Subs op podiums plaatsen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kowlier
    • Feb 2007
    • 45

Subs op podiums plaatsen.

Als je de subs op podiums plaatst, wat zijn dan de voordelen of de nadelen ervan.
    Veelal is dit nodig om een juiste hoogte te krijgen voor de tops.
    Speelt de hoogte van het podium hierin een rol, bvb 40 of 100 hoog.
    Geeft dit ook een verschil met welk type sub je speelt bvb hoorngeladen of frontloaded.
  • DJ_Progrezz
    • Apr 2008
    • 104

Het hangt er helemaal van af welke sub je gebruikt. Sommige subs moeten op oorhoogte spelen, anderen kunnen best op de grond gelegd worden. Heeft er alles mee te maken of de subs door het volk heen kunnen spelen of niet.

Een EAW SB850 bijvoorbeeld kan dat niet, dus wordt altijd op podiumelementen geplaatst (1m), een SB1002 kan je best op de grond leggen, maar kan ook gevlogen worden.

Podiumelement pas je een beetje aan naargelang de lengte van de zaal, zodat de spreiding van je toppen ook nog mooi uit komt. In een kleine zaal kan je ze dus al snel wat lager zetten. In een grote tent mogen ze wat hoger staan, omdat het eerste volk ook wat verder van de speakers staat en dus de hoge tonen ook nog mooi aankrijgen.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Sommige subs moeten op oorhoogte spelen, anderen kunnen best op de grond gelegd worden. Heeft er alles mee te maken of de subs door het volk heen kunnen spelen of niet.
      Die twee opmerkingen mag je even toelichten, want ik snap er he-le-maal niets van!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Ik zie daar verder niet direct voordelen aan, geluidstechnisch dan:

* Je sub zal meer geluidsvermogen afstralen als hij tegen een wand staat (3dB meer). Het geluid tegen die wand weerkaatst en koppelt met je directe geluid, waardoor die winst ontstaat. Nu, als jij je subs op het podium zet, dan krijg je een kleine afstand tussen sub en wand, met delay als gevolg. En daardoor valt die 3dB winst stilletjesaan weg.

* Podiums die, door je subs, vollebak meetrillen gaan soms niet goed samen met Kickdrum microfoons, of platenspelers. Krijg je feedback van in je lage tonen...

Anderzijds krijg je je toppen makkelijker op hoogte, en zolang je geen feedback problemen krijgt, waarom niet?

PS: een sub die niet door het volk kan spelen? Straf, ik dacht dat elke sub door alles heen speelde

PPS: sorry voor de dubbelpost

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by DJ_Progrezz
          Het hangt er helemaal van af welke sub je gebruikt. Sommige subs moeten op oorhoogte spelen, anderen kunnen best op de grond gelegd worden. Heeft er alles mee te maken of de subs door het volk heen kunnen spelen of niet. [...]
          Sorry, maar dit slaat natuurlijk compleet nergens op...

@TS: subs op podium leggen wordt meestal gedaan om je toppen hoger te krijgen... of omdat er op de vloer geen plek is... of omdat dat makkelijker is met laden/lossen...

Evt. problemen met subs op het podium worden aangehaald door Poelmans. Daarbij vind ik zelf het grootste probleem van het op het podium leggen van subs dat je dan per definitie al werkt met een L/R opstelling van je sub, dat ik zowieso al niet graag doe (zoek op sub-opstellingen oid en je vind hier genoeg over op het forum), maar da's een ander verhaal.

Hoe je sub overkomt adhv kast-type (bijv front- vs horn-loaded) is vooral afhankelijk van de horizontale afstand (dus hoe ver staat de luisteraar van het podium/ sub af) dan van de hoogte van de opstelling (hoe hoog staan de subs).
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• kowlier
            • Feb 2007
            • 45

We spelen met EAW LA400 hoorngeladen subs.
            Meestal spelen we met 6 subs per kant maar dit is soms veel te veel.
            Daarom zouden we met 4 subs per kant spelen op een podium voor de tops op de juiste hoogte te krijgen.
            Het publiek staat altijd tot tegen de subs.
            Binnenkort spelen we met L'acoustics SB218, deze zouden 2 per kant leggen op een podium voor de hoogte van de tops.

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

Tja, proberen zou ik zeggen... Wij kunnen zo niet zeggen of dat goed gaat of niet, enkel aanduiden waar problemen 'zouden kunnen' ontstaan. 3dB verlies is niet gek veel (wel mooi meegenomen natuurlijk), dus daar moet je het niet voor laten. En als je 2 podium elementen los voorziet van de rest van de stage, dan kan er geen contactgeluid doorlopen dat eventueel voor narigheid kan zorgen.

