multiconnector systeem of niet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trogdor
    • Sep 2008
    • 34

multiconnector systeem of niet?

Hoi allemaal! Ik zou graag jullie mening horen over het volgende.

In onze band hebben we een case met daarin een monitortafel voor onze In-Ear systemen. Alle 16 kanalen (op de clicktrack na, maar dat doet er even niet toe) die we gebruiken moeten uiteindelijk ook naar de zaalmixer via de lokale stagebox van de zalen waar we gaan spelen. Hiervoor ga ik de ''split'' XLR-uitgangen van de monitortafel gebruiken, die het signaal meteen unprocessed door moeten gaan sturen naar de zaalmixer.

Er zijn dus 16 XLR uitgangen. Een optie zou zijn om b.v. twee ''multikabels'' van 8x XLR naar 8x XLR in deze case aan te sluiten van de monitortafel naar de stagebox van de zaal.

Maar we willen onze opbouwtijd zo kort mogelijk hebben, en ''in het donker voor een optreden'' 16 XLR's in de case moeten prikken is niet zo handing. Een optie zou dan zijn om deze kabels in de case te laten liggen...

Dat word dus een grote warboel aangezien dat deze kabels minimaal 10 meter per stuk zullen zijn, ALS deze al in de case zouden passen. En er is dan ook nog eens een risico dat ik andere kabels in de case lostrek. Niet handig allemaal.

Een extern plaatje met 16 XLR-chassisdelen in de case zou dan misschien een oplossing zijn, maar dan prik je toch ook weer 16 kabels in aan die kant. En met nummertjes lezen en kleurensystemen ben je ook niet zo blij vlak voor een optreden, hoe goed het ''racklight'' dan ook is.

Vandaar dat ik dus zat te denken aan een multiconnector chassisdeel van b.v. Harting. Een ''female'' chassis op een plaatje (1 of 2 HE) in de case, en dan een aparte kabel van 10 meter met een ''male''-connector, die zich aan het eind opsplitst naar 16 XLR's voor in de stagebox.

Is dit mogelijk en handig? Zijn er andere manieren? Ik weet dat het niet goedkoop is!

Voor zover ik het begrijp gebruikt een XLR-signaal in dat systeem drie pennen. Ik zou dan voor 16 kanalen dus minimaal een 48-pens systeem moeten hebben. Volgens mij kom ik dan toch bij een 72 pens systeem van Harting uit?

Afijn, ik zou hier graag wat commentaar op krijgen.

Groetjes,
    Trogdor
    Last edited by Trogdor; 01-10-08, 14:15.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by Trogdor
    [...] Hiervoor ga ik de ''split'' XLR-uitgangen van de monitortafel gebruiken, die het signaal meteen unprocessed door moeten gaan sturen naar de zaalmixer [...]
    Bedenk heel goed dat deze split-uitgangen NA de pre-amp van jouw monitortafel komen. Als je aan de gain van je monitortafel draait, verander je dus ook het level dat naar de FOH gaat. Maar dat is nog niet eens het belangrijkste: de kwaliteit van het zaalgeluid is nu ook voor een erg groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de pre-amp in jouw monitor-tafel... en dat is niet wat je wil (ligt aan de kwaliteit monitortafel natuurlijk, maar ik gok op een Spirit Monitor of zo?)!!

Wat je wel wilt is simpelweg een passieve split maken... dwz de kanalen uit jouw multi-systeem 'hard' doorpatchen naar het multi-systeem van de zaal en de FOH. Dat lijkt me zo op het eerste gezicht een veel betere oplossing.

Als je (met inachtname van het voorstel een passieve split te maken) toch je multi-systeem moet gaan uitrusten met passive uitgangen (normaal gezien gewone XLR-en)... dan kun je je deze net zo goed besparen en de uitgang op een multi-connector als bijvoorbeeld een harting maken (ik raad je trouwen LK-connectoren aan, maar da's een ander verhaal)!! Al met al zou het dan nog niet eens zo gek veel duurder zijn om zo'n multi te maken... maar wel handiger en sneller !!

Hopelijk heb je wat aan deze input, succes ermee!
    Last edited by berolios; 01-10-08, 14:28. Reason: ik was al een antwoord aan het schrijven, voordat je je post definitief had aangepast ;)
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Originally posted by berolios
      Bedenk heel goed dat deze split-uitgangen NA de pre-amp van jouw monitortafel komen.
      Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik kan me de Spirit monitortafel herinneren die ik wel eens tegenkwam, die had dat niet.
      Ik werk nu met een band die ook allemaal in ears hebben, die gebruiken de A&H WZ3 12M. Voor zover ik weet heeft die dat ook niet. Kan me vergissen natuurlijk..

