Geluidsapparatuur band
Collapse
X
-
Onder een adaptor versta ik zo'n klein zwart kastje die je in een stopcontact steekt, dat is heel wat anders dan een 19" externe voeding waar bijna alle professionelere tafels mee uitgevoerd zijn.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Zoals in de TS te lezen is hebben we een Yamaha welke een externe adaptor heeft. Verder had ik voor de monitormix een apart mengpaneel aangesloten. Ik merkte dat het signaal wat ik hier heen stuurde overstuurd weer terug kwam. Ik moet nog even uitzoeken of dit aan de hitte lag van de adaptors of niet.
Het betrof wel een Beringer Xenxy802 - waar ook niet al te positieve geluiden over te vinden zijn.
Wat ik mij nog wel af vroeg trouwens is hoe ik trouwens een beste een goede 1:1 talkback kan maken. Op dit moment heb ik bij de tafel gewoon een losse microfoon die alleen over de monitors komt, maar als artiesten tussen de nummers door wat willen doorgeven is het een beetje jammer dat hun geluid ook meteen de zaal in gaat. Ik kan natuurlijk de zaal ff dichtdraaien of ik moet daarvoor een aparte microfoon neerleggen.Comment
-
gl 2200 heeft netvoeding via een euro en de mogelijkheid om de fantoom te boosten via een adapter,
iig bij de mijne is het zo
Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.Comment
-
Met één soepele beweging van je rechterhand (of de linker) tegelijkertijd de mute en PFL van het kanaal van de spreker indrukken? Moet je wel je koptelefoon opdoen...Wat ik mij nog wel af vroeg trouwens is hoe ik trouwens een beste een goede 1:1 talkback kan maken. Op dit moment heb ik bij de tafel gewoon een losse microfoon die alleen over de monitors komt, maar als artiesten tussen de nummers door wat willen doorgeven is het een beetje jammer dat hun geluid ook meteen de zaal in gaat. Ik kan natuurlijk de zaal ff dichtdraaien of ik moet daarvoor een aparte microfoon neerleggen.
Groet, Rob.
PS: En natuurlijk niet vergeten dan weer te un-muten...
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.Comment
-
PFL gebruiken, kun je op je koptelefoon afluisteren. En dan het kanaal even muten of de fader naar beneden.Wat ik mij nog wel af vroeg trouwens is hoe ik trouwens een beste een goede 1:1 talkback kan maken. Op dit moment heb ik bij de tafel gewoon een losse microfoon die alleen over de monitors komt, maar als artiesten tussen de nummers door wat willen doorgeven is het een beetje jammer dat hun geluid ook meteen de zaal in gaat. Ik kan natuurlijk de zaal ff dichtdraaien of ik moet daarvoor een aparte microfoon neerleggen.Heerlijk die stilteComment
-
ehm
........in een KROEG, gitaarsolo's over de MONITORS??????
vindt je het GEK dat je rondzingers hebt?
zou je niet gewoon eens beginnen met je podiumvolume zoveel mogelijk naar beneden te krijgen, in plaats van die monitors DIE je hebt, gewoon te overbelasten met allerlei knoei die je er niet op nodig hebt?
als je problemen hebt met je monitoring in een kroeg, denk dan EERST aan de stelregel "LESS IS MORE" en dan vooral aan rotzooi die je op je monitor zet.
ALS je al monitors gebruikt in een kroeg, dan ALLEEN zang erop, en eventueel keys, als je die gebruikt, en VERDER NIKS.
de rest gaat acoustisch al hard genoeg om alles en iedereen van het eventuele podium af te blazen.
Bedenk dat je om een gitaarversterker te overstemmen in een kroeg niet genoeg hebt aan PA en monitors tesamen, en dan ga je het ook nog eens over diezelfde monitors ploppen?
BEZINT EER GE BEGINT.......
ChrisComment
-
Koptelefoon heb ik dan meestal wel op, ik kan natuurlijk het kanaal muten, maar het zou mooier zijn als de artiesten zelf een interruptie kunnen plegen. Ik zat al te denken aan een knopje met een lampje oid, soms is contact wat lastig gezien de afstand. Eigelijk moet je dan een apart stage mixer hebben, maar dat is ook weer zoiets.De laatste paar keer was niet in een kroeg maar in een grote ruimte op recepties.Tja ik ben het met je eens dat de gitaarsolo's niet op de monitors moeten. Maar toch vindt men het prettig om de gitaar lichtjes over de monitor te horen, ik denk dat we die de volgende keer er toch uit gaan draaien.vindt je het GEK dat je rondzingers hebt?Mijn excuus dat ik niet duidelijk had aangegeven dat de laatste twee optredens een hele andere locatie hadden.Bedenk dat je om een gitaarversterker te overstemmen in een kroeg niet genoeg hebt aan PA en monitors tesamen, en dan ga je het ook nog eens over diezelfde monitors ploppen?
