Ik denk dat hier uiteraard ook geldt: Luisteren. Een koptelefoon is hierbij onmisbaar, maar dat moge denk ik duidelijk zijn. Ik ben op een gegeven moment als lichttech in de situatie terecht gekomen dat ik in de zaal voor licht stond en de DJ moet babysitten, maar de dienstdoende geluidstechnicus liet tot 5 minuten voor het optreden niks van zich horen. En leuk genoeg was alles voor een voorgaand festival uitgeprikt, dus ik had de briljante taak om even alles opnieuw te bouwen.
Afijn, alles stond en uiteindelijk had ik met de band maar zo'n 45 minuten om de eindmix te draaien. Uiteraard eerst de monitors afgeregeld met de wensen van de band, en daarna begonnen met het rijtje kick/snare/tom/hihat/OH matig open te zetten. Daarna bas en gitaar, en tot slot de vocals en trompet. Toen even een totaaltest gedaan en de verhoudingen goed afgeregeld -- hier geldt vaak: Zet de instrumenten die overheersen zachter, in plaats van de instrumenten die te kort komen verder open te zetten! (iets met headroom en zo). De PA kan vaak hard genoeg, dus het is echt niet erg om op -10 of -20dB af te mixen, behalve als je echt een crappy mixer hebt.
Compressie en gates heb ik uiteindelijk maar sporadisch gebruikt, een klein aandeel voor de zang om af te vangen dat artiesten meer of minder afstand van de microfoon houden, en de trompet heb ik wel wat zwaarder afgecompressed uiteindelijk omdat die vaak erg harde pieken had. Hier geldt wel: Vaak heb je dat soort randapparatuur alleen nodig om klank-"probleempjes" op te lossen zoals grote volumewisselingen, niet om de zang of instrument van zichzelf al luider te laten klinken. Wat dat betreft ben ik het zeker met moderator hierboven eens: Basics first. Fancy randapparatuur ("speelgoed") kan leuk zijn, maar alleen als je het materiaal kent en niet als je random aan knoppen gaat draaien.
Onthoud, vooral voor kleine podia, dat een PA in principe bedoeld is om zang en eventuele instrumenten bij te versterken zodat ze goed in verhouding met de al harde instrumenten staan. Ik heb vaak bands op het podium gehad die met hun versterkers ruim over onze PA heen gingen (en zelfs een keer een zangeres die de 110db+ op FOH haalde), en het zal ook genoeg voorkomen dat je bas, gitaar en drums niet hoeft uit te versterken en alleen de zang open hebt staan. Drummers slaan over het algemeen namelijk ook best hard. ;-)
Dat gezegd, ik heb ook vaak in kroegen in het publiek gestaan waar ik de bandmix hoorde en na 2 minuten weer naar buiten liep omdat het slechter klonk dan een voorbijrazende trein op 2m afstand. True, het ging hard, maar er zat nul verstaanbaarheid in -- en voor mij is dat laatste toch belangrijker. En het klinkt uiteraard bagger als je begint met de overheads tot aan de nok open te trekken, en dan probeert de rest er een beetje bij te mixen. Dan hoor je dus uiteindelijk bijna alleen cymbals kletteren, en als ik ergens een hekel aan heb is als het SCHEL klinkt. Hard kan ik over het algemeen nog wel verdragen en soms waarderen, maar schel geluid is veel vervelender.
Afijn, alles stond en uiteindelijk had ik met de band maar zo'n 45 minuten om de eindmix te draaien. Uiteraard eerst de monitors afgeregeld met de wensen van de band, en daarna begonnen met het rijtje kick/snare/tom/hihat/OH matig open te zetten. Daarna bas en gitaar, en tot slot de vocals en trompet. Toen even een totaaltest gedaan en de verhoudingen goed afgeregeld -- hier geldt vaak: Zet de instrumenten die overheersen zachter, in plaats van de instrumenten die te kort komen verder open te zetten! (iets met headroom en zo). De PA kan vaak hard genoeg, dus het is echt niet erg om op -10 of -20dB af te mixen, behalve als je echt een crappy mixer hebt.
Compressie en gates heb ik uiteindelijk maar sporadisch gebruikt, een klein aandeel voor de zang om af te vangen dat artiesten meer of minder afstand van de microfoon houden, en de trompet heb ik wel wat zwaarder afgecompressed uiteindelijk omdat die vaak erg harde pieken had. Hier geldt wel: Vaak heb je dat soort randapparatuur alleen nodig om klank-"probleempjes" op te lossen zoals grote volumewisselingen, niet om de zang of instrument van zichzelf al luider te laten klinken. Wat dat betreft ben ik het zeker met moderator hierboven eens: Basics first. Fancy randapparatuur ("speelgoed") kan leuk zijn, maar alleen als je het materiaal kent en niet als je random aan knoppen gaat draaien.
Onthoud, vooral voor kleine podia, dat een PA in principe bedoeld is om zang en eventuele instrumenten bij te versterken zodat ze goed in verhouding met de al harde instrumenten staan. Ik heb vaak bands op het podium gehad die met hun versterkers ruim over onze PA heen gingen (en zelfs een keer een zangeres die de 110db+ op FOH haalde), en het zal ook genoeg voorkomen dat je bas, gitaar en drums niet hoeft uit te versterken en alleen de zang open hebt staan. Drummers slaan over het algemeen namelijk ook best hard. ;-)
Dat gezegd, ik heb ook vaak in kroegen in het publiek gestaan waar ik de bandmix hoorde en na 2 minuten weer naar buiten liep omdat het slechter klonk dan een voorbijrazende trein op 2m afstand. True, het ging hard, maar er zat nul verstaanbaarheid in -- en voor mij is dat laatste toch belangrijker. En het klinkt uiteraard bagger als je begint met de overheads tot aan de nok open te trekken, en dan probeert de rest er een beetje bij te mixen. Dan hoor je dus uiteindelijk bijna alleen cymbals kletteren, en als ik ergens een hekel aan heb is als het SCHEL klinkt. Hard kan ik over het algemeen nog wel verdragen en soms waarderen, maar schel geluid is veel vervelender.



... als je begrijpt wat ik bedoel... Het geluid dat van het podium afkomt is dan al dusdanig verpest dat er eigenlijk niks van te maken valt. Het ideale uitgangspunt om een zaalmix te maken (zeker in een kleine setup) is [1] zo weinig mogelijk geluid dat van het podium afkomt; en [2] het geluid dat dan toch van het podium afkomt moet al zo goed mogelijk in balans zijn. Dit klinkt misschien triviaal... maar het zou je verbazen hoeveel mensen dit soort basis-gegevens al snel uit het oog verliezen.
. Maar met alle tips die Berolios hier al geschreven heeft, zou dat toch al goed moeten komen
. Gewoon een micro op een kanaal prikken van de mengtafel en deze alleen routen naar de aux kanalen van de monitors.
Comment