Maar je ontkomt er niet aan om uiteindelijk 16 xlr's aan te leveren aan het PA wat er staat/hangt/ligt.

Dan is er ook nog de vraag of je eigen mic's en stands gebruikt. Zoniet dan wordt het nog meer werk, men moet dan alle mickabels uit de eigen dozen halen, bij jullie inprikken en vervolgens weer via hetgeen jullie aanleveren weer in hun eigen dozen prikken.
      Heerlijk die stilte

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Wij hebben voor het in ear rek gewoon 2x8 xlr uit kabels van 3 meter gekocht. Allemaal gelabelt. En hangen die in de monitorkist aan een klittenbandhaak. De split is bij onze tafel (mixwizzard 12M) gewoon een passieve split zoals in de meeste stageblocks zit. En zeker niet na de gain van de tafel.

Het is eigenlijk nooit voorgekomen dat we niet uitkwamen met de korte fanout uit het rek. (2 meter werkbare lengte) Bij *een duitse firma* koop je voor 23 euri een 3meter 8 voudige xlr-xlr. 3 stuks van gekocht, dus we hebben nog een spare mee ook.

In de praktijk staat de monitorkist altijd op het toneel naast het stageblock. Of naast de zaaltafel aan de zijkant van het toneel.

We hebben er een 8ingangen 10 meter stageblockhaspel bij om naar het rek te komen over langere stukken. (drum-bas-toetsen) En een 3 voudige stageblock voor de blazers. Plus een basis set mics. Allemaal met labels dus qua podium is de band desnoods self supporting. Wat bij het toenemende aantal inprikklussen vruchten aan het afwerpen is.

Het prijsverschil tussen een hartingsysteem is groot. Ik denk dat het pas leuk wordt als je harting volgens dezelfde standaard als de mon-out als harting op het stagebock zit en je het rek in een keer "bijplugged" bij een PA. (iets wat in ons geval vaak kan maar niet altijd. En daarom hebben we het niet gedaan)
        lekker belangrijk!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by RayM
          Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik kan me de Spirit monitortafel herinneren die ik wel eens tegenkwam, die had dat niet.
          Ik werk nu met een band die ook allemaal in ears hebben, die gebruiken de A&H WZ3 12M. Voor zover ik weet heeft die dat ook niet. Kan me vergissen natuurlijk [...]
          Kan goed zijn, heb niet zo veel ervaring met tafeltjes die dat hebben, maar weet wel dat het vaak wel degelijk na de pre-amp zit, zo'n split... hoewel dat inderdaad niet de bedoeling is natuurlijk... noem het dan gewoon een direct out, niet? Bij die tafeltjes die ik wel eens voor mijn neus heb gehad met een XLR-split was het in ieder geval NA de pre-amp.

Als die splits inderdaad doen wat ze beloven (puur actief splitten dus), dan zou ik gewoon 2 8-kanaals snakes van goede kwaliteit nemen... ben je overal vanaf.

Adios!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Trogdor
            • Sep 2008
            • 34

Bedankt voor de reakties tot nu toe!

We gebruiken een Allen & Heath WZ3 12M. Die slaat de PRE-AMP's toch over? Daar is hij volgens mij zelfs o.a. speciaal voor gemaakt.

We mic'en zelf de zang, versterkers en drums; die hoeven dus niet van de zaal te komen.

Wij hebben voor het in ear rek gewoon 2x8 xlr uit kabels van 3 meter gekocht. Allemaal gelabelt. En hangen die in de monitorkist aan een klittenbandhaak. De split is bij onze tafel (mixwizzard 12M) gewoon een passieve split zoals in de meeste stageblocks zit. En zeker niet na de gain van de tafel.
            Oftewel: jullie doen hetzelfde als ons, en dan dus WEL de kabels gewoon in de kist gooien...

In de praktijk staat de monitorkist altijd op het toneel naast het stageblock. Of naast de zaaltafel aan de zijkant van het toneel.
            Wij hebben het nadeel dat de Bas-versterker van de bassist ook in de monitorcase zit. De speakerkabel van de Bas-versterker (19" AMPEG) naar de Bas-cabinet mag niet zo lang zijn i.v.m. signaalverlies. Vandaar dat de monitorcase toch altijd in een uithoek van het podium zal staan, en we dus een langere kabel naar de snake nodig hebben .
            Last edited by Trogdor; 01-10-08, 16:01.

Comment

• Trogdor
              • Sep 2008
              • 34

Als die splits inderdaad doen wat ze beloven (puur actief splitten dus), dan zou ik gewoon 2 8-kanaals snakes van goede kwaliteit nemen... ben je overal vanaf.
              Dan bedoel je dus toch gewoon die dikke multikabels met 8 XLR's aan iedere kant? Dan ben ik nogsteeds niet van het ''aansluit''-probleem af... Ik wil alles echt zo kant-en-klaar mogelijk! Hoe minder werk, hoe beter; ook al gaat het maar om 16 connectors aansluiten!

