Bassist hoort zich onvoldoende

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by dwali
    huh??

dat zou mooi wezen... een laagdriver van een in-ear zit ongev. 2cm van je trommelvlies.. dus onder de 17K hoor je niks??

het gaat hier om het ontwerp/rendement vh cabinet, niet om de golflengte..

gr.dwali
    gaat over de 4x10" kast in-koppel-afstand... die begint vaak pas op een meter of 5 te klinken.
    En aangezien de "grote" jongens die dingen hebben moeten we in de kleine zaaltjes ook die dingen hebben, maar dat werkt vaak niet, zoals hierboven uitvoerig beschreven.

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 377

Originally posted by cobi
      Vaak scheelt het al om het standje Smiley/Wekamp gewoon weer recht te zetten.
      +1

Mijn eerste gedachte toen ik dit topic begon te lezen was: "Grote kans dat die bassist 15" speakers gebruikt", in mijn ogen de meest zinloze vorm van basversterking. Tot mijn grote verbazing bleek het een 4x10 te zijn. Toch een kastje dat goed verstaanbaar zou moeten zijn op een fatsoenlijk volume. Als je zo'n kast zó hard hebt staan dat de FOH-man er last van heeft, dan is de oorzaak vaak te vinden in hetgeen cobi aanhaalt:

De bassist heeft in z'n eentje op de slaapkamer of tijdens het opbouwen een lekkere bassound in elkaar gezet. Uiteraard worden daarbij de middentonen flink weg gedraaid/geschoven omdat die irritant zijn. Uiteindelijk glimlacht zowel de bassist als de grafische equalizer je tegemoet, dit klinkt toch wel zo te gek...

...totdat de rest van de band mee gaat doen. De bassist heeft geen idee waar z'n bas gebleven is en er is geen andere optie dan de boel maar flink hard te zetten. Het mid er weer bij schuiven is geen optie, hij is niet voor niets zo lang bezig geweest om die heerlijke sound te maken!

Ik ben zelf bassist en in de zeldzame situaties dat ik backline gebruik (speel normaal gesproken met inear) neem ik een 2x10 of 2x12 kastje mee. Ik stel mijn EQ juist zodanig in dat op het podium een lekker definieerbaar basgeluid ontstaat. Ik fabriceer dus een geluid dat de gemiddelde bassist wellicht als lelijk zou bestempelen: Van het sublaag blijf ik netjes af of ik schuif het zelfs iets naar beneden. Vervolgens een piekje rond de 250/300 Hz en een piekje rond de 1,6 K. Ik zal in ieder geval nooit ergens iets weghalen uit het mid, ook al klinkt het 'solo' een beetje neuzig. Dat neuzige is nu juist je redding! De geluidsman zal het verder een zorg zijn. Die krijgt imers gewoon een onbewerkt signaal via een DI'tje.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Dit is inderdaad de manier om een duidelijk geluid te hebben op het podium zonder dat iedereen weggeblazen wordt.
        Het jammere is alleen dat de meeste bassisten te graag hun zelf gecreërde te gekke sound ook op het podium willen horen omdat ze denken dat het in de zaal hetzelfde klinkt.
        De oplossing is dan ook zorgen dat de backline van zowel bassisten als gitaristen zoveel mogelijk op hun oren gericht is en niet op hun kuiten.
        Ik begin op kleine locaties altijd zonder zaalgeluid te proberen de balans op het podium zo te krijgen dat het al een mooi geluidsbeeld geeft.
        Meestal levert dat wat discussies op met de muzikanten over plaatsing en volume van de backline maar uiteindelijk zwichten ze toch voor mijn argumenten.
        Als dat voor elkaar is hoef ik in de zaal alleen maar datgene erbij te draaien wat ontbreekt en ik heb het laagst haalbare volume te pakken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusiQmaN
          • Sep 2006
          • 328

Originally posted by MusicXtra
          Het jammere is alleen dat de meeste bassisten te graag hun zelf gecreërde te gekke sound ook op het podium willen horen omdat ze denken dat het in de zaal hetzelfde klinkt.
          Waarom is dat jammer? Net zoals jij je voorkeuren hebt qua geluid en spullen hebben ook muzikanten dit. Als dit in de zaal niet zo klinkt lijkt het mij zaak te kijken of dit mogelijk wel mogelijk zou zijn, en niet met de hakken in de grond aan je eigen zaak vast te houden.