Maar ik zou zeggen: google eens naar sub-opstellingen. Daar is zoveel mee te doen, en je kan je laag op zoveel prachtige manieren 'richten', zodat je buren minder last hebben, of de DJ/drummer niet gaat rondzingen op het sub... Van de andere kan kan je zo ook zorgen voor 'hot spots' op het podium, en dan feedbackt straks zelfs je stemmicrofoon in het laag (gisteren nog meegemaakt, als artiest dan :s).

Je kan trouwens je tops op het podium op lege flightcases (movingheads, parren?) plaatsen. Met je subs doe je dan wat je wil, en probeer je elke dB eruit te persen die je kan winnen...

Comment

• Vincent Buttstedt
                • Jul 2008
                • 42

Hey,

Ja, zoals er hier wordt gezegd, er zijn zoveel manieren om subs te plaatsen.

Wat ik al een keer heb gedaan, subs op het podium, en een single 18" naar achter, inverted, met 5ms delay, en krijg je cardioid effect, is al die laag die naar achtere gaat weg. Dat is een manier om geen feedbacks te krijgen, en dan ook iets meer power naar voren.

Ook niet te vergeten dat als subs op de grond geplaatst, is het net alsof de zelfde hoeveelheid subs aan de onderkant zit, werkt als een soort weerspiegeling. Dus op de grond geeft je meer geluid, en betere lage frequencies.

Ik zou liever subs op de grond en een tafel of iets dergelijks voor de tops regelen. Wel goed de delay afstellen, zeker als je sub met je top overlapt.

Comment

• J.S. Coolen
                  • May 2008
                  • 254

3 DB verlies is best wel veel. Zeg maar de helft, want elke 3 db is 1 keer zo hard. Om het even in makkelijke termen uit te drukken.
                  Last edited by J.S. Coolen; 07-10-08, 00:12.
                  Account niet meer actief.

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

Originally posted by J.S. Coolen
                    3 DB verlies is best wel veel. Zeg maar de helft, want elke 3 db is 1 keer zo hard. Om het even in makkelijke termen uit te drukken.
                    3dB is een verdubbeling van het vermogen ja, maar de dB schaal is logaritmisch om een reden! 3dB wordt door veel mensen ervaren als het minst hoorbare verschil in geluidsdruk, terwijl 10dB wordt ervaren als een verdubbeling van de geluidsdruk (terwijl je bij +10dB even 10x zoveel vermogen opsoupeert).

Nu zeg ik niet dat 3dB peanuts is, verrevan! Zeker op grotere live situaties wil je elke dB laten tellen, temeer omdat elke dB verlies een veelvoud opgenomen elektrisch vermogen betekent! Maar bij kleinere sets zou ik me daar niet druk om maken: Als je je toppen niet kan takelen, en je hebt geen kisten over, dan heb je geen andere keuze dan je subs op de stage te zetten... Jammer van die 3dB, maar dat was een betere keuze dan je toppen in de mensen hun kleren te laten blazen. 'Choose the lesser of 2 evils' dus...

Vergelijk het met Crown macrotech en QSC powerlight(ok, ietwat subjectief vergelijk): Die Macrotech geeft volgens mij (tja, wie ben ik...) een veel beter (krachtiger) laag dan de QSC. Toch heeft QSC in sommige situaties mijn voorkeur, omdat die tenminste te tillen is... Ok, nogmaals een zeer subjectief vergelijk, maar voor mezelf is dit dezelfde afweging als met subs op het podium...

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

laten we in hemelsnaam niet als waarheid aannemen dat je per definitie 3 dB winst hebt als je je subs op de grond zet... dit is voor mij in ieder geval nog NOOIT een overweging geweest om voor mijn subs op danwel voor het podium te kiezen...
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

Originally posted by berolios
                        laten we in hemelsnaam niet als waarheid aannemen dat je per definitie 3 dB winst hebt als je je subs op de grond zet... dit is voor mij in ieder geval nog NOOIT een overweging geweest om voor mijn subs op danwel voor het podium te kiezen...
                        Ook al... Dat is idd een theoretische waarde, en zal in realiteit het verschil zijn tussen je sub ergens op 10 meter hoog gevlogen, of pal tegen de grond...

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by berolios
                          Lijkt me dat door de golflengte van lage frequenties dat 1 meter boven de grond weinig uitmaakt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...