Mdx2200 instellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robinvanderhorst
    • Sep 2008
    • 1

Mdx2200 instellen

Ik heb een MDX2200 op de kop getikt en ben die met de handleiding aan het instellen.

Ik heb een Gemini CDM-1000 mengtafel en heb hem via XLR aangesloten.
    Voor het testen heb ik een Dynacord AM12 aangesloten.
    Voor het afspelen heb ik een denon DN-D4500 aangeloten.

Normaal sluiten we de XLR direct aan op een powermate 1000 die we gebruiken omdat we ook zang er over heen hebben.

Nu komt er teveel power van de Gemini op de tafel binnen (we hebben op de powermate alles zo zaht mogelijk ingesteld en nog gaat hij snel pieken.

Nu hoop ik met de MDX2200 hem zo te kunnen instellen dat hij minder hard op de powermate gaat binnenkomen en dat hij bij een piek de powermate en boxen beschermd.

Nu kom ik niet helemaal uit de handleiding en kom ik er niet uit wat nu in te stellen zodat hij niet gaat pieken. Ik wil namelijk ook testen wat er gebeurd als ik te hard uitstuur maar dat krijg ik niet voor elkaar. De Dynacord gaat alleen maar kraken maar meer niet.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en hopelijk kan iemand vertellen hoe ik het moet instellen.
    Last edited by Robinvanderhorst; 04-09-08, 20:52. Reason: incomplete titel
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

De uitgang van je Gemini is op lijnniveau. Je kunt dus het beste gebruik maken van de line inputs van je Powermate. Gebruik bijvoorbeeld één van de stereo kanalen, zodat je maar één fader voor het geluid van je Gemini hoeft te reserveren.

De line inputs werken met grote jackpluggen. De XLR ingangen zijn stukken gevoeliger en gaan dus, zoals je al hebt ondervonden, al snel over hun nek. Je zult dus andere kabels moeten aanschaffen, of verloopstekkers van XLR naar Jack.

De MDX2200 zou je ook in de main inserts van de Dynacord kunnen gebruiken. Zo kun je "creatief" gebruik maken van de compressie van het apparaat. Dit kan handig zijn om de muziek een beetje zachter te laten gaan wanneer de zanger(es) er doorheen zingt.

Wil je de MDX2200 liever gebruiken als beveiliging voor de Gemini uitsturing, dan moet je hem inserten op de kanalen zelf, of "in lijn" zetten met de Gemini en de Powermate.

Hoop dat je hiermee genoeg stof tot nadenken hebt gekregen.

Groet,
    Gert

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Lijkt me een geval van de handleiding dan nog maar eens lezen.

Expander/gate sectie heb je niet nodig dus zet je threshold daar helemaal naar links
      Zet je ratio op 10:1
      Gebruik bij attack-release de auto knop
      Zet je output op 0
      Draai nu je threshold van de compressor sectie van +10dB naar bijv -10dB, dan zal je zien dat er nu gain reduction komt
      Zorg dat de in/out knop ingedrukt is
      Stel de peak limiter threshold in zodat deze de grootste pieken gaat limiten.

Nu kan je de output van je mengtafel wat verhogen en zal je zien dat er gewoon meer gain reduction komt en de limiter misschien wat harder zal werken. Ongetwijfeld zal het limiten/compressen ook hoorbaar zijn.

Als ik het goed begrijp hang je dus een DJ mixer aan een mengtafel met versterker ingebouwd.
      Let erop dat je de LINE IN gebruikt, die zit meestal op jack Je zal dan een overgangetje nodig hebben van XLR female naar stereo jack.
      Als je een gewone XLR kabel gebruikt dan heb je wellicht een MIC IN gebruikt op de Powermate, maar die verwacht op de MIC IN een klein signaaltje terwijl jij een LINE level signaal vanuit je Gemini stuurt...
      Het feit dat je zegt dat eea te hard binnenkomt wijst daar al op een probleem. Een compressor/limiter aanschaffen is dan helemaal niet de oplossing van het probleem.
      Kijk ook goed uit waar je de limiter zet in de signal chain. Als je het signaal naar de versterker toe wil gaan beperken, kan je hem best inserteren op de master van de Powermate.

Edit: Gert was me voor
      Last edited by Dikke Foaf; 04-09-08, 23:45.

Comment

Working...