MIC. PROBLEEM. tafel en/of podium veroorzaakt nagalm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • santasoul
    • Oct 2008
    • 6

MIC. PROBLEEM. tafel en/of podium veroorzaakt nagalm

Hallo mensen.
    Ik heb een steeds terug komend probleem.
    Ik ben sinds een paar maanden werkzaam bij een kunstinstelling die geregeld lezingen en dergelijke geven. Ik heb hier “cold turkey” de technische leiding van gekregen/genomen.
    We werken meestal met 3 bekabelde mic’s en 1 draadloze.
    Het podium is een wankel en hol (bouwpakket), de tafels zijn opklaptafels die ook al niet zo stabiel staan. En de sprekers, tot op heden, hebben de ballen verstand van hoe ze met een mic om te gaan. Houden het nog geen minuut vol om op een respectievelijke afstand, recht in de mic te praten. Willen hem niet in de hand houden.
    Reageren op een gegeven moment niet eens meer op m’n aanwijzingen. Dus moet ik het alsmaar met de mixer zien op te lossen.

Bij het opstellen en testen van de mic’s gaat het altijd prima. Ook als ik de meest kansarme spreker naboots. Maar als de bijeenkomst start ben ik de klos.
    Ik dacht in het begin van mijn nieuw carrière met een vreemde lage frequentie feedback te maken te hebben maar ben er nu achter dat het komt door de combinatie:
    - Mic’s op galmende tafel waar sprekers op tikken, glazen neer zetten enz.
    - Een hol en gammel podium
    - En misschien Early reflection
    [img]http://www.licht-geluid.nl/shop/Afbeeldingen/WW04005.jpg[img]

De onderkant van de tafel statieven zijn voorzien van een filt en ik heb zelfs onder elk statief 3 bierviltjes gedaan en de poten van de tafel op stukjes tapijt gezet. Maar zelfs dat hielp niet.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan verhelpen?
    (nieuwe apparatuur of meubilair kopen is nog even geen optie.)

Ik ben wel een beetje in paniek want de volgende lezing is over een paar dagen en die lui willen nu zelfs het podium in het midden van de ruimte hebben en het publiek eromheen.
    Dus daar heb ik zeker ook nog eens het probleem van feedback.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes
    Ruben
    Last edited by santasoul; 09-10-08, 12:44.
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Hallo,

kun je ook aangeven over welke apparatuur je bezit? Dus merk en type?

Zitten de sprekers achter een tafel of staan ze achter een lessenaar?

Sowieso kun je op alle microfoons een laag-af filter zetten, dan ben je in ieder geval alle rommel in het laag al kwijt, maar dit zal je probleem zeker niet (geheel) oplossen.

De microfoonkeuze is vaak wel heel erg bepalend, vandaar even doorgeven over welke microfoons je beschikking hebt a.u.b.
    Voor sprekers mag ik graag gebruik maken van grensvlak (boundary) microfoons, statief niet noodzakelijk, onopvallend en zijn niet richtingsgevoelig (dus vangen alles in de omgeving op).

Misschien dat je voor de volgende keer een stel van deze microfoons kunt huren.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Snelle reactie:
      Met podium in het midden: huur een headsetje! EW152 voor ca 45 euro 1e dag. Probleem waarschijnlijk voor 99% over want:

Mond-Mic afstand = vast en dichtbij, dus geen feedback en weinig meer bij te regelen gedurende speech
      Geen contactgeluiden van statiefjes (zijn er niet)

Voor verder advies is er meer info nodig
      * afmetingen zaaltje
      * plaats en soort luidsprekers
      * beschikbare apparatuur zoals eq.

Paul

(Hugo was me gedeeltelijk al voor.. snel forum he!)
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Ruben, welkom op het forum en vervelend dat je het niet voor elkaar krijgt.
        Geef eens even een lijstje van de spullen die je ter beschikking hebt (gaat eigenlijk vooral om de mics), dan kunnen we je misschien wat tips geven.

Op een gegeven moment moet de sprekers toch ook wel op hun verantwoordelijkheden gewezen worden... zo lastig is het niet om in die praatpaal te kletsen.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

Als ik het zo hoor, ligt het probleem ergens anders. Een tafel zal niet gek veel galmen. Uiteraard kan er tegenaangestoot worden e.d., maar dat zou een doffe klap moeten opleveren.

Als het gaat galmen, is dat echt randje rondzingen. Om te beginnen kun je proberen met een EQ die frequentie op te zoeken en eruit te halen. Zoals Hugo al aangaf, kun je ook de laag-af proberen in te schakelen (als dit beschikbaar is). Een andere optie is speakers wegdraaien, zodat het minder direct in de mics terugkomt.

