelijkheid mijn standen op te slaan. Ik moet dus voordat de act begint al een inschatting maken en proberen dat zo snel mogelijk echt goed te laten klinken. daar zul je verdomd weinig aan kunnen doen... Wat je wel kunt proberen te regelen is zoveel mogelijk een basispriklijst maken waar alle acts in zouden moeten kunnen passen, zodat bij elke act je drums op de erste 8 kanalen zitten. Je vocals op de laatste 5 kanlen, bas altijd op 9, 10/11/12 worden gitaarkanalen, 13/14 piano etc.. Van tevoren probeer je alle instrumenten op het podium te hebben zodat je dan je basissettings kunt maken, ook voor moni's. Dan soundcheck je de eerste band en dan maar beginnen....Verder heb ik problemen met het uitversterken van akoustische gitaren zonder element. Ik krijg deze er gewoon niet goed uitgepikt (misschien is een richtmicrofoon een optie). Verder natuurlijk de gebruikelijke feedback problemen ed. dichterbij komen met je mic is vaak de enige echte oplossing, iets van een MK2 aan een klem die op de gitaar kan, heb zelf wel eens aan een zuignap oid zitten denken. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er een kant en klaar montagesysteem bestaat. Het zal waarschijnlijk niet super gaan klinken, maar het kan wel hard genoeg Je zou ook zelf gitaren met element kunnen leveren. En vervolgens bij inschrijving duidelijk maken dat er 3 opties zijn. optie 1; onversterkt :P optie 2; versterkt als je zelf een gitaar met element meebreng. optie 3, verterkt met de door jullie geleverde gitaar...

Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben mbt het gebruik van eventueel andere microfoons, het zo snel mogelijk inregelen per act en de juiste manier van afstellen. Ik heb al veel gelezen maar het gaat hier om zo'n moeilijke situatie dat ik eigenlijk niet echt een passend antwoord heb gevonden. Enige voordeel is dat alle microfoons/versterkers blijven staan en er qua backline niks veranderd. Mijn microfoons blijven verder ook gewoon op dezelfde kanalen zitten en ik kan dus (grof) per microfoon wat instellingen maken.

ALvast bedankt!
      Je kunt helaas niet alles met knoppen draaien en mics plaatsen regelen. Talentenjachten betekenen in mijn ervaring altijd werken met mensen die veel te weinig ervaring met versterkt optreden hebben, daar onstaan vaak problemen door. Een mail naar alle kandidaten toe met wat uitleg over hoe de avond in elkaar steekt, wat ze van jou kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht zou wellicht een hoop goed kunnen doen. Verder hoop ik at je wat an mn opmerkingen hebt, ze zijn waarschijnlijk onvolledig en vol typfouten aangezien ik gister mijn verjaardag gevierd heb
      Last edited by sparky; 26-10-08, 12:35.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Marik
        • Jan 2006
        • 52

Originally posted by sparky
        Je kunt helaas niet alles met knoppen draaien en mics plaatsen regelen. Talentenjachten betekenen in mijn ervaring altijd werken met mensen die veel te weinig ervaring met versterkt optreden hebben, daar onstaan vaak problemen door. Een mail naar alle kandidaten toe met wat uitleg over hoe de avond in elkaar steekt, wat ze van jou kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht zou wellicht een hoop goed kunnen doen. Verder hoop ik at je wat an mn opmerkingen hebt, ze zijn waarschijnlijk onvolledig en vol typfouten aangezien ik gister mijn verjaardag gevierd heb
        Ik heb zeker wat aan je tips gehad! Bedankt daarvoor. Vaste indeling hou ik over het algemeen al wel aan maar de verschillen in speelwijze/volume zijn enorm. Het hoeft natuurlijk ook niet helemaal super te klinken maar wil er zoveel mogelijk uit halen. Qua microfoons zit ik dus wel een beetje in de goede richting? Compressors/gates e.d. lekker weglaten toch? Ik heb nu alleen 1 simpele effectenbak en gebruik deze om de zang wat voller te laten klinken.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by Marik
          Ik heb zeker wat aan je tips gehad! Bedankt daarvoor. Vaste indeling hou ik over het algemeen al wel aan maar de verschillen in speelwijze/volume zijn enorm. Het hoeft natuurlijk ook niet helemaal super te klinken maar wil er zoveel mogelijk uit halen. Qua microfoons zit ik dus wel een beetje in de goede richting? Compressors/gates e.d. lekker weglaten toch? Ik heb nu alleen 1 simpele effectenbak en gebruik deze om de zang wat voller te laten klinken.
          Ik zou toch met name op de lead/solo zang wel compressie gebruiken (alleen op de zaalmix!, dus bijv. de zang op een subgroepje en daar een compressortje op.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...