Multikabel, haspel of achtjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RenéE
    • Oct 2006
    • 291

Behalve dat oprollen in achtkist prima in je eentje gaat (zeker bij dikkere kabels in je eentje beter te doen dan op haspel) klopt het m.i. wel.

En je hebt bij een achtkist een stolpje minder...

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Als er een kabel van een fatsoenlijke kwaliteit gebruikt wordt met een gevlochten stalen buitenmantel krijg je never nooit geen slagen in de kabel.
      Ik geloof niet zo in de achtjes oplossing, een haspel werkt m.i. veel sneller.

Tegenwoordig rol ik trouwens een CAT5 kabeltje op als multi op een miniscuul haspeltje, super!
      100 meter multikabel die je zo met je pink kunt tillen :-)

Comment

• Michielbla
        • Jul 2008
        • 38

Ik vind de achtjes methode fijner. Met name een haspel die je aan het afrollen bent, niet goed remt, te ver doordraait zodat je hem helemaal opnieuw moet oprollen.... Verre van fijn. Daarnaast een zware kabel die je wil oprollen, aan de handel van de haspel naar je toe moet trekken. Nueh, dan liever gewoon rechtop staan, de kabel naar me toe trekken en in achtjes in de kist leggen.

UTP etc op een 100m haspeltje is natuurlijk _wel_ veel handiger.

Voordeel van de multi in een kist, wat al genoemd was, je kan je 63A kabels er gewoon bij in rollen.

Michiel

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by purplehaze
          Tegenwoordig rol ik trouwens een CAT5 kabeltje op als multi op een miniscuul haspeltje, super!
          100 meter multikabel die je zo met je pink kunt tillen :-)
          Kan ik het helemaal met jouw eens zijn maar de TS heeft deze luxe niet en dan ga ik in deze situatie toch liever voor de achtjes. Werkt gewoon prettiger.
          Originally posted by purplehaze
          ...never nooit...
          - en - is + heb ik altijd geleerd dus nu krijg je toch slagen in je kabel
          Snap wat je wil zeggen/benadrukken hoor.

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

...als je goed gelezen had, had je gezien dat er stond:
            ...never nooit geen.........dus - en - en - is nog steeds min

Comment

• freek
              • Aug 2008
              • 238

Het op-8en van een kabel heeft nog meer voordelen. Het volgende is mij wel eens uitgelegd.
              Door een kabel op een haspel te laten zitten tijdens gebruik maak je 1 grote spoel. Dit gebeurt als je maar 20 mtr kabel nodig hebt en 30 mtr op de haspel laat zitten. Ik ben geen electronicus maar er schijnen rare fase problemen te kunnen plaats vinden door deze spoelwerking.
              Vroeger rolde ze daarom veel multi's op in 8-jes om deze werking op te heffen omdat ze allebei in tegenovergestelde richting draaien.

Nogmaals, ik heb het van horen zeggen, maar ik geloof vast dat er een kern van waarheid in zit. Misschien zijn er mensen die het beter uit kunnen leggen of juist weerleggen. (Kabel heeft het mij ooit verteld, maar precies weet ik het niet meer... )

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

...Ik dacht dat we gebalanceerde signalen gebruikten om magnetische inteferentie teniet te doen...
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by freek
                  Het op-8en van een kabel heeft nog meer voordelen. Het volgende is mij wel eens uitgelegd.
                  Door een kabel op een haspel te laten zitten tijdens gebruik maak je 1 grote spoel. Dit gebeurt als je maar 20 mtr kabel nodig hebt en 30 mtr op de haspel laat zitten. Ik ben geen electronicus maar er schijnen rare fase problemen te kunnen plaats vinden door deze spoelwerking.
                  Vroeger rolde ze daarom veel multi's op in 8-jes om deze werking op te heffen omdat ze allebei in tegenovergestelde richting draaien.

Nogmaals, ik heb het van horen zeggen, maar ik geloof vast dat er een kern van waarheid in zit. Misschien zijn er mensen die het beter uit kunnen leggen of juist weerleggen. (Kabel heeft het mij ooit verteld, maar precies weet ik het niet meer... )
                  Sorry maat... bel horen klingelen, maar niet weten waar de klepel hangt noemen ze dat geloof ik ... Het 'van horen zeggen' deel heeft het verhaal waarschijnlijk verbasterd, want er zit wel iets in... alleen niet met signaal-kabels.

De procedure die je beschrijft doe je met je power-bekabeling, omdat die zich anders als een spoel gaat gedragen, wat problemen kan geven bij hogere belasting.

8-tjes draaien van signaal-kablage is vooral afkomstig van het feit dat je kabel dan ook minder krult als je hem uitlegd (speelt vooral bij goedkope e/o stijve kabel).
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

Beste allen,

Ben ik echt de enige die geen twee kolommen nodig heeft in zijn multikist om toch 8-jes te draaien?

Als je de eerste lus normaal legt en de tweede lus de andere kant opgedraait eronder, dan de derde lus weer normaal, etc, etc. dan leg je in feite ook achtjes, maar doe je dat om een enkele kern heen. Eigenlijk leg je een boel mastworpen in je kabel.

Als je dit doet zal je ook merken dat het uiteinde van de kabel niet zal ronddraaien. Als je hem in rondjes legt zal het uiteinde bij elke slag een keer ronddraaien. Op zich geen probleem als je de dag erna bij het uitnemen van de kabel het ding maar weer net zo vaak de andere kant opdraait. En daar gaat het juist fout. De twist blijft in de kabel zitten en uiteindelijk raakt hij hierdoor beschadigd.

Groeten, @lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by berolios
                      Sorry maat... bel horen klingelen, maar niet weten waar de klepel hangt noemen ze dat geloof ik ... Het 'van horen zeggen' deel heeft het verhaal waarschijnlijk verbasterd, want er zit wel iets in... alleen niet met signaal-kabels.

De procedure die je beschrijft doe je met je power-bekabeling, omdat die zich anders als een spoel gaat gedragen, wat problemen kan geven bij hogere belasting.

8-tjes draaien van signaal-kablage is vooral afkomstig van het feit dat je kabel dan ook minder krult als je hem uitlegd (speelt vooral bij goedkope e/o stijve kabel).
                      Enkel met losse fase's zoals Powerlocks kan dit gebeuren, met een normale schukoverleng of krachtverlengkabel heb je dit niet omdat fase en nul in een kabel zitten.

Ik vind 8jes ook een stuk makkelijker werken, mede door de dingen die michiel al noemde!

Comment

Working...