Bovendien was dit ook met een andere (salsa)band met 8 muziekanten, dus iets andere koek. Over het algemeen ben ik vrij kritisch over mijzelf, dus het lijkt misschien dat ik als de grootste amateur daar een beetje het geluid heb staan regelen, toch waren de reacties van het publiek er niet minder om. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk ergernissen eruit te halen en het eea zo soepel mogelijk te laten lopen.
Toch is het heel lastig om de monitoring goed te krijgen op de stage, vooral ook als mensen wisselen van plek, andere instrumenten gebruiken etc. Dit is een gewoon een kwestie van goed anticiperen en alle scenario's doorlopen hebben.
Bij het laatste optreden kregen we bijvoorbeeld feedback over de zaalspeakers... Dat zijn echt dingen die voorkomen hadden kunnen worden door bijvoorbeeld een betere plek.Comment
-
Je bedoelt dat je feedback kreeg over de zaalspeakers bij kanalen die NIET over de monitors stonden?
Namelijk, als die kanalen ook over de monitors staan, die feedbacken, kan het goed zijn dat je feedback optreedt op de monitors, maar omdat je toevallig datzelfde geluid hard hebt staan in de zaal, het LIJKT dat het in de zaal rondzingt.
Bij feedback uit de zaal heb je over het algemeen een klank VEEL te hard op de PA staan, terwijl er veel teweinig input is, of dat er rare pieken in het geluid zitten, frequentiematig.
Dit wil bijvoorbeeld nogal eens voorkomen bij strijkinstrumenten, en dat soort dingen....
enfin, succes, en als je ergens nog niet uitkomt, laat maar even weten.
ChrisComment
-
Hiero wel ervaring met een FB-deestroyer en na de test nooooooit meer gebruikt. Waarom?
*hij is een seconde of drie -vier trager dan ik met het weghalen van de FB
*hij ziet een lange noot van een violist als feedback en onderdrukt hem, waardoor je, als je dit dus niet in de gaten houdt op je mixer gaat lopen tegenschuiven (de noot wordt steeds zachter, en onbewust compenseer je dit effect), hierdoor krijg je sneller FB op alle andere frekwenties...
*FB kan op een frekwentie incidenteel voorkomen of voortdurend. Afhankelijk van hoe je de FB-destroyer instelt, haalt hij hem permanent weg (fixed freq) of wordt het eerste notch-filter gerecycled zodra alle andere filters in gebruik zijn (dynamic). Deze combinatie kan dodelijk zijn voor het mixen. Ofwel een incidentele FB wordt permanent gefilterd en je verslechterd het geluid, of de primaire FB wordt in eerste instantie direct onderdrukt en wordt op een gegeven moment weervrijgegeven terwijl het nog steeds de meest dominante FB frekwentie is.
Zoals ik al zei:
noooooooooit meer...Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
Wat ik me afvraag: Laat zo'n FB destroyer op een of andere manier zien welke frequentie weggetrokken wordt?
Dat zou namelijk erg handig zijn bij het uitfluiten van je set. Gehoorbescherming in, mic open, op je monitor (of PA) richten (of gewoon even door bleren zoals zangers dat doen) en even wachten. FB Destroyer geeft aan om welke frequenties het gaat, die trek jij eruit op je EQ, FB destroyer aan de kant en klaar met uitfluiten.
Zal wel weer te mooi bedacht zijn...Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Daar hebben ze analysers voor uitgevondenWat ik me afvraag: Laat zo'n FB destroyer op een of andere manier zien welke frequentie weggetrokken wordt?
Dat zou namelijk erg handig zijn bij het uitfluiten van je set. Gehoorbescherming in, mic open, op je monitor (of PA) richten (of gewoon even door bleren zoals zangers dat doen) en even wachten. FB Destroyer geeft aan om welke frequenties het gaat, die trek jij eruit op je EQ, FB destroyer aan de kant en klaar met uitfluiten.
Zal wel weer te mooi bedacht zijn...
Die geven mooi weer welke frequentie er aan het fluiten is.
Zit in Smaart en als dat je te duur is en je een goedkope analyser wilt hebben zoek dan een Berhinger Ultra Curve, daar zit overigens ook een feedback destroyer op.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment

Comment