Beste lezer,
Ik versterk al een aantal jaar een soort talentenjacht uit. Het gaat hier om een avond met een act of 20, varierend van dans, tot klassieke pianostukken, tot volledige bandjes en alle denkbare combinaties. Er worden heel veel verschillende instrumenten gebruikt en elke 'artiest' speelt anders (logisch). Afgelopen jaren heb ik het redelijk rechttoe rechtaan gedaan. Gewoon de geluidsset goed afregelen. Een prettig zaalgeluid creeëren waar je zoveel mogelijk kanten mee op kan. Verder een aantal basis-microfoons die breed in te zetten zijn en voor elke act een van te voren vastgestelde opstelling. Een klein effectje op de zang en that's it. Het geluid was redelijk maar klinkt over het algemeen, vooral bij de wat grotere acts waarbij er veel mensen op het podium staan niet helemaal lekker.
Ik wil het dit jaar dus beter aan gaan pakken en ben me druk aan het inlezen/verdiepen in geluidstechniek en mixen. Ik ben van huis uit meer een lichtman maar doe dit vrijwillig dus probeer er het beste van te maken. Ik denk dat er qua geluid veel maar uit moet te halen zijn maar kan zelf niet helemaal bedenken hoe. De opstelling is meestal alsvolgt:
Geluid gaat over een Soundcraft Spirit 24ch mengtafel. Een simpel effectenrackje (met galm voor zang) en een equalizer op de eindmix om het zaalgeluid een beetje recht te kunnen trekken. Op het podium heb ik 3 floormonitors liggen. 2 op de hoeken van het podium en 1tje naast de drummer. Het drumstel staat op een verhoging, midden achterop het podium en links en rechts daarvan de gitaar/bas versterkers.
Drumstel versterk ik met sennheiser 604's, AKG c391 en een AKG d122.
Basversterker met een sm58 op de rand van de woofer.
Gitaarversterkers met een sm57.
Keyboard op een DI.
Piano met een sm58 op het laag en een sm57 op het hoog.
Zang varieert nogal, wil dit jaar eigenlijk gaan voor een draadloos setje zodat zang in ieder geval altijd wat beweegruimte heeft, zat te kijken naar 2 beta87's + ontvanger.
De meeste instrumenten die in de wat hogere regionen zitten pak ik met een sm57 terwijl ik de wat lagere juist met een sm58 pak.
Monitormix doe ik vanaf de PA tafel via 3 auxen. Het is niet ideaal maar budget voor wat anders is er niet echt.
Mijn voornaamste probleem is dat alle acts zo gevarieerd zijn en dat er niet per act gesoundchecked kan worden. Hier is simpelweg geen tijd voor en ik heb ook niet de mogelijkheid mijn standen op te slaan. Ik moet dus voordat de act begint al een inschatting maken en proberen dat zo snel mogelijk echt goed te laten klinken. Verder heb ik problemen met het uitversterken van akoustische gitaren zonder element. Ik krijg deze er gewoon niet goed uitgepikt (misschien is een richtmicrofoon een optie). Verder natuurlijk de gebruikelijke feedback problemen ed.
Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben mbt het gebruik van eventueel andere microfoons, het zo snel mogelijk inregelen per act en de juiste manier van afstellen. Ik heb al veel gelezen maar het gaat hier om zo'n moeilijke situatie dat ik eigenlijk niet echt een passend antwoord heb gevonden. Enige voordeel is dat alle microfoons/versterkers blijven staan en er qua backline niks veranderd. Mijn microfoons blijven verder ook gewoon op dezelfde kanalen zitten en ik kan dus (grof) per microfoon wat instellingen maken.
ALvast bedankt!
Ik versterk al een aantal jaar een soort talentenjacht uit. Het gaat hier om een avond met een act of 20, varierend van dans, tot klassieke pianostukken, tot volledige bandjes en alle denkbare combinaties. Er worden heel veel verschillende instrumenten gebruikt en elke 'artiest' speelt anders (logisch). Afgelopen jaren heb ik het redelijk rechttoe rechtaan gedaan. Gewoon de geluidsset goed afregelen. Een prettig zaalgeluid creeëren waar je zoveel mogelijk kanten mee op kan. Verder een aantal basis-microfoons die breed in te zetten zijn en voor elke act een van te voren vastgestelde opstelling. Een klein effectje op de zang en that's it. Het geluid was redelijk maar klinkt over het algemeen, vooral bij de wat grotere acts waarbij er veel mensen op het podium staan niet helemaal lekker.
Ik wil het dit jaar dus beter aan gaan pakken en ben me druk aan het inlezen/verdiepen in geluidstechniek en mixen. Ik ben van huis uit meer een lichtman maar doe dit vrijwillig dus probeer er het beste van te maken. Ik denk dat er qua geluid veel maar uit moet te halen zijn maar kan zelf niet helemaal bedenken hoe. De opstelling is meestal alsvolgt:
Geluid gaat over een Soundcraft Spirit 24ch mengtafel. Een simpel effectenrackje (met galm voor zang) en een equalizer op de eindmix om het zaalgeluid een beetje recht te kunnen trekken. Op het podium heb ik 3 floormonitors liggen. 2 op de hoeken van het podium en 1tje naast de drummer. Het drumstel staat op een verhoging, midden achterop het podium en links en rechts daarvan de gitaar/bas versterkers.
Drumstel versterk ik met sennheiser 604's, AKG c391 en een AKG d122.
Basversterker met een sm58 op de rand van de woofer.
Gitaarversterkers met een sm57.
Keyboard op een DI.
Piano met een sm58 op het laag en een sm57 op het hoog.
Zang varieert nogal, wil dit jaar eigenlijk gaan voor een draadloos setje zodat zang in ieder geval altijd wat beweegruimte heeft, zat te kijken naar 2 beta87's + ontvanger.
De meeste instrumenten die in de wat hogere regionen zitten pak ik met een sm57 terwijl ik de wat lagere juist met een sm58 pak.
Monitormix doe ik vanaf de PA tafel via 3 auxen. Het is niet ideaal maar budget voor wat anders is er niet echt.
Mijn voornaamste probleem is dat alle acts zo gevarieerd zijn en dat er niet per act gesoundchecked kan worden. Hier is simpelweg geen tijd voor en ik heb ook niet de mogelijkheid mijn standen op te slaan. Ik moet dus voordat de act begint al een inschatting maken en proberen dat zo snel mogelijk echt goed te laten klinken. Verder heb ik problemen met het uitversterken van akoustische gitaren zonder element. Ik krijg deze er gewoon niet goed uitgepikt (misschien is een richtmicrofoon een optie). Verder natuurlijk de gebruikelijke feedback problemen ed.
Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben mbt het gebruik van eventueel andere microfoons, het zo snel mogelijk inregelen per act en de juiste manier van afstellen. Ik heb al veel gelezen maar het gaat hier om zo'n moeilijke situatie dat ik eigenlijk niet echt een passend antwoord heb gevonden. Enige voordeel is dat alle microfoons/versterkers blijven staan en er qua backline niks veranderd. Mijn microfoons blijven verder ook gewoon op dezelfde kanalen zitten en ik kan dus (grof) per microfoon wat instellingen maken.
ALvast bedankt!
Comment