Oh ja, en zou ik alsnog TOCH met deze kabels gaan werken... Welk merk moet ik dan hebben?
              Ik heb zelf deze kabels nog liggen van Stagg... Maar tsja, ik vind dat merk behoorlijk goedkoop en vertrouw die dingen niet zo.

(ik raad je trouwen LK-connectoren aan, maar da's een ander verhaal)!!
              Vertel me meer!
              Last edited by Trogdor; 01-10-08, 16:07.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Bedankt voor de reakties tot nu toe!

Oftewel: jullie doen hetzelfde als ons, en dan dus WEL de kabels gewoon in de kist gooien...

Wij hebben het nadeel dat de Bas-versterker van de bassist ook in de monitorcase zit. De speakerkabel van de Bas-versterker (19" AMPEG) naar de Bas-cabinet mag niet zo lang zijn i.v.m. signaalverlies. Vandaar dat de monitorcase toch altijd in een uithoek van het podium zal staan, en we dus een langere kabel naar de snake nodig hebben .
                yep wij doen dat. echter zonder bas, gitaar of keyboardversterkers. alles DI.

Ik zou overigens wel kijken waar je de beste split kunt maken. De top van de bas op de speaker in een kist aangesloten en al zetten lijkt mij een beter vervoerbaar item op te leveren dan een monitorrek met ampeg versterkers erin. En 10m multikabel eraan...

lekker belangrijk!

Comment

• Mattheusvz
                  • Jun 2007
                  • 107

Wij hebben het als volgt aangepakt: wij hebben een 19" paneel met daarop 50 inputs én outputs, d.w.z. elke input heeft tegelijk eronder ook een output. Daarnaast zit ook aan elke input gekoppeld een korte kabel met XLR welke rechtstreeks in onze monitortafel (yamaha o1v) geprikt zit. Het geheel is verder afgemaakt met 2 LK 150 connectoren voor FOH en extra monitortafel, 1 LK37 voor inputs van de toetsen en een LK85 voor de drums.
                  Het geheel zit in 1 rack ingebouwd compleet met alle IE zenders en is in ca 22,3 seconden opgebouwd.

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Dat vraagt om 2 dingen: 1) foto's. 2) een officieel getimede opbouw.

Overigens ben ik blijer met 1 dan met 2.

Comment

• Mattheusvz
                      • Jun 2007
                      • 107

Originally posted by Outline
                      Dat vraagt om 2 dingen: 1) foto's. 2) een officieel getimede opbouw.

Overigens ben ik blijer met 1 dan met 2.
                      Ik zal kijken of ik komend weekend een paar fotootjes kan maken. Tevens zal ik dan ook een "officiële" tijdmeting doen...

Comment

• Mattheusvz
                        • Jun 2007
                        • 107

Hierbij even een schets die ik uit de oude doosch opgeduikeld heb. Om het verhaal compleet te houden: De drie "patch aansluitingen onderin zijn verandert in twee aansluitingen; eentje met LK37 en een met LK85. De drie patch cirkels bovenaan corresponderen met de patch aansluitingen onderin. Uit die gaten komen korte kabels met XLR die je in ieder gewenst kanaal kunt prikken; maximaal flexibel dus. Zoals al eerder vermeld, is ook iedere kanaal aan de achterzijde uitgerust met een extra kabel met XLR die rechtstreeks in de monitortafel geprikt zit.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Als je je daar zorgen over maakt, kun je ook gewoon een dikkere speakerkabel gebruiken, denk aan 4mm2 oid. Ik zou me eerder zorgen maken over de effecten van een langere kabel van de basgitaar naar de versterker.
                          Beter dan, is de mogelijkheid die showband noemt: bouw de basversterker samen met de speaker is een kist (tenzij je dat 8x10 geval meesleept)

De ruimte die je overhoud, kun je dan gebruiken om je snakes naar de P.A. in te stoppen.
                          Last edited by sparky; 02-10-08, 07:51.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Mattheusvz
                            • Jun 2007
                            • 107

Originally posted by sparky
                            Beter dan, is de mogelijkheid die showband noemt: bouw de basversterker samen met de speaker is een kist (tenzij je dat 8x10 geval meesleept)

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Mkay, tenzij je natuurlijk met een vrachtwagen reist en op podia speelt die er op ingericht zijn (GEEN TRAPJES).

In andere gevallen blijft het meestal toch echt onverstandig
                              Last edited by sparky; 02-10-08, 08:12.
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...