Wellicht voor in de toekomst nadenken over microfoons met een kleinere openingshoek, zodat je echt alleen de mond van de spreker opvangt (kun je stukje harder). Of sprekers zelfs een klein beugeltje geven (Countryman, DPA, ...) Moet je trouwens wel iemand met enigszins plak-skills hebben, anders win je er nog niet veel uit.

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Bij het opstellen en testen van de mic’s gaat het altijd prima. Ook als ik de meest kansarme spreker naboots.

Dan praat jij waarschijnlijk in de mic zoals het hoort, kleine afstand en luid en duidelijk praten. Dat is in de meeste gevallen ook de enigste oplossing.
            Ik maak het (helaas) vaak genoeg hetzelfde mee bij presentaties en dan gebruiken wij gewoon goed materiaal.
            De meesten denken dat ze kunnen fluisteren als ze een mic voor zich hebben.
            Alles staat of valt met de spreker/spreekster, daar kun je niet tegenaan schuiven. Nog niet met de beste mics.
            Heerlijk die stilte

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Kansarme sprekers?

Dat zijn degenen die 2 meter van de mic met hun hoofd naar het scherm staan te mompelen. En ja ook deze zijn verstaanbaar te versterken!

Galmende tafels en early reflections mag je meteen vergeten, afstand tussen mic en spreker, speakeropstelling en in mindere mate EQ zijn de sleutel!

Uiteraard helpen fatsoenlijke spullen ook, vooral mic's
              Last edited by sparky; 09-10-08, 13:00.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• santasoul
                • Oct 2008
                • 6

Zo jullie zijn snel. Super bedankt voor de snelle reacties.

De specs

-Afmeting ruimte. +/- 16m bij 8m
                -analoge mixer: Spirit Powerstation 600 met Speakon bekabeling.
                -Speakers: Ik dacht???electrovoice (EV) Sx300E
                Staan voor of gelijk met voorzijde van het podium.
                -Microfoon: DAP PL-08, microfoon
                -Tafel Statief: JB 55

oooh en wat kansarme sprekers betreft....ik doe echt letterlijk wat zij ook doen. ook mijn hoofd helemaal wegdraaien en mompelen enzo.
                Last edited by santasoul; 09-10-08, 13:21.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by santasoul
                  [...] Microfoon: DAP PL-08 [...]
                  Hier ben je direct bij je probleem aangekomen. Als ik jou was, zou ik een goede headset of das-speld mic huren, al dan niet draadloos (scheelt vaak nogal wat centen). Al neem je een SM58 ipv deze DAP, dan zul je al ontzettend veel verschil merken...

Erg jammer van die prut-mic, want de rest van de spullen zijn echt wel OK en bruikbaar voor dit soort dingen... maar die mic is helaas redelijk kansloos.

Als je geen das-speld of headset wilt, kun je ook twee condensatoren gebruiken (simpele AKG C1000's of twee Oktava MC-012's, enz...) die je links en rechts schuin voor de spreker neerzet en op zijn mond richt. Haal ik meestal erg goede resultaten mee (dan wel meestal met een dure versie van deze opstelling )...

Succes ermee!
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• santasoul
                    • Oct 2008
                    • 6

De mixer heeft helaas geen "laag-af"
                    en gek genoeg is het doormiddel van frequentie dempen niet 100% op te lossen.
                    Wat mij ook op viel is dat het vooral bij vrouwelijke sprekers gebeurde die alles behalve in de toonhoogte van die galm spreken. Wat op zich niet eens zo raar is want het volume van de gemiddelde vrouwenstem is over het algemeen zachter dan die van de gemiddelde man waardoor je al snel niets meer hebt aan de gain controle en met je wel met de line volume gaan spelen.
                    boundary microfoons lijken mij niet echt een goed idee aangezien de sprekers de tafel aantikken. Ik hoop dat ik het mis heb want voor de rest zou dit de ideale oplossing zijn.

Het beste is natuurlijk de das-spelden dan het liefst draadloos natuurlijk.

En huren doen we niet aan. We hebben bijna ieder week en lezing. Dus ik moet m'n baas maar gewoon gaan overtuigen van de waarde van zo'n aankoop. we hebben er wel minimaal 3 nodig. Dus dat tikt wel aan.

Comment

• Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

Originally posted by berolios
                      Hier ben je direct bij je probleem aangekomen. Als ik jou was, zou ik een goede headset of das-speld mic huren, al dan niet draadloos (scheelt vaak nogal wat centen). Al neem je een SM58 ipv deze DAP, dan zul je al ontzettend veel verschil merken...