Het doel is samen tot een oplossing te komen en een te gek optreden neer te zetten lijkt me, het is geven en nemen...
          Drummer en techniek freak.

Comment

• Jeebeekje
            • Jan 2008
            • 3

Originally posted by MusicXtra
            Ik weet wel dat sommige geluidsmannen een natuurlijke aversie tegen muzikanten hebben omdat die soms conflicterende belangen hebben. Maar een beetje een meegaande opstelling van jouw kant zou ook wel helpen.

Je koppelt hier twee dingen ten onrechte aan elkaar; het willen horen van de gecreërde te gekke sound en denken dat het zaalgeluid hetzelfde is als het geluid uit je podiumversterker. Er zijn vast een hoop muzikanten en bassisten in het bijzonder die wel zo denken, maar lang niet iedereen!

Ik ben zelf bassist en af en toe sta ik ook wel achter een tafel te mixen, dus ik ken van beide kanten de belangen.
            Maar ik zou op het podium graag mijn te gekke sound horen, dat draagt wel bij aan mijn speelervaring en de "sfeer". Ik zit dan beter in een nummer. Wat de geluidsman dan vervolgens met mijn (via de DI, in mijn geval dus onbewerkte) signaal doet moet hij/zij helemaal zelf weten. Daar is de geluidstechnicus voor!

Ik (en vele muzikanten met mij) zien wel degelijk de belangen van beide partijen, maar het is zoals hierboven al wordt gezegd, geven en nemen.
            Als beide "partijen" zich redelijk opstellen komt er meestal een goede werkbare situatie uit met een mooi zaalgeluid en een muzikant die zijn eigen geluid goed kan horen en lekker kan spelen.

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Beste,

Ik kwam dit product al eerder tegen, maar toen kon ik deze thread niet meer vinden... Maar goed, ik heb echt de perfecte oplossing gevonden:
              MILLENIUM AS-2001 - Dutch International Cyberstore Excuses voor de link naar de webshop
              Hopelijk heb je er wat aan, en misschien iemand anders op het forum.

Mvg,

Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Originally posted by 4AC
                Beste,

Ik kwam dit product al eerder tegen, maar toen kon ik deze thread niet meer vinden... Maar goed, ik heb echt de perfecte oplossing gevonden:
                MILLENIUM AS-2001 - Dutch International Cyberstore Excuses voor de link naar de webshop

Mvg,

Teun
                Heel leuk, tot je een keer een opmerking hoort van de gitarist dat "het geluid te direct is"........(is me dus gebeurd)

Comment

• bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

Originally posted by 4AC
                  Beste,

Mvg,

Teun

Fender heeft een jaar of 50 geleden dit al ontdekt....

En voor de bassisten heeft Eden dit al een paar jaar op de markt,

Als ik zelf moet spelen, sleep ik tegenwoordig een 4 x 8 speakertje mee.
                  Hier wordt echt iedereen blij van, ongelooflijk strakke en duidelijke sound
                  waar je ook staat.
                  Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Originally posted by jakkes72
                    Heel leuk, tot je een keer een opmerking hoort van de gitarist dat "het geluid te direct is"........(is me dus gebeurd)
                    Tjonge-jonge, wat een onzin dan...

Originally posted by bones2001
                    Fender heeft een jaar of 50 geleden dit al ontdekt....

En voor de bassisten heeft Eden dit al een paar jaar op de markt,

Als ik zelf moet spelen, sleep ik tegenwoordig een 4 x 8 speakertje mee.
                    Hier wordt echt iedereen blij van, ongelooflijk strakke en duidelijke sound
                    waar je ook staat.
                    Maar dan moet je een nieuwe versterker kopen. Het was voor mij ook duidelijk dat je versterkers kunt kopen met bijv. een monitorhoek, maar als je versterker dit niet heeft dan is zo'n standaard toch een mooie oplossing?
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

die statieven zijn geinig maar enorme ondingen om in je busje mee te nemen. Die paaltjes aan de zijkant van je amp bevestigen is veel handiger en daarvoor hoef je echt geen fander onderdelen in duitsland te kopen. Gamma heeft een heel assortiment geschikte pootjes / scharnierdelen.

Ik heb zelf lang gewoon een houten paaltje gebruikt met een diepe V-groef die in de bovenrand van de "open back" van de amp viel. Mits fijn zwart geschilderd ziet dat er gelikt uit en je vervoert het gewoon onder in de amp bij het 220V snoer.

