Ik heb het idee dat je je teveel op spullen focust zonder dat je de mogelijkheden die je nu hebt optimaal benut. Het slotadvies van deze postis dan ook: Ga alsjeblieft naar een goed AV-bedrijf bij jou in de buurt, laat ze eens langskomen, wat dingen demonsteren en je van advies dienen, ga dan pas eens tot aanschaf over, succes en sorry voor deze dooddoener
MIC. PROBLEEM. tafel en/of podium veroorzaakt nagalm
Collapse
X
-
Hallo daar ben ik weer.
Sorry, maar ik had het even iets te druk om te reageren.
MAAAAAR, die drukte was ook weer zeer leerzaam.
Het bedrijf waar ik werk had een 3 daags evenement waar we lezingen, discussies en films in meerdere ruimten hadden. Dus werd er een professionele geluidsman en extra apparatuur ingehuurd. Wat blijkt. Ook met zijn systeem(dat vele malen beter is dan die ik tot mijn beschikking heb begon het toch nog heerlijk rond te galmen. Terwijl we alle muren waren voorzien met zware gordijnen en met stof gespannen panelen. De juiste opstelling mic speakers enz. enz.
Maar dit probleem wist hij te verhelpen door er een 31-bands Analoge equalizer tussen te pluggen en daarmee de feedback frequenties te elimineren.
En in een andere ruimte was dat zelfs niet genoeg maar wat hij daar deed begreep ik wel maar ook weer niet helemaal. Vooral wat termen betreft en zo.
Hij gebruikte een tussenstuk tussen de mixer en mic. Dat koppelingetje zorgde zeg maar dat de min en de plus ge-switched werden. Kan iemand me presies uitleggen waarom dit werkte? En of ik dit niet zelf kan in elkaar frutsen? Met een oude kabel en koppelingetjes.
Dus kort samengevat.
Nog de mic’s, podium, tafels enz. enz waren de oplossing. Al vormen ze wel degelijk een probleem.
-Ik moet gewoon zorgen dat de sprekers de mic in hun handen houden.
-Tijdens de suondcheck juist wel de grens van de feedback opzoeken in plaats van voorkomen
-en een degelijk 31-bands equalizer aanschaffen. En daar gewoon even flink mee oefenen.
Iemand een idee welke, wat prijs kwaliteit verhouding het beste is om aan te schaffen?
Oooh en trouwens die laag-af (waarvan ik niet wist dat die een laag-af was) staat permanent ingeschakeld.
OOOH en SPARKY
Jou stukje was echt niet een dooddoener. Gewoon goede tips en over mijn professionaliteit heb je gewoon gelijk. Maar ik kom er wel. LOLComment
-
Zo'n ding heet een fasedraaier. Sommige mixers hebben een functie ingebouwd om de fase om te keren, er kan namelijk alleen feedback optreden als zowel de amplitude- als fasekarakteristiek op een specifieke frequentie overeenkomt (heel theoretisch verhaal). Je kan een hoop wegwerken door een aantal frequenties te dempen (amplitude omlaag dus) of de fase om te draaien waardoor andere frequenties meer neiging hebben tot feedback (en die misschien makkelijker weg te werken zijn).
Een fasedraaier maken is heel simpel: Dat is gewoon een XLR male-female met aan een kant pennen 2 en 3 verwisseld. Wil ook nog wel eens door de lichtmensen gebruikt worden voor a-standaard DMX aansluitingen
First make it work, then make it look pretty!Comment
-
1) Kan een oplossing zijn, maar kan ook een nieuwe frustratie worden. Je zal flink wat sprekers krijgen die na verloop van tijd de mic steeds verder laten zakken, of totaal een andere kant op richten en als je dan het systeem strak hebt afgeregeld op close-micing, dan ga je nat. Daarbij: als het hele lange gesprekken zijn, vinden sommige sprekers het heel onconfortabel om constant zo'n lulijzer in de hand te hebben. Zeker mensen die niet dagelijks met techniek te maken hebben, zullen een instelling hebben dat techniek er is om het leven voor hun makkelijker te maken, in plaats van hun te irriteren.Dus kort samengevat.
Nog de mic’s, podium, tafels enz. enz waren de oplossing. Al vormen ze wel degelijk een probleem.