Erg jammer van die prut-mic, want de rest van de spullen zijn echt wel OK en bruikbaar voor dit soort dingen... maar die mic is helaas redelijk kansloos.

Als je geen das-speld of headset wilt, kun je ook twee condensatoren gebruiken (simpele AKG C1000's of twee Oktava MC-012's, enz...) die je links en rechts schuin voor de spreker neerzet en op zijn mond richt. Haal ik meestal erg goede resultaten mee (dan wel meestal met een dure versie van deze opstelling )...
                      De DAP PL-08 presenteert anders maar weinig slechter als een sm58. Een sm58 is imo ook niet de meest geschikte microfoon voor dit soort dingen. Een sennheiser e825 zal al beter werken (Voor de toepassing waar we het nu over hebben!)

Condensatoren geven vaak weer wat meer gedonderjaag met feedback in kale ruimtes, als je daar geen last van hebt is het inderdaad een hele nette oplossing. Dasspeldjes zijn vaak ook niet ideaal, hier willen ze nog wel eens tegenaan stoten e.d.
                      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by santasoul
                        De mixer heeft helaas geen "laag-af"
                        Soundcraft Spirit Powerstation 600 niet? Eerste foto die ik van Google pluk zie ik hem al opzitten... Kleine schakelaartje onder de gain potmeter.

boundary microfoons lijken mij niet echt een goed idee aangezien de sprekers de tafel aantikken. Ik hoop dat ik het mis heb want voor de rest zou dit de ideale oplossing zijn.
                        Gedreun door aantikken van de tafel haal je eruit met het laag-af filter. Een boundary werkt d.m.v. weerkaatsing van geluiden op een ondergrond en heeft in principe niet zoveel last van het aanstoten/tikken van de ondergrond zelf.

Ik denk dat dit zeker een goede oplossing voor jouw situatie kan zijn, laatst zo'n setje voor een aantal sprekers in een tent verhuurt. Bediening werd gedaan door een leek, wij hadden het ingeregeld: ze waren laaiend enthousiast, vooral vanwege het feit dat het vrijwel niet uitmaakte waar de spreker stond of welke kant hij op keek.

Was ook in combinatie met SX-300's...

Groeten Hugo

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Een boundary microfoon is toch rondom gevoelig? Krijg je dan niet nog vlugger feedback? Als hulpversterking voor een toneeltje waar je maar een beetje extra versterking nodig hebt die ik dat zitten maar voor een spreker waar het toch luid en duidelijk moet overkomen?
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Originally posted by laserguy
                            Een boundary microfoon is toch rondom gevoelig? Krijg je dan niet nog vlugger feedback? Als hulpversterking voor een toneeltje waar je maar een beetje extra versterking nodig hebt die ik dat zitten maar voor een spreker waar het toch luid en duidelijk moet overkomen?
                            Heey Laserguy,

klopt helemaal, toch leert de ervaring dat dit een hele goede oplossing is.
                            Microfoons die richtingsgevoelig zijn hebben een voordeel, maar ook een groot nadeel, namelijk: de richtingsgevoeligheid. Zolang je een SM58 maar recht voor je snufferd houdt dan is er geen enkel probleem, maar heb je een geval zoals hier genoemd wordt (sprekers spreken totaal niet in de richting van de microfoon) dan heb je dus wel een probleem: je hoort niks. Wat ga je in zo'n geval doen: bijschuiven. En dat zal vrijwel altijd tot feedback leiden.

Bij een rondomgevoelige microfoon heb je geen last van de richtingswerking, je bent dus veel minder gebonden aan de manier waarop de spreker zich gedraagt. Bovendien door van het oppervlak van een tafel of lessenaar gebruik te maken vang je altijd veel op met die dingen en kun je er juist heel mooi een toespraak mee versterken.

Je moet uiteraard niet je luidsprekers er pal achter zetten. Als je een podium hebt waar de tafel met sprekers op staat en je zet zo'n 2 meter voor de tafel aan weerszijden van het podium een luidspreker neer, dan heb je gegarandeerd een uitstekend geluid. (Dit is de opstelling van waaruit ik met boundary's gewerkt heb met 0% feedback als resultaat.)

Het beste is om het gewoon een keer uit te proberen; niet direct aanschaffen, gewoon eenmalig huren om te kijken of het bevalt. Werkt het voor jou goed genoeg, dan kun je ze altijd nog zelf kopen.

Groeten Hugo

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Interessant Hugo, bedankt!
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...