Buitenfestival uitversterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Buitenfestival uitversterken

Beste forumleden,

binnenkort moet ik een buitenfestival uitversterken en het liefst doe ik dit zonder apparatuur te huren. Graag zou ik de hulp van de experts hier inschakelen om te kijken of de volgende situatieschets gaat werken:

Buitenpodium: 9m breed, 6m diep.
    Geschat bezoekersaantal: 400 man

Muzieksoort: voornamelijk wereld; o.a. Manu Chau-achtig, singer-songwriter en percussie.

Apparatuur die ik zelf heb:

[LEFT][FONT=Arial, sans-serif]Mengpaneel[/FONT][/LEFT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Allen & Heath GL 2200
    [/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]Amp rack[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif] FOH Amp – Crest Audio 7301 (LF 990w @ 2 Ohm / HF 220w @ 4 Ohm) x 2[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif] Monitor Amp – Crest Audio CA6 (dual amp 600w @ 4 Ohm per channel) x 2[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif] Sub Amp – Crest Audio CPX 2600 (900w @ 4 Ohm per channel) x 1[/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]Speakers[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif] FOH speakers – Renkus Heinz SR-2A (LF 400w @ 4 Ohm / HF 200w @ 8 Ohm) x 2[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif] FOH subs – Renkus Heinz CE-3TSB-18 x 2[/FONT]
    [FONT=Arial, sans-serif]Wedge monitors – Renkus Heinz TRC121/9 (700w @ 8 Ohm) x 4[/FONT]

Nu zijn de subs soms wat ondermaats voor dance en hip hop en dergelijke (binnen in het cultuurpodium - met "uitdagende" akoestiek - waar ze normaal staan), ik ben dus eigenlijk niet zo erg bang dat de tops het aankunnen, dat geloof ik wel. Ik twijfel alleen een beetje over de subs. Gelukkig is de muziek niet echt sub-oriented maar toch... Will I get away with it?

Alvast bedankt voor de reacties.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Manu Chao gaat er behoorlijk op wat podiumgeluid betreft hoor!

Het hangt ook behoorlijk af van wat voor soort podium je hebt. Als je zo'n 'kletterzeil' hebt, moet je al behoorlijk gas gaan geven om boven de direct projectie van het podiumgeluid heen te komen. Je zult dan vooral power in je sub nodig hebben, om een mooi klankbeeld te maken. Heb je een tent met een fijnere akoestiek, dan zit dat heel anders natuurlijk.

Maar zoals je zelf al zegt: het gaat er waarschijnlijk niet heel erg heftig aan toe, dus zal het met het volume aan de voorkant wel goed komen. De PA die je noemt ken ik niet uit ervaring moet ik je eerlijk zeggen, maar het zijn allemaal goede nette spullen... dus dat scheelt al de helft !!

Een eenduiddig antwoord heb ik dus niet voor je, alleen wat extra elementen om goed over na te denken (podium etc). Je kunt er ook nog voor kiezen in het geval van een k@tpodium wat backdrop op te hangen als demping.

Succes ermee in ieder geval!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Voor de set die je gebruikt is 400 man buiten best veel.
      Ik zou zorgen voor een extra sub aan iedere kant en liefst de toppen vliegen zodat het geluid lekker over het publiek verspreid wordt.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Eerst een paar vragen:
        Zit je in de openlucht of een tent?
        Op wat voor ondergrond zit je, gras of verharding?
        Hoe hoog is je podiumvloer?
        Hoe hoog is de kap t.o.v. de vloer?
        De antwoorden hierop zijn van wezenlijk belang of je installatie wel of niet voldoet.
        Heerlijk die stilte

Comment

• KlankOntwerp
          • Jun 2008
          • 130

@ berolios: De akoestiek is redelijk verwacht ik; het is dan wel een zeilpodium maar loopt wel taps. Ik heb nog redelijk wat doek liggen om te dempen. De monitors kunnen de taak zeker aan. Ik heb 4 onafhankelijke groepen tot mijn beschikking en qua volume kunnen ze het ook aan.

@ MusicXtra: Vliegen is vrees ik geen optie (de massieve tops hebben wel ringen maar ze zijn zeer zwaar en een meter of anderhalf hoog dus de ruimte eronder zal niet veel zijn).