Omdat een gitaarversterker een onderdeel van de gitaar zelf is zal deze het zachtste kunnen staan als hij niet alleen naar de oren gericht is maar vooral als de gitaar zelf ook in het geluid straalt. Een hoofdreden om een amp hard te zetten is om via trillingen terugkoppeling op je gitaar te krijgen. Pas dan zijn specifiele eigenschappen optimaal. Dat bereik je met puur volume of met minder afstand. (theoretisch ook door de speaker mechanisch met de gitaar te verbinden maar dat is nooit van de grond gekomen, om diverse redenen. voorbeeld vox, peavey)

bepaalde feedback en knerseffecten en de lengte van je sustain zul je dus met een te hoge plaatsing direct uit zetten. Je verbreekt de "een instrument" methode. En grijpt dus direct in op de speltechnieken van de gitaristen. Een doodzonde voor PA mensen. Je stapt over de lijn. JIJ mag vloeken als er slechte snoeren en te hard wordt gespeelt. Maar de noten zijn van de band. (niet per se artiest )

Als je dus een amp zo hoog zet dat hij boven de gitaar hangt en naar de oren staat dan zijn er veel...heeel veel gitaristen die door de mand vallen als spelers die get geluid niet uit de vingers halen maar uit (speed)technieken. Die zullen ook nooit met een in-ear setup kunnen spelen. Die zullen ook nooit een goede solo op een akoestische gitaar kunnen spelen. Maar dat is wel hun keuze! Goede gitaristen spelen dan met andere technieken andere lijnen. Maar hebben het vaak dan geheel niet naar hun zin. Je wordt dus niet meer ingehuurd...

Dus ja,
                      1) een andere versterkerkeuze zal een veel lager volume op kunnen leveren. (ik heb met mijn versterkertje nog wel eens op een geluidsdagje gestaan en er waren nog wel techneuten aanwezig die omvielen dat het gewoon met een 10W versterker formaat schoenendoos ook in de zaal identiek kan klinken. zoek de gitaarversterker op de volgende foto uit tavenu testdag II)

2) Kantelen en van de zijkant naar de oren zetten maar wel zodanig dat de versterker langs de gitaarbody blaast. Let aub op de reflecties tegen de houten voorkant van de gitaar. Je ketst zo een overhead of zangmic in
                      lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Jeebeekje
                        Ik weet wel dat sommige geluidsmannen een natuurlijke aversie tegen muzikanten hebben omdat die soms conflicterende belangen hebben. Maar een beetje een meegaande opstelling van jouw kant zou ook wel helpen.

Je koppelt hier twee dingen ten onrechte aan elkaar; het willen horen van de gecreërde te gekke sound en denken dat het zaalgeluid hetzelfde is als het geluid uit je podiumversterker. Er zijn vast een hoop muzikanten en bassisten in het bijzonder die wel zo denken, maar lang niet iedereen!

Ik ben zelf bassist en af en toe sta ik ook wel achter een tafel te mixen, dus ik ken van beide kanten de belangen.
                        Maar ik zou op het podium graag mijn te gekke sound horen, dat draagt wel bij aan mijn speelervaring en de "sfeer". Ik zit dan beter in een nummer. Wat de geluidsman dan vervolgens met mijn (via de DI, in mijn geval dus onbewerkte) signaal doet moet hij/zij helemaal zelf weten. Daar is de geluidstechnicus voor!

Ik (en vele muzikanten met mij) zien wel degelijk de belangen van beide partijen, maar het is zoals hierboven al wordt gezegd, geven en nemen.
                        Als beide "partijen" zich redelijk opstellen komt er meestal een goede werkbare situatie uit met een mooi zaalgeluid en een muzikant die zijn eigen geluid goed kan horen en lekker kan spelen.
                        Wat ik eigenlijk bedoel is wanneer bassisten koste wat kost vast willen houden aan hun eigen sound, dus wanneer de omstandigheden dit gewoon niet toelaten.
                        Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de betreffende muzikanten en te zorgen voor een te gek podiumgeluid maar soms moeten hier gewoon consessies aan gedaan worden.
                        En in dat geval is het jammer wanneer een drummer toch gewoon voluit op zijn snare wil blijven rammen, een gitarist zijn backline op 10 wil houden en de bassist iedereen van het podium blijft blazen.
                        Dit zijn omstandigheden die vooral op kleine locaties voor kunnen komen en daar is het juist het lastigst om een lekkere sound neer te zetten.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...