Pijnlijk geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Pijnlijk geluid

Afgelopen weekend was ik getuige van een optreden van een goede coverband met goede muzikanten. (De Sportivos) Ze hadden het mengpaneeltje op het podium staan. Geen geluidsman in de tent dus.
    Het geluid was volgens mij niet erg hard, (ik mix een punk rockband dus kan vergelijken) maar het deed wel pijn aan de oren. Het waren 2 topjes van American Audio waar enkel zang en syntesizer door kwamen.
    Verder kwam het geluid rechtstreeks van de backline (2 gitaar 1 bas) en drums akoestisch (misschien snare versterkt).
    Ik heb het idee dat er een bepaalde band mid (rond de 1K denk ik) onnatuurlijk hoog doorkwam en dat de pijn werd veroorzaakt door de wanverhouding bas/mid/hoog. Niet zozeer door het volume zelf.
    Is hier al meer onderzoek rond gedaan of over geweten?
    Verder de bedenking dat optreden zonder geluidsman geen goed idee is. Maar dan spreek ik weer voor mijn winkel zeker? ;-)
    Groetjes,
    Paul
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Beste Paul,

Ik heb je berichtje nu drie keer gelezen, inb de tussentijd heerlijke pasta gemaakt en opgegeten, nu voor de vierde keer ;lezend komt er maar één vraag naar voren.... WHY THE FUCK kom je met deze vraag op een forum als je de mogelijkheid hebt gehad om het live aan te passen, te bespreken...

acoustische koppeling...kan
    speakertje wat het niet kan bolwerken, kan ook
    heftig eq standje door een onbedoelde zwieper aan een potmertje, minder waarschijnlijk maar ook niet de eerste keer...

Ellende is, zuiver theoretisch geneuzel gaat in dit geval in een welles nietes of "ik weet het beter" discussie resulteren.

Gemiste kans dus, maar wellicht dat je sportivo bet dat je ze nog een keer gaat zien/beluisteren...heb je nog een kans op het met de band zelf te bespreken.

Zie de meerwaarde niet in van je vraag als forumonderwerp, snap simpelweg niet hoe je denkt dat er hier op basis van de verstrekte info een bijdrage kan worden geleverd aan het verschijnsel wat jij hebt waargenomen.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Ik zie nergens staan dat hij de mogelijkheid had hier iets aan te doen hoor, er staat niet dat hij daar als verantwoordelijk tech aanwezig was...

Ik heb wel meer bandjes hun eigen geluid vanaf het podiumhoren doen, met wisselende resultaten.

Punt is dat zij niet in de zaal staan, niet horen wat daar gebeurt. Als je zaaltech op zo'n avond bent, kun je het systeem nog aanpassen, zoniet, dan is het wat het is.Tenzij je wilt gaan wijsneuzen in hun keuken.

Wat dat "onderzoek" betreft; Het gehoor is nu eenmaal niet overal even gevoelig, als er iets mis zit in het middengebied waar jij het over hebt, wordt het snel pijnlijk, dat is geen geheim. Veel meer kan ik er ook niet over zeggen ben ik bang.
      Last edited by sparky; 18-06-08, 20:07. Reason: typoos
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Originally posted by sparky
        Ik zie nergens staan dat hij de mogelijkheid had hier iets aan te doen hoor, er staat niet dat hij daar als verantwoordelijk tech aanwezig was...
        Ik ben dan toch niet de enige die het opmerkt....

Google eens op 'fletcher-munson'. Kom je al meteen tot de conclusie waarom hoge tonen zo schril klinken in ons gehoor.

Combineer die curve met
        * Clippende speakers die enorm veel harmonischen in dit hoge gebied opwekken
        * geluidstechs die hersenloos de HiHats op de mengtafel opengooien
        * Resonanties van de zaal in dat frequentiegebied kunnen ook gewoon.
        * Etc Etc Etc

En dat is net de kunst van geluid mixen: zorgen dat alles gedefinieerd en verstaanbaar uit de speakers komt, zonder dat je koppijn krijgt. En de reden waarom dat je dit alleen vanuit de zaal kan lijkt me voor de hand liggend

Comment

• Paul van Dort
          • Jun 2004
          • 105

Bedankt voor de reacties (ook die met FUCK erin en zo).
          Ik ben niet het type dat zich gaat bemoeien met de sound van de band als ik er niet om gevraagd wordt. Misschien had ik dat wel moeten doen. Volgende keer dan ;-)
          Wat ik me in feite afvroeg was of het geluid minder pijnlijk zou zijn geweest als de balans zou zijn gecorrigeerd door de lage tonen op te trekken in plaats van het mid te cutten. Met andere woorden, zou een goed spectrum minder pijnlijk zijn dan een verwrongen spectrum, voor een gelijk volume op de hinderlijke frekwenties. Ik kan me voorstellen dat het oor van dit soort defensie mechanismes heeft.
          Volgende keer neem ik mijn paa3 mee. meten is weten, gissen is missen ;-)

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Off topic: Daarom heb ik altijd mijn oordoppen bij me als ik als bezoeker naar een concert ga. En ik heb ze vaak nodig.

On topic: Geluid is natuurlijk heel persoonlijk. Wat jij goed vind kan een ander slecht vinden. Waar jouw oren gaan kraken heeft een ander geen last. Je bent van zoveel factoren afhankelijk. Zo blijft dit altijd een moeilijk onderwerp.

Om jouw vraag te beantwoorden: ik zou het mid iets terughalen. Je kunt het laag wel optrekken maar die irritante frequenties blijven daar toch doorheen snijden.
            Last edited by RayM; 19-06-08, 08:20.
            Heerlijk die stilte

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

Originally posted by Paul van Dort
              Ik ben niet het type dat zich gaat bemoeien met de sound van de band als ik er niet om gevraagd wordt. Misschien had ik dat wel moeten doen. Volgende keer dan ;-)
              Niet doen... Word je toch niet in dank afgenomen. Ben ook zo een type persoon dat de wereld wilt verbeteren, en als DJ met wat geluidstechnische achtergrond wil je dikwijls opbouwende kritiek geven aan verhuurfirmas met slechte processorsettings etc.... Al wat je krijgt is een scheve blik de volgende jaren dat je die mensen tegenkomt...

RayM moet ik volledig gelijk geven. De 'pijnlijke' frequentie kan dikwijls een piek van om en bij de 10dB zijn rond 1 enkele frequentie, door resonantie van de zaal of dergelijke. Je laag optrekken zal dit niet maskeren. De enige oplossing is om het hele frequentiegebied op je 31 bands EQ naar beneden te halen. Je mist dan wel wat informatie rond die ene frequentie, maar het geluid is niet storend meer.

Cutten is trouwens altijd een betere oplossing dan boosten. Ben hier zelf slecht in (ik boost altijd ), maar als je ziet hoeveel vermogen op je versterkers andere techniekers weten uit te sparen door steeds te cutten op de kanaal EQ, dan weet je wel waarom. Ik zit dikwijls met pieken tegen de limiter van onze processing (kan dit remote in de gaten houden met de laptop). Komt er een collega even aan m'n EQ draaien, en ik zie m'n input op de processor ineens 6dB zakken!! En hetzelfde geldt voor je master EQ of monitor EQs... (Op m'n monitor EQ cut ik dan weer wel . Zou anders wel snel een fluitconcert worden)

Ja nog een goeie reden om niet te boosten: feedback tegengaan. Hoe meer je boost, hoe minder gain before feedback je zal krijgen
              Last edited by Poelmans; 19-06-08, 09:43.

Comment

Working...