@ RayM:
          - Het is in de open lucht, geen tent.
          - Het podium is ongeveer een meter hoog, de naar achter aflopende kap (zeil) is voor aan het podium ongeveer drie à vier meter hoog.
          - De ondergrond weet ik nog niet zeker, vooralsnog ga ik er vanuit dat het op laag gemaaid gras komt, het kan echter ook op een betonnen ondergrond komen.

Het geluid moet niet razend hard, het moet gewoon mooi en verstaanbaar zijn, dus headroom. Mijn huidige plan was mijn eigen spul + een subamp + twee subs erbij huren. Deze installatie heb ik namelijk eerder voor 500+ man op een schoolplein gebruikt, tops op het podium, die tops vertrouw ik gezien de ervaring daar wel. Maar goed, het is niet mijn dagelijkse werk, het plannen van buiteninstallaties, dus alle info is welkom en de reacties tot nu toe ben ik al een stuk mee geholpen.

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Deze installatie heb ik namelijk eerder voor 500+ man op een schoolplein gebruikt

Hier zat je dus op een harde ondergrond waardoor er minder absorptie is van je geluid (laag). Je zult merken dat je op een grasondergrond wat sneller je laag kwijt bent. Er vanuit gaande dat je de subs op de vloer zet.
            Ik denk dat het een goed plan is om wat subs bij te huren.
            Hou er wel rekening mee dat je de toppen voldoende hoog op het podium zet.

Het podium heeft een mooie hoogte, ook de kaphoogte is goed mee te werken. Met je monitors zul je weing problemen hebben.
            Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Als je de toppen niet kunt vliegen zou ik zorgen dat ze nog een metertje hoger komen dan de podiumvloer zodat de onderkant top al boven het publiek zit.
              Klein beetje tippen en je hebt maximaal rendement.
              Verschil tussen een grasveld en beton is niet heel erg groot volgens mij, zeker wanneer je extra subs bijhuurt ga je dat wel redden.
              Laat je ook weten hoe het is gegaan, ben ik wel benieuwd naar.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Voor het hoog ben ik niet bang dat dat niet gaat lukken, misschien dat je nog een infill zou willen bijzetten in de trand van een SR5 of SR6 o.i.d. maar waarschijnlijk red je het zonder ook wel.

Het vreemde is dat ik je sub nergens op de RH site kan terugvinden, type komt mij ook niet bekend voor... (CE-3 bestaat toch uit een Combi, MH en LO kast? CE3TKA, CE3TMKA en CE3TLOK)

Ik denk dat het verstandig is om er per kant minstens 1 (zelfde) sub bij te zetten. Ik neem aan dat je wel de originele RH processor gebruikt, op het laag scheelt dat namelijk nogal?!

Groeten Hugo
                Last edited by moderator; 15-10-09, 05:09.
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Originally posted by KlankOntwerp
                  [FONT=Arial, sans-serif]FOH subs – Renkus Heinz CE-3TSB-18 x2[/FONT]
                  Aangezien dit de enige hit is waar dit type sub in genoemd wordt gooi ik de vraag hier maar even in...

Kun je mij eens wat meer vertellen over deze sub? Inmiddels weet ik dat het om een enkel 18" volledig hoorngeladen kast gaat.

Hoe presteert dit kastje? Met wat voor processing stuur je hem aan?

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• daviddewaard
                    • Mar 2008
                    • 627

als ik jou was zou ik nog 2 SR-2 toppen bijhuren en 2 per kantheb je meer spreiding.
                    neerzetten op een verhoging zodat ze een meter hoger uitkomen dan de podiumvloer.
                    de 2 extra toppen doorlussen op je huidige toppen scheelt je versterkers en je versterkers kunnen het kwa vermogen en omage wel aan.
                    voor de subs zou ik er 2 bij huren+extra versterker en deze alle 4 naast mekaar voor het podium leggen heb je lekker veel koppeling van het sub en een egalere spreiding.
                    als je ze L en R lecht krijd je last van knopen en buiken in je klankbeeld
                    Last edited by daviddewaard; 14-10-09, 23:36.
                    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

Working...