1) Ik moet gewoon zorgen dat de sprekers de mic in hun handen houden.
2) Tijdens de suondcheck juist wel de grens van de feedback opzoeken in plaats van voorkomen
3) en een degelijk 31-bands equalizer aanschaffen. En daar gewoon even flink mee oefenen.
Iemand een idee welke, wat prijs kwaliteit verhouding het beste is om aan te schaffen?
2) Klopt, puur om de feedbackfrequenties eruit te kunnen halen.
3) Is een begin inderdaad. Ze zijn er overigens in verschillende prijsklassen, dus kijk naar wat je budget toelaat. Overigens zijn de Behringer EQ's helemaal niet zo slecht. Blijf extra lief voor de knopjes en ze zullen er een hele tijd op blijven zitten.
(Ze hebben trouwens een speciale uitvoering met feedbackdetectie, maar ik weet niet of je je afhankelijk moet maken van/jezelf moet trainen met zulke speeltjes.)
Daarbij blijf ik van mening: blijf heel goed naar de ruimte kijken en hoe de opstelling daarbinnen is. Ga gerust een paar middagen met speakeropstellingen experimenteren om een ideaal gebruik ervoor te vinden (desnoods statieven kopen, als je daarmee een hoop winst kunt boeken). Bedenk wel dat als je met de speakers over de mensen heen blaast (in plaats van op de grond zetten), dat ze minder hard hoeven om de achterste rijen te halen. En op termijn zullen nieuwe microfoons ook hun bijdrage kunnen leveren aan een beter resultaat.Comment
-
Speakers staan op statief. Wat ik wel jammer vind van die combi statief/speaker is dat ze niet de mogelijkheid bieden te kantelen. Zodat ze meer op het (zittende)publiek gericht kunnen worden. Dit zou echt veel kunnen schelen qua terug kaatsen van geluid.(desnoods statieven kopen, als je daarmee een hoop winst kunt boeken). Bedenk wel dat als je met de speakers over de mensen heen blaast (in plaats van op de grond zetten), dat ze minder hard hoeven om de achterste rijen te halen. En op termijn zullen nieuwe microfoons ook hun bijdrage kunnen leveren aan een beter resultaat.Comment
-
Kijk, en daar zijn nu van die leuke verstelbare schuinstellers voor o.a. van K&M. Zet je op je statief en stellen maar...! Kost maar een paar tientjes
Paul.Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
ik wou het verschil tussen een condensator-mike en een omni-vocaal ding van dap laten horen....**************This message has been deleted by moderator. Reason: forum, geen verkoop site!
met alle internet-verkoopsites is daar voor mij toch geen stuiver te verdienen.
Blijft het verhaal staan : die mikes zo gauw mogelijk vervangen door condensatoren. Liefst met irchtpijp, zoals de aloude CK1 van AKG.Comment
-
Ook ik heb goede ervaringen met een X-Y alleen vindt ik het optisch niet altijd mooi.
Wat ik ook wel gedaan heb is een "array" maken van twee microfoons en zodoende de verticale of horizontale karakteristiek aanpassen aan hetgeen ik nodig had.
Als je twee condensators met de koppen tegenelkaar zet dan blijft de verticale openingshoek gelijk maar horizontaal wordt het breder.
Met twee microfoons uiterst links en richts van een katheter heb ik niet zulke goede ervaringen hoewel ik het wel vaak zie. Een soort klein a-b kan nog wel.
Je kunt eventueel van een kleine condensatormicrofoon een boudry of PZM microfoon maken door deze vlak boven de katheder te plaatsen. Komt aardig overeen met een originele en om goed om te proberen of dit voor jou de juiste keuze.
Bedenk wel dat er geen pak papier op de microfoon gelegd moet worden, en dit heb je nu eenmaal niet altijd in de hand.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Exact, van die knuppels die met een laserpointer op de projectie aan de slag gaan (terwijl er nog 3 projecties zijn...) ipv de pointer op de computer gebruiken en hun gezicht netjes richting zaal houden.
Het is dan wel fijn om een beetje brede catheder te hebben, anders wordt het idd wel eens een mislukte A/B waar je weinig extra voordeel hebt, maar wel fasegezeik.
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment

Comment